Aihe: Mikä sg
1
timitri
25.08.2008 21:41:00
Olen nyt ostamassa gibson sg kitaraa, mutta malleja on niin monta että päätä särkee. Pitäisi saada neuvoja mitä eroja on esim sg standard HC; standard EB; special EB; ja special WR. Sen verran oon saanu selville että fadedista ei oo ihmiset tykänny.
Vicious
25.08.2008 21:50:12

Meikä kyllä tykkäs ihan Fadedistaki. Oli hyvissä säädöissä nii mikäpä siinä oli soittaessa. Yhtä todella surkeaa specialia oon soittanu Kemin Musiikissa.
SUPPORT METAL
kissakissala
25.08.2008 22:01:07
Olen nyt ostamassa gibson sg kitaraa, mutta malleja on niin monta että päätä särkee. Pitäisi saada neuvoja mitä eroja on esim sg standard HC; standard EB; special EB; ja special WR. Sen verran oon saanu selville että fadedista ei oo ihmiset tykänny.

Nuo mallien lopuissa olevat kirjaimet kertovat kitaran värin, EB=ebony eli musta, WR=wine red eli viininpunainen, WB=worn brown eli ruskea, jne..

Standard ja Special mallien suurimmat erot ovat otelautamerkeissä, mikeissä ja kaulan bindingissa. Faded on vielä vähän halvempi versio aiheesta hieman karummalla lakkauksella, hyviä kitaroita varmasti kaikki kunhan käteen sattuu hyvä yksilö.. Giban nettisaitilta pitäisi löytyä tarvittava info mallien vertaamiseen..
fox
26.08.2008 01:05:38

Tuolta voi katella kuinka monta mallia noita SG:tä on ja on ollut...

http://everythingsg.com/
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Nacher
26.08.2008 01:10:56
SG standardissa tulee tosiaan kova laukku ja tallamikki on kuumempi (hevimpi) kuin fadedissa. Myöskin lakkaus erilainen. Kyllä nuo faded SG:t tuossa 700e hintaluokassa ovat pirun hyviä kitaroita. SG Specialeihin en ole lämmennyt, ainakaan kokeilemani yhden yksilön perusteella. SG standard on varma valinta, mutta jos budjetti on tiukka, fadedi on hyvä halvempi vaihtoehto.
duc
26.08.2008 01:17:53
SG standardissa tulee tosiaan kova laukku ja tallamikki on kuumempi (hevimpi) kuin fadedissa. Myöskin lakkaus erilainen. Kyllä nuo faded SG:t tuossa 700e hintaluokassa ovat pirun hyviä kitaroita. SG Specialeihin en ole lämmennyt, ainakaan kokeilemani yhden yksilön perusteella. SG standard on varma valinta, mutta jos budjetti on tiukka, fadedi on hyvä halvempi vaihtoehto.

Vähän ristiriitaisa kirjoitus, nuo faded-SG:t kun ovat käsittääkseni kaikki Specialeja.
Beelsebub
26.08.2008 12:00:12
Vähän ristiriitaisa kirjoitus, nuo faded-SG:t kun ovat käsittääkseni kaikki Specialeja.

Vaikka tiedänkin tämän niin olen silti Nacherin ja Viciouksen kanssa samoilla linjoilla. Oma Faded on ihan huippu, mutta yhtään hyvää normi Specialia en ole vielä soittanut. En tiedä sitten pilaako se lakkaus koko kitaran vai missä on vika. Tosin kokemukset normispecialeista ovat rajalliset ja oma Fadedikin piti viritellä ajan kanssa kohdilleen ennen kuin alkoi tuntumaan omalta.
mvirta
26.08.2008 13:16:05
Mäkin olen kourallista Gibsonin SG:tä soitellut läpi, ja kaikki ovat olleet kohtuullisia kitaroita malliin katsomatta, Fadedissa kuitenkin tuntui olevan eniten säädeltävää omiin kätösiin sopivaksi.

Siitä nuo sylttytehtaan kitarat on hyviä, että kun katsoo silmällä että kaikki osat ovat tallella ja suurinpiirtein ehjiä, sekä kaula suora niin voi olla melko varma että siitä saa soittopelin vaikka sointi ja tatsi saattaisi aluksi tuntua olevan aika metsässä.

Ihan rutiinihommia näistä useimmat tietty on, mutta kerrataan nyt:

-Satulan huolto: tällä saa ahistukset ja virityskitinät kielistä pois, ja liian korkeata 'actionia' pudotettua (siis kielten korkeus otelaudasta tuolla alanauhoilla)

-Nauhojen huolellinen hionta (vaikka olisivatkin hyväkuntoisen näköiset): tällä saa koko otelaudan soimaan ilman surinoita, yhdessä tallankorkeuden ja kaularaudan säätöjen kanssa. Jos tykkää tosi matalasta tatsista niin tää on tärkeä juttu.

-Kaulan profiilin hionta. Jos ei sovi kaula tassuun niin itse annan surutta santapaperia. Etenkin halvemman hintaluokan laitteille, ja jos on kalliimpi, niin Nevalainen saa hoitaa.

Sitten on mikkihommat ym... mutta jos kitara on suht laadukas ja periaatteessa ehjä niin ne kehnommatkin yksilöt voi oikeissa käsissä kokea ihmeparantumisia.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
fox
26.08.2008 19:40:58

Giitos. nyt on jo monta asiaa selvinnyt. Mutta jos ostaisin tuon standardin, niin pitäisikö siihen tehdä paljonkin säätöjä ennenkuin pääsisi kunnolla soittamaan?

Eihän sitä osaa näkemättä sanoa.. ;) Kas kun ne säädöt on erittäinkin henkilökohtanen juttu. Ainahan toki sä voit pyytää, että liikkeessä laittavat säädöt kohdilleen, ja katselet tarkasti vieressä..
Muinoisina "hyvinä aikoina" maahantuojalla ja jopa liikkeilläkin oli eri sopimuksilla sellasia pre-sales fiksareita jotka myytävät kitarat laittoi varastoinnin ja kuljetusten jälkeen ne kitarat perussäätöihin, mikäli tarvetta oli. Totta kai ne tehtaallakin jo lähtiessä on säädöissä mutta matka on pitkä ja kivinen, joten mitä hyvänsä voi tapahtua. Merkistä riippumatta oon vuosien mittaan nähnyt laidasta laitaan tapauksia. Sekä hyvässä että noin niinku huonommassakin mielessä.
Mutta sen jälleenmyyjän/musakauppiaan puoleen huoletta käännyt, kyllä ne laittaa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lonesome
26.08.2008 22:13:28
Eihän sitä osaa näkemättä sanoa.. ;) Kas kun ne säädöt on erittäinkin henkilökohtanen juttu. Ainahan toki sä voit pyytää, että liikkeessä laittavat säädöt kohdilleen, ja katselet tarkasti vieressä..
Muinoisina "hyvinä aikoina" maahantuojalla ja jopa liikkeilläkin oli eri sopimuksilla sellasia pre-sales fiksareita jotka myytävät kitarat laittoi varastoinnin ja kuljetusten jälkeen ne kitarat perussäätöihin, mikäli tarvetta oli. Totta kai ne tehtaallakin jo lähtiessä on säädöissä mutta matka on pitkä ja kivinen, joten mitä hyvänsä voi tapahtua. Merkistä riippumatta oon vuosien mittaan nähnyt laidasta laitaan tapauksia. Sekä hyvässä että noin niinku huonommassakin mielessä.
Mutta sen jälleenmyyjän/musakauppiaan puoleen huoletta käännyt, kyllä ne laittaa.

Näin. En tiiä noista vanhoista ja hyvistä ajoista, kun mun '79 Ibanez Roadster oli uutena nyt myöhemmin ajatellen aika huonossa kuosissa, vaan en osannut sille mithään tehä (saati soittaa). Tokai '86 oli kyllä kohillaan...

Asiaan. Yllätti tuo keväällä hankittu "Vintage Mahogany" Gibbon LP Faded Brown Studio. Tehtaan pakista suoraan on intonaatiot & actionit just eikä melkeen kohillaan. Hyvä Gibson! Näin ne koukuttaa ostamaan kalliimpia versioita...:)

No, Melody Makerissa kielet olikin sitten aivan liian korkealla ja intonaatio myös kateissa. Jälkimmäistä voi selittää osin wrap-around tallallan piikkiin, mutta olis sen tallan voinut alemmaksi laittaa jo Ameriikassa...

Mutta kokonaisuutena on nuo "hinnat alkaen" Gibsonit olleet myönteinen kokemus. Nyt on gas saada Faded Maple Top Les Paul Studio. Sehän on ihan eri peli kuin tuo Täysmahonki Pauli...;)

Vaan kuten Kettu totesi, rohkeasti jälleenmyyjän puoleen, jos säädettävää on. Toivottavasti henkilökunta taitaa peruskuviot...
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through"
timitri
27.08.2008 00:13:53
itellä ei ole kokemusta noista säädöistä vaikka oonkin jo pitkään soitellut. eli onko se yleestä tallan korkeuden säätöä kun on tuossa sgeessä se tune o matic talla, ja sitten sitä pultin säätöä mikä löytyy kaulan sisästä. vai kuuluuko niihin säätöihin vielä jotain muutakin?
Ziggy Bubba
27.08.2008 00:33:21

itellä ei ole kokemusta noista säädöistä vaikka oonkin jo pitkään soitellut. eli onko se yleestä tallan korkeuden säätöä kun on tuossa sgeessä se tune o matic talla, ja sitten sitä pultin säätöä mikä löytyy kaulan sisästä. vai kuuluuko niihin säätöihin vielä jotain muutakin?

Intonaatiota saattaa joutua myös säätämään, mutta eipä sekään kovin vaikea operaatio ole. Niin, mikkien korkeuttakin voi tuunata jotta ne soivat keskenään balanssissa.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
s8na
27.08.2008 00:34:03

Ostin kans tollasen Thomanin Studio Limited Worn Brownin. Säädöt oli hyvät alkuun, tosin hieman jouduin säätämään omanmakuiseksi laskemalla kieliä. Säädöistä löytyy asiaa kitarakamat palstan FAQ:sta ja paljonkin internetistä. Kannattaa opetella se homma, tavallaan hyvin yksinkertaista mutta mullakin meni oma aikansa kun tajusin miten mikäkin ruuvi vaikuttaa.

Ja lyhyesti: A: tallasta säädetään kielten korkeus takapuolella. B) kaularaudasta säädetään kaulan "käyryys" C) tallasta säädetään myös intonaatio vireyden kohdalleen laittamiseksi.
"All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver
Terry Pantheras
27.08.2008 09:44:59 (muokattu 27.08.2008 09:45:46)
Giitos. nyt on jo monta asiaa selvinnyt. Mutta jos ostaisin tuon standardin, niin pitäisikö siihen tehdä paljonkin säätöjä ennenkuin pääsisi kunnolla soittamaan?

Itse A/B-testasin SG61:stä ostaessani uutta ja käytettyä vastaavaa ja päädyin käytettyyn. Uudessa oli moni asia pielessä: intonaatio, kielten korkeus (helppo korjata kylläkin) ja varsinkin kaulasäädöt; nauhat särisivät aivan s**tanasti, enkä usko, että olisin pelkällä kaularaudan säädöllä selvinnyt, vaan olisi pitänyt näyttää viilaa. Kuuluukohan tuollaiset nauhanhiontahommat takuun piikkiin? En nyt siis halua pelotella uutta ostaessa, varsinkaan kun nykyisestä SG61:stäni en muuta vikaa löydä, kuin satulaurien syvyyksien epämääräisyyden, eli esim. a- ja d-kielten uria pitää vähän viilata syvemmiksi, että saan vireisyyden enemmän kohdilleen. Eli eihän se haittaa, jos soittajassa pientä säätäjän vikaa on, musta kaikki se pieni fiksailu on hauskaa... :)

Muox: typo
Kerro ihmeessä lisää!
timitri
27.08.2008 19:52:37
vaikee uskoo että noin kalliissakin kitarassa pitäisi vielä ruveta nauhoja viilaamaan. Nykyisessä 200€ strat. squierissakin oli nauhat hyvät jo valmiiksi, ja ainut mitä piti muistaakseni säätää, oli kielien korkeus tallassa
Dunga
27.08.2008 20:21:08
vaikee uskoo että noin kalliissakin kitarassa pitäisi vielä ruveta nauhoja viilaamaan. Nykyisessä 200€ strat. squierissakin oli nauhat hyvät jo valmiiksi, ja ainut mitä piti muistaakseni säätää, oli kielien korkeus tallassa

Ei näissä oo mitään "vakioita". Joskus on kalliissa kitarassa säädöt päin vittua, joskus halvassa kitarassa on kaikki kohdallaan.

Tietysti jos uutena ostaa, niin säätäminen kuuluu useimmiten hintaan / se kannattaa ainakin tingata mukaan.
Interstellar overdrive.
Terry Pantheras
27.08.2008 22:51:07
vaikee uskoo että noin kalliissakin kitarassa pitäisi vielä ruveta nauhoja viilaamaan.

Noh, mutta niin se vaan joskus on. Ilmaston muutos rapakon takaa Suomen kaltaiseen ilmastohelvettiin ei tee välttämättä hyvää puulle.

Nykyisessä 200€ strat. squierissakin oli nauhat hyvät jo valmiiksi, ja ainut mitä piti muistaakseni säätää, oli kielien korkeus tallassa

Voihan se olla taas sitten näinkin. Mun vanhassa kolmensadan markan Landolassakin oli nauhat kunnossa, mutta sen tallan liimaus sitten taas irtosi kerrasta keskellä yötä sängyn vieressä seinällä. Joku vähän säikähti...
Kerro ihmeessä lisää!
timitri
28.08.2008 18:33:54
No pitää toivoo, että jos annan niitten säätää sen kitaran sie kaupas, ni ettei ne pasko sitä suutupäissään, kun lupasin jo vähä aika sitte ostaa sieltä yhen ibanezin, ja ne tilas sen sinne ihan mua varten, mut en si ostanukka ku ei ollu hyvä :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)