Aihe: Eri tanssilajien tempot
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15 16
Martso
23.08.2008 11:09:43
Vai olisko sitteki pikemminkin päinvastoin?

Meiän tapauksessa päinvatsoin.
Martso
23.08.2008 11:10:12
No kauhiast vaan anteeks ku olen pölöjä!

Ei siinä mittään, kun eihän sille minkään voi. Hyvä jos itte tulet asian kanssa toimeen.
isojussi
23.08.2008 11:35:39
Jos nyt ootte saanu dadanna dadailtua, niin olisko mahdollista selvittää se iskujen painotusasia?
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
poppamies
23.08.2008 13:40:04

No kauhiast vaan anteeks ku olen pölöjä!

Ole ystävällinen !
Xhden asian tämä on minunlle opettanut. On niitä tanssimuusikoita jotka tietävät mitä tekevät ja sitten niitä joilla ei ole harmaintakaan aavistusta.
G strings are for strippers!
humppahanuristi
25.08.2008 13:18:43 (muokattu 25.08.2008 13:21:16)

Tuossa vähän fusku-biisejä. Kiitokset listasta P.R.:lle. (Tässä nyt on mukana ne p-keleen tempo-merkinnätkin, mutten nyt viitsi niitä siistiä. Yrittäkää kestää).

Pannaan tuulemaan - Yölintu (180)
Poika ja muukalainen - Taina Kokkonen (180)
Ranta hiljainen - Yölintu (180)
Tu Vuo'Fa'L'Americano - Marty and his Rockin' Comets (180)
Vanha riimu - Reijo Taipale (180)
Ikkunaprinsessa - Ville Valo (184)
Miljoonan Markan Pakarat (184)
Toinen tyttö oikealta - Taina Kokkonen (184)
Ehkä jälleen - Rainer Friman (188)
Ihana aamu - Finlanders (188)
Sain Tilaisuuden - Eino Grön (188)
Juokse Jo Vastaan - Rainer Friman (192)
Lampunjalka - Yölintu (192)
Louie - Eija Kantola (192)
Lämmittävät muistot - Channel Four (192)
Tositarkoituksella - Yölintu (192)
Amerikkaan - Yölintu (196)
Ensimmäinen - Matti ja Teppo (196)
Tuulen tiellä - Yölintu (196)
Tyttöjen Tähden - Reijo Taipale (196)
Glendorah - Jive Pipes (200)
Huurteinen Hurmuri - Rami Renko (200)
Rilluttele Yös - Yölintu (200)
Vanha Swingi - Eija Kantola (200)

Ihan kaikkia en tuosta listalta tunne mutta otetaanpa pari esimerkkiä:
Pannaan tuulemaan/Yölintu, silloin kun joskus tätä soitettiin rumpali veti shuffle-komppia.
Ranta hiljainen on taas minun mielestä sitä foksimusiikkia, komppihan on vähän swingiin päin kallellaan.
Ylipäätään tässä on nyt ainakin kahta erityyppistä komppia tällä listalla ja ne on sitten kaikki sitä fuskua.
Joo'o. Tämä selvitti jonkun verran, kiitos.

Itse olen tanssikursseilla käynyt ja mistään lindy hopista enkä fuskustakaan ole kuullut.
Jiveä opeteltiin joskus ja oikein heittojen kanssa ja sitten foksia eli vaihtoaskeleella.
Jotenkin tulee sellainen käsitys, että tanssijat puhuu nyt sitten ihan eri asiasta kuin soittajat vaikka loppujen lopuksi asia on ihan sama. Termistöt on vaan erilaiset.

EDIT: siis M&T:n Ensimmäinen noiden muiden kanssa samaa kategoriaa? Tämä nyt kyllä sotkee tilannetta entisestään, jos nyt muistan oikeaa kappaletta.
Humpasta rautalankaan...
Avanaq
25.08.2008 13:47:25
Jotenkin tulee sellainen käsitys, että tanssijat puhuu nyt sitten ihan eri asiasta kuin soittajat vaikka loppujen lopuksi asia on ihan sama. Termistöt on vaan erilaiset.

Tämä se suurin kompastuskivi lienee, tai ainakin yksi merkittävimmistä; muusikot puhuvat musiikin ja tanssijat tanssin termein. Tuossa fusku-listassa on varmaankin biisejä, jotka muusikko luokittelisi esim. kompin perusteella eri ryhmiin. Tanssijalle nuo biisit ovat fuskua ja/tai foksia.

Mainitsemasi M&T:n Ensimmäinen (mikäli olen oikeassa biisissä) taipuu kyllä fuskuksi, mutta vähän nihkeästi. IMHO huono tanssibiisi millä tavalla tahansa .
isojussi
25.08.2008 13:54:08
...jotka muusikko luokittelisi esim. kompin perusteella eri ryhmiin...

No mikäs sen tassilajin sitten määrää, jollei komppi ja tempo? Valaisepas asiaa.
mack the knife
25.08.2008 14:31:50
Ole ystävällinen !
Xhden asian tämä on minunlle opettanut. On niitä tanssimuusikoita jotka tietävät mitä tekevät ja sitten niitä joilla ei ole harmaintakaan aavistusta.

Onneksi on kuitenkin olemassa kaikkitietäviä...
COVS n:o 1.
Avanaq
25.08.2008 14:33:26
No mikäs sen tassilajin sitten määrää, jollei komppi ja tempo? Valaisepas asiaa.

Valaisin, jos osaisin paremmin muusikon kieltä. Toki se tanssijallekin komppi ja tempo lajin määrää. Kolmas tekijä on osaaminen. Eli jos ei esim. lindy, boogie tai jive taitu niin silloin mennään vaihtoehtoisella tavalla, joka yleensä on fusku tai foksi.
v_m_kangas
25.08.2008 14:51:30

Valaisin, jos osaisin paremmin muusikon kieltä. Toki se tanssijallekin komppi ja tempo lajin määrää. Kolmas tekijä on osaaminen. Eli jos ei esim. lindy, boogie tai jive taitu niin silloin mennään vaihtoehtoisella tavalla, joka yleensä on fusku tai foksi.

Mun omien kokemuksien mukaan siinä on myös sitä, että joku tietty biisi (tiettyllä sovituksella ja esittäjällä) vain lähtee kulkemaan erillailla kuin joku toinen. Aivan samanlaisia huomioita olen tehnyt soittaessanikin. Joitakin biisejä ei vain saa kulkemaan porukalla ja toiset taasen toimii vaikka komppi ym. asiat pitäisi olla samoja.
Humppaa tai soita humppaa
poppamies
25.08.2008 15:44:05

Onneksi on kuitenkin olemassa kaikkitietäviä...

Noh. ihan kaikkea ei tarvitse tietää mutta on se säälittävää jos ei tanssimuusikolla ole hajuakaan esim. foksin, rumban, jiven, cha-chan tai vaikkapa fuskun piirteistä.
G strings are for strippers!
mack the knife
25.08.2008 15:56:07
Noh. ihan kaikkea ei tarvitse tietää mutta on se säälittävää jos ei tanssimuusikolla ole hajuakaan esim. foksin, rumban, jiven, cha-chan tai vaikkapa fuskun piirteistä.

Eihän tanssijoillakaan ole hajuakaan soittamisesta ja sen piirteistä. Ei kannata liikaa vaatia kumpaankaan päin.
COVS n:o 1.
Thyvon
25.08.2008 16:01:45
Eihän tanssijoillakaan ole hajuakaan soittamisesta ja sen piirteistä. Ei kannata liikaa vaatia kumpaankaan päin.

Kyllä tanssijoilta voi vaatia, sillä muusikothan ne niiden tanssijoiden palkan maksaa!
jjussila
25.08.2008 16:30:28

Jml, ennen veivattiin piilohumppaa ja teollisuuskomppia jne. ihan samaa evästä kun nämä fuskut ja muut; yhtä ja samaa kolmiloikkaa kaikki tyyni....tai jotain!
..ei helev...olisko noin?.....
isojussi
25.08.2008 17:51:42

Kyl mää tiän: Noi neljä ekaa on tanssimusiikkityylejä ja viides on korttipeli.
KoskPaavo
25.08.2008 19:32:53
Kyl mää tiän: Noi neljä ekaa on tanssimusiikkityylejä ja viides on korttipeli.

Kaikki nuo hallitaan suvereenisti. ( Oikeesti uskallan sanoa ettei ole kiinnostanut jostain syystä hevon veen vertaa, mulla on alusta pitäen ollut semmoinen kuva että tanssiminen on soittotaidottomuuden kompensointia)
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
baron
25.08.2008 20:02:02

Kaikki nuo hallitaan suvereenisti. ( Oikeesti uskallan sanoa ettei ole kiinnostanut jostain syystä hevon veen vertaa, mulla on alusta pitäen ollut semmoinen kuva että tanssiminen on soittotaidottomuuden kompensointia)

Nuorena se oli ainoa tapa päästä lähelle vastakkaista sukupuolta.
isojussi
25.08.2008 21:09:54
Nuorena se oli ainoa tapa päästä lähelle vastakkaista sukupuolta.

Ja tehokas.
isojussi
25.08.2008 21:16:04
....Toki se tanssijallekin komppi ja tempo lajin määrää. Kolmas tekijä on osaaminen. Eli jos ei esim. lindy, boogie tai jive taitu niin silloin mennään vaihtoehtoisella tavalla, joka yleensä on fusku tai foksi.

Eiköös me muuton ruveta sitten poijjaat kuulutteen, että "seuraavaa voi tanssia joko lintinä, puukina, jivenä, vuskuna tai voksina ihan sen mukaan, mihgin taidot riittää"?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)