Aihe: Monipuolinen soundimaailma
1 2
BaldieFarman
25.08.2008 02:54:04
Onko ihmisillä heittää kokemuksia/neuvoja seuraavaan?:

Soittelen coverbändissä joka vääntää kamaa aivan laidasta laitaan ja minun pitää sen takia venyä soundillisesti melko kiitettävästi. Tarpeeni ovat:

-hyvä cleani
-vähintään kolme erilaista säröä (blues overdrive, kasari, hevimättö)
-akustinen simulaatio
-wahi
-volume pedaali
-chorus
-delay
-soolo-boosti

.. tällä hetkellä soittelen 1-kanavaisella putkivahvarilla jonka edessä on hirmuläjä speduja. Kaikki edellämainitsemani ominaisuudet on siis katettu yksittäisillä polkimilla (soolo-boosti eq:lla)

Tämä setti toimii ihan kohtuullisesti, mutta muutamaan asiaan haluaisin parannusta:

1. vaikka säröt on ihan kelvolliset, ei pelkät pedaalit tuota täysin tyydyttävää lopputulosta.

2. vaikka tykkään siitä, että jokainen elementti on omana boxinaan laudassa, käy steppaaminen soundin vaihtamiseksi välillä pännimään.

3 .. ja kun se boardi painaa lähes yhtä paljon kuin nuppi niin ei roudauskaan ole herkkua:)

Olen miettinyt muutamaa ratkaisua setupiksi:

1. räkki-tsydeemi on toki vastaus kaikkiin ongelmiin.. esteeksi tulee vain se hintalappu. ohjelmoitava etunen, multiefekti (g-major yms.), tuner, päättäri, räkki, midilankku.. hintaa tulee helposti 2500-3000€ ..tämää siis ilman kaappia.

2. väh. 4-kanavainen nuppi. Noita ei taida järkevissä hinnoissa olla kuin H&K:n switchblade joka himottaisi periaattessa, mutta kun sen ohkasesta soundista on kuullut niin paljon pahaa, että olisiko se mikään parannus tämän hetkiseen tilanteeseen?

3. multiefektiprosessori tyyliin boss gt-10. Siinä olisi halvalla kaikki samassa paketissa ja vielä mukavasti ohjelmoitavissa. Vähän vaan arvelluttaa edelleen nuo mallinnetut säröt.. Ei ole kokemusta kuin ZOOMin 505:sta:)

4. Mustana hevosena "Guitar Rig". Eli täysin softapohjainen setti. Soundit koti-pc:llä ovat uskomattoman hyvät ja sen takia hiipi mieliin ajatus sen rig controllerin ostamisesta ja läppärin raahaamisesta lavalle:) onkohan mitään järkeä?

Toivoisin siis apuja ihmisiltä, joilla on kokemuksia samanaltaista tilanteista tai jorka osaisi muuten vain sanoa, että mitä kannattaa harkita. Noita kaikkia vaihtoehtoja kun ei vaan voi lavalle päästä testaamaan:(
Om du vill ha köttbullar... Say YEAH!
SURf
25.08.2008 08:12:21
Toivoisin siis apuja ihmisiltä, joilla on kokemuksia samanaltaista tilanteista tai jorka osaisi muuten vain sanoa, että mitä kannattaa harkita. Noita kaikkia vaihtoehtoja kun ei vaan voi lavalle päästä testaamaan:(

Eihän mulla mitään kokemusta vielä ole mutta samankaltaisen tilanteen edessä seison.
Itse olen taipumassa Tonelabin ostamiseen, ajattelin vetää sen suoraan tiskiin kiinni. Tässä vaihtoehdossa houkuttaa eniten roudauksen helppous.
Ja soundit ovat riittävän hyvät, lauantaina vetästiin keikka siten että toisena kitaravahvarina oli Cube 20X ja toisena Fender G-Dec junior. Niistä piuhat suoraan pöytään ja jengi "ei huomannut mitään".
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
lukeman
25.08.2008 08:40:07
Itse olen taipumassa Tonelabin ostamiseen, ajattelin vetää sen suoraan tiskiin kiinni. Tässä vaihtoehdossa houkuttaa eniten roudauksen helppous.
Ja soundit ovat riittävän hyvät, lauantaina vetästiin keikka siten että toisena kitaravahvarina oli Cube 20X ja toisena Fender G-Dec junior. Niistä piuhat suoraan pöytään ja jengi "ei huomannut mitään".

Tonelab on varteenotettava vaihtoehto. Itsellä oli aikoinaan SE-versio. On monipuolinen lauta. Akkarisimulaatioita löytyy + hyvät vahvistinmallinnukset. Efektit myös varsin toimivia.
joukov
25.08.2008 09:35:55
Testaa pystyisitkö elämään mallintavan trankun kanssa. Line6 Vetta II FBX-laudalla voisi sopia sinulle tai sitten GT-10:n vaihtoehdoksi Line6 Pod Live lauta.
( * ) KISS - World Tour 2009 ( * )
JuSu
25.08.2008 09:47:26 (muokattu 25.08.2008 09:48:50)

Mä lähtisin liikkeelle etsimällä ne laitteet, mistä ne tyydyttävät perussoundit irtoaa, ja sen jälkeen tuumaamaan, miten käyttömukavuus saadaan kohdalleen. Oli systeemisi sitten nuppi tai räkki, spdeduihin tai vahvistimen soundeihin perustuva, tai jotain siltä väliltä, sen saa kyllä valjastettua midiohjattavaksi tavalla tai toisella. Rahaa toki palaa, mutta ei välttämättä ihan niin paljon kuin kuvittelisi.

Mä oon painiskellut vuosia just tän asian kanssa erilaisten systeemien kera. Mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja on niin monia, ettei niiden kuvaileminen ja esitteleminen ole tässä mielekästä, vaan kantsii tosiaan lähteä etsimään niitä hyviä perussoundeja (tarkoitan tässä cleania ja säröjä) ja niiden löydyttyä aletaan kasata sitä ohjaussysteemiä.

Esim. tällä hetkellä mulla on nuppi, josta puhdas ja pikkuroso, ja isommat gainit otetaan pedaaleista. Lisäksi G-Major -räkkiefekti, josta kaikki muljutukset, ja erikseen wah-pedaali. Kaikki soundit paitsi wah vaihtuvat midipohjaisesti, eli yhdellä polkaisulla voin hypätä esim. puhdas-chorus-delay -yhdistelmästä täysin kuivaan junttasäröön. Eli kaikki on mahdollista.

Lisäksi eriävä mielipide räkkikasan hintaan. Justiinsa olen kasaamassa ns. budjettiräkkiä, joka koostuu midiohjattavasta putkietusesta, efektilaitteesta ja trankkupäätteestä. Mainittujen laitteiden budjetti on n.700 euroa. Avainsana on 'käytettynä'.

JuSu
oiva tumpeloinen
25.08.2008 10:34:03
Lisäksi eriävä mielipide räkkikasan hintaan. Justiinsa olen kasaamassa ns. budjettiräkkiä, joka koostuu midiohjattavasta putkietusesta, efektilaitteesta ja trankkupäätteestä. Mainittujen laitteiden budjetti on n.700 euroa. Avainsana on 'käytettynä'.

Tätä olin juuri tulossa itsekin sanomaan. Tonnin pintaan saa jo kovasti räkin, ihan kaikkien tuntemista palikoistakin.

Tietokoneen vieminen lavalle ei oikein ianakaan mua kiehtoisi. Salettiin se kaatuu kesken mehukkaimman soolon. Tää on todella kerettiläistä, tiedetään, mutta se ei vain olisi mun juttu. Ja ihmettelen tuossa samalla sitä, että analogipurkeilla ei saa mielekästä soundia, mutta plugeilla saa? Kovin usein kokemukset ovat juurikin päinvastaisia.

Jos kuitenkin helpoimmalla haluaa päästä, niin tuommoinen hedelmäpeli on varmastikin oikea vaihtoehto. On kevyt roudata, vie vähän tilaa ja varmasti saa kaiken tarvittavan irti siitä kenenkään haukkumatta soundeja. Noiden ongelma yleensä on vain omien korvien välissä (taaskin). Itse sen soundin sieltä tarkiten poimii.

Sen takia mä olen omat ongelmani yrittänyt ratkaista mahdollisimman pitkälti analogisesti. Mun ongelmana on toki se, että vaikka soundit on pikkuhiljaa kohdillaan (jos ei lasketa mun loputonta laiskuutta ruuvauksen suhteen), niin toi läjä alkaa olemaan jo aika naurettava. Mä voisin ihan hyvin heittää 2/3 romuista pois, eikä kukaan kärsisi siltikään soundeista. Mutta mutta...

Miten mä lähtisin purkamaan tuota sun ongelmaa, olisi ehdottomasti loopswitcher. Jos soundit on melkeinpä kohdillaan, niin muutama purkki vaihtoon ja steppausta helpottamaan tuommoinen switcheri. Onhan se tietenkin lisää kannettavaa, mutta luulisin sen olevan kuitenkin soundillisesti paras vaihtoehto. Tai siis soundillisesti on varmastikin parempiakin, mutta jos ajatellaan soundia suhteessa lompakkoon....
PappaSF
25.08.2008 10:39:30 (muokattu 25.08.2008 10:43:43)
Switchbladessa ohkanen soundi? En ole tuota huomannu kyll, tosin en soita lavakeikoilla tuolla vaan kotisoittovolyymillä yleensä (mitä nyt joskus riehaantuu ja luukuttaa isommalla volyymillä mutt sitt tippuu maalit seinistä) kyllähän tuosta oikeesti irtoaa aika kattava kirjo hemmetin näteillä soundeilla (ei tietysti paras varmaan ihan hirmu hevimättöön mutta aika monipuolinen on soundi mun mielestä tuossa ja ohkaisesta ei omalla kohdalla ole tietoakaan ollut.

Tuon suhteen jos vain mahdollista niin käyppä testaamaan ehdottomasti tuo Switchblade ja vääntele namikat sopivaan asentoon ja tallenna soundi.

Tuossahan on jalkakytkin mukana jossa 4 muistipaikkaa, 2 painiketta josta voi ylös tai alas tarvittava muistialue (esim. 1 bank -> 2 bank ja onkin jo taas 4 erillaista soundia käytössä). ja sitten tuo Tap painike.

Muistialueita on 32 ja niissä jokaisessa on 4 muistipaikkaa (ainakin on riittävästi).

Noihin muihin kohtiin kyllä en uskalla paljon kommentoida, erillisissä pedaaleissa on omat hyvät puolensa ja multiefektihärpättimissä omansa, tiedä sitten kumpi parempi.

Edit: Löytyyhän tuosta H&K:n mallistosta tuo Trilogy myös http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=tech&id=96#
Sammo
25.08.2008 11:47:59
1. räkki-tsydeemi on toki vastaus kaikkiin ongelmiin.. esteeksi tulee vain se hintalappu. ohjelmoitava etunen, multiefekti (g-major yms.), tuner, päättäri, räkki, midilankku.. hintaa tulee helposti 2500-3000€ ..tämää siis ilman kaappia.

Mulla oli Kashan vanha RockmodII ja käytin päätteenä joko silloisen Riveran power-amp-in:iä tai sitten Laneyn Klippiä -- eli välttämättä ei tartvitse erillistä päättäriä/kaappia. Klippissä ei ollut looppia joten Kashan valmistama putken kantaan kiinnitettävä sisäänmenoboxi oli siinä melko kätevä (jos joku tarttee sellaisen mulla pyörii tuo vielä jossain kaapissa).
Fonisoul_
25.08.2008 11:50:13
TC:n G-system tuntuisi aikalailla houkuttelevalta, alle 1500€.

Ton suurin ongelma on vissiin viive vahvistimen kanavia vaihdettaessa. Henkilökohtaista kokemusta ei ole, mutta näin sanoo ainakin Steven Wilson..
Soul with a capital "S"...
oiva tumpeloinen
25.08.2008 12:00:17
Ton suurin ongelma on vissiin viive vahvistimen kanavia vaihdettaessa. Henkilökohtaista kokemusta ei ole, mutta näin sanoo ainakin Steven Wilson..

Kaikissa multimuljuttimissa on jonkinmoinen viive presettejä vaihdettaessa. Toisissa isompi kuin toisissa, mutta kyllä kaikkien kanssa toimeen tulee, kun vain oppii käyttämään sitä. Ei varmasti häiritse keikalla. G-Systemistä ei ole kokemuksia, mutta G-Forcen presetit ainakin vaihtuu riittävän nopeasti, vaikka sen pidemmissä ketjuissa huomaakin. G-Majorissa ne kuulemma vaihtuu vikkelämmin, minkä osasyy on etukäteen lukitut efektijärjestykset. Näin sanovat TC:n sivuilla.
BaldieFarman
25.08.2008 12:30:51
Huhhuh! Paljon hyvää asiaa! Kiitoksia!

Oiva Tumpeloiselle sen verran en missään nimessä tarkoittanut, että jollain softalla saisin paremmat soundit kuin analogipurkeilla vaan kyse on nyt kokonaisuudesta.

Esim. just noi kaiken maailman mallintavat (oli ne sitten softia tai multiefektilankkuja) antavat niin helpon roudattavuuden ja ison määrän soundeja helposti vaihdettavissa, että jos sillä pääsee edes lähelle analogimaailman ääniä? Koska jos näin on, niin kyllä joku tollanen Tonelab yms. houkuttaisi koska sillä saisi edullisesti ja helposti "kaikki maailman soundit"... ymmärrtääkö?

Ja näinhän tämä menee kaikissa asioissa. Aina ei voi saada kaikkea vaan pitää miettiä missä setupissa on itselle eniten hyviä ja vähiten huonoja puolia.
charvette
25.08.2008 12:36:20
Adrenalinn + FCB1010, tosin akustisen simulaatiota ei löydy A:sta. Ja signaali pöytään.
BaldieFarman
25.08.2008 13:07:14

JuSu

Olen muuten ihmetellyt, että aika vähän noita trankkupäätteitä on myynnissä. Se kuuluisista kuuluisin :) (velocity) tietysti, mutta mites esim. joku ei kitaralle tarkoitettu pääte toimisi tossa? tyyliin tämä: http://www.thomann.de/fi/samson_servo_200.htm
Antti1
25.08.2008 13:09:00 (muokattu 25.08.2008 13:11:50)
Mä oon nyt aika röyhkeä mainostaessani taas omaa systeemiä (joka siis on myynnissä, yllätys yllätys): Mesa Boogie Roadster -nuppi. Siinä on neljä kanavaa, jokaisessa kolme eri soundimoodia ja miljoona ominaisuutta. Varsinkin kaikki kasarihevistä miedompaan suuntaan menevät soundit ovat ihan _älyttömän hyviä_ ja recto soundi tietty myös, jos siitä pitää.

Ton kaveriksi sitten joku näppärä efekti oman mielen mukaan. Mun mielestä jonkinlaista loopperisysteemiä kannattaa miettiä, mieluusti releswitchien kanssa toteutettuna. Saisit ohjattua kaikkea kerralla midilaudasta ja voisit käyttää erillispurkkeja parhaimpia soundeja metsästäessäsi.

EDIT: Niin siis jottei jäisi ihan mainokseksi, niin tähän tapaan mä lähestyisin aihetta. Vaikka kuinka oon kokeillut, niin ainoastaan hyvällä nupilla ja polkimilla mä oon ollut tyytyväinen soundeihini. Tai no, enhän mä koskaan oo... :D
OSTAKAA MESAN ROADSTER!!!
oiva tumpeloinen
25.08.2008 13:11:23
Oiva Tumpeloiselle sen verran en missään nimessä tarkoittanut, että jollain softalla saisin paremmat soundit kuin analogipurkeilla vaan kyse on nyt kokonaisuudesta.

Jepjep.

Esim. just noi kaiken maailman mallintavat (oli ne sitten softia tai multiefektilankkuja) antavat niin helpon roudattavuuden ja ison määrän soundeja helposti vaihdettavissa, että jos sillä pääsee edes lähelle analogimaailman ääniä? Koska jos näin on, niin kyllä joku tollanen Tonelab yms. houkuttaisi koska sillä saisi edullisesti ja helposti "kaikki maailman soundit"... ymmärrtääkö?

Mä olen sinänsä vähän huono tähän sanomaan, kun nuo uusimmat mallinnuskoneet on jäänyt multa vähemmälle, mutta mä sanoisin, että kaikista pienimmällä roudauksella ja parhaan(tm) soundin saa aikaiseksi juurikin räkkietusella, -muljuttimella ja pikkupäätteellä. 3-4 unitia räkkiä ja siihen päälle midilankku ei pitäis olla liian kova roudata, ja soundit lähtee kuivasta putkisoundista tuhottomaan digimuljutukseen. Tää on vain mun $0.02, ja kuten sanottu se ei ehkä ole kaikista paras, koska mulla tosiaan ei ole näistä uusista mallinnoskojeista kokemuksia. Mut jos mun pitäis valita joku POD (uusin on kyllä kokeilematta) tai tuommoinen pieni räkkisetup, niin kylllä siitä varmaankin se räkki jäis käsiin. Ja varmasti irtoaa kaikki, mitä vain cover-keikalla voi kaivata.
SURf
25.08.2008 13:20:23

Mä en ole lainkaan huolissani etteikö livesoundi sinällään olisi yleisölle riittävän hyvä (enkä halua mitenkään aliarvioida yleisöä) mutta se mikä minua huolestuttaa on se tatsi. Kun on tottunut kunnon putkipelillä veivaamaan niin miten noissa muljuttimissa vaikuttaa soittotatsi ja volapotikan veivaus soundiin...

Ja tietysti arveluttaa se että onko se soundi itselle tarpeeksi hyvä...

Ei kai auta muu kuin ostaa tallustin ja kokeilla kunnolla. Saahan sen aina myytyä eikä ole kallis kokeilu.
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
Zeeboo
25.08.2008 13:28:34 (muokattu 25.08.2008 13:29:46)
Mut jos mun pitäis valita joku POD (uusin on kyllä kokeilematta) tai tuommoinen pieni räkkisetup, niin kylllä siitä varmaankin se räkki jäis käsiin. Ja varmasti irtoaa kaikki, mitä vain cover-keikalla voi kaivata.

Myötäilyä täältä.
Mulla oli jonkin aikaa tuo ylemäpänä mainittu GP-100 Digitechin Control Sevenin kanssa + Jacksonin 2*50 pääte ja hyvin toimi oikeestaan paikassa kuin paikassa (meni pari kertaa soundipoliisikin vipuun). Kattaus pelasi niin, että GP:stä oli kaksi stereolähtöä, joista Jacksonin kautta omalle 2*8" monitorille ja toinen pari pöytään. Niinkuin Oiva sanoi, miin soundit pelasi riittävällä toleranssilla kuivasta putkesta sankariheviin. Tästä on aikaa yli kymmenen vuotta, tuskin nämä mallintavat tänä aikana ovat huonontuneet.
my guitar is humming... next it has to learn the lyrics...
m.rock
25.08.2008 13:37:46

Voxin tonelab se voisi olla hyvä vaihtoehto ratkaisemaan tämän monipuolisuus ongelman tai sitten ehkä hugnes kettnerin switchblade,siinä kuulemma on todella monipuoliset ja hyvät soundit eikä tarvi mitään lisälaitteita...
Nacher
25.08.2008 14:28:29
väh. 4-kanavainen nuppi. Noita ei taida järkevissä hinnoissa olla kuin H&K:n switchblade joka himottaisi periaattessa, mutta kun sen ohkasesta soundista on kuullut niin paljon pahaa, että olisiko se mikään parannus tämän hetkiseen tilanteeseen?

Koch Powertone 2:sta pitäisi tähän kyllä suositella. Sellaista 6550-putkista testasin, ja olihan se hintaisekseen hiton hyvä ja monipuolinen peli. Ei vain ihan se soundi, mitä itse hain, mutta ohuesta tai keinotekoisuudesta ei ollut soundissa tietoakaan. Mureaa soundia, josta irtosi portaattomasti kaikki hyvistä cleaneista ja rosoista hevisäröihin. Säätövaraa löytyi hyvin ja taisipa jopa kanavanvaihtolautakin tulla kaupan päälle. Nykyään tuota Powertonea saa uutena niin halvalla, että se on oikein houkuttava diili.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)