Aihe: Sanoittaminen ilman valmista melodiaa
1
Koivulahti
24.08.2008 11:23:00 (muokattu 25.08.2008 19:27:23)

Joskus on tullut vastaan projekteja, joissa sanoitustyö on pitänyt aloittaa instrumentaalipohjalla, jossa melodiaa ei vielä ole lainkaan.

Mä olen itse yleensä lähtenyt raketamaan hommaa niin että olen vain puhtaasti fiilistellyt päälle jotain tai mukaillut riffejä tms. mutta osaako joku selittää että kuinka homma teoreettisesti toimii?

Joku puheli joskus jotain että melodia löytyy harmoniasta, mutta voiko tästä myös poiketa jotenkin?

Sitten vielä toinen juttu. Pitäisikö tällaisesta sanoitustyöstä kinua säveltäjän osuuksia? Onhan tuossa hieman enemmän työtäkin, vaikka toisaalta myös vapaammat kädet.
* sanoittaminen.blogspot.com * ennenkuulumatonta.blogspot.com * www.lyyrica.org/sanoittaja *
Hargon
25.08.2008 08:19:00
Ainakin mun mielestä juuri laulumelodia on se varsinainen sävellys.

Eli itse ainakin vaatisin sävellysosuuksia, jos sanojen lisäksi tekisin laulumelodiankin.
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan."
Koivulahti
25.08.2008 19:26:41

Ainakin mun mielestä juuri laulumelodia on se varsinainen sävellys.

Näin mullekin on joskus teroitettu että melodia on sävellys ja muu on sovittamista.. Mutta yleistä käytäntöä tässä tiedustelen.
* sanoittaminen.blogspot.com * ennenkuulumatonta.blogspot.com * www.lyyrica.org/sanoittaja *
Koivulahti
03.09.2008 20:03:56

itse ainakin vaatisin sävellysosuuksia, jos sanojen lisäksi tekisin laulumelodiankin.

Vaatisitko ne kokonaan vai riittäiskö sulle esim. 50% säveltäjän osuuksista. Sovitusosuudet säveltäjä kait saa tästä selviönä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)