Seuraavaan projektiin (edellinenkin on vielä vaiheessa..) on tulossa kaula viidestä palasta. Kuviollista vaahteraa keskelle ja sivuille ja näiden väliin pitäisi hankkia jotain sopivaa puuta josta tulisi siis kaulaan semmoiset ohuet (~4mm) raidat. Mielessä on käynyt mm. bubinga ja wenge ja näiden ominaisuuksistakin on jotain hajua mutta kaipailisin omakohtaisia kokemuksia työstettävyydestä jne. Muitakin puulajeja saa toki esittää. Ja saakohan noita jostain suomesta riittävän kuivana? Jos ostaa vaikka tuolta Hakalan puutukusta niin riittääkö semmoinen ~1 vuoden kuivatus huoneilmassa että voi käyttää soitinrakennukseen? Kannattaako ostaa isompi pala josta sitten ennen rakennusta sahailee nuo siivut vai valmiiksi mittaan sahattuna? |
MPU 24.08.2008 12:48:00 | |
---|
Hakalan puut ovat uunikuivattuja. Vuosi on ainakin riittävästi. Itse olen kuukauden päivät pitänyt puita rakennuspaikalla kosteuden tasaantumista varten. Ei ne puut loputtomiin asti kuiva. Jos soittimen tekee lämmityskaudella sisälämpötilassa säilytetyistä puista ei kosteuden kanssa pitäisi tula ongelmia. Juuri tähän aikaan vuodesta ilman kosteus on aika paljon sähkösoittimien valmistukseenkin jos ei ole puiden säilytykseen kuivempaa tilaa. Mulla pnnuhuoneessa on nyt aika optimaalinen 50% kosteus. Talvella tuolla on jo liian kuivaa, alle 20% mennään ja reilusti. Sellainen 40-50% on usein mainittu parhaaksi kosteudeksi. Wenge on melko ikävää työstettävää, mutta sointi-ja laminointiominaisuuksiltaan kerrassaan hieno puu. Pöly kutittaa käsiä ja sahapintaisesta wengestä irtoaa tikkuja käsiin jo melkein pelkästään puuta katsoessa. Siltikin suunnitelmissa on tehdä taas yksi kokonaan wengestä tehty kaula... Bubinga on mukavampaa työstää ja toimii laminaattina ihan yhtä hyvin. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
jenrg 25.08.2008 09:17:35 | |
---|
Ok, kiitoksia informaatiosta. Se on varmaan sitten kurvattava jonain päivänä Lahden kautta. Todennäköisesti straipit tulee olemaan bubingaa, sen sävykin sopii tulevaan projektiin paremmin =) |
jenrg 16.10.2008 10:54:34 | |
---|
Tulipa vielä sellainenkin mieleen aiheesta että voisiko tuohon käyttää viilua? Viilukeskuksen sivuilta vakoilin että yleisimmät paksuudet ovat 0,6 1,5 ja 2,8mm joista ainakin tuo 2,8mm sopisi tähän käyttöön paksuuden puolesta. Onko jotain syytä olla käyttämättä kitaran kaulassa? |
darkus 16.10.2008 13:19:36 (muokattu 16.10.2008 13:19:54) | |
---|
Mä en näe mitään syytä miksei viilu toimis siinä välissä. Puutahan sekin on. Jossain näin kuvan bassosta jonka kaula oli tehty 3mm vaahtera/mahonki viiluista kasatusta palikasta :D Sen vois laskea vaneriksi jo. darkus Be the devils own, Lucifer`s my name! |
balzary 16.10.2008 15:07:15 | |
---|
Zebrano/vaahtera-yhdistelmällä ollaan kaverin kanssa saatu kans hyviä tuloksia. En ole wengeä tai bubingaa työstänyt, että vois verrata, mutta toi zebrano oli mun mielestä suht helppoa kamaa. |
spyykko 16.10.2008 16:55:39 (muokattu 16.10.2008 17:08:37) | |
---|
Tulipa vielä sellainenkin mieleen aiheesta että voisiko tuohon käyttää viilua? Viilukeskuksen sivuilta vakoilin että yleisimmät paksuudet ovat 0,6 1,5 ja 2,8mm joista ainakin tuo 2,8mm sopisi tähän käyttöön paksuuden puolesta. Onko jotain syytä olla käyttämättä kitaran kaulassa? Ei ole estettä. Puolitoistamillinenkin toimii mielestäni esteettisesti hienosti. Olen nähny noita tehtävän vaahterastraippien väliin mm. mustaksi läpivärjätstä koivusta. EDIT: Värjättyjä iiluja voipi katsella vaikka tuolta: http://www.cwp.fi/fin/tuote_4a.phpAntaisivat mahdollisuuden aika rajuihinkin väriyhdistelmiin :-) |
Little Savage 16.10.2008 17:37:34 | |
---|
Mulla ois 0.6mm paksua wenge viilua onko se ihan sopimatonta laminaattien väliin ? ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. |
darkus 16.10.2008 18:53:44 | |
---|
Perhana ku on ohutta :D Kyl tonkin luulis käyvän. Kantsii laittaa ainakin kaks päällekkäin et tulee jotain näkyvää siihen kaulaan :D Be the devils own, Lucifer`s my name! |
jenrg 17.10.2008 08:07:48 | |
---|
Ei ole estettä. Puolitoistamillinenkin toimii mielestäni esteettisesti hienosti. Olen nähny noita tehtävän vaahterastraippien väliin mm. mustaksi läpivärjätstä koivusta. EDIT: Värjättyjä iiluja voipi katsella vaikka tuolta: http://www.cwp.fi/fin/tuote_4a.php Antaisivat mahdollisuuden aika rajuihinkin väriyhdistelmiin :-) Kiitoksia linkistä, tuo näytti oikein mielenkiintoiselta. Tämänhetkinen ajatus on laittaa tuohon vain ohuet, täysin mustat straipit. Kuinkahan tuo koivu toimii kaulassa laminaattina vs. esim. bubinga / wenge? Tuolla sivuilla taisi kyllä lukea että värjäävät omiakin puita mutta en sitten tiedä kuinka kalliiksi tuollainen tulee... |
samantien 17.10.2008 15:22:27 | |
---|
itse olen tehnyt just tuollaisia laminaattikauloja mahongista ja wengestä. wenge sopii siihen hyvin, mutta kovin vittumainen työstettävä. tikkuja irtoaa runsaasti ja puupöly on pahan makuista. ..kyllä. olen maistanut. "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu. |
darkus 19.10.2008 14:55:30 (muokattu 19.10.2008 14:55:52) | |
---|
puupöly on pahan makuista. ..kyllä. olen maistanut. Kyllä sitä menee pakostakin suuhun ja nenään jossei hengityssuojainta ole käytössä. Eebenpuupöly on vittumaista kun sitä on silmissä, suussa ja nenässä. Kokemusta löytyy. Älkää kokeilko samaa, käyttäkää hengityssuojainta ja kun puhallatta pölyä pois hiotulta pinnalta niin laittakaa silmät kiinni..... darkus Be the devils own, Lucifer`s my name! |
spyykko 22.10.2008 08:55:58 | |
---|
Värjättyjä iiluja voipi katsella vaikka tuolta: http://www.cwp.fi/fin/tuote_4a.php Antaisivat mahdollisuuden aika rajuihinkin väriyhdistelmiin :-) Kysyinpä mielenkiinnosta hinnatkin näille. Vakiovärinen 900x300x1,5 viilu maksaa vitosen ketale, minimitilaus 10kpl joka saa koostua eri väreistä. |