Aihe: Rantasauna -termin historia
1 2
hemmo
09.08.2008 10:12:02

Se on vanhempi ilmaus sekin. Huttubändien normina olevaa mb-keikkapakua on hellitelty tuolla nimellä jo kauan. 90-luvulla olen sen henk.koht ensimmäistä kertaa kuullut. Kuten humppakiikaritkin.

Kiikarithan on tai oli 2 pulloa Pöytäviinaa.
T.Nick
09.08.2008 10:18:16
Meillä päin taas humppakuutioksi monesti sanotaan kuomullista peräkärryä, joka on sitten jo jonkinlainen ankeuden maksimi ympärivuotisilla keikkareissuilla.
absqua
09.08.2008 10:32:18
Kiikarithan on tai oli 2 pulloa Pöytäviinaa.

Tässä on se, mitä mä ymmärrän humppakiikareilla:

http://www.ambientsound.co.uk/bigimages/Bose%20802%20a.jpg
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
09.08.2008 10:33:16

Tässä on se, mitä mä ymmärrän humppakiikareilla:

http://www.ambientsound.co.uk/bigimages/Bose%20802%20a.jpg

No highs no lows, must be Bose.
absqua
09.08.2008 10:34:17

Jep.

Noihan oli kuuminta hottia joskus 90-luvun alkupuolella.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hemmo
09.08.2008 10:35:11

Jep.

Noihan oli kuuminta hottia joskus 90-luvun alkupuolella.

HBTB veti silloon tommosilla ja kuullemma kartioita kyrvähti viikoittain.
Heikki L.
09.08.2008 10:37:57

HBTB veti silloon tommosilla ja kuullemma kartioita kyrvähti viikoittain.

Tommoseen on tosi hankala vaihtaa tötterö, piuhoissa ei ollu juuri yhtään löysää.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
JukkaPena
10.08.2008 21:49:20
Mulle toi rantasauna bassokamois viittaa Ampegin 8x10 kaappiin ja putkinuppiin.

Miks rantasauna?
Yks ammattimuusikko kuvaili mulle tota settiä että onhan se rankka roudattava, mutta kun putket lämpee niin soundi saa jengin hymyilemään.

Johtopäätös...
Kelatkaa puulämmitteistä perinteistä suomalaista rantasaunaa. Et sillä pääsee saunoo, pitää nähdä vaivaa. Kantaa vedet, pilkkoa puut, sytyttää kiuas ja lämmittää sitä aikansa säännöllisesti puita pesään lisäten. Mut se lopputulos on jotain hienoa ja perinteistä.
Ja että tyhmimmätki tajuu niin samalla tavalla pitää nähdä vaivaa ton rantasauna-termiä kantavan bassoläjän kanssa. Lopputulos on kuitenkin sen vaivan näkemisen arvoista. Ainakin välillä.
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
rattledad
10.08.2008 22:36:08

Rufus Reid taisi bassokoulussaan mainostaa noita bassokaappeina. Ainakin silloin 80-luvun painoksessa.
molder
22.08.2008 19:14:21
Joskus 90-luvun puolessa välissä kuullu ton "rantasauna" termin ekan kerran. Se on sellaista roudari/mixaaja huumoria just. Niinku monet muut, kuten "Toimii ku junan vessa" yms. hauskuudet.
"Kioskiks" joku roudaaja sano kans isoa 8 x 10 läjää. "Humppakuutio" -termiä jostain 1x15 comboista puhuttiin jne.

Eli joo, kaikki varmaan tietää että "rantasauna" sanalla tarkoitetaan sitä Roger Coxin joskus 70-luvun alussa suunnittelemaa Ampegin 8x10 bassoläjää, mutta mistä tämä termi juontaa juurensa ja miksi nimenomaan rantasauna? Kuka neropatti keksi alkaa käyttämään tätä nimitystä ja milloin?

ja kyllä, käytin m.netin hakua ja googlea, en löytynyt vastausta
"The SOUND of VOLUME"
L.Ruoska
22.08.2008 23:55:02

Niskamieskin nimitti 4x10-kaappia rantasaunaksi ja se on sentään basistien basisti.
Heh, missäs kyseinen heppu muuten nyt on, ei oo näkyny? Mua kävi aina välillä vähän sääliks kun muutamat (ainakin Niskikstä) vanhemmat äijät sitä lievästi disautti täällä..
Easy as fhtagn!
hemmo
23.08.2008 07:14:24

Heh, missäs kyseinen heppu muuten nyt on, ei oo näkyny? Mua kävi aina välillä vähän sääliks kun muutamat (ainakin Niskikstä) vanhemmat äijät sitä lievästi disautti täällä..

Niskis on Valtion järjestämässä uudelleenkoulutuksessa.
seak
23.08.2008 14:37:23

Mä taas mietin, että mistä moinen disauttelu johtui kunnes lukaisin läpi jotain vanhoja threadeja ja se vähensi tota säälin määrä aika melkoisesti... Mutta mikäs siinä, tietysti nuorena tulee lauottua vaikka mitä.
A veteran of a thousand psychic wars.
juici
24.08.2008 11:20:29

Mulle toi rantasauna bassokamois viittaa Ampegin 8x10 kaappiin ja putkinuppiin.

Miks rantasauna?
Yks ammattimuusikko kuvaili mulle tota settiä että onhan se rankka roudattava, mutta kun putket lämpee niin soundi saa jengin hymyilemään.

Johtopäätös...
Kelatkaa puulämmitteistä perinteistä suomalaista rantasaunaa. Et sillä pääsee saunoo, pitää nähdä vaivaa. Kantaa vedet, pilkkoa puut, sytyttää kiuas ja lämmittää sitä aikansa säännöllisesti puita pesään lisäten. Mut se lopputulos on jotain hienoa ja perinteistä.
Ja että tyhmimmätki tajuu niin samalla tavalla pitää nähdä vaivaa ton rantasauna-termiä kantavan bassoläjän kanssa. Lopputulos on kuitenkin sen vaivan näkemisen arvoista. Ainakin välillä.

Tästä analyysistä napsahtaa plussa.
"hyviä jäyniä on yms.: -tabaskoa muijan tampooneihin -fuzzin vaihtaminen jalkaväkimiinaan" -Zarmo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)