Henkka370 20.08.2008 21:57:40 | |
---|
Onko muilla kuulo heikentynyt huomattavasti entisestä? Itselleni on näin tapahtunut, vähän väliä joutuu kysymään, että mitäs äsken sanoitkaan, kun ei kuulu.. Kuitenkin, aina treeneissä käytän korvatulppia, musiikkiakaan en mielestäni kovaa kuuntele. Isällä myös huono kuulo, voiko tämä periytyä jotenkin? :) Vähän pelkään, että tässä kohti kuulokojetta ollaan menossa. Jos joku täällä käyttää kuulokonetta niin kaikki informaatio siitä olisi kiintoisaa. |
paavi 21.08.2008 09:23:29 | |
---|
Aika vaikea sanoa ihan tarkasti. Nimittäin testien mukaan mulla on varsin hyvä kuulo. Tai vähintäänkin normaali, MUTTA ylemmissä taajuuksissa (ei ihan ylärajalla, mutta oliskohan ollut about 8 kHz tietämillä) on kuoppaa. Noilla taajuuksillahan just puheeseen tulee sitä selkeyttä. Sen olen huomannut, että joudun entistä useammin pyytämään muita toistamaan lausumansa. Tähän kyllä vaikuttaa toisaalta se, että oon enemmän lasten kanssa ja ne puhuu aikuisille usein todella hiljaa. :) No, summa summarum, en kauhean huolestunut ole omasta tilanteestani. Hell sinkin' by the weight of our souls
Heaven risin' and we were caught somewhere between |
bedlam 21.08.2008 11:18:02 | |
---|
On tuo varmaan vähän heikkenyt. Joskus 10 vuotta sitten jo mittauksissa jotkut taajuudet olivat kadonneet. En ole reeneissä osannu pitää tulppia, kun laulua ei kuule kunnolla. Heinäsirkat kuulee vielä ja nukkumaan mennessä ei piippaa. "Ei niitäkään rakennettu tässä just kerran ihan totta tuli tietoa että ilmeisemmin uskonnonvoimalla" -JPQ |
NRider 21.08.2008 14:50:01 | |
---|
Intin aikana heikkeni 6kHz paikkeilta. Se on kaamee kilke minkä RK:n koneisto pitää, mahtoikohan johtua siitä. |
Y3J 21.08.2008 15:05:25 | |
---|
Hurjien teinivuosien aikana ei tullut niitä tulppia käytettyä. Nyt oikea korva toistaa tiettyjä taajuuksia hieman hiljempaa. Vähän kyllä ketuttaa, mutta esim. miksaushommissa tuohon kyllä on tottunut. Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timatteineen. -Risto Tähtelä, Pauli Mäkikartano, Yrjö Harrinpoika sekä Jussi Leino |
Kailis 21.08.2008 15:18:06 (muokattu 21.08.2008 15:18:58) | |
---|
Aika vaikea sanoa ihan tarkasti. Nimittäin testien mukaan mulla on varsin hyvä kuulo. Tai vähintäänkin normaali, MUTTA ylemmissä taajuuksissa (ei ihan ylärajalla, mutta oliskohan ollut about 8 kHz tietämillä) on kuoppaa. Noilla taajuuksillahan just puheeseen tulee sitä selkeyttä. Sen olen huomannut, että joudun entistä useammin pyytämään muita toistamaan lausumansa. Tähän kyllä vaikuttaa toisaalta se, että oon enemmän lasten kanssa ja ne puhuu aikuisille usein todella hiljaa. :) No, summa summarum, en kauhean huolestunut ole omasta tilanteestani. "320-2500 Hz, 3 okt. Keskiäänet (puheen selkeys) 2500-5000 Hz, 1 okt. Yläkeskialue. (Äänen läheisyys, erottelu, selvyys)" Joo, itse en kuule enää 8 kHz pihaustakaan. Tinnitus ollut vuosikausia. Hassua on se että pääsävel on juuri tuo 8kHz, eli toisaalta kuulen sen koko ajan =D Puheen erottaminen taustamelussa on käynyt todella hankalaksi, jopa tilanteissa, missä muilla ei ole mitään vaikeuksia. Lisäksi meluherkkyys ja välillä todella pudottavia, tällä hetkellä max. 15 sek. kestäviä todella kovia toispuolisia tinnituksen voimistumiskohtauksia. Pelottaa että jonain päivänä jää päälle. |
paavi 21.08.2008 16:29:29 | |
---|
"320-2500 Hz, 3 okt. Keskiäänet (puheen selkeys) 2500-5000 Hz, 1 okt. Yläkeskialue. (Äänen läheisyys, erottelu, selvyys)" Joo, itse en kuule enää 8 kHz pihaustakaan. Tinnitus ollut vuosikausia. Hassua on se että pääsävel on juuri tuo 8kHz, eli toisaalta kuulen sen koko ajan =D Puheen erottaminen taustamelussa on käynyt todella hankalaksi, jopa tilanteissa, missä muilla ei ole mitään vaikeuksia. Lisäksi meluherkkyys ja välillä todella pudottavia, tällä hetkellä max. 15 sek. kestäviä todella kovia toispuolisia tinnituksen voimistumiskohtauksia. Pelottaa että jonain päivänä jää päälle. Okei okei... heitin vähän lonkalta. Nyt löysin sen mun paperin...eli mulla se kuoppa on tuossa 5 kHz ... 7 kHz... tää testi nyt ei kauheen tarkka oo. 8 kHz kuulin taas hyvin. Mulla taitaa olla tinnitus just jossain tuossa kuopan kohdalla eli se selittää asian. Mulla tinnitus ei vielä ihan noin pahaa kuin sulla ja oon pystynyt pitämään tilanteen vakiona jo monta vuotta. Hell sinkin' by the weight of our souls
Heaven risin' and we were caught somewhere between |
BassLass 21.08.2008 19:03:13 | |
---|
Minulla on/pitäisi olla ns. eliittikuulo...silti en kuule mitä kaveri sanoo vieressä :D Tätä en oikeasti ymmärrä. Ärsyttää elämä jossa on liikaa "täh, häh, hum, mitä, MÄTÄH!" |
elais 21.08.2008 21:30:58 | |
---|
välillä todella pudottavia, tällä hetkellä max. 15 sek. kestäviä todella kovia toispuolisia tinnituksen voimistumiskohtauksia. Pelottaa että jonain päivänä jää päälle. Jep sama. Yleensä kuuluu suhinaa ja vastaavaa ääntä, mutta toisinaan tulee kovempaa piippausta. Mutta muistaakseni luin alla olevasta linkistä että tinnitus ei voi pahentua, tuolla muutenkin aika paljon juttua ko. asiasta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=ati "Nothing is impossible. The word itself says I'm possible." |
Kailis 21.08.2008 23:08:32 | |
---|
Jep sama. Yleensä kuuluu suhinaa ja vastaavaa ääntä, mutta toisinaan tulee kovempaa piippausta. Mutta muistaakseni luin alla olevasta linkistä että tinnitus ei voi pahentua, tuolla muutenkin aika paljon juttua ko. asiasta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=ati Mulla on pahentunut, todellakin. Ja poiminta tuolta sun linkistä; "Pitkän ajan kuluessa se voi olla vähitellen pahentunut tai voi vastaavasti ajan mittaan heikentyä. Sen laatu voi myös vaihdella soivasta suhisevaksi tai päinvastoin." Tarkoitus ei ole pelotella. Itse osaan tämän kanssa tulla toimeen. Ehkä? |
markotetri 22.08.2008 03:54:02 | |
---|
Tää on muuten kummallista... Itse olen opetellut kuuntelemaan äärimmäisen pieniä yksityiskohtia musiikin seasta jo vuosia. Kuulen täyteen ahdetusta miksauksesta, hirvittävällä volumella, jos rumpukaiussa on liikaa alamiddleä, mutta usein on vaikeaa ymmärtää, mitä Vaimo puhuu vähänkin meluisammassa ympäristössä. Mitään kuulovauriota ei ole todettu, eikä selkeää tinnitusta ole. Kuitenkin miksaan etupäätä reilu parisataa keikkaa vuodessa. Mä jotenkin veikkaan, että korvan tarkkuuden opettelu on huonontanut kykyä kuulla "tavallisen" ihmisen tapaan. Tai jotain. Tai sitten kyse ei ole kuulosta vaan kuullun ymmärtämisestä... Artificiality is normal to the medium. |
Kailis 22.08.2008 11:45:22 | |
---|
usein on vaikeaa ymmärtää, mitä Vaimo puhuu Tästä en niinkään huolestuisi =D |
gösplstorm 22.08.2008 11:46:22 | |
---|
Joo, itse en kuule enää 8 kHz pihaustakaan. Tinnitus ollut vuosikausia. Hassua on se että pääsävel on juuri tuo 8kHz, eli toisaalta kuulen sen koko ajan Mulla on just toi sama juttu! mulla vaan 16kHz se taajuus eli oktaavia ylempää sama. Toi 16/8 muuten tuntuu olevan yleinen tajuus tinnitukselle, johtuiskohan televisiosta kun ne inisee siltä korkeudelta yleensä? Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. |
Mulla on just toi sama juttu! mulla vaan 16kHz se taajuus eli oktaavia ylempää sama. Toi 16/8 muuten tuntuu olevan yleinen tajuus tinnitukselle, johtuiskohan televisiosta kun ne inisee siltä korkeudelta yleensä? 16 kHz on jo yli-inhimillisen korkea ininä. Miten olet diagnosoinut sen taajuuden? |
gösplstorm 22.08.2008 11:59:41 (muokattu 22.08.2008 12:02:09) | |
---|
16 kHz on jo yli-inhimillisen korkea ininä. Miten olet diagnosoinut sen taajuuden? käyny ihan tinnituskeskuksessa, testannut netissä ja kuullut että se on juuri se telkkarin pihinä. Toisaalta 16,5kHz on myös korkein ääni jonka kuulen, joten ei niin epäinhimillistä. Sen voi helposti testata netissä niissä taajuustesteissä. Kyllähän terveen nuoren korvan pitäis kuulla 17-18 kHz asti? edit: ja pahentuessa muuttuu just soinnilliseksi 8kHz ja palautuu sitten takas vain kuudeksitoista edit2: niin ja meillähän taitaakin olla ikäeroa se vajaa(?) 30 vuotta :D 25v ylöspäin katoaa noi ylätaajuudet kuten esim heinäsirkat ja muut Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. |
Henkka370 22.08.2008 21:33:45 | |
---|
Sen voi helposti testata netissä niissä taajuustesteissä. Kyllähän terveen nuoren korvan pitäis kuulla 17-18 kHz asti? Oisko linkkiä tämmöseen? |
lurkki 22.08.2008 22:04:58 (muokattu 22.08.2008 22:31:59) | |
---|
Sen voi helposti testata netissä niissä taajuustesteissä. Kyllähän terveen nuoren korvan pitäis kuulla 17-18 kHz asti? Oisko linkkiä tämmöseen? Kumpaan? Taajuustestiin vai ikähuonokuuloisuuteen (presbyakuusi) ? http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html edit: Soundblasterit ei ole kuulomittalaitteita... "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |
tenkainen 23.08.2008 00:00:57 | |
---|
Mulla oli ennen kauhea kuoppa tuossa 500-1500Hz. Ei kuulemma ole enää. Penskana oli sarja - siis joskus 1-5v - korvatulehduksia, tärykalvot puhkaistiin useita kertoja. No kuulohan siinä huononi. Varsinkin keskiäänet, ja varsinkin kitaran omimmat taajuudet. Armeijan jälkitestissä, ja Tyksin testissä armeijan jälkeen kuulo on alhaista I-luokkaa, eli normaali. Kuoppaa ei ole enää, ainakaan niin pahaa. Mitä? Mistäköhän tuo sitten johtuu... Mutta koskaan ei ole tinnittänyt, hirveissä äänenpaineissa oon ollut, ihan vaan vittuillessani ittelleni. Maanantaina piikkasin betonilattiaa jotain viiskymmentä neliötä. Aika paljon meteliä lähti, mutta korvat mitään sanonu. Kertokaa mulle miten kuulo voi parantua yhtäkkiä? "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37 |