Aihe: Millasta mikkiä RGhen?
1 2
McNulty
21.08.2008 22:16:53
Jännä juttu että Ibanez RG saa lehmusrungon ja floikan takia kakkaa niskaan, mutta heti kun lavassa lukee Music Man niin ollaan keskijalka pystyssä ja moinen soitin on suorastaan täydellisyys :)

Itselläni on mahonkirunkoinen, pulttikaulainen Ibanez RG-runkomallilla oleva 7-kielinen APEX1 sekä juuri hiljattain ostettu lehmusrunkoinen RG550LTD. Kummatkin kitarat soivat hyvin* eikä runkopuulla ole tuossa soinnissa (sustain) suurtakaan eroa. Soundissa sen sijaan on. Lehmus artikuloi napakammin mutta on myös samalla alakerrasta ohuempi... siksipä APEX1:n tallassa on Evolution 7 ja RG550:n tallassa Super Distortion. Kyseisten mikkien luonteen ja EQ:n ansiosta kummankin skeban soundi on mukavasti balanssissa.

*verrattain hyvin, jos ymmärretään että pulttikaulainen RG ei ole liimakaulainen Custom LP, eikä sitä yritäkään olla.
Laidallinen Mul Mul!
oiva tumpeloinen
21.08.2008 22:29:20
Jännä juttu että Ibanez RG saa lehmusrungon ja floikan takia kakkaa niskaan, mutta heti kun lavassa lukee Music Man niin ollaan keskijalka pystyssä ja moinen soitin on suorastaan täydellisyys :)

Mut musari on x-kertaa kalliimpi, niin pakko sen on olla paree.

Mut jokaiselle soundille tietenkin oma paikkansa. Mä itseasiassa pidän kovin usein RG:n soundista juuri sen napakkuuden takia. Ei se soi samaan tapaan kuin LP, mut toisaalta se olis aika pettymys, jos se niin sois. Mulle ainakin.
McNulty
21.08.2008 22:40:29
Mut musari on x-kertaa kalliimpi, niin pakko sen on olla paree.

Ei sillä että Musari olisi huono, mutta tuntuu sen Yankee-leiman arvostus edelleen olevan luokkaa: "Absurdi!" :)

Mut jokaiselle soundille tietenkin oma paikkansa.

Tässä onkin se homman juju. Itselläni on tuo 7-kielinen ihan eri tarkoitukseen kuin customina teetetty "Les Paul". Samoin tuo vanha parin satkun arvoinen Charvel tai RG ajavat asiansa siinä, missä toivonkin. Ne omaavat atakkia, niissä on pulttikaulan ansiosta eri tavalla selkeyttä ja sitä napakkuutta. Ne vain toimii ärhäkässä hevitouhussa paremmin kuin läskillä kaulalla oleva LP, etenkin kun toivotaan soundin ampaisevan miksauksen läpi kuin Jack The Ripperin veitsi. Tässä tapauksessa, ainakin minulla, tuo kuivasoundinen RG hyvillä mikeillä varustettuna toimittaa sen mitä tilattiin. Sitten taas rokimmissa touhuissa tykkään LP:n "kermaisuudesta". Isoa, paksua ja tummaa... juuri sitä mitä kotimaan tytöt etelän reissuiltaan toivovat :)

Mä itseasiassa pidän kovin usein RG:n soundista juuri sen napakkuuden takia.

Sama vika. Näen sille kovastikin monia käyttökohteita metallimusiikin parissa.

Ei se soi samaan tapaan kuin LP, mut toisaalta se olis aika pettymys, jos se niin sois. Mulle ainakin.

Juu, ei pidä ostaman Ibanez RG:n ja sitten ihmetellä miksei se kuulosta Les Paulilta tai Telecasterilta. Kannattaa ostaa Tele jos haluaa Telen napsua ja atakkia, ja LP jos haluaa täyteläisempää soundia humbuckereilla ryyditettynä.

Tästä soundien erilaisuudesta johtuen, minulla onkin seuraavaksi hankintalistalla customina teetettävä ES-335 (tai ES-355) kera humbucker-kokoisten P90-mikkien, sekä Telecaster täysiveriseksi singlecoil-varusteiseksi kitaraksi. Ehkäpä chambered-rungolla ilman f-aukkoja (ettei Telestä tule Thinline) :)
Laidallinen Mul Mul!
Mr. Speed
22.08.2008 08:22:00
Lainaampa ketjua. Tarkoitus ois toi mun RG raiskata aktiivielektroniikalla. Kertokaas vähän eri puolia SD:n Blackoutseista, eri EMG:n malleista, ja SD:n Mustainemikeistä, ja niiden toimivuudesta tässä Ibanezissa. Tietysti, jos joku saa mut kääntämään pääni "järkeviin" passiivimikkeihin, niin hyvä. Joku sairas perversio tällä hetkellä vallitsee aktiiveihin.

Soundilta hakisin todella isoa middlekkyyttä. Yläkerta pitäisi olla selkeä, muttei korostettu tai riipivä. Alakertaa saa olla, mutten soita mitenkään D:tä isommassa alavireessä, joten järjetön bassontoisto ei ole tarpeen. Thrash/death, sekä vähän kevyempi metallikama(powerin, thrashin yms. sekoitus) pitäisi luonnistua. Lisäksi tietty progressiivisuus omien bändien tuotannossa tekee sen, että cleanille voi tulla käyttöä. Tässä tilanteessa aktiiveja ei ehkä kannatakkaan hankkia? Tallamikissä saa olla jo paljon ulostuloa, ja kaulamikillä pitäisi olla vähän muhjuisempi, kuitenkin selkeä soundi. Ei kuitenkaan tarvitse olla mikään millintarkka tykitysmikki, vaan pyöreämpää soundia sillä. Lisäksi keskimikkihän tästä RG:stä löytyy joten sitäkin saa suositella, varsinkin jos passiiveihin mennään. Jopa omaansa saa tarjota jos on kauppaamassa. X2N tyyppistä mikkiä en kyllä välttämättä huoli.
Telecaster on ruma kitara.
Shredator
22.08.2008 10:26:37

Lainaampa ketjua. Tarkoitus ois toi mun RG raiskata aktiivielektroniikalla. Kertokaas vähän eri puolia SD:n Blackoutseista, eri EMG:n malleista, ja SD:n Mustainemikeistä, ja niiden toimivuudesta tässä Ibanezissa. Tietysti, jos joku saa mut kääntämään pääni "järkeviin" passiivimikkeihin, niin hyvä. Joku sairas perversio tällä hetkellä vallitsee aktiiveihin.

Aktiivit RG:ssä ovat pyhäinhäväistystä ;) Osta D-Activator, et pety.
Progemetallia: http://www.myspace.com/dominantchain
Mr. Speed
22.08.2008 10:30:25
Aktiivit RG:ssä ovat pyhäinhäväistystä ;) Osta D-Activator, et pety.

Minkäslaista soundia tolla lähtee? Eikö Petrucci käytä/käyttänyt ainakin jotain johdannaista, ja eikös tossa ollut joku häiriöongelma? Mitään Petrucci-soundia ei nyt olla hakemassa sitten.
Shredator
22.08.2008 10:36:13

Minkäslaista soundia tolla lähtee? Eikö Petrucci käytä/käyttänyt ainakin jotain johdannaista, ja eikös tossa ollut joku häiriöongelma? Mitään Petrucci-soundia ei nyt olla hakemassa sitten.

Petrucci käyttääpi D-Sonicia...D-Activator on siis Dimarzion vastaus aktiivimikki-buumille. Vähän niin kuin EMG 81, mutta mielestäni paremmalla dynamiikalla. Olin alunperin skeptinen kaikkea hypeä kohtaan, mutta ostin kokeilun vuoksi. Massiivinen soundi löi todella ällikällä! Todella selkeä ja munakas soundi, jopa suurilla särömäärillä. Miulla siis kiinni mahonki-RG:ssä (D-vire).
Progemetallia: http://www.myspace.com/dominantchain
Mr. Speed
22.08.2008 10:53:29
Petrucci käyttääpi D-Sonicia...D-Activator on siis Dimarzion vastaus aktiivimikki-buumille. Vähän niin kuin EMG 81, mutta mielestäni paremmalla dynamiikalla. Olin alunperin skeptinen kaikkea hypeä kohtaan, mutta ostin kokeilun vuoksi. Massiivinen soundi löi todella ällikällä! Todella selkeä ja munakas soundi, jopa suurilla särömäärillä. Miulla siis kiinni mahonki-RG:ssä (D-vire).

Toimiiko siis lehmus RG:ssä, jos toimii mahonkisessa? Muistelisin lukeneeni 7-kielisten huoneesta, että ainakin seiskaversio tosta olisi kova ottamaan häiriötä kaikesta ympäröivästä elektroniikasta?

Vielä jos joku voisi suositella kaula- ja keskimikkejä? En ole tallaan mitään päättänyt, ja voi olla, että ne aktiivit tulee, mene ja tiedä ;)
Clansman
25.08.2008 21:07:51
Onkos toi super distorssion tallassa kuinka agressiivinen mikki. toimiiko tollasessa metallimätössä kuinka hyvin? vai onko enemmän rokimpaan kamaan? pelkkään mättöön en siis sitä hae, mutta ajaako asiansa siinäkin?
"Jokainen tsäänssi on mahdollisuus"
McNulty
25.08.2008 21:14:08
Onkos toi super distorssion tallassa kuinka agressiivinen mikki. toimiiko tollasessa metallimätössä kuinka hyvin? vai onko enemmän rokimpaan kamaan? pelkkään mättöön en siis sitä hae, mutta ajaako asiansa siinäkin?

Se on kuuma mikki eli varmasti hevitouhut onnistuvat. Sen ehdoton valtti on siinä, että kuumaksi mikiksi se on myös toimiva puhtailla soundeilla soitettuna. Se ei siis vedä signaalia niin ruttuun ja tukkoon etteikö clean-menot onnistuisi.
Laidallinen Mul Mul!
Clansman
25.08.2008 21:21:09
Se on kuuma mikki eli varmasti hevitouhut onnistuvat. Sen ehdoton valtti on siinä, että kuumaksi mikiksi se on myös toimiva puhtailla soundeilla soitettuna. Se ei siis vedä signaalia niin ruttuun ja tukkoon etteikö clean-menot onnistuisi.

noniin hienoa tietää tämäkin asia. minkäköhän mikin tämän pariksi hankkisi tonne kaulalle? lsoolokitaristi olen, jotain armotonta leadisoundia kun sais sinne. steve vai tyylistä jotain.. suosituksia? eikös noi out putit määrää jonkun verran, että mitä mikkejä kannattaa yhdistellä. itselläni ei oikein ole tietoa, että mikä nyt kävis esim ton super distortionin kanssa.
oiva tumpeloinen
25.08.2008 21:28:51 (muokattu 25.08.2008 21:32:26)
noniin hienoa tietää tämäkin asia. minkäköhän mikin tämän pariksi hankkisi tonne kaulalle? lsoolokitaristi olen, jotain armotonta leadisoundia kun sais sinne. steve vai tyylistä jotain.. suosituksia? eikös noi out putit määrää jonkun verran, että mitä mikkejä kannattaa yhdistellä. itselläni ei oikein ole tietoa, että mikä nyt kävis esim ton super distortionin kanssa.

Sen pariksi voi laittaa vaikka mitä niistä omista valinnoistasi ja vaikkapa Evon kaulamikkiä (jos vaita kaivataan, niin luulis mikin puolesta löytyvän). Mä en henkilökohtaisesti laittaisi metallimäiskeeseen SD:tä, mut ei se huono mikki ole. Tai riippuu nyt taas, että minkälaista soundia loppupeleissä haetaan, mut mä laittaisin meteliin sen X2N:n tai Evon RG:seen.

E: nyt kun tuota DiMarzion sivua tuli selailtua, niin D Activator vos olla oikein kova mikki noin specsien valossa meteliin. Toisaalta, kun nosita luvuista ei tuu oikein hullua hurskaammaks, niin ei uskalla sanoa.....pitänee kokeilla itse jossain kolossa.....
Werde
25.08.2008 22:01:33
E: nyt kun tuota DiMarzion sivua tuli selailtua, niin D Activator vos olla oikein kova mikki noin specsien valossa meteliin. Toisaalta, kun nosita luvuista ei tuu oikein hullua hurskaammaks, niin ei uskalla sanoa.....pitänee kokeilla itse jossain kolossa.....

Mun makuun se on ehdottomasti paras passiivimikki mitä löytyy. Luonteeltaan lähinnä aktiivimikkiä kaikista kokeilemistani passiiveista - atakkia ja erottelua riittää järkevissä alavireissä nopeatempoiseen demppailuun. Sokkotestissä voisi äkkiseltään luulla sitä EMG81:ksi, joskin alakertaa on hieman enemmän. Nythän Dimarziolta tulee uusi malli, D-Sonic D-activatorin luonteella terästettynä. Sellainen on pakko saada kokeiluun jossain välissä.
Dead men tell no tales.
Clansman
26.08.2008 19:05:48
Kuinkas toi D activator toimii cleaneilla?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)