Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 515 16 17 18 1963 64 65 66 67
Samppakamu
11.07.2008 13:12:33
Terve! Ensimmäistä teräskielistä olen hankkimassa. Kävin kokeilemassa Yamahan FG700MS-mallia, ja se tuntui parhaalta sekä budjettiini että käteen. Muutamia kymppejä on kuitenkin vielä pelivaraa, joten kannattaisiko sijoittaa ne hitusen kalliimpiin FG700S tai FG720S malleihin? Saako muutaman kympin lisäyksellä huomattavasti parempaa laatua?
-"Ja näitä kukkiahan voi poimia vaikka vappuheilalle" -"Niin, sinä voit" -MTV3:n kymppiuutisten loppukeskustelu
wrshredder
11.07.2008 13:47:01
Terve! Ensimmäistä teräskielistä olen hankkimassa. Kävin kokeilemassa Yamahan FG700MS-mallia, ja se tuntui parhaalta sekä budjettiini että käteen. Muutamia kymppejä on kuitenkin vielä pelivaraa, joten kannattaisiko sijoittaa ne hitusen kalliimpiin FG700S tai FG720S malleihin? Saako muutaman kympin lisäyksellä huomattavasti parempaa laatua?

Hmm..
Mulla on just tuollainen FG700MS-mallinen ja hyvä keppihän se kaikinpuolin on. Liikkeessä kun kokeilin niin kielet oli vähän huonot tosin..
Onko jossain paikallisessa noita kitaroita jotta voisit testailla? Tuskin sointi mitenkään dramaattisesti muuttuu muutaman kympin lisähinnalla, mutta jotain pientä parannusta voi tietenkin olla joissain asioissa. Jos vaan löydät kyseiset kitarat jotta voit testata niin tee ihmeessä niin, mutta jos et niin FG700MS mallista saat varmasti kelpo kepin myös itsellesi.
TÖ MOUST SÄTISFAIN FIILIN JUU KÄN KET IN TÖ TSIM IS TÖ PAMP!!!1 href="http://maihinnousu.net/a/?artist_id=262"
Samppakamu
11.07.2008 14:34:26 (muokattu 11.07.2008 20:14:28)
EDIT:
Eikös löytynyt sitten FG720S testattavaksi myös. Tuntui paljon paremmalta kouraan heti, joten hieman vielä säästöä.
-"Ja näitä kukkiahan voi poimia vaikka vappuheilalle" -"Niin, sinä voit" -MTV3:n kymppiuutisten loppukeskustelu
Landola59
15.07.2008 19:56:36
Kokemuksia esteven nylonkielisistä akustisista?
Sarkasmi on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet.
konehes
27.07.2008 14:25:34 (muokattu 27.07.2008 21:14:06)
Minkälaisilla kielillä teräskielisen kitaran soundin saisi tummemmaksi? Kitara on Furch D-41 CM, joka on luonnostaan todella kirkasääninen soitin. Olen kokeillut muutamia erilaisia (D'addario, Ernie Ball, Elixir ja GHS) kieliä, eikä mikään tunnu oikein sopivalta. D'addario noista on ollut paras, mutta ne eivät tunnu kestävän kovinkaan kauan. Ernie Ballit oli niin räikeän kirkkaat, että ei paljon tehnyt mieli plektralla komppailla. Kielten paksuudesta ei pitäisi olla kiinni, sillä olen kokeillut 12-53- ja 12-54 -settejä.

Onko siis muuta vaihtoehtoa kuin kitaran vaihtaminen?
cherub with heavy metal machine
Puavali
27.07.2008 20:04:52
Minkälaisilla kielillä teräskielisen kitaran soundin saisi tummemmaksi?...

Onko siis muuta vaihtoehtoa kuin kitaran vaihtaminen?

Jos korotat tallaa, niin tummuus ja bassoäänet korostuu hieman.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
flattopguitar
27.07.2008 20:47:07
Jos korotat tallaa, niin tummuus ja bassoäänet korostuu hieman.

Ei tallan korotus kyllä vaikuta kuin voluumia nostaen ja jossain kitarassa se voi korostaa bassoa ja jossain toisessa trebleä riippuen mikä on kitaran voimakkain ominaisäänenkorkeus. Paras tapa "tummentaa" akustisen soundia on vaihtaa tallaluu pehmeämmästä materiaalista, jopa ebenpuusta, tehtyyn, samoin voi tehdä myös satulalle, mutta tällä ei ole yhtä suurta vaikutusta soundiin. Mitä kovempaa materiaalia tallaluu on, sitä korkeampia taajuuksia se periaatteessa toistaa lujempaa, mutta asia ei ole aivan yksiselitteinen. Kitaran ominaisoundi on sen materiaalien ja rakenteen tulos, sitä ei periaatteessa pysty suuresti muuttamaan ilman suuria remontteja, joihin ei ole järkevää lähteä. Kaikki muutokset ovat enemmän tai vähemmän vain sen soundin värityksen muuttamista, joko kirkkaamaan tai tummempaan suuntaan. Pehmeämpi talla tummentaa soundia, mutta vertailuna uudet vs. käytetyt kielet ero on suurempi kuin kovatallaluu vs. pehmeämpi, ainakin omien kokemusteni mukaan.
rattledad
27.07.2008 21:02:37

Silk & steel on D'Addarion pakkauksen mukaan pehmeäsoundisin. Kirkkain on 80/20 seoksen pronssikieli. Päällystämättömät kaksi ylintä kieltä taitaa olla kaikissa seteissä jokseenkin samat.
konehes
27.07.2008 21:13:16
Kiitoksia neuvoista. En kyllä mitenkään viitsi ruveta mihinkään satulahommiin ym. kikkailuihin, joten paras kai sitten vaihtaa kitaraa. Martin D-15 voisi olla mulle sopivampi keppi, joskin se on aivan hemmetin ruma:)
wedevirtanen
29.07.2008 00:48:59
Kiitoksia neuvoista. En kyllä mitenkään viitsi ruveta mihinkään satulahommiin ym. kikkailuihin, joten paras kai sitten vaihtaa kitaraa. Martin D-15 voisi olla mulle sopivampi keppi, joskin se on aivan hemmetin ruma:)

Rumaa ei kannata ostaa. Vaikka aina puhutaan sisäisestä kauneudesta, niin ulkonäölläkin on merkityksensä, se on selvä.
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
Puavali
29.07.2008 08:29:30
Ei tallan korotus kyllä vaikuta kuin voluumia nostaen ja jossain kitarassa se voi korostaa bassoa ja jossain toisessa trebleä riippuen mikä on kitaran voimakkain ominaisäänenkorkeus. Paras tapa "tummentaa" akustisen soundia on vaihtaa tallaluu pehmeämmästä materiaalista, jopa ebenpuusta, tehtyyn, samoin voi tehdä myös satulalle, mutta tällä ei ole yhtä suurta vaikutusta soundiin. Mitä kovempaa materiaalia tallaluu on, sitä korkeampia taajuuksia se periaatteessa toistaa lujempaa, mutta asia ei ole aivan yksiselitteinen. Kitaran ominaisoundi on sen materiaalien ja rakenteen tulos, sitä ei periaatteessa pysty suuresti muuttamaan ilman suuria remontteja, joihin ei ole järkevää lähteä. Kaikki muutokset ovat enemmän tai vähemmän vain sen soundin värityksen muuttamista, joko kirkkaamaan tai tummempaan suuntaan. Pehmeämpi talla tummentaa soundia, mutta vertailuna uudet vs. käytetyt kielet ero on suurempi kuin kovatallaluu vs. pehmeämpi, ainakin omien kokemusteni mukaan.

joo joo

ja joo
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Susiääni
29.07.2008 09:57:12
Rumaa ei kannata ostaa.

Tottakai kannattaa jos se soi hyvin. Kitara on soittopeli eikä mikään koriste-esine.
konehes
29.07.2008 10:00:04
Rumaa ei kannata ostaa. Vaikka aina puhutaan sisäisestä kauneudesta, niin ulkonäölläkin on merkityksensä, se on selvä.

Köyhällä ei ole aina varaa kauniiseen:)

Martin on poltellut jo pidemmän aikaa, mutta DM:stä en pitänyt ja D-16 taitaa olla jo liian kallis. D-15 vaikutti soundinsa ja soitettavuutensa perusteella kelpo kitaralta.
wedevirtanen
29.07.2008 21:02:58
Tottakai kannattaa jos se soi hyvin. Kitara on soittopeli eikä mikään koriste-esine.

Itselleni ainakin ulkonäkö vaikuttaa. Kitaran miellyttävä ulkonäkö parantaa sointiakin huomattavasti. Siihen kiintyy helpommin ja siitä huokuu mieltä kohentavaa energiaa, Täten suhde kitaraan syvenee ja soitto/sointi paranee.

Sinänsä kaikin puolin muuten hyvä kitara, mutta joka ei miellytä silmää johtaa usein suhteen päättymiseen eli kitaran myyntiin.
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
Master of Disguise
04.08.2008 18:15:47
Mistäs homma kiikastaa, kun yritän nauhottaa akustista kitaraa koneelle, niin äänitys on todella hiljainen. Jos haluan että jotain kuuluu joudun nostamaan äänenvoimakkuuden maksimiin, jolloin taustasuhina alkaa olee jo kyllä sitä luokkaa ettei muusta sit selvää saakkaan. Olen äänitellyt Sennheiserin e845 mikillä ulkoisen äänikorttini (Saffire LE) kautta dawiini. Auttaisko tähän jos hommaisin jonkun konkkamikin joka on enemmän tarkoitettu akustisten soittimien äänittelyyn?
darrell
04.08.2008 18:22:15
Mistäs homma kiikastaa, kun yritän nauhottaa akustista kitaraa koneelle, niin äänitys on todella hiljainen. Jos haluan että jotain kuuluu joudun nostamaan äänenvoimakkuuden maksimiin, jolloin taustasuhina alkaa olee jo kyllä sitä luokkaa ettei muusta sit selvää saakkaan. Olen äänitellyt Sennheiserin e845 mikillä ulkoisen äänikorttini (Saffire LE) kautta dawiini. Auttaisko tähän jos hommaisin jonkun konkkamikin joka on enemmän tarkoitettu akustisten soittimien äänittelyyn?

Aikankin itse pystyn äänittämään melkein millä tahansa mikillä ilman äänentaso-ongelmia. Oisko mikin sisääntulon taso liian alhaalla?
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Master of Disguise
04.08.2008 20:22:21
Aikankin itse pystyn äänittämään melkein millä tahansa mikillä ilman äänentaso-ongelmia. Oisko mikin sisääntulon taso liian alhaalla?

Väänsin äänikortin gainin niin kovalle kuin uskallan ettei kierrä ja kuuluu jo ihan siedettävän hyvin. Tunnen nyt oloni vähän tyhmäksi kun en tollasta tajunnut. Taustasuhinaa on kuitenkin jonkun verran, ei mitenkään häiritsevästi, mutta oisko jotain plugaria vaikka jolla saisin alusta otettua "näytteen" sitä suhinaa ja sitten poistattaa se suhina siltä raidalta?
The Boss
09.08.2008 16:23:11
Onko kellään kokemusta Fenderin F-35 akustisesta? Millaista hintaa kannattaisi maksaa hyväkuntoisesta? Taitavat japanilaisia jos olen oikein ymmärtänyt, voiko sarjanumeron kautta selvittää valmistusvuoden?

Yhdellä tutulla olisi tuollainen myynnissä ja mietin kannattaisiko satsata.
flattopguitar
09.08.2008 16:41:05
Onko kellään kokemusta Fenderin F-35 akustisesta? Millaista hintaa kannattaisi maksaa hyväkuntoisesta? Taitavat japanilaisia jos olen oikein ymmärtänyt, voiko sarjanumeron kautta selvittää valmistusvuoden?

http://reviews.harmony-central.com/ … ews/Guitar/product/Fender/F-35/10/1

Tuolta löytyy arvosteluita ja jotain tietoa. Lyhyesti 30-vuotta vanha Japanissa valmistettu kokolaminoitu akustinen. Soundi voi olla ihan ok, mutta mitään todellista arvoa noilla ei ole. Satasen, ehkä pari riippuen kunnosta ja soundista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)