Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 527 28 29 30 3182 83 84 85 86
ReBeat
05.08.2008 00:53:54

E: Meinaan, että yritin, mutta eipä toiminut. Ei talla liikkunut mihkään suuntaan. Jouset on hirmu kireällä ja vetää tallaa etukenoon, mutta en saa niitä löystettyä millään. Ainoat ruuvit, jotka siellä on, pitää jousien jännitteessä pitävää osaa kiinni ja se nyt lähtee irti jos yrittää löystää eikä kiristämään pysty.

Siis tässä nyt on jotain ristiriitaa kyllä havaittavissa. Ne jouset eivät suinkaan vedä tallaa etukenoon, vaan yrittävät estää kieliä vetämästä tallaa etukenoon. Jos haluat että kielet ei pysty vetämään tallaa etukenoon, niin jousia pitää KIRISTÄÄ tai laittaa niitä sinne lisää jos mahtuu. Montako jousta siellä takana tällä hetkellä on?
Anouk
05.08.2008 13:18:40
Noniin, aivan... Kiitos. Kolme siellä on. Pitäis hommata sitten lisää.
Coe
07.08.2008 18:25:50
Olen tässä jumpannut lisenssifloikan kanssa ja edelleen ongelmana on liian korkealla olevat kielet.

Talla on säädetty niin alas kuin sen saa, mutta vieläkin kielet jää minun makuun hieman liian korkealle.

Kun talla on takakenossa jää kielet aika mukavalle korkeudelle. Onko kitaralle haittaa jos blokkaan tallan melko rajuun takakenoon?
oiva tumpeloinen
07.08.2008 20:02:29
Olen tässä jumpannut lisenssifloikan kanssa ja edelleen ongelmana on liian korkealla olevat kielet.

Talla on säädetty niin alas kuin sen saa, mutta vieläkin kielet jää minun makuun hieman liian korkealle.

Kun talla on takakenossa jää kielet aika mukavalle korkeudelle. Onko kitaralle haittaa jos blokkaan tallan melko rajuun takakenoon?

Ei.

--------------------
geeza
21.08.2008 15:29:28

Onnistuuko straton intonaation säätäminen itse, vai pitääkö kuskata liikkeeseen?

Pitääkö rukata niitä kuuskulmaruuveja vai ristipäitä?

Auttakaa, oon pihalla.

Kiitos.
Tämä lause on epätosi.
Numb
21.08.2008 15:48:48

Onnistuuko straton intonaation säätäminen itse, vai pitääkö kuskata liikkeeseen?

Onnistuu itse.

Pitääkö rukata niitä kuuskulmaruuveja vai ristipäitä?

Ristipäitä.
Epäilen, siis saatan olla
geeza
21.08.2008 16:19:30

Onnistuu itse.

Ristipäitä.

Paljon kiitoksia.
Tämä lause on epätosi.
Asamoah
26.08.2008 22:37:52
Voisko joku hjälpä på mig kun ostin tossa vajaa viikko sitten floikallisen Washburnin, ihan jees peli,tosin kauaa en ehtiny koittaa kun revin tehdaskielet veks. Muttamutta, mul ois sellanen ongelma, että en saa millään säädettyy kieliä oikein. Talla on ihan vitun korkeella, samoin kielet tyyliin 12. välistä ylöspäin, mutta kuitenkin kun soitan 1. välistä niin kieli ottaa kiinni 2. välin nauhaan. Sinänsä tuntuu kovin epäloogiselta kun ylimmillä väleillä kieli on ihan liiankin korkealla, mutta sitten kuienkin ottaa kiinni 1. väliltä soitettaessa. Ohjeita oon jo lukenut ja periaatteessa tuon vehkeen säätö tuntuu onnistuvan, mutta nyt kuitenkin joku mättää. Ei jaksais raahata kitaraa liikkeeseenkää, mutta pakko kai se on antaa ammattisetien näyttää jos tää mun evottaminen ei lopu.
Asamoah
28.08.2008 15:29:02
No mikä järki siinä on, että uuteen kitaraan pitäis saman tien vaihtaa jouset?
oiva tumpeloinen
28.08.2008 17:07:18
No mikä järki siinä on, että uuteen kitaraan pitäis saman tien vaihtaa jouset?

Toi koko jousijuttu ei mitenkään liity sun kitaraan.

Sun kitaran ongelma lienee kaulan reliefissä. Tämän topicin alussa on juttua reliefin (siis kaularaudan) säädöstä.
karsa
29.08.2008 21:28:52
Äääh tänään tulin sellaseen päätelmään että lpkopsuni kaularautasärisee...talla on taivaissa ja vapaalla kielellä on havaittavissa särinää, ei koske nauhoihin. Sama sirinä toistuu melkein koko kaulassa, myös ylänauhoilla. Hiljempaa soitettaessa ei haittaa mutta tatsin kovetessa rupeaa akustisesti häiritsemään aikas ikävästi. Vaihdoin juuri kielisetin ohuempaan, edellisellä särinä oli hieman vaimeampaa..onko mitään tehtävissä?
oiva tumpeloinen
29.08.2008 22:50:46
Äääh tänään tulin sellaseen päätelmään että lpkopsuni kaularautasärisee...talla on taivaissa ja vapaalla kielellä on havaittavissa särinää, ei koske nauhoihin. Sama sirinä toistuu melkein koko kaulassa, myös ylänauhoilla. Hiljempaa soitettaessa ei haittaa mutta tatsin kovetessa rupeaa akustisesti häiritsemään aikas ikävästi. Vaihdoin juuri kielisetin ohuempaan, edellisellä särinä oli hieman vaimeampaa..onko mitään tehtävissä?

Kokeile vähän vääntää sitä rautaa?

Oletko ihan satavarma, että se on juuri kaularauta? Ettei mikään muu metalliosa resonoi? Ei jokin virikoneen, tallan tai elektroniikan osa?
agre
30.08.2008 18:18:16
Nonnih, nyt on ekan kerran vaihettu kielet kitarasta. 6 Kuukautta soitin niillä ensimmäisillä kielillä. Ensin oli ihan tuskaista se kielien vaihtaminen mutta nyt ihan helppoa. Ostin siis Elixirin 010. setin. Ja soundi on paljon parempi kun edellisissä kielissä.
"All you have to do is be yourself and have a good time playing music"
Asamoah
30.08.2008 18:48:13

Itekkin vaihdoin kielet, tosin paksumpiin ja silloin piti säätää kaularautaa, plus kaikki säädöt uusiksi hienoviritystä myöten.
Hero In A Dream
31.08.2008 19:57:19 (muokattu 31.08.2008 19:57:50)
terve!

Tota mulla olis tarkotus pitää D vireessä kitaraa ja kysyisin et onko 0.11 kielisarja oikea, kun kielet ovat hiukan löysät. Vai korjaantuuko tämä floikan säädöllä?
oiva tumpeloinen
31.08.2008 20:21:26
terve!

Tota mulla olis tarkotus pitää D vireessä kitaraa ja kysyisin et onko 0.11 kielisarja oikea, kun kielet ovat hiukan löysät. Vai korjaantuuko tämä floikan säädöllä?

Mitä jos miettisit vielä kerran, mitä haluat kysyä ja kysyt sitten uudelleen? Tuossa kysymyksessä ei ole oikein päätä eikä häntää.

Siis sun ongelma on liian löysät kielet? Onko talla suorassa kanteen nähden ja kielet sopivalla korkeudella? Jos vastasit kaikkeen kyllä, niin paksumpi kielisetti ratkaisee ongelman. Samalla joudut sitten kyllä säätämään tallan uudelleen.
Hero In A Dream
31.08.2008 21:16:44
Kiitän ja sori jos ei tullu ihan ammattikielellä :)
oiva tumpeloinen
01.09.2008 10:09:54
Kiitän ja sori jos ei tullu ihan ammattikielellä :)

Ei kukaan ammattikieltä kaipaa, mut tuosta aiemmasta on todella vaikea löytää, mikä sun ongelma oikeasti on. Pyydäpä joku kaverisi lukemaan se, ja kysy mitä siinä haetaan. Veikkaan, että siitä on muidenkin hankala löytää asian ydin. Mut se siitä.
oguh
10.09.2008 17:23:28
Vaihoin juuri kielet kitaraani. Nyt se ei malta pysyä vireessä ja talla on noussut kitaran rungosta. Paksu e-kieli ei suostu pysymään myöskään paikallaa vaan lipsahtaa kokoajan pois otelaudalta. Mitä tein väärin? Miten sen voi korjata? (setti: 10-52)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)