Aihe: Pähkinä : Rumpujen nauhoitus ja mikitys 6 sisään tulolla.
1 2
Roberto
19.08.2008 17:49:19

Onko kokemuksia toimiiko tuo parhaiten pienessä vai isossa / soivassa vai dempatussa tilassa?

Toimii molemmissa, soundi on vaan tietty eri. Ja kaikkihan riippuu kaikesta, ja niinpoispäin. Pysyisin oletuksena pois seinien vierestä ensin, ja siitä sit korvilla tunnelmoiden.
varakeef
20.08.2008 15:19:01
Aika paljon saa kiitellä rumpaliakin Glyn Johnsia käytellessä. Kuin toki muutenkin, mutta sellainen musikaalisuus ja sisäinen balanssin taju jeesaa tuossa metodissa erityisesti.

Virvelimikin voi muuten jättää suosiolla poiskin, eli pärjää basarimikillä ja overeilla, jos on raidoista puutetta.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Roberto
20.08.2008 15:41:53

Aika paljon saa kiitellä rumpaliakin Glyn Johnsia käytellessä. Kuin toki muutenkin, mutta sellainen musikaalisuus ja sisäinen balanssin taju jeesaa tuossa metodissa erityisesti.

Virvelimikin voi muuten jättää suosiolla poiskin, eli pärjää basarimikillä ja overeilla, jos on raidoista puutetta.

Joo, kuten monissa vanhan liiton äänitystekniikoissa oletuksena on se, et osataan skulata. Kannattaa pitää rumpalin kanssa sessio vaikka ennen äänityksiä, missä hahmo itse tajuaa miten soittamalla erilailla kuulostaa kovin erilaiselta. Toisaalta jos mikitys on toi, ja sitä tuupataan kuunteluun niin tajuaahan sen jo uunompikin.
oodee1
20.08.2008 16:05:24 (muokattu 20.08.2008 16:14:25)
1. BD
2. SN
3-4 OH
5-6 musasta ja tilasta riippuen TILA tai TOMIT.
Tomit siis valmiiksi panoroitu ja suoraan reteoraidalle.

Ja jos rumpali on Dave Grohl tai vähintään yhtä kova niin yo. listasta ensin BD, SN, TOMIT, TILA ja pöntöt narulle, Sit OH ja TILA ja pellit perään=D
www.coldmeatsociety.com www.rainroomband.com
Mikael
21.08.2008 12:16:51 (muokattu 21.08.2008 12:20:00)

Mä äänittelin eilen viidelle raidalle tälleen ja tulos oli omasta mielestä erinomainen:

BD: GA-Project R1 (ribbon, siinä umpikalvon edessä keskellä n. 20cm etäisyydellä)
SD: Sennehiser MD421 (alapuolelta)
OH: 1x Telefunken KM54a (pari kapulanmittaa snaresta ylöspäin)
Amb: 2x Neumann U89 (hertta-AB, noin 3m setin edessä)

Soundas muuten todella hyvältä pelkästään bassari/overi-pohjaltakin...
Inhimillisyys on hyve.
Jucciz
25.08.2008 15:31:42
Mä äänittelin eilen viidelle raidalle tälleen ja tulos oli omasta mielestä erinomainen:

BD: GA-Project R1 (ribbon, siinä umpikalvon edessä keskellä n. 20cm etäisyydellä)
SD: Sennehiser MD421 (alapuolelta)
OH: 1x Telefunken KM54a (pari kapulanmittaa snaresta ylöspäin)
Amb: 2x Neumann U89 (hertta-AB, noin 3m setin edessä)

Soundas muuten todella hyvältä pelkästään bassari/overi-pohjaltakin...

Saatko tästä paketista ääninäytettä tai vaikka ihan erillisiä raitoja, edes pientä pätkää? Vaikuttaa todella kiinnostavalta etenkin tuo 421:n käyttö snaremikkinä ja vielä alhaalta päin. Pikaviestiä..? :)
Mikael
25.08.2008 18:12:20 (muokattu 25.08.2008 18:30:17)

Saatko tästä paketista ääninäytettä tai vaikka ihan erillisiä raitoja, edes pientä pätkää? Vaikuttaa todella kiinnostavalta etenkin tuo 421:n käyttö snaremikkinä ja vielä alhaalta päin. Pikaviestiä..? :)

Joo saat varmaan jos ei oo hoppu... Mulla oli tossa vähän sellanen biitles-henkinen kela ton snarehomman kanssa (Ringolla jos oli snaremikki niin se oli just tuolla alhaalla - tosin just tuo KM54a). Aika kivasti toimi mun mielestä ja oonkin sitä mieltä et jos snarelle on vaan yks mikki niin ennemmin tuo alamikki, vaik toisaalta samplen käyttö tukena on nykyään niin helppoa et äänittää vaik sit sen kyseisen snaren erikseen muutamalla mikillä ja läiskii sen samplena sit päälle jos tuntuu ettei muuten kanavat riitä.

Aika kivaa soundia tuli kun vaan laittoi noi mikit suht balanssiin (OH 0, BD -2,5, SD -9, Amb -12db) ja ajoi UAD:n Fairchildin läpi ja ihan valmista silleensä ilman mitään kanavakohtaisia eq:ita sun muita härpäkkeitä : )
Inhimillisyys on hyve.
luu
26.08.2008 15:10:24

Äänitin rummut treeniksellä neljällä mikillä seuraavasti:
Bd Sennheiser e602
Sd Shure sm57
Oh 2xRode nt5
Ihan ok lopputulos minusta. Tomimikit olisivat ollet kivat, mutta ilmankin pärjäsi.

Muutenkin äänitykset hoidettiin livenä ja mahdollisimman yksinkertaisesti. Ainoastaan kaksi taustalaulua ja yksi kitararaita äänitettiin jälkenpäin. Yksi biisi sessioista löytyy täältä:
http://www.kolumbus.fi/jani.peltola/Kumous/Kumous-Pultsari_demo2.mp3
Mikael
27.08.2008 11:04:07

Tomimikit olisivat ollet kivat, mutta ilmankin pärjäsi.

Mulla on nykyään sellainen pheelis että useimmiten ilman tomimikkejä kuulostaa paremmalta. Rumpalit itse monasti haluaa niitä tomeja enempi pintaan, mut jotenkin sellaiset lähimikitetyt stereokuvassa reunasta toiseen vaeltelevat tomifillit kuulosta mun korvaan tosi päälleliimatuilta ja biisin kontekstissa korostuneilta. Jotenkin niiden fillien merkitys muutenkin tuntuu korostuvan kun ne äänitetään vaik oleellisempaa useimmiten on se komppi.
Inhimillisyys on hyve.
Roberto
27.08.2008 12:37:41

Mulla on nykyään sellainen pheelis että useimmiten ilman tomimikkejä kuulostaa paremmalta. Rumpalit itse monasti haluaa niitä tomeja enempi pintaan, mut jotenkin sellaiset lähimikitetyt stereokuvassa reunasta toiseen vaeltelevat tomifillit kuulosta mun korvaan tosi päälleliimatuilta ja biisin kontekstissa korostuneilta.

Sama. Lähimikit on siinä hyviä et niistä saa halutessaan sitä botnea mitä overeista ei tule, kuitenki itse ainakin haluais pitää etäisyystunnelmat ja balanssit samana kun oh:ssa.

Jotenkin niiden fillien merkitys muutenkin tuntuu korostuvan kun ne äänitetään vaik oleellisempaa useimmiten on se komppi.

Joskus komppi ja fillit on sama asia :D
Niq
27.08.2008 13:32:39

Mulla on nykyään sellainen pheelis että useimmiten ilman tomimikkejä kuulostaa paremmalta. Rumpalit itse monasti haluaa niitä tomeja enempi pintaan, mut jotenkin sellaiset lähimikitetyt stereokuvassa reunasta toiseen vaeltelevat tomifillit kuulosta mun korvaan tosi päälleliimatuilta ja biisin kontekstissa korostuneilta. Jotenkin niiden fillien merkitys muutenkin tuntuu korostuvan kun ne äänitetään vaik oleellisempaa useimmiten on se komppi.

Mäkin alan kallistua vähän samalle linjalle, ehkä vielä jossain hevistelyssä vielä kaipaa tomimikitettyä soundia, mut muuten ajattelin pärjätä ilman. Just äänittelin oman bändin keikkaa, rummut overilla, basarimikillä ja virvelimikillä. Tomien ja peltien balanssia säätää helposti overikanavassa hyllykorjaimella, tässä tapauksessa laskin yläpäätä aika reilusti ja perään kompura -> hienosti jytisee tomit.
"I have a cunning plan" -Baldrick
varakeef
27.08.2008 13:46:36
En ole koskaan käyttänyt tomimikkejä. Harvemmin käytän edes virvelimikkiä. Kuusi sisääntuloa on enemmän kuin tarpeeksi eikä oikeastaan mikään pähkinä lainkaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Matsoni
28.08.2008 11:28:25 (muokattu 28.08.2008 11:29:27)
Sama. Lähimikit on siinä hyviä et niistä saa halutessaan sitä botnea mitä overeista ei tule, kuitenki itse ainakin haluais pitää etäisyystunnelmat ja balanssit samana kun oh:ssa.

Kaikeksi onneksi ne tomien lähimikit voi myös panoroida "oikeelle" paikalle ja asettaan "oikeeseen" balanssiin. However lähimikit on silti väkisinkin "lähellä" suhteessa OH:hin.

Omaan saoundi-ihanteeseen sopis ihan hyvin pelkät OH:t ja basari + tilat jos sais pellit erikseen jostakin napista. Kannuja kun tekee mieli lanata enemän kuin sympaaleja.
Ze Kink
29.08.2008 18:58:50 (muokattu 29.08.2008 19:12:12)
Autotallissa 5 mikillä: www.kolumbus.fi/lassi.salo/jobspeak_runpu.mp3

Äänitin kuudella, mutta toista ambienssimikkiä (Sm57) en ole ainakaan vielä käyttänyt. Ainoastaan basari ja virveli on tässä miksattu, ja huonemikkiä on vähän eq:tettu, muuten saundit ovat vielä kesken.

Kamat siis Presonus FP10, T-bonen se vähän kalliimpi BD-mikki (BD300 tms.), 2x Shure Sm57 (toinen roikkumassa katosta, toinen snaren yläkalvolla), 2x T-bonen Sc-150 -konkka, Joku Akg:n konkka roikkumassa katosta.

E: Ja äskeisen vaiheidenkääntelykokeilun jälkeen meni saundit taas uusiksi :D
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)