![]() 17.08.2008 02:40:23 (muokattu 17.08.2008 02:45:12) | |
---|---|
Pitäisi ehkä joskus kokeilla noita oikeasti hyviä piuhoja, jotta uskaltaisin pitäytyä tämän hetkisessä kannassani. Ettei vain olisi parempi vaihtoehto hieman funtsia miten niitä käyttää ja mihin niitä jättää. Piuha miten hyvä tahansa niin ajattelematon käyttäjä saa ne rikki. Mulle oli järkytys lukea että joku oikeasti jättää nupille menevän piuhan vapaaksi etukautta. Eikö piuhaa kytkiessä iske nupinsuojeluvaisto? Opetelkaa oikeasti käärimään johdot kunnolla, niin ne kestää paljon pitempään ... Hyvää tekstiä, +. Tohon kierteettömään käärimiseen on muutama muukin tapa. Tutuin varmaankin päädyt yhteen -> nelinkerroin -> kahdeksinkerroin, jne. Ja sitten itse käyttämäni luuppi vasemman käden peukalonpuolelle, luuppi pikkusormen puolelle, jne. Tällöin tosin lopetus täytyy tehdä perinteisellä paketoimisella. Tuo narulla/teipillä/klipsillä/tarralla kiinnittäminen on vähän siinä ja siinä. Aikaa kuluu enemmän, ja naru/teippi/klipsi/tarra on kuitenkin kovin hukkuvaa sorttia. Ja itse ainakin käärin jatkuvasti myös muiden piuhoja. Mutta tossa on hyvä korvike sille narukiinnitykselle: http://www.youtube.com/watch?v=ez-iDn8u3d4&NR=1 Ite oon tosiaan tehny ton lopetuksen ihan paketiksi, mutta tuli fiilis että tota ^ tekis mieli ainakin kotvan aikaa kokeilla. Löysiä lenkkejä on ehkä helpompi pakatakin kuin tiiviitä möykkyjä. No jotain tuon paksuista olisi haussa kuitenkin. Ne on varmaan sitte huonolaatuisempia? Ensimmäisenähän ohuesta piuhasta tulee mieleen ne hirvitykset mitä sähkökitaroiden myyntipakkauksien mukana monesti on. Mutta laatupiuha George L (esim Kitarapajasta) on ohkaista, ja sen takia kovasti sykkyrääntyvää yli 3m letkuina. Joskin Twinklen aikoinaan tekemä mainio piuhatesti osoitti että jotain yksittäistä häiriötä George välitti signaaliin enemmän kuin muut. En muista tarkemmin. En ole sen takia lakannut omaa Georgeani käyttämästä. :o) "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 | |
![]() 17.08.2008 03:19:05 | |
Joskin Twinklen aikoinaan tekemä mainio piuhatesti osoitti että jotain yksittäistä häiriötä George välitti signaaliin enemmän kuin muut. En muista tarkemmin. En ole sen takia lakannut omaa Georgeani käyttämästä. :o) Minähän en mistään mitään tiedä mutta oon kylillä kuullu että George L's olis jotenkin parempaa nimenomaan patch-piuhana eikä niinkään kitaran ja vaffarin välissä. Liekö lyhyemmällä matkalla vähempi ongelmia? Tai voihan sitä moulinexitkin tietty ripotella ympäri lavaa jos pitkiä piuhoja mielii. Aika vintage.. | |
![]() 18.08.2008 22:28:46 (muokattu 18.08.2008 22:32:15) | |
Mutta tossa on hyvä korvike sille narukiinnitykselle: http://www.youtube.com/watch?v=ez-iDn8u3d4&NR=1 Tuossa on vaan sellainen vika, että nut piuhan päähän tuohon solmun kohdalle juuri jää kierre, ja veiläpä aika tiukka sellainen. Muutenhan lopputulos on sama kuin tuossa "Professional cable wrapping" -pätkässä, eli pihaan tulee tuo "over/under"-muoto, käärintätapa on vain vähän erilainen. Eipä sillä, jos porukka käärisi piuhansa noinkin, niin ne kestäisivät paljon pitempään. Mä itse suosin piuhoissa kiinni oleiva velcroteippejä. Niiden avaamiseen ja sulkemiseen ei mene yhtään sen enempää aikaa kuin tuollaisen solmun tekoonkaan. Ainakin siltä tuntuisi. Ainoa vika velcrossa on, että jos niillä sidotaan mikkipiuhoja, niin ne velcrot pitää laittaa sinne urospäähän, koska ei ole kovin kivan näköistä, jos laulajalla on lavalla mikin puoleisessa piuhan päässä velcroa. Sitten jos piuhoja on monta mikserissä, niin ne velcrot on äkkiä kiinni toisissaan. :-) | |
![]() 18.08.2008 23:24:09 | |
Ostettaessa mulle sanottiin, että piuhan rikkoutuessa tuo takasin ja antavat uuden tilalle. He sitten lähettävät rikkinäiset maahantuojalle. Ehkä tän vielä testaan joskus. Vielä parin vuoden aikana tarvetta ei ole ilmennyt. Samoin. Taisin ostaa Spectraflexin aikoinaan maahantuojalta. Jokunen vuosi sitten kysyin tuota takuuasiaa eräästä "paikallisesta" soitinkaupasta joka vielä silloin myi tuota merkkiä. Sattui olemaan puljun omistajaukkeli joka vastasi, ettei heillä päde tuo takuuasia kun niitä rikotaan kuulemma huvikseen. Jätin asian siihen. Eipä tuossa liikkeessä muutenkaan mikään asia tahdo sujua tai toimia edes tyydyttävästi. Eipä onneksi tarvi asioida tuossa paikassa. | |
![]() 19.08.2008 00:22:29 (muokattu 19.08.2008 00:24:55) | |
Tuossa on vaan sellainen vika, että nut piuhan päähän tuohon solmun kohdalle juuri jää kierre, ja veiläpä aika tiukka sellainen. Solmun kierre kyllä vapautuu kun solmun aukaisee. Tavallisestihan hemmot käärivät piuhoja siten että joka luupille tulee kierrettä koko kierroksen verran. Se tekee 6m piuhallakin jo vähintään 9 täyttä jengakierrosta. Mitä niihin velcroihin tulee, niin eivät ole mun kömpelöissä käsissä tuntuneet lainkaan käteviltä. Harjoituksen puutetta varmaan, mutta mun on ollu kovin vaikea näpertää niiden kanssa fiksua jälkeä. Ja ne tosiaan tarttuvat herkästi jokapaikkaan. Olen 6m instrumenttipiuhaa muutaman päivän käärinyt tuolla over-under+solmu -meiningillä, ja ei kyllä oikein vakuuta. Piuhan alkupää menee aina purkaessa väärästä lenkistä läpi, jonka jälkeen piuha on solmussa. Alkupäätä kun ei tunnu saavan kätevästi jemmaan jotta se pysyisi erillään. En löytänyt videota tuosta tähän asti käyttämästäni tavasta, joten tein itse. http://www.youtube.com/watch?v=L5vzuAeDvzY Edit: Videossa jäi mainitsematta että purkaessa sen ekan metrin kierteet pitää päästää vapaaksi ennen koko vyyhdin päästämistä kädestä. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 | |
![]() 19.08.2008 18:07:43 | |
En löytänyt videota tuosta tähän asti käyttämästäni tavasta, joten tein itse. http://www.youtube.com/watch?v=L5vzuAeDvzY Edit: Videossa jäi mainitsematta että purkaessa sen ekan metrin kierteet pitää päästää vapaaksi ennen koko vyyhdin päästämistä kädestä. Hyvä ja yksinkertainen video. Plussan arvoinen esitys ;) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)