Aihe: EQ asiaa
1 2 3 4 5
Assi
19.08.2008 14:01:38
Pystyisikö joku laittamaan EQ -aloittelijalle listan säädöistä joita kustakin soittimesta tulisi poistaa ettei ne syö toisiaan? Eli lähinnä rummut; (bd, sd, toms hihat oh jne.) kitara, basso, laulu (naislaulu), eli siis sellanen perusrokkibändikokoonpano.

Asiasta olen jonkun verran lukenut mutta mistään ei tunnu löytyvän tollasta listaa. Sen jo tiedän että kaikki 31.5 Hz alle menevät pitää poistaa .. kaikista soittimista, mutta pitääkö se tehdä kaikkiin erikseen vai voiko sen leikata valmiista miksauksesta? .. eipä kai :/

Tällasen listan löysin, mutta en osaa siitä onkia mitä mistäkin tulisi poistaa.
:
Kick drum Bottom Depth at 60-80 Hz, slap attack at 2.5 kHz
Snare drum Fatness at 240 Hz, crispness at 5 kHz
Hi-hat/cymbals Clank or gong sound at 200 Hz, shummer at 7.5 kHz to 12 kHz
Rack toms Fullness at 240 Hz, attack at 5 kHz
Floor toms Fullness at 80-120 Hz, attack at 5 kHz
Bass guitar Bottom at 60-80 Hz, attack/pluck at 700-1000 Hz, string noise/pop at 2.5 kHz
Electric guitar Fullness 240 Hz, bite at 2.5 KHz
Acoustic guitar Bottom at 80-120 Hz, body at 240 Hz, clarity at 2.5-5 kHz
Electric organ Bottom at 80-120 Hz, body at 240 Hz, presence at 2.5 kHz
Acoustic piano Bottom at 80-120 Hz, presence at 2.5-5 KHz, crisp attack at 10 kHz
Horns Fullness at 120-240 Hz, strill at 5-7.5 kHz
Conga/bongo Resonance at 200-240 Hz, presence/slap at 5 kHz
Vocal Fullness at 120 Hz, boominess at 200-240 Hz, presence at 5 kHz, sibilance at 7.5-10 kHz
Roberto
19.08.2008 14:15:31

Pystyisikö joku laittamaan EQ -aloittelijalle listan säädöistä joita kustakin soittimesta tulisi poistaa ettei ne syö toisiaan?

Pystyisi, mut ne ei ikinä ole samanlaisia, joten paljon hyödyllisempää sulle olis lukea vaikka tästä: http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization ja sieltä alareunan linkeistä sit eteenpäin.

Koita ymmärtää miten eq toimii, ja miten se voi auttaa sua siinä mitä haluat audiolle tehdä. Presettejä inttervepistä kopioimalla et osu ikinä, etkä opi mitn.
Assi
19.08.2008 14:35:24
Pystyisi, mut ne ei ikinä ole samanlaisia, joten paljon hyödyllisempää sulle olis lukea vaikka tästä: http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization ja sieltä alareunan linkeistä sit eteenpäin.

Koita ymmärtää miten eq toimii, ja miten se voi auttaa sua siinä mitä haluat audiolle tehdä. Presettejä inttervepistä kopioimalla et osu ikinä, etkä opi mitn.

No kiitoksia ... ymmärrän kyllä miten EQ toimiin, mutta kun ei ole kokemusta, eikä monitoritkaan ole mitään studiotasoa, niin korvaan ei voi luottaa. Siksi olisi kiva olla jotkut sellaset suurin piirtein säädöt olemassa presettinä.

Wikin alareunan linkeistä löytyi kyllä kaikkea ...
Antti1
19.08.2008 14:39:25
ymmärrän kyllä miten EQ toimiin, mutta kun ei ole kokemusta, eikä monitoritkaan ole mitään studiotasoa, niin korvaan ei voi luottaa.

Jos ei ole kokemusta ja kuuntelukin on perseestä, niin vielä vähemmän sä voit luottaa noihin presetteihin. Niistä ei ole oikeasti mitään apua, koska lähtösoundi ratkaisee täysin eq:n käytön tarpeen, taajuudet, q-arvot yms.

Kovin montaa kertaa ei mun lyhyellä harrastelijan uralla ole vielä tullut vastaan moista tilannetta, jossa olisi voinut käyttää jotain edellistä asetusta kuin korkeintaan huonona lähtökohtana. Jossain vaiheessa onneksi oppisin sen verran, että turhaa vääntämistä kannattaa välttää --> so. kuuntele ensin ja korjaa vasta sitten, jos korjattavaa jostain syystä soundissa on.
Do you believe in words like equal rights? The right to live a more than decent life.
Timo JM
19.08.2008 14:41:33

No kiitoksia ... ymmärrän kyllä miten EQ toimiin, mutta kun ei ole kokemusta, eikä monitoritkaan ole mitään studiotasoa, niin korvaan ei voi luottaa.

Mutta kun ne korvat on just ne millä toimitaan. Itse en esimerkiksi käytä koskaan mitään "spektrianaalisaattoreita" joita tuijottamalla eksyy helposti metsään.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
varakeef
19.08.2008 14:46:46
Ja kaikki toki lähtee sovituksesta ja instrumentaatiosta. Parasta ekvalisointia on poistaa samoilla taajuuksien aalloilla kalastelevista instrumenteista tarpeettomat.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Assi
19.08.2008 14:48:35
Mutta kun ne korvat on just ne millä toimitaan. Itse en esimerkiksi käytä koskaan mitään "spektrianaalisaattoreita" joita tuijottamalla eksyy helposti metsään.

Spektrianaalisaattori? :/

Joo, mutta kun olen korvalla mennyt niin pro ukot sanoo että on tunkkaset soundit, tai alapäät ihan tukossa ym.

EDIT:
Spektrianaalisaattori = Spektrianalysaattori?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Spektrianalysaattori

Jätän tuon anaalin kommentoimatta :P
Assi
19.08.2008 14:50:31
Ja kaikki toki lähtee sovituksesta ja instrumentaatiosta. Parasta ekvalisointia on poistaa samoilla taajuuksien aalloilla kalastelevista instrumenteista tarpeettomat.

Just näin olen ymmärtänyt, ja näin ne kaikki sanoo, mutta mitkä ne tarpeettomat on milläkin soittimella?
Antti1
19.08.2008 14:51:01 (muokattu 19.08.2008 14:53:21)
Joo, mutta kun olen korvalla mennyt niin pro ukot sanoo että on tunkkaset soundit, tai alapäät ihan tukossa ym.

Huonoilla ja soundeihin epäsopivilla preseteillä sitten ajattelit korjata tämän tilanteen?

Pistä mieluummin se kuuntelu kuntoon ja ala tutkimaan, että mitenkä ne kokonaisuudet oikeasti ovat riippuvaisia osa-alueistaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten noi eq:t pitäis säätää myös sen mukaan.

EDIT: Just näin olen ymmärtänyt, ja näin ne kaikki sanoo, mutta mitkä ne tarpeettomat on milläkin soittimella?

Sä et nyt tainnut oikein kuitenkaan ymmärtää mitä tuossa sanottiin. Lues ajatuksen kanssa: Parasta ekvalisointia on poistaa samoilla taajuuksien aalloilla kalastelevista instrumenteista tarpeettomat.

Jos soittimet jyräävät pahasti päällekkäin, niin biisi on pielessä ja se pitää sovittaa uudestaan. Eli siirrät vaikka skebaa oktaavin ylemmäs, tai nappaat sen kokonaan pois. Ehkä myös ne Casio-synat saattaa toimia paremmin siellä olohuoneessa, kuin biisin joukossa jne.
Do you believe in words like equal rights? The right to live a more than decent life.
mazer
19.08.2008 14:54:55
Ei se EQ:n käsittelytaito hetkessä tuu. Turha ehkä kuvitella että ens viikolla sun biisis kuulostaa samalta kun kaikillla "pro-levyillä", etenkään käyttämällä jotain presettejä. Kärsivällisyyttä ja kokeilemaan vaan, kyllä se oma, hyvä saundi sieltä kehittyy.
Daunt
19.08.2008 15:03:01
Tehtävä:

- Kitara A äänitetään kellarissa mikillä X, joka on sijoitettu metrin päähän kitarasta. Oikealla puolella seinällä on peili ja soittajan takana humisee ilmastointilaite.
- Kitara B äänitetään Finnvoxin B-studiossa mikillä Y, joka on sijoitettu 30 cm päähän kitarasta ja suunnattu 12-nauhan kohdalle vasemmalta yläviistosta.

Mitä taajuuksia leikkaisit ja korostaisit? Asetusten täytyy toimia molempiin äänityksiin yhtä hyvin.

Ei se vaan toimi näin.
Assi
19.08.2008 15:06:39
Huonoilla ja soundeihin epäsopivilla preseteillä sitten ajattelit korjata tämän tilanteen?

Ei kun hyvillä ja sopivilla tietenkin :P

Sä et nyt tainnut oikein kuitenkaan ymmärtää mitä tuossa sanottiin. Lues ajatuksen kanssa:

Jos soittimet jyräävät pahasti päällekkäin, niin biisi on pielessä ja se pitää sovittaa uudestaan. Eli siirrät vaikka skebaa oktaavin ylemmäs, tai nappaat sen kokonaan pois. Ehkä myös ne Casio-synat saattaa toimia paremmin siellä olohuoneessa, kuin biisin joukossa jne.

Siis meinasko tuo kaveri että turhat soittimet karsitaan? :/

Pistä mieluummin se kuuntelu kuntoon ja ala tutkimaan, että mitenkä ne kokonaisuudet oikeasti ovat riippuvaisia osa-alueistaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten noi eq:t pitäis säätää myös sen mukaan.

Niin kai sitten ....
Assi
19.08.2008 15:09:50
Ei se EQ:n käsittelytaito hetkessä tuu. Turha ehkä kuvitella että ens viikolla sun biisis kuulostaa samalta kun kaikillla "pro-levyillä", etenkään käyttämällä jotain presettejä. Kärsivällisyyttä ja kokeilemaan vaan, kyllä se oma, hyvä saundi sieltä kehittyy.

En kuvitellut näin :)
Antti1
19.08.2008 15:10:09 (muokattu 19.08.2008 15:10:24)
Ei kun hyvillä ja sopivilla tietenkin :P

Mulle saa kans laittaa tulemaan, kun jotkut universaalit säädöt löytyvät. Mä voin sitten parhaani mukaan pyrkiä olemaan käyttämättä niitä ja koittaa tehdä jotain muuta. :)

Siis meinasko tuo kaveri että turhat soittimet karsitaan? :/

Kyllä vain ja sen lisäksi ekvalisoinnin ihmeellistä maailmaa tärkeämpää on saada ne lähtösoundit sopiviksi. Ei auta jos niiden laatu on luokkaa "ihan kiva" ja kokonaisuutta ei ole harkittu etukäteen jo kuntoon.
Assi
19.08.2008 15:11:34 (muokattu 19.08.2008 15:12:06)
Tehtävä:

- Kitara A äänitetään kellarissa mikillä X, joka on sijoitettu metrin päähän kitarasta. Oikealla puolella seinällä on peili ja soittajan takana humisee ilmastointilaite.
- Kitara B äänitetään Finnvoxin B-studiossa mikillä Y, joka on sijoitettu 30 cm päähän kitarasta ja suunnattu 12-nauhan kohdalle vasemmalta yläviistosta.

Mitä taajuuksia leikkaisit ja korostaisit? Asetusten täytyy toimia molempiin äänityksiin yhtä hyvin.

Ei se vaan toimi näin.

No niin, nyt mäkin tajusin :)
Mutta eikö noissa molemmissa kitaroissa ole kuitenkin jotain jonka voisi pokkana poistaa?

Lähden tästä tutkailemaan ...
Assi
19.08.2008 15:20:58
Mulle saa kans laittaa tulemaan, kun jotkut universaalit säädöt löytyvät. Mä voin sitten parhaani mukaan pyrkiä olemaan käyttämättä niitä ja koittaa tehdä jotain muuta. :)

Kyllä vain ja sen lisäksi ekvalisoinnin ihmeellistä maailmaa tärkeämpää on saada ne lähtösoundit sopiviksi. Ei auta jos niiden laatu on luokkaa "ihan kiva" ja kokonaisuutta ei ole harkittu etukäteen jo kuntoon.

Tuota ... en tiedä käsitittekö mun kysymykset väärin ... ? En siis missään tapauksessa ajatellut presettejä joilla saa tietyistä soittimista ns. hyvän soundin! :O
Roberto
19.08.2008 17:50:38

Laita ensin kuuntelu kuntoon ja sitten alat kehittämään sitä korvaa. Pitkä tie mutta oikotietä ei ole.

Ja osta jotkut hyvät kuulokkeet samalla ku oot sijoittamassa ne muutamat kymppitonnit sen kuuntelun fiksailuun. Pääset heti puuhaileen.
CryptoFib
19.08.2008 17:51:05
Tuota ... en tiedä käsitittekö mun kysymykset väärin ... ? En siis missään tapauksessa ajatellut presettejä joilla saa tietyistä soittimista ns. hyvän soundin! :O

Juu. Äijät vähä nälvii. Älä välitä. =) Niillä on ollu pienenä liia vähä leluja ja ne vähätki lelut oli naulattu lattiaan kiinni.

;-)

Juu, eipä sitä oikotietä ole, missään presettien valossa, mutta käytä ny vaikka sitte noita itse listaamias taajuuksia jonkinlaisena ohjenuorana - älä sääntönä. Turha niitä taajuuksia on liaaksi silti tuijotella. Käytä korvias.

Alota vaikka siitä, että siistit raidat raita raidalta. Esim. portita (gate, junou?) bassorumpuraita siten, että sinne ei vuoda ei-toivottuina hetkinä tavaraa. Panoroi raidat ja balansoi setti (voluumi), kuten genrelle on lähtökohtaisesti sopivaa.

Sitte rupiat vasta miettiin, että miksi se edelleen kuulostaa tuubalta.

Mikäli äänitys on tehty asianmukasin vehkein (äänityskamat ja äänitettävät kamat), asianmukasissa tiloissa - niin nyt on aika ruveta miettimään ekvalisointia. Älä kuuntele mitään raitaa soolona liikaa.
..Niinku joku mulle joskus sano: Älä koita kovertaa puupölkystä hevosta, vaan kovertele pois ne kohdat pölkystä, jotka ei hevosta muistuta.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
ganesha
19.08.2008 17:52:11
komppaan edellisiä: kuuntelu kuntoon ja sitten mennään by-the-ear. ja sen verran vielä että jos esim. se kitara nyt ei liukuvoiteellakaan meinaa sopia sinne soppaan niin sitten skeba kokonaan pois/äänitetään uusiksi.
kun omaa matskua työstän niin yritän jo sovitusvaiheessa vähän miettiä niitä taajuusalueita; jos basson tontille sopis vaikka kuinka hyvin se subsooninen synamuljutus niin ehkä uhraan ajatuksen pari sille, kuinka tarpeellinen se siellä alakerrassa on, ja jos on, niin voisko sit esim. sen basson jättää vaikka kokonaan pois tai...tai...tai...
äänitysvaiheessa/ideointivaiheessa sitä tulee tuutattua kaikkea mahdollista raidat täyteen, ja sitten miksausvaiheessa niitä tulee poisteltua rankallakin kädellä :D
viina. hanuri. ja naiset.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)