Aihe: yksikelainen ja hurina
1
jpg
16.08.2008 11:52:14
nyt tarttis apua.käytän yleensä aina humbukkereilla varustettua kitaraa ja nyt on vähin tullut mukaan myös Strato(tokai).mutta mutta.samoilla vehkeillä millä yleensä soittelen hurinaongelmaa ei ole mutta nyt tuntuu olevan myytäväksi asti.efektilenkki aika lyhyt Jekyll%Hide,EH LPB-1,chorus ja digiviive.eli kysymys:miten saatte tuota hurinaa pois?onko kohinanpoistopurkki se yksinkertaisin apu vai onko jotain muuta?kävin uteliaisuuttani katsomassa erään kotimaisen huippukitaristin pedaalilautaa eikä sillä ollut kohinanpoistoa mitään ja soitteli stratolla ja telellä.kiitoksia jo etukäteen.
Umas
16.08.2008 12:51:38

kuinka kovaa hurina on?

Se onpi yksi yksikelaisten ominaisuudesta.
"En mä ole sika... olen rakastunut!" -rumpali
duc
16.08.2008 13:02:19
Pistä säröä vähemmälle.
wilo
16.08.2008 14:00:18 (muokattu 16.08.2008 14:02:30)
Morjensta!

Sanoisin, että sulla on muutamia mahdollisia häiriölähteitä: mikit, kitaran muu elektroniikka, pedaaleiden piuhat ja pedaaleiden virtalähteet.

Koska häiriöt näyttää tulevan kitarasta, ensimmäiseksi mä tsekkaisin onko maadoituspiuha kunnolla paikallaan. Yleensä piuha on toisesta päästä kiinni kitaran takana olevassa 5-koukkuisessa metallilevyssä, jossa jouset ovat kiinni. Toisesta päästä se on juotettu jonkin potikan kuoreen. Jos maapiuha ei ole kunnolla kiinni, pitää se juottaa uudestaan.
Toiseksi katsoisin, onko kitaran elektroniikkapuoli häiriösuojattu kunnolla. Jos ei ole, hankkisin alumiiniteippiä ja teippaisin sitä pleksin taakse, elektroniikan koloon ja mikkikoloihin niin, että teippi muodostaisi mahdollisimman yhtenäisen "häkin" elektroniikan ympärille.
4-5cm leveä alumiiniteippi maksaa tarjoustalossa tms. pari euroa rulla ja rullasta riittää moneen kitaraan.

Nää jo yleensä auttavat paljon, mutta jos hurinaa on vieläkin liikaa, on muitakin keinoja. Voisi hankkia suhr backplaten (kallis!!), joka poistaa signaalista mikkien häiriöitä. Vastaavan voi tehdä itsekin, mut siitä ei mulla ole kokemusta. Katso ketju http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ts.php?c=15&t=166502&co=420 , missä tosta keskustellaan.
Backplate maksaa ainakin parisataa euroa, mutta jos osaamista ja kokeilunhalua löytyy, osat eivät ole kalliita. Kymppi tai korkeintaan pari riittänee.

Jos backplate tuntuu kalliilta tai liian vaikealta tehdä, on mikkejäkin saatavilla monenlaisia, myös hurinattomia. Esim. Lace Sensorit, EMG:t, Kinmanit yms. ovat enimmäkseen yhtä hurinattomia kuin humbuckerit.
Kolmeen hurinattomaan straton mikkiin joutuu sijoittamaan ehkä 150 € ja siitä ylöspäin. Vaikka hankkisit hurinattomat mikit, suosittelen silti tekemään kitaraan kunnollisen häiriönsuojauksen alumiiniteipillä.

t. Ville
Banaanimies
16.08.2008 14:57:14

No voithan sää käydä nykäsemässä olkiluodon ydinvoimalasta palasen seinää ja vuorata koehuoneen sillä mutta silti yks kelaset hurisee aina.
Funkyshiva
16.08.2008 16:13:01
miten saatte tuota hurinaa pois?

Itse soittelen paljon tietsikan putkinäytön lähellä,joka nimenomaan yksikelaisissa aiheuttaa voimakasta hurinaa (myös tietynlaiset loisteputket tekevät samaa).
Yksinkertaisin ratkaisu on tuo mikkien vaihto.Jo mainitut Kinmanit,EMG:t ja LaceSensorit ovat kaikki toimivia.Listaan lisäisin vielä Fenkun omat Noiselessit.
Pätee yhtä lailla puheessa kun soitossakin:"Less is more"
jpg
16.08.2008 16:35:57
kiitos vastauksista.unohtu mainita että kun soittelee ilman että yksikään pedaali on päällä niin hurinan kanssa kyllä pärjää elikkä vikalähteet taitaa tosiaan jäädä tuohon efektiketjuun.oletan.
Dr. Muff
16.08.2008 18:39:50 (muokattu 16.08.2008 18:40:45)
kiitos vastauksista.unohtu mainita että kun soittelee ilman että yksikään pedaali on päällä niin hurinan kanssa kyllä pärjää elikkä vikalähteet taitaa tosiaan jäädä tuohon efektiketjuun.oletan.

Ei vaan säröt ja boosterit nostavat hurinan esille. Yksikelaiset hurisevat se on ihan luonnollista ja sen kanssa on elettävä tai sitten vaihdettava hurinattomiin. Sellaisia hurinattomia ei tosin ole olemassakaan jotka aidosti soundaisivat yksikelaisilta. Jotkut esim kinmanit ovat sinnepäin, muttei riitä auringon tarkalle kaverille. Backplate saattaisi olla toimiva ratkaisu muttei erityisen edullinen.

Häiriönsuojaukset kuntoon, ylimääräiset häiriölähteet pois, säröä vähemmälle ja kikkailemaan soittoasennolla.
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
svilo
16.08.2008 21:03:55 (muokattu 16.08.2008 21:06:30)
Suhr:n SSC systeemi toimii omassa Suhrissani törkeen hyvin. Vanhassa Suhr:n V60LP mikit eivät mitenkään kovasti hurisseet, sehän on vain osa *tonea* ;) ja saahan sen pois päältä tarvittaessa.

Mutta tosiaan suosittelen, minulla se tosin on rakennettu jo valmistumisvaiheessa kitaran sisään.

Morgaine 57 stratossani oli ns *dummy* coil ajamassa hurinattomuutta, mutta otin sen kyllä ripeästi pois...

/sv

www.prosoundcommunications.com/engl … h/video/scott_henderson2/rc_bb.html
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
opaa
16.08.2008 23:59:23
Toimiiko Backplate myös puolitetuille humppareille? En ole kuullutkaan tuommoisesta, mutta pitänee pistää korvan taakse.
Aki
17.08.2008 04:16:01 (muokattu 17.08.2008 04:16:35)

Backplate ei toimi jos keskimikin polariteetti on käännetty. :o(
Tekis mieli kehitellä kytkentä jossa Backplaten polariteetti kääntyy mikkivalitsimen mukana. Superswitchillä taitaisi onnistua.

Sellaisia hurinattomia ei tosin ole olemassakaan jotka aidosti soundaisivat yksikelaisilta.

Niin. Yksikelaiset mikit kuulostavat keskenään myös kovin erilaisilta, hyvät hurinattomat ovat mielestäni vain jatke sille paletille. Ja mikä on valitettavasti jäänyt mainitsematta hurinattomina mikkeinä on omat suosikkini DiMarziot. Valikoimaa löytyy, ja tämä uusin Area-sarja on kuulema erityisen mainio.
Kinmaneista en tykännyt. Vois noi neljä kappaletta vaikka myydä nyt kun talossa on DiMarziota vähän enemmän.

Ja mikä tärkeintä, paikoissa joissa hurinaa on ongelmaksi asti, hurinattomien mikkien soundi on surkea, ja niillä on kurja soittaa. Jos hurinattomuus tavoittaa vain 90% halutusta soundista, niin itse otan mieluummin joka kerta 90% kuin 100% silloin tällöin, välillä 20%.

Pistänpä tilaukseen GFS NeoVinit. Ihan vain lisäsoundien kokeilemiseksi.

Edit: Toimiiko Backplate myös puolitetuille humppareille?

Toimii.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Zeeboo
17.08.2008 11:22:06 (muokattu 17.08.2008 19:33:34)
Toiseksi katsoisin, onko kitaran elektroniikkapuoli häiriösuojattu kunnolla. Jos ei ole, hankkisin alumiiniteippiä ja teippaisin sitä pleksin taakse, elektroniikan koloon ja mikkikoloihin niin, että teippi muodostaisi mahdollisimman yhtenäisen "häkin" elektroniikan ympärille.

Muutaman straton, mukaanlukien kaksi omaani olen "anti-hurinoinut", eikä yhteenkään ole niitä hurinoita tarvinnut takaisin asentaa. Kitaran potikat ja kaapelointi keräävät häiriöitä samalla tavalla kuin mikitkin. Huppari-kitarat on aina silloin tällöin hurisseet loisteputkien loisteessa ihan niinkuin single-coilitkin...

Mä käytän tähän hommaan leveetä Tesan tinattua kupariteippiä, jonka liima sisältää hopeaa. Kyllä alumiiniteippiäkin voi tinata, kunhan tietää kuinka, mutta tällä onnistuu ihan siltään.

Tietysti kaikki routtaukset täytyy vuorata tuolla foliolla, tämän lisäksi mä olen juottanut kaikki saumat umpeen. Routtauksista tietenkin folio senverran reunojen yli, että saadaan kosketuspintaa pleksin alapinnan foliolle. Tämän lisäksi mä kieputan folion myös mikin käämin ympärille. Tämä tosin vaikuttaa jonkin verran soundiin. Vähän samalla tavalla kuin kuoren laittaminen kuorettomaan humppariin.

Ja nyt sitten se, mikä mun mielestä on tärkee juttu. Maadoitukset tähteen. Aika hupaisaa on se, että vahvistin ja efektipuolella kaikki vihaa maadoituslenkkejä kuin ruottoa, mutta kitaran päässä asiat tehdään ihan miten sattuu. Ihan ensimmäiseksi pitää pätkiä potikoiden rungot yhdistävä johto, jos siellä sellainen on!

Eli koko sysyteemin maadoitus yhteen pisteeseen, siitä volume-potikan alapäähän & lähtöjäkille. Sitten: maadoitus pisteestä 270...330nF konkan kautta siihen kuparifolioon. Konkan jännitteenkesto saisi olla luokkaa 250... 400V. Tämän mä teen sellaisella silmukkapäisellä kaapelikengällä, joka mahtuu potikan akselille. Konkan VOI jättää poiskin ja vetää maadoituksen suoraan folioon, mutta silloin täytyy olla varma ettei vahvistin vikaannu ikinä soitettaessa ja pitää aina muistaa tarkastaa soittopaikan sähköturvallisuus.

Tietysti kaikki johdotukset suojatulla johdolla jne...

Eihän ne hurinat sieltä ihan kokonaan lähde, mutta ihan takuulla tällaisen remppauksen jälkeen on paljon hiljaisempi kuin ennen. Ja saattaa, siis saattaa olla vähän parempi soundinen...

"My guitar is humming... Next it has to learn the lyrics"

E:

Tulipa vielä mieleen sellainen, että joskus kitarasta tulee kynsille.
Tähän auttaa sellainen, että asentaa kielien maadoituksen väliin 1nF/400V konkan. Vaihtoehtoisesti konkan rinnalle voi laittaa noin 200kOhm vastuksen. Tämä ei vaikuta siihen hurinaan, mutta onpahan pieni lisä työturvallisuuteen... Totaalikaputin sattuessa tämä rajoittaa virrat sellaiselle tasolle, että huomaa mutta ei nirri irtoa.
jumara
17.08.2008 14:24:28
Yksi tapa poistaa hurinaa on asentaa keskimikiksi RW/RP (reverse wound/polarity) -mikki. Tällöin hurina vähenee minimiin 2/4 -asennoissa, jotka lienevät muutenkin strato-miesten suuressa suosiossa.

1/3/5 -asennoissa hurina on tietty jäljellä. Tätä voi eliminoida kaikilla muilla mainituilla keinoilla.
Marshall 2203 Marshall 1974X Marshall 1974CX Marshall 2061X Marshall 1922 Koch Studiotone Boss&Fulltone on the floor. Fender '72 Tele RI Fender STD Strat Washburn LP "lawsuit" Union Flag Telepartscaster
Aki
17.08.2008 19:21:29

Yksi tapa poistaa hurinaa on asentaa keskimikiksi RW/RP (reverse wound/polarity) -mikki.

Jolloin ongelmana on enää se että joidenkin valmistajien RW/RP on toisten normaali. Joillakin valmistajilla on jopa aikakauden mukaan vaihtunut tuo käsite. Eli tarvii vain löytää saman valmistajan RW/RP, mieluiten samaa mallisarjaa.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
PIM
17.08.2008 19:30:20
Yks tehokas keino päästä hurinoista lopullisesti on hommata Variax. Ei sovi allergisimmille, mutta on kyllä sitten tehokas tässä hommassa.
Member formerly known as PeteH
kitaristijeesus
19.08.2008 07:43:20

itte ostin noisegaten :)
asdfsaasdasd
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)