Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etuasteputkia Mesa F-30:een
1 2
Exhausted
17.08.2008 15:51:03 (muokattu 17.08.2008 15:59:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkimassa uusia etuasteputkia Mesan F-30 -comboon. Vahvstin pitää melkoista suhinaa ja paukkumista, ja ongelma on jo rajattu etuasteputkiin - kokeilin tänään kaverin ostamilla tuoreilla etusputkilla ja ongelma poistui. Aion siis nyt ostaa itse uudet putket, mutta ajattelin josko putken merkin tai mallin vaihtamisella voisi saada aikaan jotain? Käytän nykyisin vahvarista vain särökanavaa, ja säröpotikkaa saa pitää lähestulkoon nollissa, joten headroomia saisi olla lisää. ECC82 tai ECC81 olisi tällöin siis ilmeisesti oikea ratkaisu, mutta kun putkia on neljä, niin pitääkö tietyissä paikoissa olla kuitenkin ECC83? Ohjekirjan mukaan putkien toiminta jakaantuu näin:
 
V1: Input both channels&clean channel
V2: Input both channels&boost channel
V3: Effects Send&Return
V4: Phase Splitter&Output
 
Olettaisin siis että V1 ja V2 vaikuttavat särön määrään ja V3 ja V4 eivät niinkään paljoa. Onko suosituksia putkimerkeistä? JJ:tä kaiketi suositellaan, mutta millaisia ominaisuuksia eri merkeillä sitten on?
 
E: Juccizin etusputkivertailun perusteella JJ ECC81 voisi olla meikän juttu, mutta pitäisikö tosiaan muihin slotteihin laittaa se ECC83?
 
rakula
17.08.2008 17:30:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkimassa uusia etuasteputkia Mesan F-30 -comboon. Vahvstin pitää melkoista suhinaa ja paukkumista, ja ongelma on jo rajattu etuasteputkiin - kokeilin tänään kaverin ostamilla tuoreilla etusputkilla ja ongelma poistui. Aion siis nyt ostaa itse uudet putket, mutta ajattelin josko putken merkin tai mallin vaihtamisella voisi saada aikaan jotain? Käytän nykyisin vahvarista vain särökanavaa, ja säröpotikkaa saa pitää lähestulkoon nollissa, joten headroomia saisi olla lisää. ECC82 tai ECC81 olisi tällöin siis ilmeisesti oikea ratkaisu, mutta kun putkia on neljä, niin pitääkö tietyissä paikoissa olla kuitenkin ECC83? Ohjekirjan mukaan putkien toiminta jakaantuu näin:
 
V1: Input both channels&clean channel
V2: Input both channels&boost channel
V3: Effects Send&Return
V4: Phase Splitter&Output
 
Olettaisin siis että V1 ja V2 vaikuttavat särön määrään ja V3 ja V4 eivät niinkään paljoa. Onko suosituksia putkimerkeistä? JJ:tä kaiketi suositellaan, mutta millaisia ominaisuuksia eri merkeillä sitten on?
 
E: Juccizin etusputkivertailun perusteella JJ ECC81 voisi olla meikän juttu, mutta pitäisikö tosiaan muihin slotteihin laittaa se ECC83?

 
Omassa f-50 ei pitänyt olla. Mulla oli itelläni jossakin vaiheessa kaikki neljä juurikin JJ:tä.
 
Ei voi lähtee jos on tullu
Numb
17.08.2008 18:07:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olettaisin siis että V1 ja V2 vaikuttavat särön määrään ja V3 ja V4 eivät niinkään paljoa.
 
Juurikin näin, eli:
 
V1: Input both channels&clean channel
V2: Input both channels&boost channel

 
Nämä vaikuttavat siihen säröytymiseen, eli niihin pienempigainiset putket.
 
V3: Effects Send&Return
V4: Phase Splitter&Output

 
Nämä eivät vaikuta säröytymiseen, eli niihin samanlaiset putket kuin mitä niissä alun perin on/oli, jos ei ole jotakin muuta syytä vaihtaa erilaiseen.
 
Juccizin etusputkivertailun perusteella JJ ECC81 voisi olla meikän juttu, mutta pitäisikö tosiaan muihin slotteihin laittaa se ECC83?
 
V1 ja V2 -paikkoihin kokeilemalla löytyy se oikea yhdistelmä. Eli nuo ovat samanlaisia putkia eri vahvistusasteella. Niitä voi sotkea keskenään miten huvittaa.
 
Putkimerkeistä sen verran, että jos halutaan tummahkoa soundia, niin silloin otetaan JJ, ja jos halutaan kirkastaa (joittenkin mielestä räikeyttää) soundia, niin silloin otetaan Electro-Harmonix. Muut ovat sitten näitten väliltä.
 
Epäilen, siis saatan olla
Exhausted
17.08.2008 18:17:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos tilaan vaikka kaksi ECC83:a ja kaksi ECC81:tä ja voin vaihtaa tarvittaessa toisen ECC81:n efektilenkin slottiin, koska en käytä koko efektilenkkiä...vaikka voihan se olla että silti silläkin on merkitystä. Nyt kun kuuntelin tarkemmin Juccizin testiä, niin hämmentävästi ECC82 on selkeästi hiljaisin noista kolmesta.
 
slerbis
17.08.2008 18:27:53 (muokattu 17.08.2008 18:28:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun kuuntelin tarkemmin Juccizin testiä, niin hämmentävästi ECC82 on selkeästi hiljaisin noista kolmesta.
 
Tuo on jostain syystä nimetty hiukan hämmentävästi tuohon väliin. ecc82 vahvistaa vähiten näistä. Itseasiassa n. 5 kertaa vähemmän kuin ecc83.
 
http://thetubestore.com/gainfactor.html
 
A tergo in bona nates
Exhausted
17.08.2008 18:37:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa muuten hyvä tietää. Olisikohan ECC82 sittenkin parempi ratkaisu, vai onko se jo liian heikkotehoinen? Käyttökokemuksia?
 
Numb
17.08.2008 18:50:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos tilaan vaikka kaksi ECC83:a ja kaksi ECC81:tä ja voin vaihtaa tarvittaessa toisen ECC81:n efektilenkin slottiin, koska en käytä koko efektilenkkiä...vaikka voihan se olla että silti silläkin on merkitystä. Nyt kun kuuntelin tarkemmin Juccizin testiä, niin hämmentävästi ECC82 on selkeästi hiljaisin noista kolmesta.
 
Luulen, että efektilenkille on laskettu sopiva gain factor, joka saadaan ECC83:lla. Eli itse laittaisin kyllä siihen lenkin slottiin sellaisen. Nuo etusputkethan eivät paljon maksa, että niitä voi tilata ihan vain kokeiltavaksikin...
 
Epäilen, siis saatan olla
slerbis
17.08.2008 19:08:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa muuten hyvä tietää. Olisikohan ECC82 sittenkin parempi ratkaisu, vai onko se jo liian heikkotehoinen? Käyttökokemuksia?
 
Aina kannattaa kokeilla, ei se laitetta riko. Laitoin omaan ykkösversion (yksi etuasteputki) uraltoneen tuollaisen ja volumea sai vääntää paljon enemmän (luonnollisesti) kuin 83:sella ja soundi ei edes täysillä ollut kovin säröinen. Soundi oli sinälllään kyllä todella hyvä ja pehmeä. Tiedä sitten mitä syntyisi jos näitä laittaisi johonkin säröhirmuun.
 
A tergo in bona nates
Jucciz
19.08.2008 18:17:15 (muokattu 19.08.2008 18:17:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jooh... ECC81, ECC82 ja ECC83 on vähän harhaanjohtavan nimisiä vahvistuksen määrää ajatellen.
 
Tässä vahvistuskertoimet siten, että 12AX7/ECC83 on 100, ja muut suhteessa sitten vähemmän (esim. ECC82:n vahvistus on alle viidesosa ECC83:sta):
 
12AX7/ECC83 (100) > 5751 (70) > 12AT7/ECC81 (60) > 12AY7 (45) > 12AV7 (41) > 12AU7/ECC82 (19)
 
Itsehän en enää suosittele muita kuin Telefunkenin ECC83:ia, jos parasta mahdollista soundia haluaa. Myynnissäkin on muutamia, vink vink.
 
Exhausted
19.08.2008 19:35:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin uralilta JJ:tä: ECC83 x 2, ECC81 x2 ja vielä ECC803. Eiköhän niistä jotain saada aikaan. Laitan Juccizille vielä tästä ekstraplussaa koska pelkästään se etuasteputkivertailu oli niin informatiivinen
 
duc
19.08.2008 19:59:48 (muokattu 19.08.2008 20:03:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen Groove Tubes 5751-M olisi myös kokeilemisen arvoinen putki:
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=2405
 
Olen tätä muuallakin mainostellut... teki omissa vahvistimissa puhtaat kivemman kuuloisiksi ekana putkena.
 
JJ ECC803 oli itelle vähän ohutsoundinen, en tykännyt oikein.
Exhausted
21.08.2008 18:47:39 (muokattu 21.08.2008 18:47:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putket tuli ja pistin kiinni. Yhdestä ECC81:sta onnistuin katkaisemaan sen lasisen kärjen metallisuojaa kiinnittäessä, onko tämä tyypillistä vai oliko putkessa valmistusvirhe? Toinen ECC81 puolestaan piti aikamoista matalaa hurinaa, joten jätin sen pois. Vahvarissa on nyt kiinni ECC83:t ja kaksi vanhaa Mesan putkea. Sihinät ja poksumiset jäivät pois, tosin saundissa en huomannut mielestäni suurta eroa.
 
Grugi
21.08.2008 18:52:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän noi putket maksa juur mitään ni mikäs niitä estää kokeilemasta??=??
 
SDMF
ravensoul
21.08.2008 19:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V4: Phase Splitter&Output

Nämä eivät vaikuta säröytymiseen, eli niihin samanlaiset putket kuin mitä niissä alun perin on/oli, jos ei ole jotakin muuta syytä vaihtaa erilaiseen.

 
Tää ei mun mielestä pidä ihan paikkaansa. Jostain joskus luin mielenkiintosen jutun vaiheenkääntäjään liittyen. Sen mukaan se on etuasteen kovimmin kuritettu putki ja vaikuttaa erittäin paljon soundiin millainen putki siellä säröytyy. Tosin vaikutus tuntuu kunnolla vasta kun päätettä aletaan kyykyttää.
 
Samassa jutussa oli, ainakin itselleni uutta, tietoa ECC81-tyypistä. Sen gain factor on about sama kuin 5751 mutta lepovirta kymmenkertainen, eli siinä kymmenen kertaa enemmän voimaa potkia seuraavaa astetta ennenkuin alkaa itse säröytymään (suurinpiirtein näin ainakin itse ymmärsin, en ole elektroniikka-asiantuntija). Kirjoittajan mielestä ECC81 on soundin kannalta huono valinta ensimmäiseksi putkeksi 83:n tilalle ja suositteli gaininpudottamiseen mieluummin 5751:tä. Tän voin ainakin osittain allekirjoittaa; mulla oli Screamerissä jonkin aikaa Mullard 12AT7 ekana putkena ja soundi oli jotenkin.. Öö, karu. Ei tuhnu tai mitään mutta jotenkin särökanavista hävisi se tyly luonne. Siirsin Mullardin vaiheenkääntäjäksi ja Tung-Sol 12AX7:n takaisin ekaksi niin tuli paljon parempi. 5751:tä pitäis kokeilla myös ni vois vertailla lisää.
 
duc
21.08.2008 20:02:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ravensoul:
Jotain tuollasta olen itekin lueskellut muistaakseni joskus... ehkä.
 
Hankihan sinäkin tuollainen Groove Tubes 5751-M ja kerro mitä mieltä olet :-) Tuohan on Mullard-kopio...
ravensoul
21.08.2008 20:07:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ravensoul:
Jotain tuollasta olen itekin lueskellut muistaakseni joskus... ehkä.
 
Hankihan sinäkin tuollainen Groove Tubes 5751-M ja kerro mitä mieltä olet :-) Tuohan on Mullard-kopio...

 
Joo, tuollaista meinasin seuraavaksi kokeilla V1-putkena mutta ei ole tullut vielä hankittua.
 
Hillboy
12.02.2011 22:40:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wanha ketju juhuu!
 
Meikäläinenkin kotiutti tällaisen F-30 combon eilen ja aloin jo tässä pohdiskella tuota putkien vaihtoa, vaikkei ihan vielä olekkaan remontin aika. Lievää suhinaa kuuluu kliineillä soitettaessa. Tosin se saattaa olla myös ominaisuus. Putket ovat (kuulemma) alkuperäiset, mikä tarkoittaisi sitä, että putket on melkein kymmenen vuotta vanhat. (!) Hyvin vähän soitettu combonen siis kyseessä...
 
Ei mutta sitten itse asiaan.
 
Oonko nyt ymmärtänyt oikein, että tuonne signaalia varsinaisesti säröyttävälle osastolle (V1 & V2) vois laittaa erilaiset putket? Esimerkiksi ECC83:n tohon clean- puolelle ja ECC81:n särökkäämmälle, josko sillä sais vähän rauhoitettua tota särön määrää tai ainakin sais pidemmän käyttökelpoisen osuuden, ennenkuin ollaan niiin hard rock osastolla, että meikäläiselle on ihan liikaa säröä. Mulla siis osittain sama tilanne, kuin ketjun aloittajalla muinoin. Mutta tosin clean on käytössä vähintään yhtä paljon, kuin lead.
 
- Lauri
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Rg505bk
14.02.2011 15:10:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juurikin näin. ECC81, ECC82, ECC83 ovat, niin kuin tossa ylhäällä jo todettiin, yhteensopiviä keskenään. Lähinnä vahvistuksen määrä vaihtelee. ECC82:n (12AU7) ja ECC83 (12AX7) välillä ero vahvistuksessa on melkoinen. Aikoinaan kun vaihdoin mun Tiny Terroriin etuasteputkia, kokeilin myös ECC82:a, säröstä tippui käytännössä puolet pois samaten volumea putosi aikalailla.
 
Hillboy
14.02.2011 19:04:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jjaa-a. Kyllä se varmaan olisikin putkien vaihdon paikka. Lieviä mikrofonisia ilmiöitä (vai mitä lievät...), popsahduksia ja ritinöitä on jo havaittavissa paikoitellen, kun pääsin tänään kovempaa soittamaan bändikämpällä. Kiertämisen tyyppistä vinkunaa kuului pari kertaa vola kiinnikin, kun säröt oli asetettu lead- kanavalla alle puolen välin, eli mikrofoniselta vaikuttaa. Lisäksi vahvistin kohisee jonkin verran ja volaa saa avata melkein neljänneksen, ennenkuin kitaran ääntä alkaa kuulua. Vaikuttaisivat ainakin mun mielestä sellaisilta ilmiöiltä, että voisi olla paikallaan vaihtaa putket. Varsinkin, kun tuosta nyt ei ihan hirveää laskua tule, kun kuusi putkea vaihtaa.
 
Ja onhan nuo hyvin (ja täysin) palvelleet putket, kun lähemmäs 10-vuotias peli on kyseessä ja ensimmäistä kertaa putket uusiks. ;)
 
Mitä putkia suosittelette etuasteeseen? Clean-osastolle (V1) ajattelin laittaa ECC83:n... ehkä voisin harkita myös 5751- putkea. En vaan tiedä, mitä se tekee clean-osastolta raapimalleni pikkurosolle. Käsitykseni mukaan se olisi entistä tiukemmassa 5751:n kanssa... vai kuinka?
 
Lead-osastolle (V2) varmaan laittaisin sitten joko EC881:n tai 5751:n, jotta sieltä saisi vähän pidemmän käyttökelpoisen alueen gainille. Jos joskus enemmän säröä lead- kanavalta tarvitsen, sen voi tuutata ulos pedaalilla ryyditettynä. V3 ja V4 putket saisivat jäädä nykyisen mallisiksi, eli ECC83-tuubeiksi.
 
Päätteeseen iskisin varmaan vastaavat Mesan putket, jotka nyt on sisällä, koska uskon saavani sellaiset hyvään hintaan täältä Tampereelta. Vaihtoehtojakin saa toki esittää, ja mielellään myös perustella.
 
- Lauri
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Rg505bk
14.02.2011 19:14:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta vaan satsi erilaisia etuasteputkia ja kokeile eri vaihtoehtoja. Menee muutama ilta rattoisasti eri vaihtoehtojen kanssa ja aina noille ylimääräisillekin käyttöä löytyy.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «