Aihe: kitaratunneista
1 2 3
kimurantti1
15.08.2008 21:15:45
Mutta sitten pyrkimään "oikeaksi" oppilaaksi:

http://www.pmo.fi/

Nyt kun muistutit, niin sama käyttäjähän on kysellyt aikaisemminkin ko. aiheesta - pariin kertaan. Molemmilla kerroilla olen vastaillut ketjuihin:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=156878&o=0&#p7887462
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=164298&o=0&#p8150150

:-)
Juzpe
16.08.2008 10:37:34

Toveri Jucciz oli unohtanut yhden tärkeän seikan:

Se, kauanko sun pitää käydä soittotunneilla, riippuu ainakin kolmesta seikasta:
1) Minkätasoinen soittaja olet nyt
2) Miten nopeasti opit uutta
3) Kuinka hyväksi tahdot tulla ja mitä haluat oppia

4) Kuinka paljon olet valmis reenaamaan kotona.

Kukaan ei opi edes kohtuulliseksi kitaristiksi käymällä vaikkapa kerran viikossa 45min oppitunnilla, mikäli laiminlyö kotona harjoittelun. Tunneilla käynnistä ei ole hevonvitunkaan hyötyä jos ei harjoittele opettajan ohjeistamia asioita.
Kitaristi = Suuhun asetettava krusifiksi
Zeeboo
16.08.2008 10:55:06
4) Kuinka paljon olet valmis reenaamaan kotona.

Nyt ollaan ytimessä.

Se on niin hankala ymmärtää, ettei siellä tunnilla sitä soittamista opita. Se oppiminen tapahtuu sitten, kun niitä tunnilla läpikäytyjä asioita treenataan ajatuksen kanssa. Se opettajan homma on ohjata, neuvoa, korjata virheitä, antaa ideoita, tuuppia oikeaan suuntaan jne. Oppilaan homma on sitten se opettelu. Niin, ja oppiminen on aikalailla pitkälti oppilaan vastuulla.
varo
16.08.2008 14:34:52
Nyt ollaan ytimessä.

Se on niin hankala ymmärtää, ettei siellä tunnilla sitä soittamista opita. Se oppiminen tapahtuu sitten, kun niitä tunnilla läpikäytyjä asioita treenataan ajatuksen kanssa. Se opettajan homma on ohjata, neuvoa, korjata virheitä, antaa ideoita, tuuppia oikeaan suuntaan jne. Oppilaan homma on sitten se opettelu. Niin, ja oppiminen on aikalailla pitkälti oppilaan vastuulla.

joo no ton kyllä ymmärrän ja tiedän.mulla vaan tuntuu biisien soittamisen itse alottaminen ainakin tässä vaiheessa kovin vaikealta, kun en osaa nuottien rytmejä, en tiädä plekun iskusuunnista yms. tarpeeksi.olen myös kiinnostunut pmo:sta, mutta en halua koittaakaa , kun jos en pääse sisälle niin masennun vaa turhaa.
HeavyMachinery
16.08.2008 14:47:50

joo no ton kyllä ymmärrän ja tiedän.mulla vaan tuntuu biisien soittamisen itse alottaminen ainakin tässä vaiheessa kovin vaikealta, kun en osaa nuottien rytmejä, en tiädä plekun iskusuunnista yms. tarpeeksi.olen myös kiinnostunut pmo:sta, mutta en halua koittaakaa , kun jos en pääse sisälle niin masennun vaa turhaa.

Etsi itsellesi joku opettaja joka olisi itsekkin vähän kiinnostunut sen suuntaisesta musiikista jota soitat niin ehkä saat paremman kontaktin opettajaan siten.
Opettele alkuun ennen vaan riffejä biiseistä kuin koko biisejä sitten kun osaat soittaa sen riffin niin pyydä että opettaja selittäisi sitä riffiä soveltaen ne aikaarvot ja nuotit sinulle. Tampereella on todella paljon päteviä soiton opettajia jotka ei ole pedagogi koulutusta saaneet niiden ilmoja on aina täällä M.netissäkin.

ITse opiskelunmäärää ei voi painottaa koskaa. Itse aikoinaan olin musiikkiopistossa ja olisin halunnut opiskella kitaraa muttei siihen ollut mahdollisuutta niin opiskelin fonin soittoa ja teoriaa siinnä samalla. Tämä teoria opettaja oli itse klasari kitaristi mutta loukanut kätensä niin ettei voinut enää soittaa niin silti hän monesti teoria tuntien jälkeen neuvoi aina jotain ihan vain selittämällä kitaran soittoon liittyviä asioita. Tämän vain halusin sanoa siksi että niistä pienistä asioista johon hän neuvoi minua kiinnitämään huomiota jo silloin on ollut todella paljon apua.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Zeeboo
16.08.2008 15:10:46 (muokattu 16.08.2008 15:11:30)
Etsi itsellesi joku opettaja joka olisi itsekkin vähän kiinnostunut sen suuntaisesta musiikista jota soitat niin ehkä saat paremman kontaktin opettajaan siten.
Opettele alkuun ennen vaan riffejä biiseistä kuin koko biisejä sitten kun osaat soittaa sen riffin niin pyydä että opettaja selittäisi sitä riffiä soveltaen ne aikaarvot ja nuotit sinulle...

Hyviä neuvoja.

Pedagoginen pätevyys ja hyvä opettajuus ei läheskään aina tee taivalta käsi kädessä. Tunnen muutamia tyypejä, jotka kyllä osaa ja tietää, mutta ulosanti vaan ei pelaa. Samoin mä tunnen sellaisia tyyppejä, jotka ei ole tulleet konservatorion/ akatemian putken läpi, mutta ovat aivan loistavia opettajia.

Sen lisäksi, että on treenaamisen kanssa aktiivinen, täytyy siellä tunnillakin olla aktiivinen. Aina voi, ja pitää kysyä MITEN ja MIKSI. Ja sen opettajan täytyy osata ja haluta selittää.

Opettele alkuun ennen vaan riffejä biiseistä kuin koko biisejä

Tämähän on vähän ninkuin pizzan syöntiä: Harvempi sitä tilsii koko lätyn kerralla kitaansa, vaan tehdään siitä selvää viipale kerrallaan. Ihan sama juttu soittamisen kanssa. Ei kaikkea tarvitse, eikä voi kerralla selättää.

Vähän kerrallaan. Tarpeeksi vähän kerrallaan.
Apricot
16.08.2008 16:56:43 (muokattu 16.08.2008 16:59:45)
Sen lisäksi, että on treenaamisen kanssa aktiivinen, täytyy siellä tunnillakin olla aktiivinen. Aina voi, ja pitää kysyä MITEN ja MIKSI. Ja sen opettajan täytyy osata ja haluta selittää.

Tästä voi joku saada sellaisen kuvan, että olisi huono oppilas jos ei koko ajan kysele.

Hyvin suuri osa soittotunneilla tehtävistä asioista on muita kuin tiedollisia juttuja. Jo pelkästään opettajan kanssa soittamisella on suuri vaikutus; oppilas saa vaikutteita jo pelkästään katsomalla ja kuuntelemalla, mutta ne vaikutteet ilmenevät hyvin pitkällä aikavälillä.

Tahdoin vain sanoa sen, että 100% fakta ei voi olla soittotuntien ainoa sisältö. Olen itse opettajana eksistentialisti, ja pidän tärkeänä valottaa oppilailleni myös omaa maailmankuvaani soittamiseen liittyen - faktatiedon lisäksi. Myös perinteen siirtyminen sukupolvelta toiselle on tärkeää, joskaan sitä ei luonnollisestikaan tule tehdä indoktrinoidusti vaan avoimesti.

Hyväksyn myös oppilaan passiivisuuden, vaikka on selvää että oppilas ei silloin saa tunneista irti kaikkea mahdollista. Mutta jokaista pitää opettaa kunkin edellytyksien mukaan, ja passiivisen oppilaan kanssa tehdään paljon yhdessä harjoittelua, mikä on toisaalta hyödyllistä myös aktiivisempienkin yksilöiden kanssa.
Zeeboo
16.08.2008 18:59:09
Tästä voi joku saada sellaisen kuvan, että olisi huono oppilas jos ei koko ajan kysele.

Joo, kyllä sen tosiaan niinkin voi lukea. Pointti olikin siinä, ettei pidä hyväksyä sitä että asiat jäävät epäselväksi. Passiivisuudella tunnin hyötysuhde jää huonoksi, niinkuin mainitsit. Samalla siinä on vaara, että ope-oppilassuhteesta tule indoktrinoiva. (Sitä se jollain tasolla joka tapauksessa on, niinkuin opettamisessa aina, vaikka menetelmä kuinka kyseenalaistettaisiin, tuomittaisiin ja yritettäisi kitkeä käytänteistä. Mutta se on jo vähän toinen juttu...)

Opettaminen, ja soiton opettaminen varsinkin on sellainen vuorovaikutustilanne, jossa se opettaja on todella paljon vartiana. Indoktrinointi on taatusti paras konsti innon ja luovuuden tappamiseen. Niin on myös "kato-joo-hyvä-meininki-kyl-se-siitä-ens-viikkoon-muista-sitten-se-kakskyt-euroo" näennäispedagogiikka.

Kun olisikin jossain luettelo "hyvistä" opettajista, josta voisi valkata, mutta kun tämä on vapaan yrittämisen pelikenttä, jossa jokainen saa jättää ilmoituksia.
varo
16.08.2008 19:22:30 (muokattu 16.08.2008 19:23:28)
onko teidän mielestä opettajan tehtävä aktivoida oppilas soittamaan tunneilla, jos oppilas esim. kyselee turhia tms. joka estää kaikkein tärkeimmän opettelun?ja nyt tarkoitan motivoitunutta oppilasta, joka kyllä soittaa kotona mutta tunnilla meno menee jutteluksi?
blastoff
16.08.2008 19:43:50
Kun olisikin jossain luettelo "hyvistä" opettajista, josta voisi valkata, mutta kun tämä on vapaan yrittämisen pelikenttä, jossa jokainen saa jättää ilmoituksia.

Näinhän se on. Hommaa vaikeuttaa vielä lisäksi se, että yhdelle hyvä opettaja voi olla toiselle huono. Jos on kiinnostunut vaikkapa pelkästään punkin soittamisesta ja opettaja väkisin tyrkyttää jotain bossanovaa (olkoon se kuinka kehittävää tahansa), niin siinäkin voi mennä fiilikset. Tärkeää olisikin löytää juuri se itselleen paras opettaja.

Ketjun aloittajalle voisin antaa neuvoksi, että jos tuntuu siltä, ettet saa tunneilta sitä mitä sieltä läksit hakemaan, niin vaihda opettajaa. En tunne Tampereen skeneä yhtään, mutta kuvittelisin, että sieltä löytyy paljon päteviä tyyppejä tuohon hommaan.
Bookkeeper
16.08.2008 23:26:57

No huh huh. Hieno asenne sulla...

Ei näin, ei näin. Musaopistoon hakemaan, mars mars!!! Jos sua ei valita, saat kokemusta pääsykokeista ja hiffaat mitä kannattaa reenata. Plus toiseen kertaan hakeminen todistaa että kiinnostusta löytyy. Jos ET hae, vuonna 2012 saamme lukea valitusvirttä tyyliin "voi voi masentaa kun en hakenu musaopistoon pari vuotta sitten...mistä tietää vaikka olisin tullu valituks" ;-)

PS. muista painaa shiftiä & välilyöntiä silloin tällöin. En ole kielipoliisi, vaan pointtini on tämä: moni vastaajista on panostanut informatiivisen viestin kirjoittamiseen, sinua auttaakseen. Haluaisitko mieluummin 2-4 rivin mittaisia, irc-tyyliin kirjoitettuja vastauksia? Tuskinpa. Kirjoittamalla hyvän kuvauksen tilanteestasi ja tavoitteistasi helpotat vastaamista huomattavasti.

Just my two cents.
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
topi74
19.08.2008 17:48:35
Nyt on tässä muutama vuosi opeteltu kitaran soittoa pelkästään tabeista. Tänä aamuna sit ilmoittauduin kitaransoiton peruskurssille ouluopistoon. Alkoi vaan mietityttään että onkohan nuo peruskurssit sitten ihan vasta-alkajille tarkoitettuja. Tai kyllähän mä itsenikin lasken vielä aloittelijaksi, kun tuo teoriapuoli on jäänyt täysin peruskoulun musatuntien varaan. Saakohan noista peruskursseista enää mitään irti, vai pitkästytänkö itteni hengiltä noilla tunneilla.
Zeeboo
19.08.2008 18:10:09 (muokattu 19.08.2008 18:15:22)
Saakohan noista peruskursseista enää mitään irti, vai pitkästytänkö itteni hengiltä noilla tunneilla.

Tämä on ihan siitä opettajasta kiinni. Hyvä opettaja mitoittaa tunnit sen oppilaan tason ja tarpeiden mukaan. Jos peruskurssin asioissa on aukkoja, niin niitä hommia katsotaan. Jos oppilas on pitemmälle ehtinyt, niin sitten enemmän. Sen verran tiedän, että ainakin Kuopiossa ja Jkl:ssä jo peruskurssitasollakin katsotaan aika vaativiakin juttuja. Sähkökitara peruskurssi 3/3:ssa pitää jo osata soittaa enemän kuin moni keskiverto "musiikkiliikekitarasankari".

Siihen voit varautua, että teet tuttavuutta standardinuottien kanssa. Todennäköisesti soitat sellaisia juttuja, joita et ole tähän mennessä soittanut. Tämähän kannattaa ottaa siltä kannalta, että susta tulee monipuolisempi. Vaikea on uskoa, että menisi aika hukkaan. Kannattaa vaan pitää oma vastaanotin päällä.
my guitar is humming... next it has to learn the lyrics...
sagge
19.08.2008 18:44:24
te jotka kitaristeista tunneilla käytte, niin kertokaas mitä siellä soitatte?

Ynkkä-sedän tahtiin tilutetaan =)
topi74
19.08.2008 18:46:58
Siihen voit varautua, että teet tuttavuutta standardinuottien kanssa. Todennäköisesti soitat sellaisia juttuja, joita et ole tähän mennessä soittanut. Tämähän kannattaa ottaa siltä kannalta, että susta tulee monipuolisempi. Vaikea on uskoa, että menisi aika hukkaan. Kannattaa vaan pitää oma vastaanotin päällä.

Joo näin minä tuon ilmoittautumisen itselleni perustelinkin. Eipä tuolla tabeista (guitar pro) opettelulla paljoa tuota teoriapuolta opita. Niin ja tuosta minun viimeisestä peruskoulun musatunnista on jo jokunen vuosi vierähtänyt. Kaikki varmaan arvasikin että tuossa mun nickissä on mun syntymävuosi. Täytyy pitää vastaanotin päällä ja koittaa sisäistää mahdollisimman paljon tuota teoriaa. Tekniikkapuoli onkin jo omasta mielestäni ihan kohtuutasolla.
Coran
19.08.2008 19:44:30
Itse kävin soittouran melko alkuvaiheessa vajaan vuoden Pohjois-Kymen musiikkiopiston yksityispuolen tunneilla. Pääasiassa opeteltiin sitä soittamista, paljon eri biisejä. Ekana kipaleena oli Steve Vain Liberty, jota komppailin avosoinnuilla, viitosilla, eri rytmeillä ja niin edelleen. Periaatteessa tuolla avoimella puolella saisi tunneille tuoda omia biisejä ja muutenkin enemmän itse valita aiheita, mutta annoin opettajan pääasiassa päättää jutut. Rockin, hevin ja popin ikivihreitä tuli kahlailtua läpi, myös jonkin verran bluesia ja funkkia. Teoriapuolelta opeteltiin lähinnä improvisointia, ensin pentatonisilla, sitten duuri- sekä molliasteikoilla.
Niin, Popeda on vähän sellainen Suomen Tool. Jos ei diggaa, nii ei vaan ymmärrä. -dixi19
tukse
20.08.2008 15:43:17
Meikä yritti viimevuonna päästä sähkökitarakurssille, mutta en päässyt. (otetaan vain 10 oppilasta, ja nekin arvotaan) Tänä vuonna yritän uudestaan. Saa nähä.

Kova tarve ois päästä kursseille. 8kuukautta olen nyt itse harjoitellut tabeista,
youtubesta, ja musadvd:stä. Tunti päivässä tulee soiteltua, eli haluja ois ainakin oppia :)

En tiedä paljonko yksityistunnit maksais, mutta ilmeisesti hinnat pyörii siinä 20e paikkeilla?
topi74
01.09.2008 14:13:56
Tänään ois illalla ensimmäiset soittotunnit pohjankartanossa. Mitenkä tuohon ensimmäiseen kertaan tulisi varautua laitteiston suhteen. Sähkis on kuitenkin minun pääsoitin. Eli "roudaanko" tunnille kitaran+vahvistimen. Vaiko vanhan nailoni landolani. Kyseesä on ryhmäopetus jossa 15 henkeä. Opiston puolelta ei ole tullut minkäänlaista infoa asiasta.
Apricot
01.09.2008 21:34:24 (muokattu 01.09.2008 21:34:42)
Eli "roudaanko" tunnille kitaran+vahvistimen. Vaiko vanhan nailoni landolani. Kyseesä on ryhmäopetus jossa 15 henkeä.

Tähän aikaan illasta varmaan tiedätkin jo kurssin meiningin, mutta 15 hengen ryhmä viittaa akustisiin kitaroihin, eli kannattaa ottaa se.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)