Aihe: Apple, Mac OS ja iMuusikot
1 2 3 4 530 31 32 33 34122 123 124 125 126
lukethesis
13.08.2008 14:16:59
En usko. Sulla on joku muu häikkä tässä systeemissäs. Itsellä on 2ghz core duo ja 1gb muistia, Logic pyörittää noita fm8:ja kyllä ison liudan päällekkäin ilman mitään ongelmaa. Samaten kun kaikkia muitakin kuviteltavissa olevia softasynia/plugareita/virtuaali-instrumentteja.

EDIT: Tai siiiiiis. Tottakai se lisämusiti auttaa. Mutta uskon että ongelma on kyllä jossain muussa kuin siinä ja tuskin pääset "normaaleihin" nopeuksiin 2gb tai 3gb muistilla jos noin pahasti tökkii nykyisellä.

Sanopas sun käyttiksen versio, sekä Logicin versio. Mulla Leopard 10.5.4 ja Logic myöskin uusin 8.0.2.

Ja kyllä itseasiassa toi FM8:kin toimii ihan ok, lähinnä mulla on tuottanut ongelmaa sample-pohjainen EXS24, ja parit muut Arturian ja Gforcen. Mitä tarkoitat "isolla liudalla"? 20 softainstrumenttia efektipluggareilla höystettynä?
John Titor
13.08.2008 15:18:28 (muokattu 13.08.2008 15:20:09)

Maciin vaihtohan meni yllättävän kivuttomasti kunhan lopulta löysin oikeat työkalut hommaan.

Kone siis Mac Pro, 4 kovalevyä, Boot Camp.

Windows asentui helposti, alustin 32 gigan partition käynnistyslevylle käyttöjärjestelmää varten ja yhden neljästä kovosta puhtaasti Windowsille. Kokeilin ensin Windowsin omaa Files&Settings Transfer Wizardia joka oli suoraan sanottuna AIVAN PASKA. No, vuorokauden ruksuttamisen jälkeen tulos oli se, että työpöytä näytti samalta kuin vanhassa koneessa (jee) ja kovalevyt olivat täynnä turhaa rompetta.

Hommasin mainion ilmaisohjelman nimeltä TeraCopy, jolla kopioin vanhat kovalevyt ja siirsin paikoilleen Files&Settings -sonnan päälle, tämä otti aikaa yhteensä Windowsin roskaohjelman vuorokauteen verrattuna n. 3 tuntia. Ilmaisohjelmat ja suuri osa muistakin softista ja ne pakolliset pelit lähtivät käyntiin heittämällä, kaupalliset softat vaativat vähän ruuvaamista, osa uudelleenasennuksen, mutta pääasiassa kaikki toimii nyt niin kuin pitääkin, lukuunottamatta Pro Toolsia, joka ei suostu Boot Camp -Windowsissa käynnistymään vaan kaatuu heti käynnistettäessä (tämäpä oli odotettavissakin). Asia toivottavasti korjaantuu uusimman päivityksen myötä, mutta vaikka ei korjaantuisi, ei ongelmaa, koska PT on vasta lopputuotannon alkuvaiheessa käytössä ja OS X alkaa kohta olla täydessä työvalmiudessa jolloin Winppa jää pelkkään satunnaiseen huvitteluun.

Kone toimii ihan käsittämättömällä vauhdilla ja ilman mitään ongelmia, ja kun lisäksi viritin vanhaa konetta monta vuotta ja sain kaiken siirtymään lähes suoraan, ei koneeseen toivon mukaan pitäisi keräytyä juuri kakkaakaan.
Kaiken kaikkiaan hermojaraastavan pitkän siirtovaiheen jälkeen kaikki meni aikas lailla näppärästi, aikaakaan ei olisi mennyt juuri mitään jos olisin tiennyt heti alusta miten kaikki kannattaa tehdä.
Konetta en ole vielä päässyt täysin kyykyttämään, mutta enpä usko että se on mahdollistakaan ihan heti, tehoa kun näissä työjuhdissa piisaa sen verran, että eräs tuttu työskenteli vanhalla Macin työasemallaan 7 vuotta ja sittenkin vaihtoi vaan koska rauta ja softa alkoivat hetkittäin riidellä uusissa ohjelmissa.

Ei voi sanoa nyt kuin jea!
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
HTMono
13.08.2008 16:22:47 (muokattu 13.08.2008 16:24:24)
Sanopas sun käyttiksen versio, sekä Logicin versio. Mulla Leopard 10.5.4 ja Logic myöskin uusin 8.0.2.

Ja kyllä itseasiassa toi FM8:kin toimii ihan ok, lähinnä mulla on tuottanut ongelmaa sample-pohjainen EXS24, ja parit muut Arturian ja Gforcen. Mitä tarkoitat "isolla liudalla"? 20 softainstrumenttia efektipluggareilla höystettynä?

Niin no mulla on Tiikeri käytössä... Logic on on tosin kanssa 8.0.2.

Ehm, en ihan 20:ntä tarkoittanu, 8 pistin soittelemaan midiraitoja ja niihin jotain pikkukompuraa yms. Hyvin skulas vielä siinä.

E: Vai onkohan sulla sitten edes varsinaisesti missään vikaa. Tyydynkö minä vain vähempään?
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Harrastelija
13.08.2008 18:23:59
Mistähän voisi johtua...

Nyt on testissä laina MAC. Siinä on ilmeisesti OS X 10.5.2 ja Logic Pro on oletettavasti päivittämätön versio.

Joudun testailemaan omalla M-Audio USB kortilla kun kaveri lähtiessään lomille unohti tuoda oman paremman korttinsa koneensa ohessa. Hain sitten ajurit tuolle, mutta paljon muuta en lainakoneelle uskallakaan tehdä.

Se ongelma. Kun äänitän audiota (kitaraa) tulee mukaan ihme rätinää niin soittaessa kuin äänittäessä. Olisiko digitaalista rätinää, näin sitä kai joku kuvaili jossain.

Olen kokeillut Logicin latenssi, bufferi ym. mahdolliset asetukset, eikä vaikutusta.

Sama ilmiö oli joskus Windowsissa Pro Toolsin kanssa mutta tuntuu kadonneen, ehkäpä nopeamman kovalevyn myötä.

Systeemi kokonaisuudessaan on aika vaikuttava, mutta jos en tuohon syytä keksi, tuskin teen satojen eurojen investointia saadakseni musakoneeksi Macin Logic Prolla...

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Conrad Lant
13.08.2008 19:59:16

Se ongelma. Kun äänitän audiota (kitaraa) tulee mukaan ihme rätinää niin soittaessa kuin äänittäessä. Olisiko digitaalista rätinää, näin sitä kai joku kuvaili jossain.

Kuulostaa synkkaongelmalta. Onko äänikortin ja Logicin (olettama) näytteenottotaajuus sama? Minkä kellon mukaan mennään?
No one prayed for Sodom
Osta levy
Harrastelija
13.08.2008 20:34:54
Kuulostaa synkkaongelmalta. Onko äänikortin ja Logicin (olettama) näytteenottotaajuus sama? Minkä kellon mukaan mennään?

Tuossa voisi kyllä olla ideaa.

Näytteenottotaajuus 44.1/24 bit, asetettu kumpaankin, niin korttiin kuin Logiciin, kokeiltu 16 bit nauhoitteluakin ja sama homma.

Tosin tuo vanha M-Audio heittelee itsestään sitä joskus 48 ja 44.1 välillä, siis Pro Toolsissa Windowsin puolella. Eihän se paras mahdollinen kortti ole eivätkä ajuritkaan parhaat mahdolliset aina.

Internal clock on käytössä.

Harrastelija
lukethesis
14.08.2008 13:03:30
Niin no mulla on Tiikeri käytössä... Logic on on tosin kanssa 8.0.2.

E: Vai onkohan sulla sitten edes varsinaisesti missään vikaa. Tyydynkö minä vain vähempään?

Heh, ei vois oikeastaan niinkään sanoa, jos luet noita aikaisempia viestejäni, niin mulla oli vaikeuksia jo ihan parin hassun raidan kanssa.

Ja esimerkiksi Logicin mukana tulleella demo-dvd:llä olleita demo-projekteja en pystynyt kaikkia soittamaan läpi ilman system overloadia, muistaakseni vaan yhden läpi.

Tuo miksi kysyin OS X:n version, oli se koska olen lueskellut eri foorumeilta kuinka ihmisillä ON ollut ongelmia suorituskyvyn kanssa kun ovat päivittäneet Leopardiin Tigerista. Tiedä sitten...

On mulla tässä nyt esimerkiksi noin kolmen minsan biisi, siinä 6 audioraitaa ja 4 softainstrua (niistä tosin kaksi Logicin omia), ja vaikka eivät kaikki soi yhtäaikaa (laulu-adlibbia jne) niin kyllä tämä nyt toimii, cpu-mittari välkkyy vaan ehkä parissakymmenessä %. Ja näyttäis hyödyntävän molempia corejakin.

Katsotaan nyt, ostan joka tapauksessa tähän täydet muistit 4GB, ja katson sitten mikä tilanne.

Se vaan ihmetytti, koska siirryin samannopeuksisesta PC:stä (tai itse asiassa 0.1GHz hitaammasta) Maciin, ja PC:llä pystyin tekemään kokonaisia biisejä samoilla softainstrumenteilla mitkä olen nyt tähänkin laittanut, ilman mitään ongelmia. PC:ssä oli sitten ne muut ongelmat ;)
Harrastelija
15.08.2008 17:35:20
Juu ei...

Kaikki mahdollinen kokeiltu ja homma jatkuu edelleen samana.

Aikoinaan oli helppo vekslata Windowsin puolella kun Pro Tools teki samaa, pystyi hiukan rajaamaan ongelmaa kun Cubase ja Samplitude ei tehnyt. Tosin vieläkään se syy ei ole selvillä vaikka poistuikin viimein.

Hyvä puoli nyt sitten on kai, että on tullut lueskeltua Mac tietoutta ympäri nettiä ja on parempi kuva koko systeemistä. Käyttiksenäkin melko vakuuttava, kokemustahan ei ollut vaikka PC:stä sitä on kertynytkin vuodesta -88 ja Linuxienkin kanssa tuli jossain välissä leikittyä. Aluksi lähinnä tuntuikin melko Linux maiselta mutta ei kai se ihme kun Unix pohja kummassakin. Huomattavasti käyttäjäystävällisempi kuitenkin.

Pitää vielä antaa Macille mahdollisuus, jos vaikka saisi asentaa oman Protarin kokeeksi tähän tai koittaa sitten viikon päästä kaverin omalla kortilla. Se tässä on hiukan rajoite (Mac puolella) ettei oikein ole softia joilla kokeilla vertailun vuoksi. Softariippuvainenhan ilmiö kuitenkin oli PC puolella, vaikka luulenkin että tuo äänikortti on yksi iso osasyyllinen. Oma parempi korttini ei ole Mac yhteensopiva.

Sääli jos homma kaatuu tuohon, vaikka onhan PC:llä pärjäilty tähänkin asti joten meneehän sekin...

Harrastelija
Janie Jones
15.08.2008 19:01:02 (muokattu 15.08.2008 19:04:58)

Löytyiskö tuolta apua (ellei sivusto ole tullut vastaan jo):
http://logicprohelp.com

Ja että mikä versio se kaverin LP on löytyy sieltä omppu yläkulmasta > Tietoja tästä... > Lisätietoja > Ohjelmat. Päivittäkää, jos mahdollista.

Äänikorttiasiasta en osaa sanoa, voihan se olla sekin.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Lenoldinho
16.08.2008 09:52:23

Kyllä täällä on pyörinyt nuo kaikki demobiisit 2x2ghz Power Mac G5:llä ilman ongelmia. Oletko kokeillut poistaa plist-tiedostoja?
HTMono
16.08.2008 10:20:11 (muokattu 16.08.2008 17:19:58)
Kysynpä minäkin nyt vähän apua. Ostin tuossa 2gb muistia sekä uuden kovon ja meinasin alkaa vaihtamaan mutta...

Kun ottaa akun ensin pois, sen alla on reunalla kolme ruuvia jotka kuuluisi irrottaa. Nyt on vain niin että se keskimmäinen ruuvi on jostain kohtalon oikusta hieman "vinossa" eli luultavasti väärillä jengoilla yms eikä aukea ei millään. Oiskohan tohon jotain killerikeinoa miten tuon saisi auki? Enkä edes ymmärrä miten tuollanen on mahdollista, kaks muuta aukes suunnilleen näppivoimilla...

EDIT: Noh, väkivallallahan tuo näköjään aukes, eipä enää siltä kannalta mitään. Kovosta kuitenkin vielä. Millähän ohjelmalla sais kovon sisällön talteen niin että ei tartteis asentaa kuitenkaan kaikkea uusiks? Jos jollain vois ottaa imagen kovon sisällöstä talteen niin voisko esim iPodia käyttää tuohon hommaan asennusmediana?
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
PIM
19.08.2008 22:36:57
Kävin tuossa juuri äsken neuvomassa bändikaveria uuden Macin ja Logic Expressin kanssa kun Apogee Duetista ei meinannu ääni mennä läpi. Ihan oli kivan oloinen pikku mylly, pari 2,8GHz Intel quadcore Xeonia, 8GB keskusmuistia, pari viidensadan gigan levyä ja silleen. No eipähän ainakaan tarvi heti olla päivittelemässä.
Member formerly known as PeteH
HTMono
20.08.2008 11:27:15
Asennushommasta Hopeinen omena -sivuston tyypit tietää paremmin, mutta kovon imagen saa tällä...

SuperDuperilla homma hoitukin kyllä nätisti. Nyt on kovo sisällä ja rojut paikallaan. Kiitoksia.
Johannes kurkunkastaja
31.08.2008 11:03:07 (muokattu 31.08.2008 16:12:40)
Päivää!

Ostin muuten iMac-koneeseeni Presonus Firestudio-härpäkkeen.
Vaikuttaa hyvältä laitteelta. Cubase LE riittää mulle siinä aluksi.
PC-koneessanihan on tuo Cubase VST 32, jolla aiemmin työskentelin ISIS-kortin kanssa.

Täytyypä anoa tuota Macintos-huoneen jäseneyyttä.
HarriP
03.09.2008 21:24:45

Juu ei...

Kaikki mahdollinen kokeiltu ja homma jatkuu edelleen samana.

Jos se on läppäri niin virtapiuha kiinni. Samoin ulkoiseen interfaceen. Edellinen ratkaisi mun USB interface synkkaongelmat, ja olen antanut itseni ymmärtää että jälkimmäinenkin voi olla tarpeen. USB on huono.

Mulla oli tänään Cubase LE -hetki: avasin plugarin, se valitti että system id (tms) on muuttunut ja promptly crashed Cubasen. Parin tunnin äänitykset bye bye. Voi surku näitä tietsikoita.
kojones
04.09.2008 00:36:38
Jos se on läppäri niin virtapiuha kiinni. Samoin ulkoiseen interfaceen. Edellinen ratkaisi mun USB interface synkkaongelmat, ja olen antanut itseni ymmärtää että jälkimmäinenkin voi olla tarpeen. USB on huono.

Ei välttämättä, mulla toimi ESI U46 ihan suorilta, ilman ajureita, ilman virtapiuhoja, neljä sisään, kaks ulos. Macbook koneena.
Harrastelija
04.09.2008 07:46:46
Mac ei ollut läppäri, oma äänikortti kuitenkin USB mutta erillisellä virralla.

Kun kaveri palasi lomiltaan testailtiin hiukan lisää. Hän päivitti Logickin uusimpaan versioon vaan ei sekään auttanut. Hoksattiin sitten kuunnella äänitystä sisäisellä äänikortilla ja se kuului puhtaana. Huolimatta siitä että tuolla omalla vanhalla M-Audiolla sekä nauhoitus että kuuntelu oli kuin popcorneja mikrossa duunaisi.

Sen jälkeen vaihdettiin kaverin ulkoinen äänikortti ja kaikki olikin ihan ok.

Eli ongelma on selkeästi tuo M-Audio, ei niinkään kortti kuin sen ajurit. Siihen tulokseen tässä päätyy, koska PC puolella Pro Tools ongelmat katosivat aikanaan yllättäen ja taisinpa niihin aikoihin juuri päivittää ajurit.

Eipä tuo haittaa, pääasia että omat kamat eivät muuten pistä vastaan. Pitää vaan hankkia uusi Mac yhteensopiva äänikortti samalla kun tulee ajankohtaiseksi hankkia se Mac musakoneeksi. Niitä saa onneksi halvallakin suht laadukkaita hyvin kotiäänittelyyn riittäviä.

Harrastelija
HarriP
11.09.2008 14:54:11

Hyvä että probleemi selvisi; M-Audion tuotteilla ei taida muutenkaan kovin kummoinen maine olla.

Jatkaakseni omista Cubase LE taistoistani: toissailtana parsiessani kasaan pientä demonpoikasta Cubasella, uudenkarhea Macbook Pro:ni froze: näyttö ei päivittynyt, hiiren kursori ei liikkunut, ei mitään elämää. Hard boot oli ainoa vaihtoehto. Uusi yritys ja taas about puolen tunnin kuluessa Macbookki veti zombieksi. Tietenkin voi olla käyttisbugi, mutta Cubase LE oli aihetodisteiden valossa ainakin provokaattori.

Eilen kävin Carbo'n Musicin konkurssimyynnistä (RIP, oli mukava kauppa) hakemassa Digital Performer 5:n, ja deletoin huolellisesti joka ikisen Cubaseen mitenkään liittyvän tiedoston kovalevyltä. DP:n kanssa tuli mukava 1074-sivuinen opas, joka on paitsi painava niin myös kattava...ja vähän stressaava - pitäiskö kaikki tämä nyt lukea?

DP 5 ei muuten hanskaa interleaved stereo fileja joita Zoom H2 puskee ulos by default, joten tällainen ilmaissofta tuli tarpeeseen, hyödyllinen muuhunkin käyttöön:
http://www.nch.com.au/switch/
Johannes kurkunkastaja
11.09.2008 15:46:24
Hyvä että probleemi selvisi; M-Audion tuotteilla ei taida muutenkaan kovin kummoinen maine olla.

Jatkaakseni omista Cubase LE taistoistani: toissailtana parsiessani kasaan pientä demonpoikasta Cubasella, uudenkarhea Macbook Pro:ni froze: näyttö ei päivittynyt, hiiren kursori ei liikkunut, ei mitään elämää. Hard boot oli ainoa vaihtoehto. Uusi yritys ja taas about puolen tunnin kuluessa Macbookki veti zombieksi. Tietenkin voi olla käyttisbugi, mutta Cubase LE oli aihetodisteiden valossa ainakin provokaattori.

Eilen kävin Carbo'n Musicin konkurssimyynnistä (RIP, oli mukava kauppa) hakemassa Digital Performer 5:n, ja deletoin huolellisesti joka ikisen Cubaseen mitenkään liittyvän tiedoston kovalevyltä. DP:n kanssa tuli mukava 1074-sivuinen opas, joka on paitsi painava niin myös kattava...ja vähän stressaava - pitäiskö kaikki tämä nyt lukea?

DP 5 ei muuten hanskaa interleaved stereo fileja joita Zoom H2 puskee ulos by default, joten tällainen ilmaissofta tuli tarpeeseen, hyödyllinen muuhunkin käyttöön:
http://www.nch.com.au/switch/

Mullaon tuo Cubase LE-taisto vielä aivan alussa tämän iMac:ini ja Presonus FireStudio-kortin kanssa myös. Vanhalla PC.llä, Cubase VST 32-softalla ja ISIS-kortilla homma toimi hyvin, mutta nyt on paljon paljon uutta opiskeltavaa ja se kun vanhaa vaivaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)