Aihe: Fonin soiton aloittaminen
1 2 3 4 5 6 712 13 14 15 16
sax machine
16.08.2008 22:23:25 (muokattu 25.08.2008 01:17:10)
Lopuksi kysyisin myös vastaajan ja muiden edistyneiden tai ammattilaisfonistien mielipidettä, voiko jazzissa/fuusiossa, erityisesti balladeissa vaihdella vibraaton nopeutta, vai onko tyylikkäämpää pitää vibraatto kappaleen aikana samanlaisena?
Onko tästä jotain hyviä äänite-esimerkkejä?

Pääasiassa vibraaton olisi minusta hyvä pysyä yhtä nopeana koko kappaleen ajan mutta tietynlaista tunnelmaa hakiessa voi sitä muuttaa. Kaikkiin ääniin ei välttämättä ole hyvä pistää vibraatoa ollenkaan. Vibraaton voimakkuus voi vaihdella todella vahvasti kappaleen aikana. Pitää käyttää omaa tyylitajuaan.
Minä juon nyt kahvia.
sax machine
16.08.2008 22:27:33
Palleavibra...yksi sana: ei

Miksi? Palleavibraato on minusta ihan jees, mutta kyllä normisoitossa enemmän "normaalia vibraatoa" käytän. Pallealla saa aikaan sellasen paljon "lepattavamman" saundin mikä voi olla ihan kiva efekti joskus. Ja sen harjotteleminen on hyvää treeniä pallealihakselle.
Minä juon nyt kahvia.
Aki205dg
16.08.2008 22:43:50
Eiks se oo vähän niin et vibra kuin vibra, tärkeintä on että se tulee ulos niinkuin soittaja itse toivoo sen tulevansa. ns. perusmallit vibraan toki auttavat löytämään ne omat "värit ja siveltimet". Mun mielest on vähän kummallista sanoa näissä taideasioissa miten kaikkien tulisi tai ei tulisi kauneuttaan luoda. "valistuneita neuvoja" toki kannattaa aina antaa ja kuunnella;D
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa http://www.myspace.com/hammeroflove
funkylord
17.08.2008 00:09:07

Miksi? Palleavibraato on minusta ihan jees, mutta kyllä normisoitossa enemmän "normaalia vibraatoa" käytän. Pallealla saa aikaan sellasen paljon "lepattavamman" saundin mikä voi olla ihan kiva efekti joskus. Ja sen harjotteleminen on hyvää treeniä pallealihakselle.

Tässä olen ihan samaa mieltä. +
pallea vibra voi toimia joskus ihan yhtä hyvin kun "huulivibra" mut pääasiassa itekkin käytän huulta.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Woodoo
22.08.2008 04:09:55 (muokattu 22.08.2008 04:10:13)
Ja kannattaa etenkin alkuvaiheessa ehdottomasti hankkia opettaja jos suinkin vaan mahdollista, tai vaivata tuttua fonistia jos sellainen on. Itse opettelin puhallus- ja palleahengitystekniikan omin päin kirjaston kirjojen ja em. sivuston avulla, käytetyllä melko huonokuntoisella tenorisaksofonilla. Ja sen huomasi kyllä sitten, kun normaali puheääni oli ohentunut soittotuokion jälkeen. Eli huonoimmassa tapauksessa saattaa ajan myötä ilmestyä kyhmyjä äänihuuliin.

Pelästytti tuo kyhmy, mitä sitten tarkoittaakin.. Olen kuitenkin laulua harrastanut useamman vuoden. En kuitenkaan juurikaan tunteja siihenkään ole ottanut. Hengitystekniikoita olen kuitenkin reenaillut kovasti. Onko siis meininki lainkaan samaan suuntaan? Miten fonistit vertaisitte laulamisen äänen/äänihuulten käyttöä fonin puhalteluun? Vai onko se ylipäätään puhaltelua vai soittamista :D
Aki205dg
24.08.2008 15:40:14
Onko siis meininki lainkaan samaan suuntaan? Miten fonistit vertaisitte laulamisen äänen/äänihuulten käyttöä fonin puhalteluun? Vai onko se ylipäätään puhaltelua vai soittamista :D

Aluksi se on aina puhaltelua, se muuttuu sitten soitoksi lähes vaivihkaa:)

mm. takavokaalit/etuvokaalit vaihdoilla saa hyvin tuettua korkeampien ja matalampien äänien välistä dynamiikkaa ja helpotettua joitakin kenties vaikeita siirtymiä. Laulamisen ja fonin muotokieli ja samalla myös tekniikka mm. hiljaisissa nyansseissa on kovin erilaista, mutta kaikkeen tottuu.
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa http://www.myspace.com/hammeroflove
-Miikka-
08.01.2009 16:40:48
Muualta en oikein tietoa löytänyt joten kertokaas, mistä huomaa, milloin fonin tyynyt kannattaisi vaihtaa vai huomaako sitä mistään? Ku ostin tuollasen aika vanhan Jupiterin tenorin kesäl ja alkanu häiritä yhä enemmän tällane ongelma:

Soittaessa matalimpia ääniä eli no käytännössä eestä alaspäin aina Bb:hen soi fonini helposti oktaavia korkeammalta ja oikeaa matalaa ääntä pitää oikein hakea. En ole varma onko ongelma kenties oktaaviläpän tyynyssä, tekniikassani (todennäköisintä..) vai jossain muussa. Ihmetyttää vain, koska muuten puhaltelu tuntuu helpolta mutta sitten tämä alarekisteri ei ota onnistuakseen

Kiitos jo etukäteen:)
Musiikki on mielikuvituksen seksiä.
Frye
08.01.2009 17:30:57
Fonissasi voi olla pikkanen vuoto. Ei tartte kummoista falskausta kun nuo matalat äänet on hankala saada syttymään. Tämän korjaamiseen voi riittää jopa yhden ainoan tyynyn vaihto. Toki vika voi olla muuallakin. Mä olen treenannut noiden matalien änien "sytyttämistä" soittamalla niitä oktaaviläppä pohjassa. Ts, naamalla pakottanut äänet syttymään alarekisterissä.
Samuli Järvinen
Klezberg
08.01.2009 19:07:51

Soittaessa matalimpia ääniä eli no käytännössä eestä alaspäin aina Bb:hen soi fonini helposti oktaavia korkeammalta ja oikeaa matalaa ääntä pitää oikein hakea. En ole varma onko ongelma kenties oktaaviläpän tyynyssä, tekniikassani (todennäköisintä..) vai jossain muussa. Ihmetyttää vain, koska muuten puhaltelu tuntuu helpolta mutta sitten tämä alarekisteri ei ota onnistuakseen

Jos olet vasta aloittelemassa, niin tenorissa nuo alimmat äänet teettävät kaikilla työtä ennen kuin alkavat soida oikein. Vaikeuksia on esim. jos kurkku ei ole tarpeeksi auki tai jos puristaa liikaa. Suukappaleen paikkakin voi vaikuttaa; jos vire sallii niin sitä voi kokeilla laittaa vähän syvemmälle.

Tosin kuvauksessasi on pari seikkaa: se että foni soi oktaavia ylempää (eikä epämääräisesti törähtäen) ja että ongelma tulee jo e:ssä eikä esim vasta c:stä alaspäin. Voi siinä vuoto olla, eikä sen tarvitse olla oktaaviläpässä vaan jossakin siellä ongelma-alueen ja yläpään puolivälissä.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Saaruska
11.01.2009 22:09:44
Miten te muistatte soittaessa kaikki asiat mitkä on esim. soittotunneilla opetettu? Mulla on usein toisen oktaavin alkuäänet kuten d, e aika ylävireisiä ja pitäisi muistaa soittaessa puhaltaa niitä alaspäin, mutta kun pääsee kunnolla fiilikseen, vaikka orkesterissa soittaessa, ne kaikki asiat unohtuu ihan tyystin. Oppiiko tohon alaspäin puhaltamiseen vaan harjoittelemalla ja sitten se tulee vähän ajan päästä automaattisesti vai onko mulla aina ne unohdetut asiat sitten soittaessa "väärin"?
Frye
12.01.2009 09:46:48
Mulla ainakin tuo vire on alkanut mennä kohdalleen vaan hillittömällä määrällä soittamista, ja nimenomaan taustanauhojen tai muiden soittajien kanssa. Juju taitaa olla se, että pitää oppia kuuntelemaan se vire muista soittajista, ja sen mukaan tarvittaessa tehdä hienosäätöä.

Mutta sen verta täytyy tunnustaa, että ainakin näin alottelevalla soitajalla niinkun meikäläinen on sen verta perhosia vattassa esityksen aikana, että ehkä sellanen 30-40% asioista jotka "osaa" tai ainakin tietää, vaan tuntuu häviävän.
Samuli Järvinen
-Miikka-
12.01.2009 16:06:27
Kiitos Frye ja Klezberg:) Pitänee siis varmaan ainakin varmuudeks käyttää huollos, saattaa vähä lompakko tyhjetä... Koitan kuiteski viel treenailla niit pohjimmaisiakin:) Onks jotain muuta vinkkiä niiden alaäänien saamiseen soimaan?
Musiikki on mielikuvituksen seksiä.
tavaton
12.01.2009 16:33:06
Kiitos Frye ja Klezberg:) Pitänee siis varmaan ainakin varmuudeks käyttää huollos, saattaa vähä lompakko tyhjetä... Koitan kuiteski viel treenailla niit pohjimmaisiakin:) Onks jotain muuta vinkkiä niiden alaäänien saamiseen soimaan?

Kakarana (30 vuotta sitten) soittelin rikkinäistä klarinettia. Ainoa keino saada se soimaan oli kastella vedessä koko torvi. Kun sitten turpoili aikansa niin sillä sai jotain ääniäkin ulos kun kuivuneet tynyt ja lenksuvat liitokset tiivistyivät. En suosittele.

Nykyisin soittelen ikivanhaa tenoria ja hiukan aavistelen että jossain saattaa pientä vuotoa olla, sen verran teettää työtä tuo alakerta. Kuitenkin kun muistaa laittaa suukappaleen riittävän syvälle suuhun niin alimmat äänet helpottuvat.
En mää tästäkään mitään oikeesti ymmärrä.
jthereal
18.01.2009 01:56:05
Mites kun mullekkin sanottu mont kertaa et se suukappale kantsii tunkee kunnol suuhu mut tuntuu et silloin äänistä tulee epävireisiä ja monesti huomannu pitäväni suuta ihan suukappaleen reunalla ja näin saan soitettua helpommin rauhallisista ns. "ääri-hiljaisia" matalia ääniä. Joita muuten en saa soitettua jos tungen sen kunnol suuhu. Soitin tossa vuoden verra kapeeta metallista suukappalet, nytku vaihoin tollasee "eboniittiseen" vai mitä muovia onkaan niin tuntuu että kokoajan falskaa, se ei soittoa häiritse muuten kuin että kun ilmaa menee hukkaan ei niin pitkiä ääniä voi soittaa. Onko se vaan se että pitää soittaa ja soittaa kunnes suu tottuu pitämään sen kiinni. Siinä kun väkisin nyt yrittää lopettaa falskaamista niin suulihakset käyvät kovilla. Tätä ongelmaa ei metallisessa suukappaleessa ollut ja suu oli silloin rentoutunut, ylähuulta lukuunottamatta.
M line freak on a funky tip.
pertsa888
30.01.2009 19:19:12
olen juuri hankkinut Yamaha YAS-495 altto-saksofonin. Onko se ihan normaalia että vapaata ääntä puhaltaessa sävel on Dis/Es vaikka etusivulla lukee että sen pitäisi olla Cis?
Aki205dg
30.01.2009 20:14:08 (muokattu 31.01.2009 00:46:13)
olen juuri hankkinut Yamaha YAS-495 altto-saksofonin. Onko se ihan normaalia että vapaata ääntä puhaltaessa sävel on Dis/Es vaikka etusivulla lukee että sen pitäisi olla Cis?

hmm... ei. Puristatko pärettä liikaa? onko suukappalleesi työnnetty liian pitkälle korkkia? onko suukappale suoraan suussa? jos ei mikään noista, niin lusikkaläppäsi saattaa vuotaa.

E: joo anteeksi tosiaan luulin että puhutaan kirjoitetuista eikä soivista äänistä:)
"Once I wrote a song about dental floss but did anyone's teeth get cleaner?" -Frank Zappa
pertsa888
30.01.2009 20:34:22
jaahas mikähän tuo lusikkaläppä sitten oikeen on? itse en ainakaan mielestäni puristanut liikaa. Puhalsin niin rennosti kuin pystyin. Ja siirsin suukappaletta niin paljon kuin pystyin ja sain sen vain laskemaan D:hen :-/
Klezberg
30.01.2009 20:45:31

Fonit on transponoivia soittimia. Altto on es-vireinen, jolloin c:tä soittaessa pitäisi kuulua es, vastaavasti sitten cis:istä pitäisi kuulua E. Tuon perusteella soittimesi on alavireessä, jos tosiaan soitat cis:siä niinkuin sanot. Missäs kohtaa korkkia suukappale on, meneekö se syvemmälle?
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
pertsa888
30.01.2009 22:48:20
Eli nyt olen täysin hukassa. Aloitetaanpa aivan perusjutuista. Kun kokoan saksofonin ja soitan täysin vapaata ääntä ilman mitään sormia, mihin säveleen saksofoni pitäisi virittää

:)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)