Aihe: Pintakäsittely vernissalla eli pellavaöljyllä
1
temeeh
11.02.2004 19:09:06
Eli onko mahdollista? Vernissa muuttaa ainakin puun saundia radikaalisti, siitä tulee soivampi. Ja kaunis lopputulos. Mutta miten se sopii sähkökitaraan? Voisin kuvitella että siitä voi tulla liiankin kiree ja kova siitä puusta. Kyseessä on siis leppärunkoinen tele, jonka kaula on vaahteraa ja otelauta samoin (nauhat suoraan kaulassa). Projektini on muuten sujunut hemmetin hyvin ja olen yllättänyt itseni jo monta kertaa iloisesti :)

Ja toinen kyssäri koskee tuon kauttaaltaan vaahteraisen kaulan käsittelyä.. Yleensä olen nähnyt tuommoisia otelautoja lakattuna, mutta ei taida niin kovaa lakkaa ihan helpolla löytää, ja muutenkin haluaisin säilyttää puufiiliksen siinä. Soveltuisko vernissa otelautaan? Ja miten paljon sitä pitäisi käyttää, kun tuntuu että kun männystä on jotain leikkuulautoja tehnyt niin se imee sitä kuin sieni.

--t.
temeeh
15.02.2004 14:43:01
Hmm. Kun jossain aiemmassa threadissa juurikin puhuttiin siitä, että esim. mehiläisvaha bodyssä tekee saundista tumpun, niin ei se nyt ihan metsästä haettu ajatus voi olla että pintakäsittelyaine ei vaikuta. Ja vernissa varsinkin kovettaa puun pinnan ja imeytyy jotain sentin tai parinkin syvyyteen, ja puun saundi muuttuu ihan täysin noin niinkun akustisesti, eli kun sitä lankkua sormella naputteleepi niin ompi kirkkaampi ja soivempi. Noin niinkun maalaisjärjellä ajatellen luulisin tuommoisen asian vaikuttavan paljonkin, vaan sitä pähkäilen että liekö lopputulos sitten parempi vai huonompi. No, siihen vernissaan nyt oisin kuitenkin ehkä kallistumassa, lähinnä ulkonäköseikkojen takia, kokeillaan miten käy, ja ei kai sitä nyt ihan läpi asti tarvi kyllästää.

Bodyyn vernissa sopii oikein hyvin. Soundia ei muuta laisinkaan solid body- sähkiksessä. (Ja jos joku taikauskoinen on sitä mieltä että muuttaa, voin kertoa sellaisen salaisuuden että kitarassa on niin monta muuta, isompaa, tekijää jotka vaikuttavat soundiin kuin pintakäsittelyaine, joten henkimaailman jutut henkimaailman juttuina.)
Da Make
15.02.2004 17:38:47
Vernissalla käsiteltyä tervaleppä Teleä olen joskus näppäillyt, ja olihan se aika Twängäävä, ja vieläpä positiivisessa mielessä! (Ko. Kitarassa oli ruusupuu otelauta, muuten samanlainen)
Cräx, Change, Ötöm!?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)