baron 11.02.2004 23:23:37 (muokattu 12.02.2004 09:06:28) | |
---|
(Yksi hullu kysyy enemmän ..) Mulla on Bobby Timmonsin Moanin' kappaleesta kahdet erilaiset nuotit, toinen kirjoitettu F-duurin ja toinen F-molliin. "So What" sanois Miles Davis. Toisessa A-osan soinnut ovat F ja Bb, toisessa Fm ja Bb. ?? Varmaan mun puhaltajani käyttäisi jotain bluesmolliasteikkoa(?) ja varmaan mä käyttäisin koskettimilla jotain "upper voicingia" ja F+9 sointua, joka näyttää duurilta ja mollilta, mutta mitä kitara rämpyttäisi, sorry kitaristit, millä hienolla sulosoinnulla kitaristi myötäilisi, F-duuri vai mollisoinnulla. Eli: onko kappaleessa duuri vai mollisävellaji oikein? Jos toinen on oikein, miksi joku on sovittanut sen "väärin"? Miksi olen syntynyt, kana vai muna, mikä on elämän tarkoitus, kysymyksiä, kysymyksiä?? Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group |
KoskPaavo 11.02.2004 23:46:00 | |
---|
Onkos se se joka alkaa " Ev`ry moanin finds me moanin" tai jotain noin.. Kai siinä on ollut sellainen nuotintaja joka ei ole "sisäistänyt" hommaa.Mä olen kanssa nähnyt sellaisen "Rock around the clock"in nuotin joka oli F-mollissa. Soittaja selviää aina. |
baron 11.02.2004 23:48:11 | |
---|
Onkos se se joka alkaa " Ev`ry moanin finds me moanin" tai jotain noin.. Kai siinä on ollut sellainen nuotintaja joka ei ole "sisäistänyt" hommaa.Mä olen kanssa nähnyt sellaisen "Rock around the clock"in nuotin joka oli F-mollissa. Juuri se kappale. Vastaa nyt kumpi oikein? Olen myös nähnyt Rock Around the Clock kappaleen F-mollissa. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group |
Fuzzy Boner 11.02.2004 23:48:58 (muokattu 11.02.2004 23:49:20) | |
---|
Juuri se kappale. Vastaa nyt kumpi oikein? . mä arvaan... hmm... prrrr.... MOLLI. ??onko oikein? EDIT: Kuulin juuri kuiskauksia mollista My name is Baron, Fuzzy Baron
*kun kääntää töpselin seinässä, tulee äänen tilan tunteeseen tiettyä harsomaisuutta* |
baron 11.02.2004 23:52:51 | |
---|
mä arvaan... hmm... prrrr.... MOLLI. ??onko oikein? EDIT: Kuulin juuri kuiskauksia mollista Väitättekö todella, että mun pitäisi alentua soittamaan se kummassakin sävellajissa, jotta voisin saada tietää, kumpi on oikea? Täytyyhän tää pystyä teoreettisesti ratkaisemaan! Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group |
poppamies 11.02.2004 23:57:02 | |
---|
Tuntematta kappaletta ollenkaan saattaisi eräs vaihtoehto soinnuksi tuossa tilanteesa olla perinteinen "rocksointu" F5 "G-strings are for strippers" |
Fuzzy Boner 11.02.2004 23:57:28 | |
---|
Väitättekö todella, että mun pitäisi alentua soittamaan se kummassakin sävellajissa, jotta voisin saada tietää, kumpi on oikea? Täytyyhän tää pystyä teoreettisesti ratkaisemaan! sähän näät sen siitä heti. Kuuntele mollin kuiskauksia My name is Baron, Fuzzy Baron
*kun kääntää töpselin seinässä, tulee äänen tilan tunteeseen tiettyä harsomaisuutta* |
KoskPaavo 11.02.2004 23:58:29 | |
---|
Joo, Kotiteollisuus tekis sen noin, F5 Soittaja selviää aina. |
Tiesittekö, että myös "Enkeli taivaan" seuraa tanssimusiikkipalstaa? Hän lähetti mulle Bobby Timmonsin version MP3:sena ja se soi parhaillaan mun PC:ssä ja se on mollikappale. Vien duurinuotit mökille, kyllä niille siellä käyttöä löytyy, mulla on siellä ulkohuussi Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group |
Fuzzy Boner 12.02.2004 00:04:06 | |
---|
Tiesittekö, että myös "Enkeli taivaan" seuraa tanssimusiikkipalstaa? Hän lähetti mulle Bobby Timmonsin version MP3:sena ja se soi parhaillaan mun PC:ssä ja se on mollikappale. Vien duurinuotit mökille ja mulla on siellä ulkohuussi, kyllä niille nuoteille käyttöä löytyy. HYVÄ ISKÄ! Ja hjuvvee yötä kaikki. T: ohvi-topi My name is Baron, Fuzzy Baron
Kosmonautti 12.02.2004 10:36:48 | |
---|
Olipa kuunneltava vielä kyseisestä kappaleesta Art Blakey and the Jazz Messengers-orkesterin versio. Eli versio, jossa säveltäjä Timmons itse soittaa pianoa. Ainakin tässä versiossa Mr.Timmons kyllä teemaa soitettaessa pudottaa sormensa poikkeuksetta F-duurisoinnun kohdalle aina A-osissa. Bluesiahan se on melodian osalta, mutta jos kysytään harmonian kannalta, että pitääkö A-osan F-sointujen olla iloisia vai surullisia, niin ainakin 30.10.1958 säveltäjämestari Bobby Timmons halusi niistä iloisia. AABA-rakenteen B-osassa ollaankin sitten jo selkeästi F-mollissa. Ja sitten kun varsinainen arpominen, eli soolojen soittaminen alkaa, niin ollaan koko rakenteen osalta puhtaasti mollin puolella. Eli luo nyt kuitenkin vielä viimeinen kunnioittava silmäys siihen duurilappuun, ennen kuin sen viimeinen matka kohti ulkohuussia alkaa... |
M.i.k.key 12.02.2004 10:39:30 | |
---|
olipa tuo syvääluotaava analyysi noin basistin kirjoittamaksi. Helppoa se on sitä vaihtobassoa pumputella 8) My name is Baron, M.i.k.key Baron |
baron 12.02.2004 10:44:21 | |
---|
Olipa kuunneltava vielä kyseisestä kappaleesta Art Blakey and the Jazz Messengers-orkesterin versio. Eli versio, jossa säveltäjä Timmons itse soittaa pianoa. Ainakin tässä versiossa Mr.Timmons kyllä teemaa soitettaessa pudottaa sormensa poikkeuksetta F-duurisoinnun kohdalle aina A-osissa. Bluesiahan se on melodian osalta, mutta jos kysytään harmonian kannalta, että pitääkö A-osan F-sointujen olla iloisia vai surullisia, niin ainakin 30.10.1958 säveltäjämestari Bobby Timmons halusi niistä iloisia. AABA-rakenteen B-osassa ollaankin sitten jo selkeästi F-mollissa. Ja sitten kun varsinainen arpominen, eli soolojen soittaminen alkaa, niin ollaan koko rakenteen osalta puhtaasti mollin puolella. Eli luo nyt kuitenkin vielä viimeinen kunnioittava silmäys siihen duurilappuun, ennen kuin sen viimeinen matka kohti ulkohuussia alkaa... Taidatkos sen selkeämmin sanoa! Eli mitä sanoitkaan??? Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group |
Kosmonautti 12.02.2004 10:50:13 | |
---|
Taidatkos sen selkeämmin sanoa! Eli mitä sanoitkaan??? Melodiaa soiteltaessa A-osat (tahdit 1-16 ja 25-32) F-duurissa, B-osa (tahdit 17-24) F-mollissa. Soolojen aikana koko biisi menee F-mollissa. Näin siis ainakin tässä versiossa levyltä Art Blakey and the Jazz Messengers - Moanin´ (Blue Note) |
Kosmonautti 12.02.2004 10:55:38 | |
---|
olipa tuo syvääluotaava analyysi noin basistin kirjoittamaksi. Helppoa se on sitä vaihtobassoa pumputella 8) Hei sinä joka tahtoisit olla basisti tai rumpali. Ei oo mun vikani, jos ei kiipparistin elämä oo näin helppoo... t.nimim. ´Olin mäkin joskus pianisti, mutta siitä voi parantua´ |
baron 12.02.2004 11:03:51 (muokattu 12.02.2004 11:04:56) | |
---|
Melodiaa soiteltaessa A-osat (tahdit 1-16 ja 25-32) F-duurissa, B-osa (tahdit 17-24) F-mollissa. Soolojen aikana koko biisi menee F-mollissa. Näin siis ainakin tässä versiossa levyltä Art Blakey and the Jazz Messengers - Moanin´ (Blue Note) Siis molemmat nuotit säilytetään, kunnes bändi oppii kappaleen ja sitten molemmat landelle. (Kait säveltäjä itse parhaiten tietää, miten kappale menee) Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group |
poppamies 12.02.2004 13:04:45 | |
---|
Hei sinä joka tahtoisit olla basisti tai rumpali. Ei oo mun vikani, jos ei kiipparistin elämä oo näin helppoo... No ei noista kiipparinsoittajista ikinä ainakaan rumpareita voi tulla. Runpalilla nimittäin pitäisi molemmat kädet hakata eri tahtiin, puhumattakaan siitä että takajalan pitäisi polkaista muutakin kun pelkkäiä neljäsosia. "G-strings are for strippers" |
baron 12.02.2004 21:38:15 | |
---|
Kyllä lukutaito - erikoisesti nuotinlukutaito - on kovin hyödyllinen taito, jos sitä vain osaisi tarvittaessa käyttää!! Mun "Moanin' F-duurinuoteissa päivänselvästi sanotaan, että kun soolot alkaa, niin soinnut vaihtuu, alkaa |Fm Ab9| G7 C7 | sointukierto. Ja kas kummaa, mitä sieltä löytyy, II - V!!! Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group |
Neljä Ruuvia 12.02.2004 21:47:39 | |
---|
Kyllä lukutaito - erikoisesti nuotinlukutaito - on kovin hyödyllinen taito, jos sitä vain osaisi tarvittaessa käyttää!! Mun "Moanin' F-duurinuoteissa päivänselvästi sanotaan, että kun soolot alkaa, niin soinnut vaihtuu, alkaa |Fm Ab9| G7 C7 | sointukierto. Ja kas kummaa, mitä sieltä löytyy, II - V!!! Baron,missäs tuossa on II-V ? Jos tarkoitat tota G7 C7 ni se on miun käsittäkseni Dominantin dominantti eli V /V7 tai mites nyt analyysissä merkittäisiinkään... |
baron 12.02.2004 22:05:23 (muokattu 12.02.2004 22:10:26) | |
---|
Baron,missäs tuossa on II-V ? Jos tarkoitat tota G7 C7 ni se on miun käsittäkseni Dominantin dominantti eli V /V7 tai mites nyt analyysissä merkittäisiinkään... No joo, on tää sellainen palsta, että ei pitäisi olla osaavinaan sellaista, mitä ei oikeesti osaa. Mä luen vähän lisää kirjastani "Pika-opas teorian alkeista aloittelevalle humppamuusikolle" ja palaan asiaan. (Käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä: samalla tavalla päin p-tä mä soitan sen, oli se mikä tahansa) Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group |