Aihe: Onko piuhoissa takuita?
1 2 3
Simo78
13.08.2008 10:09:03 (muokattu 13.08.2008 10:10:53)
Johtoa ei siis kannata repiä irti laitteista nykäsemällä itse johtoa, vaan siksi nimenomaan niissä päissä on liittimet :) Vähentää selvästi tuota irronneiden kolvauksien lukumäärää.

Mulla on sellaisia johtoja, jotka ei tostakaan sano kauheesti mitään--> vaikka en sitä kuitenkaan tee. Kitarapajasta ostin joskus 4vuotta sitten kokeeksi ja vieläkin täysin toimivia. En nyt tiedä mallia tai tekijää muista. Ovat paksuudeltaan suurin piirtein normaalin sähköpiuhan paksuisia(siis huomattavasti ohuempia kuin normi kitarapiuha) ja piuhan päitä ei kolvata, vaan kiinnitetään pelkästään ruuvaamalla. Oli kyllä aika hintavia, mutta kyllä ovat maksaneet itsensä takaisin...

Niin no jaa, monesti pidemmälle ehtinyt harrastaja erehtyy keikoillekin ja siellä kamat kyllä saavat runtua ja ne pitää pystyä korjaamaankin.

Joo tai sitten pitää olla paksu takatasku ostamaan uutta=)
Rämppy
13.08.2008 11:16:57
Mulla on muutama piuha, jotka ovat kestäneet jo kymmenisen vuotta keikkakäyttöä: Spectraflex, DiMarzion kangaspäällysreinen piuha ja ProCo Musicmover. Kalliita, mutta luotettavia.
En sitten malttanut olla sanomatta.
JohnnyLee
13.08.2008 11:25:50

ProCo LifeLine-piuhan olen käynyt takuuseen vaihtamassa ja jopa ilman kuittia vaihto onnistui, mutta ehkä tämä onnistui kun jokseenkin tuttu kasvo musaliikkeissä.
Melodista kitara-heviä: www.mikseri.net/johnnymichael
Pluto
13.08.2008 12:07:17
Käsittääkseni EU-alueella ei tunneta käsitettä "elinikäinen takuu", vaan takuu voidaan myöntää vain selvästi rajatulle ajalle. Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta nin muistan erään soitinsepänkin selittäneen sen, miksi hänen kitaroilleen ei ole mahdollista myöntää elinikäistä takuuta.
Dillon, you son of a bitch!
Dr. Muff
13.08.2008 13:01:32
Olen elänyt uskossa, että Spectraflexeissä on elinikäinen takuu, mutta sen pätevyydestä en tiedä. Periaatteessa, jos sellaista lupaillaan, pitäisi sen maahantuojan kautta hoitua. Muutamissa muissa välineissä (ei kitarakama) mulla on ainakin ollut näin.

Ostettaessa mulle sanottiin, että piuhan rikkoutuessa tuo takasin ja antavat uuden tilalle. He sitten lähettävät rikkinäiset maahantuojalle. Ehkä tän vielä testaan joskus. Vielä parin vuoden aikana tarvetta ei ole ilmennyt.
Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas
Fortune
13.08.2008 14:13:00
Ei kun nimen omaan piuhoihin ei kompuroida. Etenkään keikalla. Saattaa nimittäin aiheuttaa yleisössä huvittuneen reaktion kun kitaristi tallaa johtonsa paskaksi kesken biisin ja hiljenee. Tai kompastuu siihen ja vetää nupin lattialle.

Nää on niitä pieniä mutta tärkeitä tyyliseikkoja.

1. vedonpoisto
2. jos tuollaisia ehtii miettimään, meiningissä on vikaa :D
Look behind you, a three-headed guitar!
Simo78
13.08.2008 14:49:09

Juurikin näin. (Vähän niinkuin mun kirjoitteluissa on tänään vikaa ja paljon...)
Muusikonrenttu
15.08.2008 02:09:21

En nyt tiedä mallia tai tekijää muista.

Se olis semmonen kun George L's ja hyvää kamaa kieltämättä. Omassa käytössä patch-piuhana kun tuo on aika jäykkää tavaraa. Ostin varovaisena 10m piuhaa josta parin vuoden aikana tullut käytettyä n.2m. Ei oo vielä tarvinnu piuhoja vaihdella.

http://www.georgelsstore.com/warehouse.html
Siitä vaan tilailemaan. :P
Aika vintage..
Dog Breath
15.08.2008 15:12:06
1. vedonpoisto

Niin no. Itse olen ollut aikanaan todistamassa kyseisenlaista tapausta (kaveri tallaa vahvistimesta roikkuvan piuhan päälle, kompastuu, ja nykäisee putkinupin lattialle). Ei tosin keikalla vaan kämpillä ja alkoholillakin oli epäilemättä osuutta asiaan, mutta jäi elävästi mieleen esimerkkinä siitä että kaikenlaista voi sattua.

Mutta jos oma meininki on yhtä kohdillaan kuin Radiopuhelimien kappaleessa "Musta lakana" niin ehän siinä mitään, hieno homma ;)
I'm all sixes and sevens and nines
StoRBa
15.08.2008 15:25:09

Tuli tässä todettua yhteisesti treenikämpällä, että (mukamas) hyviä piuhoja on turha ostaa, koska kaikki menee kuitenkin paskaksi. Esim. Planet Waveseista on jäänyt tosi paha maku, kun viidestä piuhasta ei muutamaa vuotta pidempää kestänyt yksikään. Parhaimmillaan tais mennä alle puolessa vuodessa.

Pitäisi ehkä joskus kokeilla noita oikeasti hyviä piuhoja, jotta uskaltaisin pitäytyä tämän hetkisessä kannassani.
Kuuntele kun soitan!
kimurantti1
15.08.2008 15:28:17 (muokattu 15.08.2008 15:50:43)
Opetelkaa oikeasti käärimään johdot kunnolla, niin ne kestää paljon pitempään. Ja "kunnolla" ei siis tarkoita vain siistiä nippua, vaan sellaista käärintätapaa, jossa piuha ei jää kierteelle. Eli ei todellakaan niin kuin yläasteen/lukion musatunneilla opetetaan, vaan sitä tapaa, jolla roudarit suuressa maailmassa kaikki piuhat käärii. Siellä piuhan sisällä on ohuita kuparilankoja, ja ne on ainoa, joka sitä johdon jännitettä pitää kasassa. Se kumikuori itsessään venyy, ja jos piuha kääritään uudestaan ja uudestaan todella tiukkaan nippuun niin, että siihen jää kierrettä, ne pienet kuparilangat pikkuhiljaa katkeilee. Sen seurauksena soundi heikkenee pikkuhiljaa ja jossain vaiheessa piuha saattaa mennä mykäksi. Ja ei, en minä huomaa jos piuhan soundi pikkuhiljaa muuttuu, ellei pääse kokeilemaan samoilla laitteilla uuden ja todella rajussa/väärässä käytössä olleen piuhan välillä vuorotellen.

Katsokaa esimerkkiä vaikka tuosta ja harjoitelkaa vaikka puolisen tuntia, että saatte piuhan käärittyä niin, ettei siihen tule kierrettä: http://www.youtube.com/watch?v=JUz266TU9JE

Kannattaa myös satsata kunnon piuhoihin. Eli vaikka Cordialin piuhaa jossa on Neutrikin plugit. Cordialin piuha on hyvää, ja Neutrikin plugeissa on hyvä vedonpoisto. Ja vaikka piuhoissa onkin hyvä vedonpoisto, niin ne kannattaa silti nyppästä irti pitämällä kiinni plugista. Se ei ole yhtään sen isompi vaiva kuin piuhasta nyppääminen, ja on vain ja ainoastaan tottumuskysymys - vähän ajan päästä siitäkin tulee automaattista. Jotkut Snaket on tietysti halvin ratkaisu ekan kitarapaketin mukana, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun

1) Mennään keikalle
2) Ollaan studiossa
3) On monta tonnia kiinni muissa kamoissa

on musta aika typerää kitsastella niinkin olennaisessa asiassa signaalitiellä, kuin piuhat. Planet Wavesit, Scorpionit sun muut on myös aivan samaa kuraa. Planet Wavesit varsinkin, koska niiden plugeja ei saa edes auki ja pysty korjaamaan, jos piuhaan tuleekin kosketushäiriö. Noi Planet Wavesit on menneet myös nopeimmin kaikista piuhoista hajalle ainakin mun kokemusten mukaan, jopa nopeammin kuin Snaket. Ei sillä yhdellä piuhalla varmaan olekaan väliä, mutta siihen on syynsä, miksi lähes kaikki ammattimaisemmat roudarit käärii piuhat tuolla tavalla, ja miksi mm. Akun Tehtaalla on tietty tapa, jolla piuhat kääritään.

Kun se piuha heitetään oikeaoppisesti käärityltä kelalta maahan, niin (jos piuha ei ole väärällä tavalla käärimisen johdosta mennyt korkkiruuviksi) sen pitäisi purkautua siististi ja olla käyttövalmis heti ilman mitään solmujen selvittelyä. Useimmista varmaan tuntuu, että mitä ihmeen väliä tällaisella piuhojen oikein käärimisellä on, mutta jos käsittelee piuhoja koko lopun elämäänsä, niin kantsii opetella se homma kerran oikein, niin sen jälkeen siihen ei tarvitse kiinnittää paljoa huomiota.
StoRBa
15.08.2008 15:42:19

Mihinkä väliin putoavat Yleiselektroniikassa myytävät piuhat? Nehän ei ole hinnalla pilattu, ja saapi valita kolvaako itse vai ottaako valmiin. Ovatko ihan kuraa vai ihan ok?
Kuuntele kun soitan!
kimurantti1
15.08.2008 15:55:06
Mihinkä väliin putoavat Yleiselektroniikassa myytävät piuhat? Nehän ei ole hinnalla pilattu, ja saapi valita kolvaako itse vai ottaako valmiin. Ovatko ihan kuraa vai ihan ok?

Mä en ainakaan tiedä millaisia missäkin liikkeessä myytävät piuhat on, enkä muutenkaan ole perillä kaikista valmistajista. Sen tiedän, että jos piuhassa lukee Cordial, niin se on jees. :-) Thomannilta näyttäisi saavan Cordialin piuhaa Neutrikin plugeilla varustettuna niin halvalla, etten minä ainakaan lähtisi ostamaan mitään bulkkipiuhaa, saati kolvailemaan sellaisesta bulkkipiuhasta itse. Itsekin juuri tilailin piuhoja Thomannilta, ja tulin siihen tulokseen, että hintaero itse kolvailun ja valmiiden Cordial/Neutrik-piuhojen välillä oli loppujenlopuksi niin pini, ettei itse kolvailu maksaisi vaivaa, joten tilasin valmiita.
Artist
15.08.2008 16:27:20
Noni, nyt pääsen testaamaan toimiiko takuu "with no Q asked" ja ilman kuittia kuten oli puhe.

Pistäs kommenttia kuinka kävi. Oon itse harkinnut spectraflexin piuhojen ostamista, ja korkean hinnan huomioiden tämä olisi kiva tietää.
"This microphone turns sound into electricity"
McNulty
15.08.2008 23:03:00
Tuli tässä todettua yhteisesti treenikämpällä, että (mukamas) hyviä piuhoja on turha ostaa, koska kaikki menee kuitenkin paskaksi. Esim. Planet Waveseista on jäänyt tosi paha maku, kun viidestä piuhasta ei muutamaa vuotta pidempää kestänyt yksikään. Parhaimmillaan tais mennä alle puolessa vuodessa.

Miulla ois tässä testissä Amphenolin plugeilla oleva Planet Waves Custom Pro 10ft laku testissä. Alustavien testien perusteella todella hyvä johdin vaikka itse suosinkin kangaspäällysteisiä. Lukeepi tässäkin pakkauksessa "Guaranteed For Life" ja piuhahan edustaa Planet Wavesin parhainta ja kalleinta sarjaa.

Pitäisi ehkä joskus kokeilla noita oikeasti hyviä piuhoja, jotta uskaltaisin pitäytyä tämän hetkisessä kannassani.

Itse ajattelin jossain vaiheessa järjestää pienen testin ja vertailun, eli 3m johdoilla testiä ja merkkeinä nyt ainakin Cordial+Rean, Cordial+Neutrik, Planet Waves, DiMarzio, Spectraflex, George L, Elixir, Monster, LifeLine jne. Mitä näitä nyt on...
Laidallinen Mul Mul!
Moimies
15.08.2008 23:15:16
Itse ajattelin jossain vaiheessa järjestää pienen testin ja vertailun, eli 3m johdoilla testiä ja merkkeinä nyt ainakin Cordial+Rean, Cordial+Neutrik, Planet Waves, DiMarzio, Spectraflex, George L, Elixir, Monster, LifeLine jne. Mitä näitä nyt on...

Tämä olisi hieno teko.
Nyt kunno rähinät pystyy.
kloppis
16.08.2008 14:16:08 (muokattu 16.08.2008 14:20:33)
En varmaan jaksa lähteä valittamaan kauppaan. Teen varmaan tilauksen suomalaiseen nettikauppaan, ja tilaan samalla pari johtoa ja seinäkiinnitteen kitaralle.

Olis haussa tälläisen tyyppistä piuhaa: http://www.ruisrock.fi/kuvagalleria … uvat2008/10_disco_ensemble02_mw.jpg
McNulty
16.08.2008 14:30:26
Olis haussa tälläisen tyyppistä piuhaa: http://www.ruisrock.fi/kuvagalleria … uvat2008/10_disco_ensemble02_mw.jpg

No tuohan on jotain halpislakua kitaralta langattomalle lähettimelle :)
Laidallinen Mul Mul!
kloppis
17.08.2008 00:55:24
No tuohan on jotain halpislakua kitaralta langattomalle lähettimelle :)

Oho, hups, niimpä tietenkin onkin :). No jotain tuon paksuista olisi haussa kuitenkin. Ne on varmaan sitte huonolaatuisempia?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)