Aihe: Palautetta tanssioista..
1 2 3 4
mack the knife
14.08.2008 13:35:47
Meillä pitää olla 113 db miksauspöydän luo säröytymättä...
COVS n:o 1.
isojussi
14.08.2008 13:37:11
Sillä on kyllä oma, teillä on varmaan ollu joku talon tarjokas.

Ok, mutta aika paljon vähemmän alakertaa oli voinu olla.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
v_m_kangas
14.08.2008 13:47:25

Ok, mutta aika paljon vähemmän alakertaa oli voinu olla.

Noita alapäitäkin on moneen lähtöön. Mitä nyt pari vuotta sitten olimme D:n kanssa samoilla lauteilla, alapää oli todella tanakka ja mehukas. Ei ottanut korviin ollenkaan. Lahkeet lepatti ja jalkapohjia kutitti, mutta saundi oli todella hyvä.

Jotkut ihmiset tuntuvat olevan erityisen herkkähipiäisiä juuri alapään tukevalle toistolle. En tiedä mistä johtuu.

Sitten on niitä alapään miksauksia, joissa tulee semmonen helevetinmoinen kumina, joka tuikkaa korvaan niin hitosti. Varmaan siinä 80-100Hz:n kieppeillä kauhea korostus.
Humppaa tai soita humppaa
Lennu
14.08.2008 15:18:36 (muokattu 14.08.2008 15:19:20)

No joo kyllä. Botnea on liikaa, jos siitä tulee paha olo. Mitä oon jokusen kerran D:n vetoja seurannut, niin aina on ollut soundit kohdillaan. Ja tukevahkot bassot kyllä. Ja eri jamppoja on ajan myötä siinä ollut tekemässä. Tai no kolmen jampan työtä oon nähnyt, mutta kuitski, hehe.

Emmä kyllä tiedä mitään, ite oon täysin puukorva, olenhan piikkilankoja vinguttava nuottikorvaton makuuhuoneuuvelo.
Hambi
14.08.2008 15:54:34
Jotenkin olen ollut aistivinani, että noin kymmenen vuotta kestänyt tanssilajien kirjon kasvattaminen ja puritaaninen lajityypillisesti tanssiminen alkaa vähitellen taittua. (Monipuolinen tanssitaito = 10-15 lajia alkaa olla suurimmalle osalle harrastajista liian työlästä opetella). Tilalle on alettu enenevässä määrin toivoa vapaata vientiä ja seuraamista ja musiikin melko vapaata tulkintaa. Jos todellakin saadaan massoille opetetuksi tanssitekniikoita tanssien sijaan, pitäisi muuskon työnteon helpottua kun jalan alle käy taas melkein mikä tahansa kunhan on hyvä meno. Tekniikka ja tyyli vain valikoituu kulloinkin sopivaksi.
jeppeq
14.08.2008 16:55:29
Sehän on joku EU-direktiivi joka on meitäkin velvoittava ja sen pohjalta annettu joku asetus. Mä olin joku viikko sitten jossain symposiossa jossa asiaa käsiteltiin, mutta mitäpä muistaisin.
Siinä oli jotain sellaista, että paikoissa joissa yleisöä on, pitää olla joku melusuunnitelma.

PS Tossa linkki yhteen siellä pidetyistä esitelmistä

http://www.musiikkilaaketiede.fi/muslaake/Toppila.pdf

Tämän Toppilan kirjoituksessa todetaan mm. "Joka toisella muusikolla on tinnitus" ja orkesterin melua voidaan vähentää "vaimeammilla rummuilla" sekä ravintolan pöytään äätä tuottavilla pienemmillä kaiuttimilla.

Osa väitteistä ovat aika teoreettisia, huvittaviakin ja hieman googletellen selvisi, että tutkimukset pohjautuvat aika lailla klasaribändeistä tehtyihin tutkimuksiin.

Realiteetit ovat aika erilaiset tanssibändeissä, mutta esim. itse diggaan suunnattomasti korvakuulokkeista monitoreina. Jos on pakko vetää kulmalla, niin hirvittää se muu meteli "kauhiasti" vaikka oma bändi ei kaikkein meluisimpia olekaan, no "vakkarirumpali" kyllä kolisee aika tavoin.

Osa lukijoista/kirjoittajista ei tunnu tajuavan sitä, että paikat ja neliömäärät vaihtelevat. Ei niillä samoilla "Hotspoteilla" mitkä toimii komeasti Sirkka 60v juhlissa keittiön kulmassa sisällä oikein pärjää vaikkapa ulkoilmassa esim. kesätapahtumassa. Suuri watti- tai laitemäärä ei tarkoita "oletuksena" melua, vaan parempaa ja selkeämpää (erottelevampaa, säröytymätöntä jne.) äänenlatua. Lopputulos riippuu tietysti ruuvaajasta.
Painava, mutta kevytmielinen.
baron
14.08.2008 16:58:11

Esitettiin siellä myös ruotsalaistutkimus göteborgilaisesta rokkiklubista, jossa sopivalla sisustuksella ja äänentoiston järkiperäistämällä saatettiin merkittävästi laskettua volaa ilman että musiikin laatu soittajien tai yleisön mielestä kärsi.
okabass
15.08.2008 04:38:06
Esitettiin siellä myös ruotsalaistutkimus göteborgilaisesta rokkiklubista, jossa sopivalla sisustuksella ja äänentoiston järkiperäistämällä saatettiin merkittävästi laskettua volaa ilman että musiikin laatu soittajien tai yleisön mielestä kärsi.

MOI

Joo. Erittäin hyvä pointti, joka on täällä lähes tuntematon asia. Asiantuntevalla akustiikasuunnittelulla tehdään melkeinpä ihmeitä. Vielä, jos se otetaan huomioon jo rakennuksen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa.
isojussi
15.08.2008 04:45:41
MOI

Joo. Erittäin hyvä pointti, joka on täällä lähes tuntematon asia. Asiantuntevalla akustiikasuunnittelulla tehdään melkeinpä ihmeitä. Vielä, jos se otetaan huomioon jo rakennuksen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa.

Toi Waltikkahan on periaatteessa suunniteltu niin. Volumi pöytäliinpuolella on aika paljon pienempi, kun parketilla.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Meisseli
17.08.2008 19:47:27

Mulla alko kyllä eilen yhen tanssijaukon lärvi vituttaan niin ettei veri kiertäny.
Onneks oli häipyny ennen paussia.
Onko paikat puhtaina? Illalla tulee paljon porukkaa
jeppeq
18.08.2008 21:52:48
Mulla alko kyllä eilen yhen tanssijaukon lärvi vituttaan niin ettei veri kiertäny.
Onneks oli häipyny ennen paussia.

Samoin täällä, tuli lauantaina "oikein hyvä mieli" yhden papan älinästä.
Painava, mutta kevytmielinen.
paice60
18.08.2008 21:57:13
Tuli vaan mieleen että ilman tanssijoita ei ainakaan mulla olisi kauheasti hommia. Että pientä perspektiiviä asiaan.
Vittu näitä hommia edelleenkin.
Epämuusikko
18.08.2008 22:08:48
Pitäis teettää semmoinen basarinkalvo, jossa lukisi virallisen kyltin tyyliin:

"Turakointi kielletty".

ei mulla muuta.
R.I.P Oksanen
Welldrum
18.08.2008 22:10:50
Pitäis teettää semmoinen basarinkalvo, jossa lukisi virallisen kyltin tyyliin:

"Turakointi kielletty".

ei mulla muuta.

Tai "Keep out", tai "Private", tai "Turvaetäisyys 3 metriä ! "
Se että olen paikalla ei tarkoita että olisin läsnä.
Lennu
18.08.2008 22:19:39

Sähköpaimen bändin ympärille.
Welldrum
18.08.2008 22:26:53

"Dying Fire, 50000 volts" kyltti siihen varoitukseksi.
Se että olen paikalla ei tarkoita että olisin läsnä.
manjaana
18.08.2008 23:01:14

Toi ei toimis kyllä, kännissä olisitte turvallaan niissä paimenissa kuitenkin ;)
-Sama pää-
manjaana
18.08.2008 23:02:28
Tuli vaan mieleen että ilman musikantteja ei ainakaan mulla olisi kauheasti halua tanssia. Että pientä perspektiiviä asiaan.

Oli aivan pakko *hymy*
-Sama pää-
pekkajau
18.08.2008 23:21:31
Joskus aikoinaan tehtiin tutkimus eri ammattien arvostuksesta.Ravintolamuusikko oli viimeistä edellinen. Viimeinen oli paimen.
Vanhemmiten näkee paremmin kauas.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)