Aihe: Kitaraan vahvistin?
1 2
Simo78
14.08.2008 09:57:48
Offtopikkia.

Ei kai ne tehot mihinkään häviä, mutta kaksi kaiutinta toistaa äänen vaan kovemmin samoilla tehoilla. Tästä on ollu keskustelua aikasemmin ja liekö tuolla faqssakin jotain juttua. Tällä on ilmeisesti tekemistä juuri elementtien hyötysuhteen kanssa. Volaa käännettäessä kovemmalle, yksi kovaa ajettu elementti ei enää jaksa toistaa lisää ääntä yhtä herkästi, kuin kaksi vähemmällä kuormalla toimivaa. Diskleimer: Jos en ihan väärässä ole.

Offtopik loppu

Kyllä ne häviää, jos sulla on se 8ohminen kaappi, ja vahvarin tehot on ilmoitettu max.300w 4ohmia.(se että miten se tehon tippuminen tapahtuu on sitten eriasia, jota en edes jaksa miettiä) Mutta kaikki ohmeista ketjusta löytyy tietoa...

Sitten kitaravahvarista, niissä ei tuo tehon määrä vaikuta sitten yhtä paljon. Ainakin putkivermeissä 100w/50wattia saattaa olla liikaa, täältä olen lukenut, että 30wattiakin on ollut liikaa. Jos nyt jotain trankkua ostaa, niin sanotaan nyt jotain väliltä 50w-120wattia vois olla jees. Näissä asioissa vaan muuttujia sen verran paljon, joten ei näistä mitään raamatun tosia voi veistellä...
Kefiiri
14.08.2008 10:15:55
Kyllä ne häviää, jos sulla on se 8ohminen kaappi, ja vahvarin tehot on ilmoitettu max.300w 4ohmia.

Juu kyllä trankkuvahvistimella käy näin. Äänevoimakkuus ei käytännössä niin mullistavasti muutu, mutta vähemmän virtaa kajarille tosiaan menee.
Kefiiri
14.08.2008 10:32:01
Meidän tapausessa on äänenvoimakkuus muuttunut "riittävän" voimakkaasti, että toi on ollut ihan oikea ongelma.

Aivan, jos elementtien määrä samalla puolitetaan niin johan se jossain tuntuu.
Simo78
14.08.2008 10:38:05 (muokattu 14.08.2008 10:39:02)
Aivan, jos elementtien määrä samalla puolitetaan niin johan se jossain tuntuu.

Ok! Mä en hirveesti tiedä miksi/miten mitäkin tapahtuu tai näitä teknisiä kiekuroita ja yhtälöitä. Siis käytännössä tiedän, että näin tapahtuupi... Kiitos tästä infosta, olen taas hitusen viisaampi!
s8na
14.08.2008 13:32:50 (muokattu 14.08.2008 13:35:02)

Joo mä oletin et ohmit pysyy samana, tai säädetään kohalleen (vaihtamalla elementtejä tai jne.) Kyllä se tossa tapauksessa varmasti hiljentää menoa.
"All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)