Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustiselle kitaralle ja laulullu vahvistin
1 2 3
wedevirtanen
12.08.2008 23:02:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsin vahvistinta, joka vahvistaisi akustista kitaraa ja laulua samanaikaisesti. Eli vain yksi laite, se olisi kätevä.
 
Olisi hyvä, jos vahvistimessa olisi mahdollisuus efektoida kumpaakin väylää (laulua, soittoa).
 
Koska pidän akustisen luonnollisesta äänestä, niin mietisekelen olisiko mahdollista löytää sellainen vahvistin, jossa on kaksi kondensaattori-mikrofoni (XLR)- väylää kitaraa ja laulua varten.
 
Onko edellämainittu tapa käyttää kondensaattorimikkiä myös kitaraan järkevää?
 
Summa summarum: Yksi laite vahvistamaan akustista kitaraa ja laulua. Mahdollisimman luonnolliset äänet. Efektointimahdollisuus molemmille.
 
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
Zeeboo
13.08.2008 09:30:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsin vahvistinta, joka vahvistaisi akustista kitaraa ja laulua samanaikaisesti. Eli vain yksi laite, se olisi kätevä.
 
Olisi hyvä, jos vahvistimessa olisi mahdollisuus efektoida kumpaakin väylää (laulua, soittoa).
 
Koska pidän akustisen luonnollisesta äänestä, niin mietisekelen olisiko mahdollista löytää sellainen vahvistin, jossa on kaksi kondensaattori-mikrofoni (XLR)- väylää kitaraa ja laulua varten.
 
Onko edellämainittu tapa käyttää kondensaattorimikkiä myös kitaraan järkevää?
 
Summa summarum: Yksi laite vahvistamaan akustista kitaraa ja laulua. Mahdollisimman luonnolliset äänet. Efektointimahdollisuus molemmille.

 
Jos tuo 2*XLR on ehdoton vaatimus, niin voisi olla joku pikku PA-setti hyvä ratkaisu, muuten vaikka Rolandin AC-60 tai AC-90. Aika maltillisia hinnoiltaan, ja mun mielestä laatu ihan kohdallaan. Miksei sitten vaikka Behringerin ACX900. Olen kokeillut ja vaikka vähän kohisikin, niin ihan OK oli.
 
PappaSF
13.08.2008 10:59:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etsin vahvistinta, joka vahvistaisi akustista kitaraa ja laulua samanaikaisesti. Eli vain yksi laite, se olisi kätevä.
 
Olisi hyvä, jos vahvistimessa olisi mahdollisuus efektoida kumpaakin väylää (laulua, soittoa).
 
Koska pidän akustisen luonnollisesta äänestä, niin mietisekelen olisiko mahdollista löytää sellainen vahvistin, jossa on kaksi kondensaattori-mikrofoni (XLR)- väylää kitaraa ja laulua varten.
 
Onko edellämainittu tapa käyttää kondensaattorimikkiä myös kitaraan järkevää?
 
Summa summarum: Yksi laite vahvistamaan akustista kitaraa ja laulua. Mahdollisimman luonnolliset äänet. Efektointimahdollisuus molemmille.

 
Olisin ehdottanu yhdeksi vaihtoehdoksi Roland AC-60 tai AC-90 komboa akkarille, mutta niissä on 1 XLR-väylä. Hyvä ääninen ja hyvät efektit reverb/delay ja chorus.
 
Behringeriltä, Ibanezilta ym. löytyy myös akkareille tarkoitettuja (mutten ikävä kyllä niistä osaa sanoa soundin puolesta paljon, vähän olen niitä kokeillut ja aika kiva soundisia nekin olivat).
 
Yksi mielenkiintoinen laite muuten voisi olla http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_g_natural.htm
 
Mutta taitaa tuossakin olla ongelmana se, että jos laulaa ja soittaa niin kitara pitäisi laittaa 1/4 monoplugilla kiinni ja laulumikki XLR-väylään.
 
Juniper
13.08.2008 15:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä:http://www.thomann.de/fi/aer_domino … id=cb09ffd66537af5a57f5a687955238d8
Ja siinä vielä linkki valmistajan sivuille http://www.aer-amps.de/Sites/sites_ENG/productpages/domino.htm
 
Hintaa on, mutta AER vahvarit ovat todella kovaa laatua.
 
wedevirtanen
13.08.2008 15:48:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi kysymys herahti mieleen lukiessani vastauksia:
 
Onko yhdistelmä, jossa käytetään kondensaattorimikkiä molempien (kitara ja laulu) äänien vahvistamiseen harvinainen ja jos on, niin miksi?
 
Onko siinä joitakin haittapuolia, jonka vuoksi sitä ei käytetä?
 
Mikä vahvistin menetelmä tuottaa 'luonnollisimman' äänen? Vielä perään kuuluttaisin yhden laitteen menetelmää: Vahvisitin kainaloon, kitara käteen, keikalle, töpseli seinään (laite voisi kyllä toimia pattereilla, tai jonkin sortin akulla, koska aina ei sähköä ole saatavilla, esim. kadulla) ja soitoksi. Tälläinen menetelmä sopisi parhaiten minulle, kaiken tekniikan tumpelolle.
 
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
wedevirtanen
13.08.2008 20:56:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roland AC-60 tuntuisi ihan riittävältä vaihtoehdolta. Hinnaltaan se on ainakin maksimi tällä hetkellä.
 
Onko kenelläkään käyttökokemuksia tästä laitteesta?
 
Käytettynäkin laite kiinnostaisi, mikäli toimivan löytäisi.
 
Minulla on tällä hetkellä teräskielisenä Takamine EG523-SC:
 
TK4N Preamp
The TK4N preamp gives you a tunable notch filter and switchable midrange contour. The Takamine TK-4N Preamplifier found on G-Series guitars features volume control, bass, middle and treble frequency slider controls, EQ bypass, a Notch Filter and a Mid Contour Switch
 
Mitenkähän tämä toimii Rolandin kanssa? Kitarasisääntuloon ja laulu (kondensaattorimikrofoni) tulisi mikkisisääntuloon.
 
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
PappaSF
13.08.2008 21:25:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuo Roland AC-60, ostin se juuri oisko ollu parisen viikkoa sitten, ihan pätevän oloinen pienikokoinen vehje, soundit ihan hyvät.
 
Omistan kaksi elektroakustista ja niillä tuon kautta soittelen, laulaa en viitsi kun ei taida ääni kestää (tarkemmin sanottuna en kehtaa) :-)
 
Omaan makuuni tuo on passannu hyvin koska ihan mukavat soundit tuosta lähtee ja nuo efektit on aika hyviä, ite kovasti tykästyny esim. tuohon chorukseen, joskin soittelen myös ilman sitä että on enempi alkuperäinen soundi kitarassa. Tuossa on huomioitu myös onko Pietzo vai ei, siinä on sellainen painike Pickup jossa valintana Piezo tai magnetic ja vieressä Shape painike.
 
MusaFasulla ainakin löytyy tuo Roland AC-60. (ite sain testata ihan rauhassa ja tarpeeksi pitkään, eivät tykkää kyttyrää jos menee oman kitaran kanssa ja testaa, sehän on paras tapa).
 
Jos tykkää niin sitten ostaa mistä saa edullisesti ja luotettavasti.
 
Meinas unohtua -> tuon mukana tuli kätevä kantolaukku, johon saa kätevästi muutamat piuhatkin mukaan.
 
Jos tekee tiukkaa ettei pääse liikkeeseen testaa niin kait meikä voi jelppiä tuon suhteen jos vain aika antaa periksi.
 
wedevirtanen
13.08.2008 21:43:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista ja evästyksestä!
 
Olen nyt kellahtanut Rolandin AC-60 puolelle ja varmaan sitä voi tosiaan kokeilla Fazerilla. Oiskohan Tampereella jossan näitä?
 
Luin muuten Harmony-Centralin käyttäjien arvioita tästä laitteesta ja niitä olikin siellä muistaakseni about 30. Käyttäjiltä oli tullut hyvää palautetta.
 
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
PappaSF
13.08.2008 21:59:51 (muokattu 13.08.2008 22:03:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista ja evästyksestä!
 
Olen nyt kellahtanut Rolandin AC-60 puolelle ja varmaan sitä voi tosiaan kokeilla Fazerilla. Oiskohan Tampereella jossan näitä?
 
Luin muuten Harmony-Centralin käyttäjien arvioita tästä laitteesta ja niitä olikin siellä muistaakseni about 30. Käyttäjiltä oli tullut hyvää palautetta.

 
Ainakin Aurinkomusiikki Oy edustaa MusiikkiFazerin maahantuomia laitteita (http://www.tampereenmusiikki.fi/aurinkomusiikki.htm), just kattoin niiden sivustolta ja nyt löysin Rolandin sivustolta tietoa lisää kts. linkki alla:
 
http://www.roland.fi/finddealer.asp?id=73&areaid=44 (tuosta löytyy myös Tampereen liikkeitä muutamat).
 
Toivottavasti löytyy sopiva liike :-)
 
PS. Aurinkomusiikki Oy:llä ei taida olla kunnon sivuja, mutt tuosta selviää ees jotain.
 
wedevirtanen
13.08.2008 22:09:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin Aurinkomusiikki Oy edustaa MusiikkiFazerin maahantuomia laitteita (http://www.tampereenmusiikki.fi/aurinkomusiikki.htm), just kattoin niiden sivustolta ja nyt löysin Rolandin sivustolta tietoa lisää kts. linkki alla:
 
http://www.roland.fi/finddealer.asp?id=73&areaid=44 (tuosta löytyy myös Tampereen liikkeitä muutamat).
 
Toivottavasti löytyy sopiva liike :-)
 
PS. Aurinkomusiikki Oy:llä ei taida olla kunnon sivuja, mutt tuosta selviää ees jotain.

 
Kiitoksia!
 
Taidanpa kääntyä Aurinkomusiikin puoleen, joka onkin ollut lähes hovihankkijani... :)
 
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
PappaSF
13.08.2008 22:12:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia!
 
Taidanpa kääntyä Aurinkomusiikin puoleen, joka onkin ollut lähes hovihankkijani... :)

 
Noproblems ja hyvä, että pysty olemaan avuksi :-)
 
wedevirtanen
13.08.2008 22:24:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä kun kerrot: Eikös se ole, niin että jos haluaa kytkeä kaksi kitaraa vahvistimeen ja soittaa duona, niin silloin tuo toinen kitara on kytkettävä tuohon XLR-mikkiliitäntään?
 
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
PappaSF
13.08.2008 22:39:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä kun kerrot: Eikös se ole, niin että jos haluaa kytkeä kaksi kitaraa vahvistimeen ja soittaa duona, niin silloin tuo toinen kitara on kytkettävä tuohon XLR-mikkiliitäntään?
 
Kyllä!
 
Vastailin tuolla jo kitarapuolen kysymykseesi mutta en huomannu kertoa että tarkistaa tietysti kitarasta ne liittimet onko monoplugi 1/4 vai XLR liitin. Mulla on Ibanezissa molemmat ja voin siis kytkeä jopa silleen, että tuo yksi kitara on kahdella piuhalla tuossa AC-60 kiinni ja soundivariaatiota myös sitä kautta enemmän. Yamahassa on tuo 1/4 monoplugi.
 
wedevirtanen
13.08.2008 22:45:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos tuo 2*XLR on ehdoton vaatimus, niin voisi olla joku pikku PA-setti hyvä ratkaisu, muuten vaikka Rolandin AC-60 tai AC-90. Aika maltillisia hinnoiltaan, ja mun mielestä laatu ihan kohdallaan. Miksei sitten vaikka Behringerin ACX900. Olen kokeillut ja vaikka vähän kohisikin, niin ihan OK oli.
 
Olen totaalisen nopea tekemään ostopäätöksiä, joten toppuutetaan vähän ja mietitään tätäkin vaihtoehtoa Rolandin rinnalla.
 
Tämä olisi halvempi kuin tuo Roland ja siksi myös yksi varteenotettava vaihtoehto.
 
Missä olet kokeillut tätä Behringeriä?
 
Miten vertailisit näitä kahta vahvistinta toisiinsa nähden?
 
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
PappaSF
13.08.2008 23:11:19 (muokattu 13.08.2008 23:14:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harmi, ettei tuosta Behringeristä paljoa osaa kertoa, muuta kuin taisin kokeilla tuosta sitä pienempää joskus, oisko ollu se 45 W eli 450 , ihan kohtuu hyvät äänet siinä oli mutten paljoa muista muuta, en pitkään muistaakseni testannut.
 
Kattelin ihan piruuttani tuossa muitakin vaihtoehtoja esim. Laney akkarille tarkoitettu http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=la65c.
 
Hinnasta en osaa sano mitään mutta oisi yksi vaihtoehto tuo, linkistä löytyy tietoa lisää.
 
Toivottavasti Zeeboo vastaa tuohon ylempään kysymykseesi tuosta Behringeristä.
 
Itelläni oli aikoinaan Behringerin GMX 112 vai oisko ollu 212 sähkikselle tarkoitettu vahvari ja ajoi asiansa eli oli soundillisesti ihan hyvä ja laatukin kestävä (Behkua on paljon parjattu, varsinkin pedaali puolella kun ovat muovisia mutta ainakin oma kokemukseni sähkispuolen vahvarista oli positiivinen).
 
zedd
14.08.2008 08:14:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen totaalisen nopea tekemään ostopäätöksiä, joten toppuutetaan vähän ja mietitään tätäkin vaihtoehtoa Rolandin rinnalla.
 
Tämä olisi halvempi kuin tuo Roland ja siksi myös yksi varteenotettava vaihtoehto.
 
Missä olet kokeillut tätä Behringeriä?
 
Miten vertailisit näitä kahta vahvistinta toisiinsa nähden?

 

 
Terve. Mulla on myös tarkoituksena hankkia akustiselle kitaralle ja laululle vahvistin. En ole vielä päätöstä tehnyt mutta luulen hankkivani Yamaha Stagepas 300 PA setin. Suosittelen ainakin testaamaan samalla kun vertailet muita vaihtoehtoja.
 
wedevirtanen
14.08.2008 13:09:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve. Mulla on myös tarkoituksena hankkia akustiselle kitaralle ja laululle vahvistin. En ole vielä päätöstä tehnyt mutta luulen hankkivani Yamaha Stagepas 300 PA setin. Suosittelen ainakin testaamaan samalla kun vertailet muita vaihtoehtoja.
 
Kiitos vinkistä! Mielenkiintoni heräsi oitis.
 
Mutta, voiko esim. Rolandissa (AC-60) efektoida esim. lauluun tai kitaran kaikua tai muuta efektiä? Tässä Yamahan paketissa ei ole valmiina mitään efektejä?
 
Luulisi esim. että laulussa olisi hyvä päästä käyttämään kaikuja.
 
Jos Yamaha Stagepassissa ei ole näitä efektimahdollisuuksia, niin sehän tietäisi taas yhtä ylimääräistä laitetta tätä varten. Kuinka tärkeänä pidätte efektointimahdollisuuksia?
 
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
zedd
14.08.2008 13:49:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Mutta, voiko esim. Rolandissa (AC-60) efektoida esim. lauluun tai kitaran kaikua tai muuta efektiä? Tässä Yamahan paketissa ei ole valmiina mitään efektejä?
 
Luulisi esim. että laulussa olisi hyvä päästä käyttämään kaikuja.
 
Jos Yamaha Stagepassissa ei ole näitä efektimahdollisuuksia, niin sehän tietäisi taas yhtä ylimääräistä laitetta tätä varten. Kuinka tärkeänä pidätte efektointimahdollisuuksia?

 
No olen kyllä väärä ihminen keskustelemaan tästä mutta kyllähän tuossa stagepassissa REVERB löytyy. Efektejä ei tosin taida olla mutta jonkin näköinen kaiku kylläkin. Olen juurikin tänään menossa sitä kaikua tarkemmin testailemaan ja siis saundia yleensä.
 
Korjatkaa te oppineet jos olen väärässä.
 
PappaSF
14.08.2008 16:27:28 (muokattu 14.08.2008 18:42:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Mutta, voiko esim. Rolandissa (AC-60) efektoida esim. lauluun tai kitaran kaikua tai muuta efektiä? Tässä Yamahan paketissa ei ole valmiina mitään efektejä?
 
Hyvä kysymys.
 
Ainakin kitaran ollessa kiinni 1/4 monoplugilla (se ylempi liitäntä) niin siihen saa efektit reverb tai delay, chorus (oikeastaan muuta ei tarvi akkareissa).
 
Reverb ja delay on samassa säätimessä ekana reverb ja sitten delay, yksi kerrallaan, näin ymmärtäisin tuon, tuo delay on eräänlainen reverbi. Molemmat ovat ihan hyvän kuulloisia ja säädetty akkareille sopiviksi.
 
Chrous säädin, siinä on 3 eri ääntä, alussa tavallisempi, sitten rich ja lopussa wide ja on erittäin hyvän kuulloinen chorus tuossa. Joikaisessa noista on tarpeeksi aluetta säätimessä, josta löytää omansa hyvin, itse asiassa joka tasolla soundi on hyvin makoisa. (ite ainakin tykkään).
 
Ääntä voi muokata myös Pickup ja Shape painikkeilla jotka ovat osa sitä ylempään sisääntuloon tarkoitettua, Pickup on joko Piezo tai magnetic (molemmista tulee hyvä ääni) ja Shape taasen antaa varsinkin teräskieliselle sellaista pientä mukavaa
lisuketta kun se on alaspainettuna.
 
Noiden ylempien lisäksi on tietysti ne normaalit bass, middle ja treble säätimet sekä volume.
 
Siinä alemmassa XLR-liitäntään tarkoitetussa on efektinä chorus painike ja ottaisiko tuo sitten choruksen siitä mitä ylemmässä on säädetty (enpä jostain syystä tähän ole kiinnittänyt huomiota...täytyypi testata), joka tapauksessa on toimiva chorus siinäkin. Ja tietenkin volume, bass, middle ja treble.
 
Edit: Kyllä ottaa tuo chorus päällä ollessan sen mitä choruksen säätimessä on säädetty (eli 1/4 ja XLR liittimistä tuleva ääni näyttäisi jakavan tuon choruksen).
 
Sitten on säädöissä viellä Master säädin ja Antifeedback säädin jossa voi käyttää manuaalisesti itse etsien sen kohdan missä ääni mahdollisesti lähtee kiertämään tai käyttää automatiikkia.
 
Yritän tässä ulkomuistista noi mainita, toivottavasti ei unohtunu mitään tärkeää, töissä vielä tällä hetkellä. (pidän vasta nyt ruokista :-) )
 
Edit: Jos en väärin muista niin alemmasta XLR-liitännässä ollessa saattaa myös olla kaiku käytettävissä (mutta täytyy tuo tarkistaa). Olen sitä kokeillu vain kun laitoin kitaran kahdella piuhalla kiinni eli 1/4 monoplugilla sekä XLR-liitännällä, niin ei oikein tuota osaa/muista tältä istumalta.
 
Edit: Kyllä reverb sekä delay näyttäisi olevan jaettu 1/4 ja XLR liitimistä tuleville äänille.
 
Edit: Kokeilin nyt kitaraa pelkästään tuon XLR liittimen kautta ja painoin chorus painikkeen alas ja otti sen määrän chorusta mitä siitä pyöreästi säätimestä oli säädetty, sama juttu reverb/delayn kanssa.
 
Edit: XLR liittimen vieressä on Phantom nappi (päällä tai pois päältä) ja Select josta voi valita Line tai Mic (Ibanezilla kokeiltuna Line antoi puhtaan äänen ja tuo Mic antoi sitten hieman suhinaisen äänen, tuon tarkoitus lienee sitten valita parempi vaihtoehto sen mukaan mitä XLR-kautta on liitetty.
 
Lisäksi vielä löytyy tuosta Mute painike mikä on kätevä kun haluaa äänen pois vehkeestä esim. kun vaihtaa kitaraa niin ei turhia napsahtele kun piuhaa irroittaa/laittaa kiinni.
 
Zeeboo
14.08.2008 18:39:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti Zeeboo vastaa tuohon ylempään kysymykseesi tuosta Behringeristä.
 
Ei kykene syvällisesti guruilemaan. Behringereistä kokemukset rajoittuu kahteen tuolla ylempänä mainitulla vermeellä tehtyyn keikkaan. Toimi ihan täyttä päätä. Tosin se oli vain kitaralla, joen laulusta en voi sanoa mitään. Behringer on ollut (kai on vieläkin) halpis-maineessa, myös laadullisesti. No, edullisempi se on kuin vaikka Roland, Fishman tai vaikka AER, mutta en oikein jaksa uskoa että se laatu putoaa kolmannekseen samalla kuin hinta.
 
Oma valintani olisi nyt tuo Rolandin AC-60, mutta se johtuu pitkälti 80-luvulla alkunsa saaneesta merkkiuskollisuudesta. Uskoisin, ettei tuo Behringer tuota minkäänlaista pettymystä.
 
Niin, oma akustinen menee erillisen etuvahvistimen kautta joko pöytään tai kitaravahvistimen päätteeseen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «