Aihe: time ja klikki
1 2
helma29
08.08.2008 15:06:54

Törs!

Haluaisin nyt romuttaa timekäsityksen tyystin.
Olen kuullut, että monet rumpalit, suomalaisetkin, joita tällä foorumilla suitsutetaan käyttää klikkiä keikoilla.

Eli rokkipoliisien ei välttämättä enää kannata tuijottaa ja kuulostella "huippujen" timeä.

Noh. Käytän itsekin klikkiä ja hassuinta on se, että se on vapauttanut omaa soittoani paljon rennompaan suuntaan.

Tietenkin oma time paranee ja olen varma, että jonain kauniina päivänä voin luopua siitä kokonaan, paitsi jos koneet tulevat mukaan ;)

/ pappa
Ammattilaisen ja harrastelijan erottaa ainoastaan tilipussista
jazzmies
08.08.2008 15:38:08
Riippuu täysin mitä vetää ja missä. Jazzkeikka - ei ikinä. Hääkeikka - ei ikinä. Show-keikka - ehkä. Trance-teknoa - totta maar!
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea. - Kailis 2008 -
helma29
08.08.2008 15:42:32

... niin ...

Riippuu tietenkin biisien temmoista.
Olen itse huomannut, että keskitempoiset ovat itselleni ja muillekin kolleegoille aika vaikeita.

Suora, nopea rock on helppoa vetää; yleensä silloin soitetaan niin nopeasti kuin mahdollista ;)

/ pappa
Bobana
08.08.2008 21:43:09
Itekkin olen tapellut klikkiä vastaan koko ikäni mutta vanhuus tuo järkeä ja olen huomannut klikin varsin hyödylliseksi kapistukseksi.
Se edes auttaa ns. laid back:iä sun muuta todella paljon rikkomatta kuitenkaan rytmiä.
Kun perusteet on persiissä niin sillon on hyvä vedellä. Kylä näino.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
K.Suninen
08.08.2008 22:14:50 (muokattu 08.08.2008 22:15:00)
Parasta kai on treenata klikin kaa pysymään taimissa ja sitten ilman sitä pysymään samanlailla taimissa.
niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et?
Tankero
10.08.2008 21:16:58
Vinnie C totesi aikanaan Modern Drummerissa, että klikki on rumpalin paras ystävä.
Humppajyrä
Kailis
10.08.2008 23:37:51

Parasta kai on treenata klikin kaa pysymään taimissa ja sitten ilman sitä pysymään samanlailla taimissa.

Mistä tietää että pysyy taimissa jos ei oo klikkiä? =D =D =D
Sakueskustoo
11.08.2008 00:25:14
Vinnie C totesi aikanaan Modern Drummerissa, että klikki on rumpalin paras ystävä.

Mulla ja mun klikillä ei oo kovinkaa paljon salaisuuksia meidän välillä...
...mutta joo kandeehan se koittaa joka päivä handlaa paremmin ja paremmin.

Tota alotustekstiäkin voi miettiä sillälailla, että se, että soittaa klikin kanssa keikoilla, ei ole välttämättä kovinkaan helppoa "fuskaamista". Jos sitä ei handlaa, saattaa bändi kuulostaa aivan hirveältä ja toisaalta jos sen handlaa, miksi käyttää sitä, jos ei ole taustoja yms..........
Alkaa olee jo hyvää huumorii.
helma29
11.08.2008 14:43:41

Kyllähän se on niin, että kun klikki naputtaa korvaan, voi keskittyä soittamiseen enemmän, eikä siihen, että sliippaako/nopeutuuko komppi.

/ Pappa
Sky Blue Sky
11.08.2008 16:09:01
"You will never get good time with a click because music is about tempo, not metronomic time."

-Jeff Berlin
Sakueskustoo
11.08.2008 16:32:04 (muokattu 11.08.2008 16:32:52)
Kyllähän se on niin, että kun klikki naputtaa korvaan, voi keskittyä soittamiseen enemmän, eikä siihen, että sliippaako/nopeutuuko komppi.

/ Pappa

Ok, ok. Mun pointti olikin se, että jos sitä ei ole harjoitellut tarpeeksi, se biitti todennäköisesti hakee kokoajan klikin keskelle. Mutta, joillain se voi toki olla synnynnäisesti täydellinen... se merkonoomisoitto...
Alkaa olee jo hyvää huumorii.
Simbe
11.08.2008 18:36:30 (muokattu 11.08.2008 18:37:38)
http://www.youtube.com/watch?v=Qitx0kq4vq4

Tässä oli paljon asiaan liittyvää asiaa ammattilaiselta. Varsinkin toi kommentti, että oma olotila - väsymys jne. - vaikuttaa paljon tempotajuun. Silloin on mukava, kun voi tarkistaa klikin kanssa oikean tempon.

Peter Erskine selitti, että kerran kiertueella (Steely Dan) tuli jonain iltana sellainen olo, että bändi haluaisi vetää jonkun kappaleen hiukan nopeammin, pientä keulimista havaittavissa. Seuraavana iltana hän siis näppäili metronomiin 1 bpm nopeamman tempon.
Keikan jälkeen kuitenkin laulaja tuli valittamaan, että tänään ei oikein se yksi biisi tuntunut hyvältä. Erskine selitti tilanteen, jonka jälkeen tuli kuitti: "Don't do that ever again..." No, Steely Dan on varmaan ääriesimerkki siitä, kun halutaan asioiden olevan vimpan päälle kontrollissa.

Steve Gadd taas kertoi haastattelussa kiihdyttävänsä studiossakin bändin mukana esimerkiksi kertosäkeeseen siirryttäessä. Sellaisessa kohdassa rumpalit luonnostaan keulivat isot fillit ja sama pätee muihinkin soittajiin. Kaikki siinä tuppaavat kohottamaan tempoa siinä kohtaa. Kappaleen saavuttaessa kliimaksin klikissä pysyminen tuntuisikin jarruttelulta. Siirtymän jälkeen Gadd sitten pikkuhiljaa jarruttelee bändin takaisin klikkiin, eikä kukaan huomannut mitään erikoista tilanteessa.
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
Roberto
11.08.2008 18:40:57

"You will never get good time with a click because music is about tempo, not metronomic time."

-Jeff Berlin

Hyvä! Kvantisontihomot vi**uun!
Jarkko Laiho
11.08.2008 18:44:39

Joskus pitää soittaa edellä ja joskus takana, kunhan se kuulostaa hyvältä ja loogiselta. Se on sitä musikaalisuutta mitä Gadd herralta löytyy. Nuo jutut joko kuulee tai ei.
hollmi-5
11.08.2008 21:34:08

-Jeff Berlin

Tämä on hyvä pointti. Kummasti vain ennen klikkejäkin tehtiin mukavasti timessa pysyvää musaa, jossa se tempojen pieni ja hallittu heittelehtiminen saa biisin hengittämään.

Kyllä klikistä on apua, kun osuudet vedetään soitin kerrallaan studiossa purkkiin. Itse onnistun parhaiten, kun komppiryhmä on samassa tilassa, kaikki näkevät toisensa ja nauha pyörii. Klikin kanssa olo on varovaisempi ja vaistomaisesti keksityn klikkiin liikaakin. Eli sen suhteen olisi treenattavaa.
Soundit, piuhat ja kajarit.
kimizu
12.08.2008 11:45:03

/ Pappa

Kannattaa kuunnella myös sitä musaa mitä soittaa. Ja muita soittajia. Ettei pääse olennainen asia unohtumaan, nimittäin se musiikki...
OPJ1974
12.08.2008 23:11:33

Kannattaa kuunnella myös sitä musaa mitä soittaa. Ja muita soittajia. Ettei pääse olennainen asia unohtumaan, nimittäin se musiikki...

Time? Kello on nyt noin 23.10. Klikki? Metronomi löytyy kirjahyllystä. Toisinaan jopa käytän sitä :D

Ehheh. Ja se kuuluisa takki oli.....?
Mistä erottaa ammattilaisen ja amatöörin? Ammattilaista on hankala saada lavalle, amatööriä puolestaan ei saa kirveelläkään lavalta pois.
ÄM
17.08.2008 19:17:23

Sehän se onkin, että jos muu bändi ei oo samoilla linjoilla, kuin rumpali, niin se klikki saattaa tuottaa paikoitellen ongelmia. Just nää kertsit ja pitkät nostattelut ym. Muu sakki lähtee keulimaan, niin rumpali, kun pitää klikistä kiinni, on syyttävä sormi silloin sleebaavassa rumpalissa.

Jos bändi vetää tiukasti klikissä pysyvän rumpalin mukana, niin toimii se, musasta riippuen, niinkin, vaikka tempon pieni eläminen, oikeissa paikoissa, olisikin ehkä vielä aavistuksen parempi vaihtoehto.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
helma29
19.08.2008 16:55:30

jep. Lauantaina olin keikalla ja kyllä alan miettimään, missä biiseissä klikkiä käytän; se on todellakin totta, että kertsit ovat "muun bändin" kanssa ongelma, keulii, keulii.

Mutta hitaissa n. 40-45 bpm:n biiseissä ei ollut ongelmia.

Hevin kanssa voisi toimia klikki parhaiten, ei niinkään pop-rockin...

/ Pappa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)