jonne.i 23.07.2008 18:45:12 | |
---|
Itse olen vasenkätinen mutta soitan oikeakätistä kitaraa, ajatuskin vasenkätisestä kitarasta saa pään pyörälle. Jotenkin paljon luonnollisempaa että vasen käsi tekee tarkan työn ja oikea käsi sitten pikkauskätenä. Alternatepickingiä ei ole edes tarvinnut opetella vaan tulee ikäänkuin luonnostaan. Ihan sama juttu täällä. Paitsi että nyt olen economypickingissä jumissa vaikka alternate on parempi(?) |
Snowblind 23.07.2008 18:52:59 | |
---|
Alternatepickingiä ei ole edes tarvinnut opetella vaan tulee ikäänkuin luonnostaan. Niinpä, jossain vaiheessa sitä tajusi että "hei, näinkin voi pikata, ja paljon mukavammin & nopeammin!" ja siitä se alkoi sitten kehittyä kun ei tullut enää pelkällä downpickauksella soitettua. Jotenkin tuntuu, kun näitä pikkaus ja vibrato yms triidejä lukee, että liian moni kitaristi ajattelee ja miettii sitä soittamista liikaa. Ehkä sitä ei vaan itse osaa käsittää kun on alt pikkaukset, tatsit ja vibratot yms. kehittynyt itsestään ajanmyötä ilman sen kummempaa pähkäilyä miten ne toimii tai mitä pitäisi tehdä. Mene ja tiedä.. Jotenkin vaan sellainen mielikuva että huono tatsi siitä vaan syntyy jos nämä jutut ottaa teknisesti ja veren maku suussa reenaa eikä anna vaan kehittyä ajan myötä. |
-J.- 23.07.2008 19:13:21 (muokattu 23.07.2008 19:13:34) | |
---|
Siis mä en jotenkin sisäistä näitä threadeja. ''Apua! En saa kättäni toimimaan alternatessa.'' Mulla se vaan yks kaks lähti tulemaan mukaan kun ei yksinkertaisesti voinut soittaa pelkällä downstrokella. On mullakin ongelmia nopeimmissa juoksutuksissa, joutuu vähän miettimään käden asentoja. Mutta siis, en minä tarvinnu siihen mitään kikkoja. Se vaan tuli kun oli tullakseen. Khamoun evripadi lets tuusimuusii.... |
ruuvimeisseli 23.07.2008 23:33:14 (muokattu 23.07.2008 23:33:56) | |
---|
Siis mä en jotenkin sisäistä näitä threadeja. ''Apua! En saa kättäni toimimaan alternatessa.'' Mulla se vaan yks kaks lähti tulemaan mukaan kun ei yksinkertaisesti voinut soittaa pelkällä downstrokella. On mullakin ongelmia nopeimmissa juoksutuksissa, joutuu vähän miettimään käden asentoja. Mutta siis, en minä tarvinnu siihen mitään kikkoja. Se vaan tuli kun oli tullakseen. Kaikki ei vaan opi sitä vahingossa tai kantapään kautta. Onks siinä jotain epäselvää? You are brave, warrior, but stupid!! Your body explodes as you plunge into the lava. |
esprit de corps 23.07.2008 23:55:59 | |
---|
Kaikki ei vaan opi sitä vahingossa tai kantapään kautta. Onks siinä jotain epäselvää? Ethän sä runkkaakaan pelkillä downstrokeilla? |
Marshallga 24.07.2008 06:02:22 | |
---|
Ethän sä runkkaakaan pelkillä downstrokeilla? Mitäs se auttaa, jos tuo ei tapahdu pikkauskädellä ;) "Support music, not rumors." -Charles Michael "Chuck" Schuldiner |
Kainz 24.07.2008 11:38:24 (muokattu 25.07.2008 15:57:39) | |
---|
http://www.youtube.com/watch?v=S9uRNl-ZMn4 Kuinka saada pikkaus noin rennoksi ja tarkaksi kuten edellä mainitussa pätkässä. Näyttää ihan siltä että pleku lähes "liukuu" kielien päällä. Itselläni pikkaus on nykyisellään melko tönkköä, kuinka saada tekniikka kuntoon? Ja nyt puhun nimen omaan komppauksesta, tilutus ei ole mun juttu. e: jaahas, tuplat Eipäkai siihen auta kuin treenaus. Sinänsä on tärkeää keskittyä nimen omaan käden (ja lihasten) rentouteen. Jos teet kädestäsi tönkön kapulan jännittämällä kaikkia lihaksia ja heilluttamalla mielipuolisesti kyynärpäätäsi olet hieman hakoteilla. Harjoittele hitaasti ja keskity rentouteen - rentous + nopeus ei tapahdu ihan hetkessä. Metronomi avuksi! Hitaan soiton täytyy olla rentoa, tarkaa, iskuilla olevaa ja liike syntyä ranteessa. Tekniikka ei saisi myöskään muuttua kun lähdet soittamaan nopeammin. Usein näkee soittajia joilla on tavallaan se normaali tekniikka + sitten lisäksi "tiluvaihde". Voit myös tarkkailla muutakin kroppaasi. Mikäli haluat soittosi kuulostavan oikeasti rennolta ja avonaiselta ei kannata pidättää hengitystäsi nopeissa kohdissa tai muuten vain jännittää turhia lihaksia. Myöskin impro sooloissa koko kehon rentous ja hengittäminen savat soolonkin kulkemaan paljon paremmin. |
Marshallga 25.07.2008 04:19:07 (muokattu 25.07.2008 04:23:04) | |
---|
Kiitoksia Kainzille kehittävistä neuvoista! Plussan arvoinen. Olen itse lähiaikoina tajunnutkin, että soittaessa jännitän kättäni aivan liikaa. Kaipa tuokin on tullut siitä, kun aikoinaan halusin ruveta reenaamaan tremolo- ja downpikkausta vaikka mikä olisi. Noh, tämän tästä huomaan että tre.pikkaus hoituu ilman jännittynyttä tunnetta, mutta heti jos yritän saada aikaan hallitumpaa ja tarkempaa soittoa niin olen täysin hakoteillä. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, kirjaimellisesti. "Support music, not rumors." |
Henkka370 26.07.2008 18:10:44 | |
---|
Alternatepickingiä ei ole edes tarvinnut opetella vaan tulee ikäänkuin luonnostaan. Itellähä lähti economy pickin ihan luonnostaan... Alternatea en ole treenannut juuri ollenkaan, kaikki lähtee economypickingilläkin. |
blackorwhite 10.08.2008 11:42:48 (muokattu 10.08.2008 11:47:13) | |
---|
Minulla puolestani asiat tuntuvat menevän päinvastoin kuin täällä sanotaan. Täällä sanotaan, että pitää pikata ainoastaan ranteella, että plektrakäsi ei tökkisi, koska tällöin käsi ei mene jumiin. Minulla tökkii pikkaus just sillon ku soitan pelkällä ranteella. Sitten kun soitan kyynärvartta heiluttaen niin pikkaus ei pätki eikä töki yhtään, mutta ei kyllä käsikään mee jumiin, koska se on silti rentona. Kummallista, tiedä sitten nyt, että miten tässä soittaa :D Meni vähän OT:ks Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä. |
alternate pikkauksessa vaikeinta on hyppiä kieleltä toiselle ilman että pätkäsee tai muuten vaan menee suttuseksi. esim jos jotaki 8 osia vetelee a kieleltä ja sitte on yks 8 osa d kielellä siinä välissä ja kaks taas aassa jne. Mulle se ainaki on vaikeaa mitä ei muista ei ole edes tapahtunut..drunk n roll |
kid ego 12.08.2008 21:16:24 | |
---|
alternate pikkauksessa vaikeinta on hyppiä kieleltä toiselle ilman että pätkäsee tai muuten vaan menee suttuseksi. esim jos jotaki 8 osia vetelee a kieleltä ja sitte on yks 8 osa d kielellä siinä välissä ja kaks taas aassa jne. Mulle se ainaki on vaikeaa Meikä huitoo noita string skipping -juttuja miten sattuu. Jotkut on helpompia economylla, mutta joidenkin kanssa se sekoittaa. Kannattaa myös miettiä lähteekö kuvioon liikkeelle up- vai downstrokella. Paul Gilbertillä on ihan siistejä juttuja: http://www.youtube.com/watch?v=oKvIAuXMl7Uhttp://www.youtube.com/watch?v=x5AULh8vc64 |
turd85 13.08.2008 19:50:03 (muokattu 13.08.2008 22:07:51) | |
---|
Treenillä ne kaikki oppii vaikka ois kuinka hankalaa alkuun. Ostan Pod Xt:n
Tarjotkaa! |
Jojajoko 15.08.2008 14:02:47 | |
---|
Rentous, kuten aikaisemminkin on todettu, on koko homman idea. Muutamia kikkoja rentouden löytymiseen: 1. Tee perusharjoitukset hitaasti ja rennosti. Jo tässä vaiheessa kannattaa kiinnitä huomiota liikkeiden suuruuteen, koska pinemmät liikkeet ovat nopeampia (Ahaa!) Näillä harjoituksilla luodaan motorinen pohja soitolle. 2. Älä yritä niin paljon, ei siitä väkisin mitään tule! Joissakin tekniikossa kannattaa välillä kokeilla tuuriaan puhtaasti räveltämällä, eli esim. soittamalla tietoisesti aivan liian nopeasti, hällä väliä asenteella. Tällä tavoin voi oivaltaa jotain rentoudesta ja tekniikan olemuksesta. Loppupeleistä tavoitteena on tekniikka ja motoriikka, jotka toimivat itsestään, ilman että itse liikkeeseen täytyy keskittyä. Esimerkkinä voisin mainita kävelyn, joka sekin on opittu motorinen taito, mutta jota ei tarvitse tietoisesti ohjata. 3. Visualisoi ja kuuntele. Yritä ohjata lopputulosta, älä prosessia. Kirjoitus lipsahti vähän Zen osastolle, mutta en osaa sitä paremminkaan selittää. |
StoRBa 15.08.2008 14:10:06 | |
---|
2. Älä yritä niin paljon, ei siitä väkisin mitään tule! Joissakin tekniikossa kannattaa välillä kokeilla tuuriaan puhtaasti räveltämällä, eli esim. soittamalla tietoisesti aivan liian nopeasti, hällä väliä asenteella. Tällä tavoin voi oivaltaa jotain rentoudesta ja tekniikan olemuksesta. Loppupeleistä tavoitteena on tekniikka ja motoriikka, jotka toimivat itsestään, ilman että itse liikkeeseen täytyy keskittyä. Esimerkkinä voisin mainita kävelyn, joka sekin on opittu motorinen taito, mutta jota ei tarvitse tietoisesti ohjata. Tää on mun mielestä erittäin tärkeä pointti. Monesti lukee näitä "mä oon nyt kaks vuotta soittanu tätä treeniä tempoon 60bpm, enkä vieläkään osaa soittaa nopeasti". Jotta voi soittaa nopeasti, on soitettava myös nopeasti. Vain niin voi paikantaa ne ongelmat, jotka nopeasti soittaminen tuottaa - ja korjata ne. Itsestään selvää on, että hitaasti on lähdettävä, mutta jotta sitä nopeutta voi saada lisää, on välillä kokeiltava rajojaan aivan liian nopeasti soittamalla - hieman hällä väliä -asenteella jopa. |