Aihe: Squier vs Fender Jazz Bass
1 2
markotetri
09.08.2008 02:08:59
Mun on paha lähteä puhumaan kovin yleisellä tasolla, mutta kuitenkin...

Olen soitellut muutamilla Skujun Jatsareilla (ja presareilla) ja vastaavilla Fenkun malleilla, mm. American series, HW1, Mex, MIJ. Parhaat Squierit (yleensä vähän vanhemmat) ovat olleet samaa tasoa kuin hyvät Mexicaanit tai Japskit. Halvan pään pelit ovat olleet aika kamalia ritsoja. Tässä kohtaa se hintaero kyllä tuntuu selvästi.

Mun mielestä suurimmat erot, varsinkin kalliimmassa hintaluokassa, ovat nimenomaan puissa ja akustisessa soinnissa. Jenkkipeli vaan soi pirun nätisti jo ilman vahvistusta. Siitä eteenpäinhän kaikkien muiden komponenttien vaihtaminen on helppoa.

Ihan sama vaikka verratessa Gibsonin ja Epiphonen Thunderbirdiä. Toinen on ihan oikea laatusoitin, toinen on kehnohko halpa kopio.

(kirjoittajalla on pääasiallisena bassona uudehko American Series Jazz Bass)
Artificiality is normal to the medium.
hollstro
09.08.2008 11:40:45

Ymmärsinkö oikein, että Fenderin Jazz basson voi melkein yhtä hyvin ostaa uutena, eli ei parane vanhetessaan kuten esim. usein kitarat?

Bassot paranee vanhetessaan, yleensä, kun puu kuivuu ja rupeaa resonoimaan paremmin.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
T.Nick
09.08.2008 11:57:21
Bassot paranee vanhetessaan, yleensä, kun puu kuivuu ja rupeaa resonoimaan paremmin.

Kauan puu kuivuu soittimessa? Eli kauan kestää soittimissa käytetyillä puulaaduilla saavuttaa tasapainokosteus? Ilmeisesti nämäkin puut kerran kuivuttuaan eivät ime lähellekään alkuperäistä määrää kosteutta esim. kosteampina vuodenaikoina. Soiko soittimet paremmin kuivilla pakkasilla? Itsellä ei ole niin laadukkaita vehkeitä, että muutoksia voisi tarkkailla luotettavasti.
Kefiiri
09.08.2008 12:31:48
Kauan puu kuivuu soittimessa?

Näähän on vähän henkimaailman bisneksiä. Voi olla että pitkällä aikavälillä kosteuden vaihtelu muuttaa puuta herkemmin resonoivaksi, eikä niinkään pelkkä kuivuminen sinänsä. Ja puun sisällä olevat hartsit ja mitä kaikkea siellä on, niiden rakenne voi muuttua pitkäänkin.
T.Nick
09.08.2008 12:41:39
Näähän on vähän henkimaailman bisneksiä. Voi olla että pitkällä aikavälillä kosteuden vaihtelu muuttaa puuta herkemmin resonoivaksi, eikä niinkään pelkkä kuivuminen sinänsä. Ja puun sisällä olevat hartsit ja mitä kaikkea siellä on, niiden rakenne voi muuttua pitkäänkin.

Sitä mä vähän epäilinkin, että kun puu kaadetaan ja otetaan ehkä vieläpä sahan kautta sisätiloihin, niin luulisi, että about puolessa vuodessa on se eloperäinen tai mikä lie kosteus haihtunut ja se on sitten siinä. Ettei kukaan myy 60-luvun jassoa sillä, että tämä on tässä ehtinyt jo 40 vuotta kuivua, niin tarttis saada siitä siksi se kolme tonnia. HOHO!
NitroJeesus
09.08.2008 14:38:42
Sitä mä vähän epäilinkin, että kun puu kaadetaan ja otetaan ehkä vieläpä sahan kautta sisätiloihin, niin luulisi, että about puolessa vuodessa on se eloperäinen tai mikä lie kosteus haihtunut ja se on sitten siinä.

No mä olen ainakin huomannut vanhempien bassojen resonoivan ja soivan paremmin. :)
The rain falls hard on a humdrum town, this town has dragged you down.
hollstro
09.08.2008 22:45:53

Sitä mä vähän epäilinkin, että kun puu kaadetaan ja otetaan ehkä vieläpä sahan kautta sisätiloihin, niin luulisi, että about puolessa vuodessa on se eloperäinen tai mikä lie kosteus haihtunut ja se on sitten siinä. Ettei kukaan myy 60-luvun jassoa sillä, että tämä on tässä ehtinyt jo 40 vuotta kuivua, niin tarttis saada siitä siksi se kolme tonnia. HOHO!

Ne jotka asiasta tietävät ovat sitä mieltä että puu kuivuessaan muuttaa solukkorakennetaan vuosikymmeniä kun erilaiset hartsit ja ligniinit häviävät puusta. Jokainen vanhojen huonekalujen, rakennusten ja soittimienkin kanssa puuhastellut tietää ja tuntee tämän ilmiön. lisäksi pintakäsittelymateriaalit muuttavat olomuotoaan vuosien kuluessa kun liuottimet haihtuvat pinnasta. Toki jos käytää oikein vanhaa puuta niin osa venhenemisesta on jo tapahtunut.
T.Nick
11.08.2008 08:19:38
Ne jotka asiasta tietävät ovat sitä mieltä että puu kuivuessaan muuttaa solukkorakennetaan vuosikymmeniä kun erilaiset hartsit ja ligniinit häviävät puusta. Jokainen vanhojen huonekalujen, rakennusten ja soittimienkin kanssa puuhastellut tietää ja tuntee tämän ilmiön. lisäksi pintakäsittelymateriaalit muuttavat olomuotoaan vuosien kuluessa kun liuottimet haihtuvat pinnasta. Toki jos käytää oikein vanhaa puuta niin osa venhenemisesta on jo tapahtunut.

Sen tiesin, että kuusilaudoitus toimii talojen julkisivussa tuolla periaatteella, mutta piti vaan kysellä, että miten ne soittimissa yleisesti käytetyt puulajikkeet toimii. Kiitti hyvästä vastauksesta.
absqua
11.08.2008 09:54:20
Sen tiesin, että kuusilaudoitus toimii talojen julkisivussa tuolla periaatteella, mutta piti vaan kysellä, että miten ne soittimissa yleisesti käytetyt puulajikkeet toimii. Kiitti hyvästä vastauksesta.

Oma osuutensa tässä hämmennyksessä on vielä silläkin että paljon soitetut puiset soittimet soivat paremmin. Sointi on ns. "auki".
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pekezu
11.08.2008 15:18:11

Oma osuutensa tässä hämmennyksessä on vielä silläkin että paljon soitetut puiset soittimet soivat paremmin. Sointi on ns. "auki".

Tämä on huomattavissa myös siinä, jos soitinta ei ole soitettu pitkään aikaan. Oma warwicki soi huollon jälkeen nihkeästi pari päivää, kunnes se alkoi taas kuullostaa omalta itseltään. Samansuuntaisia kokemuksia on myös tuolta sellopuolelta.
America - Home of the free?
absqua
11.08.2008 15:24:17
Tämä on huomattavissa myös siinä, jos soitinta ei ole soitettu pitkään aikaan. Oma warwicki soi huollon jälkeen nihkeästi pari päivää, kunnes se alkoi taas kuullostaa omalta itseltään. Samansuuntaisia kokemuksia on myös tuolta sellopuolelta.

Noiden ns. akustisten, eli tässä tapauksessa onttokoppaisten, kanssa tuon ilmiön huomaa tosiaan vielä paljon selvemmin kuin lankkukitaroilla.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
omarklah
11.08.2008 15:50:36 (muokattu 11.08.2008 15:51:32)

Mulla on tässä viimeisen 10 vuoden aikana ollut passiivit 4-kieliset Squier Standard-, MIM- ja jenkkijatsarit.

Joitain huomaamiani eroja
- Työnjäljessä ei paljoakaan eroja(Sq ja MIM ehkä hiukan huolimattomammin viimeisteltyjä)
- USA mallissa paras soittotatsi ja soundit
- USA mallissa paras hardware ja elektroniikka (Squierissa heikkoimmat)
- USA malli jämäkin (Squier vähän rimpula, MIM ok)
- Sq vaikeimmin saatavissa hyviin säätöihin (työnjälki?)

En puutu puihin, koska en niiden päälle ymmärrä...

Kaikki ovat kuitenkin olleet hintansa arvoisia ja täysin soittokelpoisia pelejä.
Squieristakin sai todella hyvän parinsadan lisäeuron panostuksella.
...entässitte?
asaksala
12.08.2008 13:08:58
Squieristakin sai todella hyvän parinsadan lisäeuron panostuksella.

Juurikin näin. Omasta squier vintage modified jazz bassosta halkesi otelauta. Kaularauta ei toiminu, lavan päässä oleva säätömutteri tykkäsi kaivautua puuhun.
Kattokaa vaikka omakuvasta jos ette usko :)

http://muusikoiden.net/dyn/users/45396.jpg

Saksasta ostettu sika säkissä tietenkin... Luovuin palautusrumbasta ainoa bassoni kun oli kyseessä, ja tilasin warmothilta niin hyvän kaulan mitä n.250 eurolla saa. Ja sillä saikin todella paljon.

Semmonen kokemus.
hollstro
12.08.2008 15:52:50

Juurikin näin. Omasta squier vintage modified jazz bassosta halkesi otelauta. Kaularauta ei toiminu, lavan päässä oleva säätömutteri tykkäsi kaivautua puuhun.
Kattokaa vaikka omakuvasta jos ette usko :)

http://muusikoiden.net/dyn/users/45396.jpg

Saksasta ostettu sika säkissä tietenkin... Luovuin palautusrumbasta ainoa bassoni kun oli kyseessä, ja tilasin warmothilta niin hyvän kaulan mitä n.250 eurolla saa. Ja sillä saikin todella paljon.

Semmonen kokemus.

Kuvan perusteella viimeistelyyn ei ole uhrattu aikaa, eikä vaivaa. Toisin oli ennen, kun JV Squjut tehtiiin Japanissa....
okabass
12.08.2008 16:37:46

MOI

Nuo ohuet 70-luvun JB A-vaahterakaulat (tai kopiot) ovat monasti niin lerppuja, että kaularautaa kiristettäessä on avitettava kaularautaa jopa puristimilla ja sellaisella puutuella. Dan Erlewinen "Guitar Player repair guide"-kirjassa on asiasta varoitus, sekä ohje. Tuo on niitä juttuja, jotka on hyvä antaa suosiolla bassokorjaajan tehtäväksi.
asaksala
12.08.2008 17:16:32
Joo. Toden totta tuli googletettua aiheesta sillon kun passo alko paukahtelemaan. :)
Volle
28.08.2008 12:33:01
Mun '77:ssä on ainakin hirvee neck gappi ja body on varmaan sadasta palasta saarnia.

Jos tuo tarkoittaa, kuten luulen, kaulaliitoksessa olevaa rakoa kaulan ja rungon välissä, mun JV Jazzissakin on sitä aikalailla. Just siinä, jonka olisit halunnu ostaa. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)