Aihe: kokemuksia kompuran käytössä bassokitaraan , ja laite kokemuksia
1
karkki-jarkki
10.08.2008 13:48:22 (muokattu 10.08.2008 13:48:45)

Soitan pääasiassa tanssi musiikkia( myös rokki ja rautalanka), ja kitaristi kehoitteli ostamaan kompuraa. (molemmilla kitaristeilla luonnollisesti on). Reilun kymmenen vuotta soittanut eikä mieleenkään ole tullut hommattua semmosta.
Onko keikka tilanteeseen hyvä kyseinen laite ja käyttö / laite kokemuksia tarvitaan
piivei
10.08.2008 20:26:27
Joskus on tullu käytettyä pedaalimallista kompuraa basson ja vahvarin välissä mutta kyllä se on sitten loppujen lopuks kotiin jääny pölyttymään.
Hyvä soittotekniikka ja tasaisesti läpi kaulan soiva basso antaa paremman lopputuloksen.

PA:ssa bassoon yleensä laitetaan kompura ja sinne se sopii mutta lavalla on parempi että bassossa on kaikki dynamiikka käytössä, ainakin mun mielestä.
rijopu
10.08.2008 22:52:22
Itellä on ollut kompuralle käyttöä bändeissä, joissa joutuu peukuttelemaan. Sillä saa sormisoiton ja peukun erilaiset dynamiikat tasattua. Muuten en ole kompuralle löytänyt järkevää käyttöä. Jotkut villisti taajuuksia ja dynamiikka vatkaavat efektipedaalit olen tasoittanut kompuralla, mutta tämmöiset pedaalit ovat enimmäkseen päätyneet kiertoon. Live ja studiotilanteissa kompuraa tulee kuulemma käytettyä, mutta sen tekee mun tilanteessa miksaaja. Sillä saa kuulemma tiukkuutta soundiin, mitä ikinä sekin sitten tarkoittaa.

Niin kuin tuossa edellä jo mainittiin, niin hyvä tekniikka ja hyvin soiva soitin yleensä edesauttavat sitä, ettei perussoitossa peruskeikalla basistin tarvitse itse säätää kompuroiden kanssa.

Omistan EBS:n MultiCompin ja Aphexin PunchFactory ja kummatkin ajavat hommansa pätevästi. EBS:n hoitaa homman jyrkemmin ja tanakasti ja Aphex pehmeämmin ja aistikkaammin (mitä ikinä nääkin termit sitten tarkoittavat itse kullekin).
Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää... kalamies#14 >-)))> Haista basso!: Antitrendi Cityman
Muusikonrenttu
10.08.2008 23:08:43

Mullon tää:
http://www.bbesound.com/products/stomp_boxes/OptoStomp/index.asp

Hyvä härveli kyllä. Mutta en mä silti tykkää kompuraa käyttää. Liian tasasta tuubaa tulee soitosta tai sitte en osaa käyttää. :P
Aika vintage..
TurpaLarva
11.08.2008 01:59:30
Ittellä on Digitechin bass squeeze. Tuntuu vähän siltä, että sitä tulee käytettyä lähinnä sen takia, että semmosen sattuu omistamaan.

Tosin keikalla se on tosi hyvä kun muuten mä rämppään sitä bassoa aivan liian lujaa.
Kompura antaa mulle sitte semmosen ajatusmaailman ettei mun nyt kumminkaan tarvi tappaa sitä bassoa että sieltä ääntä tulis.
LoFisteillaan HiFeillä.
JussiKoo
13.08.2008 00:33:38
Tuommoista Bossia tulee käytettyä peukutettaessa. Aika vähälle on käyttö kuitenkin jäänyt...

http://www.bossus.com/gear/productd … .php?ProductId=154&ParentId=117
kallefuture
13.08.2008 16:23:26

Mä hommasin BBE:n Optostompin lähinnä suojellakseni kaappia äkkitöräyksiltä. SWR:n efektilenkkiin sijotettuna vola (gain) täysillä ja kompuraa n. klo 14. Ihan kun tulis enempi watteja ja kiinteemmin. Aina päällä. Ei muhjuta soundia: toimii yhtä yksinkertasesti kuin studioitten putkikompurat. Toi SWR:n nuppi on sellane päätteeltään ettei kompressoi, kuten putket. Yhtä vittumaisia töräyksiä (ilman kompuraa) ei ollu täysputki Mesalla. Tolla kompuralla korjaantu ja SWR:n päätteestä tuli aika rock. Etunen sitä olikin jo.
Kalle
Cornflake
13.08.2008 21:41:37
rijopu:
Omistan EBS:n MultiCompin ja Aphexin PunchFactory ja kummatkin ajavat hommansa pätevästi. EBS:n hoitaa homman jyrkemmin ja tanakasti ja Aphex pehmeämmin ja aistikkaammin (mitä ikinä nääkin termit sitten tarkoittavat itse kullekin).

Helvetin hyviä pelejä molemmat - jos ketjun aloittaja innostuu kompuraa hommaamaan niin kummallakaan noista ei mene metsään.
___ ___ ___

Mulla oli trankkupelien edessä melkein aina kompura (em. EBS). Ei mitään rankaa haukkausta, mutta skidi meininki toimi mulla. Putkinupin kanssa saa olla ilman.

PA ja studiohommat sitten erikseen, linjasoundiin ainakin itse isken kompressoria käytännössä aina.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Windreaper
14.08.2008 21:09:17 (muokattu 14.08.2008 21:10:25)
Jep, komppaan, kompura ei ole mielestäni basistille välttämätön kampe, jos tekniikka on kunnossa. Kompura on näppärä kampe tasoittamaan volaeroja, jos tykkää peukuttaa paljon, mutta en ole kaivannut sitä normaaliin sormi/plekumeininkiin.

EDIT: Studiohommat toki erikseen, tulee aina laitettua vähän kompuraa, mutta ketjuhan koski keikkakäyttöä.
kallefuture
15.08.2008 08:54:27

Ite olin kans 25 v. sitä mieltä, etten tartte. Huomasin vaan kun yleensä lujaa soitetaan kämpässä stygeillä tai kun soitan treeneissä bändissä linjaan, että se kompura tanakoittaa soundia. Ei vaadi kummosta soittotekniikkaa huomata toi ero.
Ennen Mesan nupilla pääte oli n. klo 9:ssä samat tehot saa SWR:stä n. klo 13:sta. Ja trankkupäätesärö ei oo kiva. Veikkaan, että monta pilliä ja ämyriä menee ihan turhaan paskaks...Redheadiin lisäsivät päivityksenä kompuran viimeksi.
Kalle
Boxeri
15.08.2008 10:05:21
rijopu:

Helvetin hyviä pelejä molemmat - jos ketjun aloittaja innostuu kompuraa hommaamaan niin kummallakaan noista ei mene metsään.
___ ___ ___

Mulla oli trankkupelien edessä melkein aina kompura (em. EBS). Ei mitään rankaa haukkausta, mutta skidi meininki toimi mulla. Putkinupin kanssa saa olla ilman.

PA ja studiohommat sitten erikseen, linjasoundiin ainakin itse isken kompressoria käytännössä aina.

Jep juurikin näin myös täällä. Eli EBS-multivitalisteporekompuraa oon käyttäny Peaveyn trankun kanssa. Tekee hyvää kun pikkusen puristaa kasaan, jämäköittää soundia.

Ampegilla en huomannut tarvetta kun testailin niin kompuralla, kun ilmankin, näkyy tasoittaa ihan itsekseen kun etusen driveriä hitusen narauttaa auki.
Behind the smile, theres danger and a promise to be told. You never knew.
Jamppa2
15.08.2008 11:57:19
Ei toi nyt mun mielestä oo ihan niin että jos osaa soittaa niin komppura olis sormis. On vahvistimiä ja bassoja mitkä toistaa eri taajuuksia eritavalla ja dynamiikka vaihtelee jopa eri kielillä (Fenderin e-kieli esim.) Tietenkin jos osaa niin soitto on tasaisen tappavaa ja hyvä niin, mutta kyllä toi komppura mun mielestä tasoittaa ja tiukentaa sitä mökää mitä vahvistimesta ulos tulee.
Jotain pientä.
Cornflake
15.08.2008 15:59:49
Jamppa2:
kyllä toi komppura mun mielestä tasoittaa ja tiukentaa sitä mökää mitä vahvistimesta ulos tulee.

Jeps ja tuo parhaimmillaan sitä jotain lisää.

Bassossa on aina dynamiikkaa kummiskin vaikka muille jakaa + kestää paremmin kompressointia kuin kihinät. Jotkut tosiaan osaa varmaan hanskata ton sormilla, putket tasoittaa sopivasti ajettuna menoa ja kompura on myös hyvä veto. Sama se millä mennään, kunhan murisee.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
molder
15.08.2008 16:17:22
Kyllä siitä on keikoilla hyötyä ja kun kotona tms. studiossa äänittelee, varsinkin suoraan pöytään meiningissä.
Jos pistää esim. ennen di.boxia sopivan miedon kompuroinnin ja perään limitteri sopivalla leikkomisella niin tulee kyllä paremmin mixaaja tiskiin. Jos on rankempi tatsi niin ehdottomasti kannattaa kokeilla tai jos on muita härpäkkeitä edessä, säröö tai chorusta tai muuta. Eka miedommalla säädöllä ja siitä kokeiee sitten kovempaa lyttäystä. Bossin bassolle tarkoitettu limiter Enhancer on hyvä peruskalu esim. Jossain släppäily-äänittelyssä aika ehdoton esim.

Soitan pääasiassa tanssi musiikkia( myös rokki ja rautalanka), ja kitaristi kehoitteli ostamaan kompuraa. (molemmilla kitaristeilla luonnollisesti on). Reilun kymmenen vuotta soittanut eikä mieleenkään ole tullut hommattua semmosta.
Onko keikka tilanteeseen hyvä kyseinen laite ja käyttö / laite kokemuksia tarvitaan
"The SOUND of VOLUME"
stenel
15.08.2008 17:37:07
Niin kotisoitossa, treeneissä (ja keikalla ilman erillistä miksaajaa) on kompressori huippulaite etenkin pop/rock/heavy-mussiikissa.Basso reagoi upeasti mm. huiluääniin ja tappingiin.
Jag känner en bott
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)