Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Edge Pro:n säätämisestä (RG1570)
1
Dtfani
09.08.2008 20:41:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs kammessa on tavallaan löysiä. Eli kun sitä käyttää, se liikkuu vähän ennen kuin kielet varsinaisesti löystyvät/kiristyvät. Olen tosi huono selittämään joten toivottavasti joku saa selvää. Mukana tulleessa oppaassa neuvotaan vaihtamaan ne valkoiset nipukat siitä varresta mutta kitara on vasta puolisen vuotta vanha. Sitä voi vissiin kiristää mutta voisko joku neuvoa vielä kaiken varalta, etten hajota tätä :)? Tämä on tosiaan minun eka floikkakitara että vielä opettelua tämä säätäminen..
 
lavaamo
09.08.2008 20:47:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko se kampi aivan pohjassa asti?
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Henkka370
09.08.2008 20:47:53 (muokattu 09.08.2008 20:49:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Vaiha ne valkoset palaset.
 
Tuossa mun RG:ssä on EDGE II, jossa ei ole valkosia palasia, kun siinä on kiristys ruuvit mitä pystyy säätämään vasta kun nykäsee floikan irti. En tiedä onko noissa Edge Pro talloissa samanlaisia, epäilen
 
Dtfani
09.08.2008 20:48:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko se kampi aivan pohjassa asti?
 
Kyllä se pohjassa on. En vielä tosiaan raskisi vaihtaa niitä nipukoita..
 
oiva tumpeloinen
09.08.2008 21:12:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen palojen vaihtamista, koita laittaa niiden alle teippiä tai kynsilakkaa. Sillä pitäisi toimia.
 
Jemppa
09.08.2008 21:12:37 (muokattu 09.08.2008 21:13:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto on se, että tämä "putki" jossa kampi on kiinni on löystynyt. Siihen ei auta muu kuin ottaa talla kokonaan kropasta irti ja kiristää tuota vastinmutteria joka korjaa tilanteen. Näin olen itse tehnyt noin 4-5 Edgen/Lo-Pro Edgen kohdalla.
 
Muoks. Oho! Kyseessä olikin Edge Pro. Sori! :oP
 
Jemit on jees!
Sensonic
10.08.2008 09:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, poikkeaako tuon Edge Pro tavallisesta Edgestä hirveästi, mutta kannattaa tsekata seuraavat asiat:
 
1) kammeen muoviosat, joiden pitäisi pitää kampi paikallaan. Jos ovat kuluneet, ne pitää vaihtaa. Eivät maksa mansikoita.
 
2) kammen "sylinteri" (siis se, mihin kampi työnnetään) voi olla irti tallasta. Mikäli on, niin "sylinterin" juuressa olevaa kiinnitysruuvia täytyy kiristää.
 
3) sylinterin päässä on jousi, joka tavallaan lukitsee kammen sylinteriin. Kannattaa myös tsekata sen kireys.
 
Eipä tuo kammen löysyys voi oikein muista asioista johtua.
 
Niin, ja nuo huomiot ovat sitten meikäläisen alkuperäisestä RG-550:stä vm. 1987-1988, jossa on Edge -talla.
 
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
oiva tumpeloinen
10.08.2008 10:07:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, poikkeaako tuon Edge Pro tavallisesta Edgestä hirveästi, mutta kannattaa tsekata seuraavat asiat:
 
1) kammeen muoviosat, joiden pitäisi pitää kampi paikallaan. Jos ovat kuluneet, ne pitää vaihtaa. Eivät maksa mansikoita.
 
2) kammen "sylinteri" (siis se, mihin kampi työnnetään) voi olla irti tallasta. Mikäli on, niin "sylinterin" juuressa olevaa kiinnitysruuvia täytyy kiristää.
 
3) sylinterin päässä on jousi, joka tavallaan lukitsee kammen sylinteriin. Kannattaa myös tsekata sen kireys.
 
Eipä tuo kammen löysyys voi oikein muista asioista johtua.
 
Niin, ja nuo huomiot ovat sitten meikäläisen alkuperäisestä RG-550:stä vm. 1987-1988, jossa on Edge -talla.

 
Edgessä ja Edge Prossa on samanlainen kammen holkki. Tuossapa ne vaihtoehdot sile löysyydelle ovatkin. Eipä jää noiden jälkeen enää liikkuvia osia. Kovin usein suurin klappi johtuu kohdasta 2.
 
Dtfani
11.08.2008 10:09:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvoista!
 
Sensonic
14.08.2008 06:26:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy itsekin käyttää tätä threadia hyväkseen:
 
ostin eilen Levytukusta kitaraprojekteihini vasuri Edge-Pron 160 eurolla. Tallaa tutkittuani huomasin sen alapuolella punaiset muovikappaleet, joihin ilmeisesti tungetaan kielien pallo-osa, eli kieliä ei tarvitsisi katkaista pallo-osastaan, kuten vm. 1987-1988 RG-550:ssäni, jossa on Edge -talla.
 
OK, mitenkäs tuohon Edge Prohon sitten vaihdetaan kielet, kun se on paikallaan kitarassa? Otetaanko takana oleva, jousien ja talla suojana oleva pleksi pois vai väännetäänkö talla kammella niin alas, että kielet pystyy vaihtamaan?
 
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
kilu79
14.08.2008 10:55:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK, mitenkäs tuohon Edge Prohon sitten vaihdetaan kielet, kun se on paikallaan kitarassa? Otetaanko takana oleva, jousien ja talla suojana oleva pleksi pois vai väännetäänkö talla kammella niin alas, että kielet pystyy vaihtamaan?
 
Vaihdat kielet samalla tavalla kun ennenkin; edge prossa se pallo mahtuu siitä "tallan lukosta" läpi.
 
Sensonic
14.08.2008 12:27:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdat kielet samalla tavalla kun ennenkin; edge prossa se pallo mahtuu siitä "tallan lukosta" läpi.
 
OK, kiitos tiedosta!
 
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
oiva tumpeloinen
14.08.2008 13:58:47 (muokattu 14.08.2008 13:59:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK, kiitos tiedosta!
 
Joo. Sitä vain joutuu ruuvaamaan enemmän auki. Edge Pro muuten toimii myös ilman niitä palloja. Ne voi myös katkaista, jos tahtoo käyttää vanhaan tapaan tai joutuu jossain nopeasti ruuvaamaan vanhan (poikenneen) kielen takaisin paikoilleen.
 
lindo
14.08.2008 14:23:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Edgen muoviholkkisysteemi on kyllä ihan pepusta, ja mä vaihdoinkin joskus muinoin tuohon ruuvattavaan:
http://www.stringblocker.com/en/details/images/original_floyd_big.jpg
Siis ostin varaosana tuon pelkän kampisysteemin ... oisko ollu Schaller.
 
Mutta jep, tuo klappi johtunee siitä että se tuubi johon kampi työnneään on löysällä.
 
Rok rok
JoeHans
14.08.2008 15:49:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Edgen muoviholkkisysteemi on kyllä ihan pepusta, ja mä vaihdoinkin joskus muinoin tuohon ruuvattavaan:
http://www.stringblocker.com/en/details/images/original_floyd_big.jpg
Siis ostin varaosana tuon pelkän kampisysteemin ... oisko ollu Schaller.
 
Mutta jep, tuo klappi johtunee siitä että se tuubi johon kampi työnneään on löysällä.

 
Istuuko nuo Schallerin kammet sitten suoraan tuohon perus edgeen?
 
Trying is the first step towards failure.
tender.insanity
15.08.2008 19:19:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli kieliä ei tarvitsisi katkaista pallo-osastaan, kuten vm. 1987-1988 RG-550:ssäni, jossa on Edge -talla.
 
Koskaan en ole Edge/Lo-Prolla katkaissut palloa, vaan pallopää on virittimessä kiinni.
 
Sensonic
16.08.2008 10:12:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä otin ne punaiset muoviset kielipallojen pidikkeet helvettiin tuosta tallasta, kun se ei muuten olisi mahtunut kitaraan sen pienemmän floikkarouttauksen takia.
 
Niin, se unohtui mainita, että laitoin tuon Edge-Pro:n kiinni "ibanezmaiseen" Wolf-SS neck-thru-body -kimppatilauskitaraan. Vähän joutui modaamaan, mutta se meni sitten loppupelissä paikalleen ihan hyvin ja vaikka olin lukenut netistä "kauhujuttuja" Ibanezin laittamisesta muun (lisenssi)floikan tilalle, niin se meni paikalleen heittämällä.
 
Niistä kauhujutuista: "paalujen" kiinnitysväli on kuulemma seuraava:
 
-OFR: 74,3 mm
-Gotohin lisenssi: 74,0 mm
-Ibanez: 73,0 mm
 
Joka tapauksessa Edge-Pro meni hyvin paikalleen ja nyt pitäisi sitten vielä säätää intonaatio.
 
Niin, ja ennen kuin joku kirjoittaa, että olisit ostanut alunperin kaupasta jo sellaisen kitaran johon ei tarvitsisi vaihtaa osia, niin siihen täytyy etukäteen vastata, että Ibanezilta tuskin löytyy vasuri neck-thru-bodya ja en ole maksanut itse muuta kuin tuosta Edge-Prosta. Kitara on tullut mulle kimppatilauksen järkkäyspalkkiona, joten kokonaiskustannukset ovat mielestäni vielä sangen maltilliset.
 
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
ReBeat
29.12.2013 21:16:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sensonic: Mä otin ne punaiset muoviset kielipallojen pidikkeet helvettiin tuosta tallasta
 
Mä otin ne äsken kanssa pois kun totesin ettei niillä ole yhtään mitään virkaa siellä. Kielten pallukat ei ensinnäkään edes ohjaudu niihin kiekuroihin saatikka pysy niissä. Soundaa myös heti paremmalta kun tallassa ei ole kyseisiä muovisia kiekuroita mukana keikkumassa. Suosittelenkin tällä päivämäärällä kaikkia Edge Pro:n omistajia poistamaan nuo muoviset jätteet talloista pois.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «