Aihe: PA-kamat treenikämpälle - pari kysymystä viisaammille!! ;)
1 2 3
ranttis
17.01.2008 21:51:10
lainaampas röyhkeästi tätä ketjua, kun uuden avaamisesta valitettais kumminkin.=)

eli meille tarvis saada PA kamat treenikselle (ja toivottavasti tuleville keikoille). budjetti on n.900€, niin olisko tämmöset hyvät?:http://www.thomann.de/fi/yamaha_mg_166fx.htm ja
http://www.thomann.de/fi/db_technologies_s_350_entertainer_system.htm + puhat tietysti. eikös se oo sillai, ettei tarvi muuta kun noi?
niinpä...
rintapek
17.01.2008 22:48:36

8" elementin rajat tulevat helposti vastaan.

Duoda... kuuntelin tuossa joku aika takaperin noita RCF:n TT08 aktiiveja. Ei ne elementin rajat ihan kättelyssä tule vastaan... hinnaltaan (n 1200~ ) vaan ei sovi useimpien kysyjien budjettiin.

Isompien yläpäiden hankkiminen tuohon settiin ei juurikaan auta, sillä Subin jakari ajaa sinne ylös lähinnä ylämiddleä ja yläpäätä. Jää ohkaiseksi se toisto jos sinne vaihtaa isommat kaapit.
En tiedä mikä tuossa on jakotaajuus, mutta 150W vahvistusta/puoli, niin ei sinne kovin tehonkestoista ämyriä ole tarkoituskaan laittaa.

Ehdottaisin hankkimaan sinne yläpäiksi kohtuukokoiset aktiivit. Subia voi ajaa sinällään ja sieltä subin rinnaikkaislähdöstä sitten niille aktiiveille.
Eli Mikseri---> Sub ----> Aktiivikaapit (nimenomaan niistä rinnakkaislähdöistä linjatasoista.)

Tuossa kytkennässä sitten on samantekevää vetääkö piuhan ensiksi yläkaappiin ja sieltä subiin vai päinvastoin. Subi toimii pelkkänä "lisäbassona", mutta se yläkaappi hyytyy huomattavasti aikaisemmin, kuin olisi tarve. Jos subin oma jakari ei kelpaa, niin sitten ulkoistettu jakari ... siis minun mielestäni.
One kind of music only - the good kind
rintapek
17.01.2008 23:55:43

eli meille tarvis saada PA kamat treenikselle . eikös se oo sillai, ettei tarvi muuta kun noi?

Joku asiantuntevampi voisi tämän jutun mielummin kirjoittaa... mutta menköön.

PA- kamat ja treenis on jokseenkin "ylimitoitettu" yhdistelmä... ainakin useasti, sillä jos siellä treeniksellä on skittakombot ja bassostyrkka, niin mitä sieltä "PA- kamoista" täytyy saada kuulumaan sellaista ekstraa, mihin nuo instrumenttien omat vahvistimet eivät piisaa?
Laulu? Akustinen? Jotain muuta, mitä?. Laulu ja akustinen eivät sitä subbaria kaipaa. Lähinnä basso, bassari ja mahdolliset kiipparit. Noissakin saa olla jokseenkin varovainen. Jos alle 100Hz, eli subbarin taajuuksista puhutaan, niin minä en sinne saa mahtumaan kahta nuotillista instrumenttia, vaikka mikä olisi.

Sitten mielummin kenties puhutaan "laulukamoista". Eli mikseri - vahvistin - kaiutin. Tai mikserivaffari ja kaiutin tai mikseri ja aktiivikaiutin. Makuasioita, sano.
Saapi laulut kuulumaan sekä treeniksellä, että keikalla. Jos rumpuja tarttee mikittää, niin johonkin rajaan asti se on "laulukamoillakin" mahdollista. Bassarimikistä vaan kun leikkaa sen "basson" pois. Ei tule sitä mahtavaa kumausta, mutta kuuluupa nuijan napsahdus kuitenkin. Tuommoisella systeemillä tuli vedettyä monta vuotta, eikä mitään vikaa.

Treeniksellä pärjää vähälläkin. Jos samoja kamoja on tarkoitus keikalla kuljettaa, niin useimmiten kai kysytään, että kai näistä lähtee tarpeeksi watteja?
Jos keikka on siellä "pitserian nurkassa", niin useimmista vehkeistä ääntä lähtee liikaakin. Vastaavasti omia kamoja on turha mitoittaa tulevaa stadionkonserttia silmälläpitäen.

On jokseenkin surullista katsottavaa, jos bändin kitaristalla on kahdeksan keppiä ja kuusi vaffaria ja parin tonnin pedaalilauta; basistalla vuosikertapresari ja Ampegit ja rantasaunat; ja runmut, joihin meikäläisellä ei koskaan tule olemaan varaa... ja sitten kysytään laulukamoja budjetilla kolmesataa tai mielummin alle. Jos bändissä lauletaan, niin laulu on se olennaisin osa. Siihen ei kuitenkaan kukaan ole halukas satsaamaan?
iba68nez
18.01.2008 07:51:28
Duoda.... tuo HK Audio joka teillä on käytössä on ilmeisesti HK:n "budjettiluokan" laitteita. Jos meinaatte niiden pienten "telkänpönttöjen" kautta laittaa tulemaan enemmän tavaraa kuin laulu niin muroille menee. Voin kertoa kokemuksesta.

Jep, mut tässä ei ollukaan koko totuus. Muusikoiden.netin torin ystävällisellä avustuksella tilasin eilen yläkertaa varten hieman lisää tavaraa:
- 2 kpl Martin Mach M123 12"/6.5"/2xTweeter passiivikaappi
- Behringer EP2500 pääte 2x750W (4ohm) / 2x500W (8ohm)

Ja sit sen aktiivisubbarin kautta laitetaan ne HK:n 8" telkänpöntöt jos siltä tuntuu, vaikka monitoreiks tai jotain. Katotaan nyt miten paketti soi treenikämpällä.
iba68nez
18.01.2008 14:25:57
Jep, mut tässä ei ollukaan koko totuus. Muusikoiden.netin torin ystävällisellä avustuksella tilasin eilen yläkertaa varten hieman lisää tavaraa:
- 2 kpl Martin Mach M123 12"/6.5"/2xTweeter passiivikaappi
- Behringer EP2500 pääte 2x750W (4ohm) / 2x500W (8ohm)

Enpäs sit tilannukaa noita kaappeja, toisessa oliki kuulemma jotain vikaa. Etsintä jatkuu.
ranttis
18.01.2008 17:09:18
Joku asiantuntevampi voisi tämän jutun mielummin kirjoittaa... mutta menköön.

PA- kamat ja treenis on jokseenkin "ylimitoitettu" yhdistelmä... ainakin useasti, sillä jos siellä treeniksellä on skittakombot ja bassostyrkka, niin mitä sieltä "PA- kamoista" täytyy saada kuulumaan sellaista ekstraa, mihin nuo instrumenttien omat vahvistimet eivät piisaa?
Laulu? Akustinen? Jotain muuta, mitä?. Laulu ja akustinen eivät sitä subbaria kaipaa. Lähinnä basso, bassari ja mahdolliset kiipparit. Noissakin saa olla jokseenkin varovainen. Jos alle 100Hz, eli subbarin taajuuksista puhutaan, niin minä en sinne saa mahtumaan kahta nuotillista instrumenttia, vaikka mikä olisi.

Sitten mielummin kenties puhutaan "laulukamoista". Eli mikseri - vahvistin - kaiutin. Tai mikserivaffari ja kaiutin tai mikseri ja aktiivikaiutin. Makuasioita, sano.
Saapi laulut kuulumaan sekä treeniksellä, että keikalla. Jos rumpuja tarttee mikittää, niin johonkin rajaan asti se on "laulukamoillakin" mahdollista. Bassarimikistä vaan kun leikkaa sen "basson" pois. Ei tule sitä mahtavaa kumausta, mutta kuuluupa nuijan napsahdus kuitenkin. Tuommoisella systeemillä tuli vedettyä monta vuotta, eikä mitään vikaa.

okei eli siihen saada akkari (välillä), laulu ja toisen kitaristin vahvistin toistaiseksi, kun sillä ei oo viel muuta ku toi microcube. eli siis tota subbaria ei tarvita.

huone on n.3x7m kokonen, jos sillä väliä. Niin oiskos tämmöset kamat siihen hyvät siihen tarkotukseen?

http://www.thomann.de/fi/db_technologies_opera_402_live_aktivbox.htm tommone aktiivikajari ja tommonen mikseri: http://www.thomann.de/fi/yamaha_mg_166c_usb.htm eikös noita kanavia kannata olla mielummin liikaa, kuin liian vähän?
niinpä...
rintapek
19.01.2008 00:10:11 (muokattu 19.01.2008 00:11:05)

okei eli siihen saada akkari (välillä), laulu ja toisen kitaristin vahvistin toistaiseksi, kun sillä ei oo viel muuta ku toi microcube. eli siis tota subbaria ei tarvita.

Minun mielestäni EI. Lauluun ja akkariin ja mikrokubeen subbarit ovat jokseenkin rahan haaskausta.

huone on n.3x7m kokonen, jos sillä väliä. Niin oiskos tämmöset kamat siihen hyvät siihen tarkotukseen?
Kysytyillä kamoilla treeniksellä alkavat mikit kiertämään, ennenkuin kajarien ulosanti on testattu...

Minä olen harrastajapoju. Maailmanluokan saundista en osaa sanoa mitään. Nuo dbTechin Oopperat on meikäläisen kyllä yllättäneet täysin. Kuten moni muukin piskuinen aktiivipömpeli. Hyvää ei saa halvalla, mutta noita ämyreitä kuitenkin luonnehtisin sanoilla kohtuuhintainen ja käyttökelpoinen.
Jäsen JK:lla lienee myynnissä pari hintaan 700,- ja ständit kaupan päälle.
Täällä ei kai saa mainostaa, mutta meikäläisellä ei ole mitään syytä mainostaa JK:n ilmoituksia. Vastaavia pömpeleitä lienee edelleen myynnissä Akun Tehtaalla?

Jos taas mikserissä lukee päällä Yamaha, niin se on parikymppiä kalliimpi kuin A tai B tai T. Meikäläinen vetää tässä budjettiluokassa, mutta noita Y- tuotteita ei ole koskaan tarvinnut testata huollon tai takuun puolesta. Saundista en välttämättä tiedä, mutta mikäli tuommoisella ei saa mitään tolkullista aikaan, niin syy ei välttämättä ole kamoissa.

ikös noita kanavia kannata olla mielummin liikaa, kuin liian vähän?

Lue rauhassa lisää mikserin ostajan ABC:tä
JK
19.01.2008 12:36:52
Jäsen JK:lla lienee myynnissä pari hintaan 700,- ja ständit kaupan päälle.
Täällä ei kai saa mainostaa, mutta meikäläisellä ei ole mitään syytä mainostaa JK:n ilmoituksia.

Mä voin kylmästi mainostaa. Mulla oli tuollaiset db:n 12" kaapitkin joskus, eikä niistä voi puhua samana päivänä kuin noista 15" jotka mulla on myynnissä.

Todella puhdittomat pelit oli ne 12". Kotelo on samankokoinen, mutta vahvistinteho ei.

db ilmoittaa aika optimistisesti noita tehoja. Näissä mulla myynnissä olevissa luvataan peräti 450 + 100. mutta oikeampi totuus on varmaan 300 + 50. Riittävästi kyllä. Rinnalla ole soittanut Mackien SRM 450- sarjalaisia, eikä nuo häviä normikäytössä yhtään. Mackie on vaan erottelevampi.

Eikä mulla ole syytä koettaa huijata ketään. Mulla on kaapit ylimääräisinä, en myy niitä siksi että ne olisivat huonot vaan siksi että en niitä tällä hetkellä tarvitse. (Ja aina on jotain uutta hankinnassa)
iba68nez
23.01.2008 12:16:04
No niin, eilen oli sit ekat treenit nykyisellä kokoonpanolla ja vaik kaikki PA-vermeet ei ollu vielä kehissä niin musiikillisessa mielessä jäin oikeen hyvä maku. Kyllä se siitä.

Loppujen lopuks PA on hahmottunut jonkinmoiseen kuosiin. Alunperin tämän ketjun ekassa viestissä ehdottelemiani T-tuotteita ei sitten tullukaan kämpän täytteeks. Sikäli mikäli jotakuta kiinnostaa niin raportoin tähän millasilla PA-kamoilla coverit alkaa raikua:

- Soundcraft Spirit FX8 mikseri
- Behringer EP2500 pääte
- 2 kpl HK Audio Powerworks RS122
- 2 kpl HK Audio Powerworks RS82
- HK Audio Powerworks RS 15 A aktiivisubbari

RS122:ia ajetaan päätteellä ja aktiivisubi elää omaa elämäänsä mikserin alaryhmästä (kaikki kanavat mukana groupissa). RS82 pikkupöntöt laitetaan joko subbarin satellite outteihin tai sit ketjuun RS122:ien perään.

Ai nii, lisäks jostain tarttu matkaan pari kappaletta aktiivimonitoreita. Tuntuivat pöhöttävän mikserin AUXeista ja täyttävän tehtävänsä. Pakko myöntää et toisessa lukee The Box. Nolo juttu mut eipä siitä montaa kymppiä maksettukaa.
kivijohannes
23.01.2008 22:41:15

Tähän heittäisin idean pa-kamojen ostajille, että tehkää suunnitelma pykälää isommista vehkeistä ja hankkikaa ne pikkuhiljaa. Riittävän hyvä laatuiset, ja riittävän tehokkaat. Aluksi Panostus yläkaappeihin ja unohtaa ne subit, niitä saa lainattua jostain keikkoja varten. Nälkä kun kasvaa ja homma kehittyy, niin ne yläkaapit voi heittää monitoreiksi isompien tieltä.
Kamojen myyminen uusien tieltä on aina kallista, joten Lenin sedän 5 vuotissuunnitelma on aika toimiva ratkaisu. Behringerit tuppaavat lojumaan ennenpitkää kämpän nurkassa nekin maksavat kuitenkin jotakin ja jälleenmyynti on hieman tuskaista. Joten kannattaa miettiä tarkkaan, että joka ostoksella on käyttöä myös setin laajentuessa.
Yläkaappeina toimii aika pitkälle täällä mainitut mackie srm450. riittää kapakka tasolle loistavasti. toimivat myöhemmin monitoreina jos on tarvetta isompiin vekottimiin.
Mikseri kannattaisi ehkä hankkia käytettynä. vähintään 10 mikkikanavaa, koska myöhemmässä vaiheessa niitä tarvitaan aina vaan lisää. Sen minkä joutuu laittamaan uuteen saksan ihmeeseen, niin sillä rahalla saa jo kelpo merkkisen käytetyn.
En ole mikään ammattiukko, omistan vain liikaa t- ja B merkkisiä valmisteita. Jokainen niistä on vaihtolistalla, vaikka tappelen ainoastaan piirikunnallisella tasolla.

Markalla saa markan vehkeet- tai ainakin behringerin.
jonneh
08.08.2008 16:12:58

THE T.MIX PM184X II -mikserivahvistin

Onko toi mikserivahvistin hyvä noin kotioloissa karaoke lauleskeluun?
tekeekö tuolla mikserillä ylipäätänsä mitään?
Hevillä ei hävitä!
Woodoo
09.08.2008 02:28:29
THE T.MIX PM184X II -mikserivahvistin

Onko toi mikserivahvistin hyvä noin kotioloissa karaoke lauleskeluun?
tekeekö tuolla mikserillä ylipäätänsä mitään?

Ei varmasti ole hyvä missään oloissa. Kai se jotenkin toimii siinä tehtävässä mikä sille on annettu. Koti karaokeen varmaan uskaltaa ostaa. Ohan siinä takuu, mut on se mun mielestä aika kalliskin tollaseks... On siinä 30 päivän palautusoikeudetkin.
Kaamea kapula
13.01.2009 11:01:06
Haussa kompakti mikseri treenikselle sekä satunnaisille pikkukeikoille laulukäyttöön.1 lead ja 1-2 taustaa.
Kajareina Yorkville Elite-sarjalaiset 2kpl 350w+vahvistin+prossu.

Toistaiseksi ei ole tarvetta muihin mikityksiin joten kanavia ei tarvita kuin ehkä max. 6 jossa siinäkin jää varaa mahdollisiin basari ja rumpuoveri ym. mikityksiin.

Jonkunlaista laatukriteeriä olisi tarkoitus pitää eli hyvälaatuista kohtuuhintaan.

Aiheita asian tiimoilta on kyllä pyöritelty paljon mutta jos on jollain on tuoreita suosituksia niin kiitollisena otetaan vastaan.Kiitos.
Menevällä miehellä on kivekset peräkkäin!
Fed
13.01.2009 15:36:04 (muokattu 13.01.2009 15:37:19)
Jos et hirveen montaa kanavaa tosiaan tarvi niin Yamahalla on toi MG sarja. Tuota MG 124 C:tä oon käyttäny sillon tällön pikkukeikoilla ja on toiminu. Hinta näytti olevan T-kaupassa 205€ ja noita kyllä saa hyvin Suomestakin. http://www.thomann.de/fi/yamaha_mg_124_c.htm
Kaamea kapula
13.01.2009 23:14:12
Ok,kiitti.
Just jotain tuon tapaista ois hakusessa.
Pitääpä tutkailla tarkemmin.
Menevällä miehellä on kivekset peräkkäin!
olex_tur
27.03.2013 18:27:50

http://www.thomann.de/fi/the_box_pro_achat_215218_amp_bundle.htm
Onko kokemuksia noista box pro kaiuttimista?
Subeista oon kuullu vähä kehuja, mut noi yläpäät on ehkä vähä "vanhanaikaiset" mun makuun.
There is no business like LOW business.. http://www.youtube.com/watch?v=sMGVvz93_kE
Einherjar
27.03.2013 19:18:48
olex_tur: http://www.thomann.de/fi/the_box_pro_achat_215218_amp_bundle.htm
Subeista oon kuullu vähä kehuja, mut noi yläpäät on ehkä vähä "vanhanaikaiset" mun makuun.

No en minä tiedä tuosta vanhanaikaisuudesta... Kyllä tuolla kokoonpanolla on hyvänkin kuuloista kaappia liikenteessä.

Kerran olen kuullut moista settiä kun osuin katselemaan erään bilebändin keikkaa. Hankala nyt sanoa sitten kovin kriittisesti, että miltä tuo setti omissa puikoissa kuulostaisi. Tuon perusteella jäi kuitenkin sellainen olo, että melko mutaisen kuuloinen yläkaappi oli kyseessä, eikä alakertakaan kovin matalalta pölähtele.
Tuli vähän Jbl:n Jrx125 mieleen, mutta hieman vähemmällä räkimisellä ja yläpää feidasi alempaa pois. Samanoloista suttuisuutta kuitenkin, mitä tulee alakeskialueeseen.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Örkinrumilus
27.03.2013 19:41:11
olex_tur: http://www.thomann.de/fi/the_box_pro_achat_215218_amp_bundle.htm

alakerroilla eka rokkikeikka edessa ens viikonloppyna, kerron miten kavi.
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
Krisse82
27.03.2013 20:58:08
Einherjar: No en minä tiedä tuosta vanhanaikaisuudesta... Kyllä tuolla kokoonpanolla on hyvänkin kuuloista kaappia liikenteessä.

Kerran olen kuullut moista settiä kun osuin katselemaan erään bilebändin keikkaa. Hankala nyt sanoa sitten kovin kriittisesti, että miltä tuo setti omissa puikoissa kuulostaisi. Tuon perusteella jäi kuitenkin sellainen olo, että melko mutaisen kuuloinen yläkaappi oli kyseessä, eikä alakertakaan kovin matalalta pölähtele.
Tuli vähän Jbl:n Jrx125 mieleen, mutta hieman vähemmällä räkimisellä ja yläpää feidasi alempaa pois. Samanoloista suttuisuutta kuitenkin, mitä tulee alakeskialueeseen.

Varsin tuolta se kuulostaa, ootko ollu kuuntelemassa missä? Etten olisi ollu samalla keikalla:D Subi mielestäni menee kuitenkin tarpeeksi alas noihin hommiin. Mutta yläkerta on juurikin kuvailemasi kaltainen. Mitäänhän nuo ei maksa!
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)