Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Asiaa basson kielistä
1 2 3 4
-miksu-
07.08.2008 11:41:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällänen alottelija asialla..
 
Mitä eroa eri kielillä oikeastaan on käytännössä? Kielten vahvuuksissa ja pintakäsittelyissä on niin paljon eroa, että uusien ostaminen on pelkkää arpapeliä.
Ostaessani mun Ibanezin se tuli Elixirin kielillä, jotka on jotenki pinnoitettu. Ainakin ne ovat olleet tosi kestäviä (ja kalliita ü). Nyt on tilauksessa Warwick Red label 045-105.
 
Jos joku voisi kertoa hieman yleistietoa kielistä ja siihen liittyvistä asioista, olisin kovin kiitollinen. Miten esim. eri paksuudet vaikuttaa soittamiseen? Ja pintakäsittely? Entä materiaali?
 
Sir Härö
07.08.2008 11:53:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällänen alottelija asialla..
 
Mitä eroa eri kielillä oikeastaan on käytännössä? Kielten vahvuuksissa ja pintakäsittelyissä on niin paljon eroa, että uusien ostaminen on pelkkää arpapeliä.
Ostaessani mun Ibanezin se tuli Elixirin kielillä, jotka on jotenki pinnoitettu. Ainakin ne ovat olleet tosi kestäviä (ja kalliita ü). Nyt on tilauksessa Warwick Red label 045-105.
 
Jos joku voisi kertoa hieman yleistietoa kielistä ja siihen liittyvistä asioista, olisin kovin kiitollinen. Miten esim. eri paksuudet vaikuttaa soittamiseen? Ja pintakäsittely? Entä materiaali?

 
Elixireistä red labeliin siirtyminen on melkonen kierresyöksy.
 
Itse olen havainnut DR:n kielet parhaiksi.
 
saatanan saatana :|
kallefuture
07.08.2008 12:47:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warwickin red labelit ei kestä kovin kauaa soivina. Jos se on kriteeri. Eivät sammu kauniist ikääntyessääni..DR:ät kestää ja...Muistaakseni SIT nikkeli versiot oli hyvii. Ja blue steelit. Rotot on hyvii mut ei kestä kauan kirkkaina. Hiotuista Thomastik jazzit - soivimmat kielet ikinä.... Munsta stutioon hyvät mihin tyyliin vaan. Släppiin ei kuitenkaan.
Kalle
 
kallefuture
07.08.2008 12:54:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...ja ja Fendertyyppisissä bassoissa ohkasemmat setit esim n. 0.95 vahvin. Soittotuntuma tuolloin hiukan kevyempi kuin paksummissa seteissä. Paksummista kielistä ememmän ääntä. Pintkäsittelyt vaikuttaa soundiin ja soitettavuuteen. Kyllä niistä tietoo on ja paljon valmiita threadeja esim. talkbass tai hakusanalla bass strings, bass strings review. Etsi.
Kalle
 
Jayh
07.08.2008 13:11:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy kannattaa DR kieliä kanssa.. olen myös pyramid (gold) merkkisiä käyttänyt ja ovat myös olleet hyviä.
 
naakka
07.08.2008 14:05:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

suosittelisin välttämään niitä warwickin kieliä, itsellä on huonoja muistoja sellaisista. ne on hirvittävät raastinraudat ja varsinkin kun olet tottunut niihin elixireihin niin voi olla äkkiä sormet rakoilla. muuten en kauhean viisaita osaa sanoa kun ostan yleensä ensimmäisen setin mikä eteen sattuu kun kielenvaihdolle tulee tarvetta=)
 
Kovaa peliä!
kallefuture
07.08.2008 14:30:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä..Takavuosina Ibanezin kielet oli hinta/laatu-kestoiältään hyvii verrattuna näihin `raastinrautoihin`. Kommentoikaa onko halpoja hyviä enää ollenkaan?
Kalle
 
Beelsebub
07.08.2008 15:22:29 (muokattu 07.08.2008 15:24:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rotot on hyvii mut ei kestä kauan kirkkaina. Hiotuista Thomastik jazzit - soivimmat kielet ikinä.... Munsta stutioon hyvät mihin tyyliin vaan. Släppiin ei kuitenkaan.
Kalle

 
Jaahas. Taas tehdään ihmisen elämää vaikeammaksi. Meinasin seuraavaksi laittaa nauhattomaan Rotosoundin flatit, mutta pitääkö nyt sitten kuitenkin testata noita Thomastikejä....
 
Warwickin kielistä en ole vielä hyviä löytänyt. DR:stä on kitaran puolella huonoja kokemuksia joten bassopuolella en ole edes testannut. Nyt on Elixirit kiinni toisessa bassossa ja toimii muuten hyvin, mutta jostain syystä pinnoite alkoi irtoamaan jo n. kuukauden soittelun jälkeen.
 
L.Ruoska
07.08.2008 16:17:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos joku voisi kertoa hieman yleistietoa kielistä ja siihen liittyvistä asioista, olisin kovin kiitollinen. Miten esim. eri paksuudet vaikuttaa soittamiseen? Ja pintakäsittely? Entä materiaali?
Red Labelit on kielten pohjasakkaa, sulla tulee ikävä niitä vanhoja Elixirejä. Paksuudet vaikuttaa kielen jäykkyyteen ja soundin tuhtiuteen. Eli snadisti tukevampi soundi paksummalla kielellä, mutta enemmän työtä käpälille soitella semmosta vaijerinpätkää jos vire ja kaula pysyy samana kun kielet vaihdetaan paksumpiin. Ajattelin joskus että sillä on jotain väliä ja soitin jollain heavyillä. Soundi lähtee niin monesta jutusta, enkä edes soita mitään murinametallia..käytän siis nykyään ihan standardi 105 E-kieltä.
 
Pintakäsittely vaikuttaa siihen sormituntumaan. Esim. Elixirit on hirmu liukkaat ja "helpot" soittaa, koska niissä on se Nano/poly/whateverweb-pinnoite. Nyt kai muutamat muutkin valmistajat on heränneet tuohon pinnoitemeininkiin, täytyis kaiketi kokeilla vaihtoehtoja. Ite oon ajellu Elixireillä joitakin vuosia eikä ole ikävä menneitä =) DR:n värjätyissä kielissä (DR:n mustat, punaiset, siniset jne) ei ole sen kummemmin mitään pinnoitetta, ne tuntuu aikalailla samalta kun tavallisetkin DR:n kielet. Kielten matskuista en osaa sanoa, toiset soittaa nikkelittömillä koska nikkeliallergia raastaa sormia. Enpä tiedä onko vaikutusta soundiin, enemmänkin uskoisin että saatavuuteen ja hintaan.
 
Easy as fhtagn!
kallefuture
07.08.2008 16:40:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Munsta esim. Fenderin flatit jännitti kaulaa enempi tommosessa fenkkumensuurissa kuin nuo thomastikit. Ne on niinku tehty jazziin. Laatuu.
Rotoista en tiä flattipuolella. Kalliita ovat kaikki, jumankekka. Mutta vuosien investointi..Nickel SIT tuotti pehmeemmän soundin kuin stainless-steel vastaava.
Kyl noissa hyvissä flateissa on yääänekset ja soivuus jotain omaansa.
Kalle
 
trackson
07.08.2008 19:52:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DR:n kieliin pysähdyin lopulta. Parempia ei itselleni soundi- ja kestävyysmielessä ole. monia merkkejä olen kokeillut 24 vuoden basismiuden aikana. Vaikka ovat hieman kalliimmat, rahaa säästyy, koska samoilla kielillä pärjää useita vuosia ilman soinnin tukkeutumista.
 
Warren black labelit heitin menemään lyhyen kokeilun jälkeen. Näistä kielistä ei oikeasti ole mihinkään.
 
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
pekezu
07.08.2008 20:01:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hakua käyttämällä löydät suuren kieligallupin. Siellä on aikalailla tietoa ja mielipiteitä eri kielistä.
 
Itse olen käytellyt lähinnä Roton ja DR:n kieliä. Rotot olivat karkeat, tumppuuntuivat nopeasti ja jotenkin muutenkin ikävät. DR:t on parhaat tähän asti. Sopiva tatsi, pitkä ikä ja sisäänajettuna kirkas, muttei liian kihisevä saundi. Warren black labelit oli myös ihan kelpaavan keskiluokkaista kamaa.
 
Parhaan kielisatsin löytää vain kokeilemalla. Itse olen kokeillut jo n. 12 erilaisia kielisatseja, joko merkiltään tai malliltaan eroavia ja parhaita ovat mielestäni olleet DR:n kielet.
 
America - Home of the free?
TommiW.
08.08.2008 08:22:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen ihan tautinen tahmanäppi, eikä mulla normikielet kestä juurikaan yli kuukautta pidempään mitenkään.
 
Elixirin kielissä on miellyttänyt kovasti pitkään säilyvä kirkkaus. Toinen kielisetti mikä on mulla kestänyt on Dean Markleyn Alchemy-sarja. Ongelmana molemmissa kieliseteissä on tosin hinta, ellei sitten E-baystä rupea tilaamaan..
 
Peruskielistä oon itekin ollut tyytyväinen DR:n kieliin. Vanhenevat nätisti säilyttäen kumminkin soundin.
 
Rotot ovat mun mielestä hinta-laatu-suhteeltaan aika mainioita, vaikkeivät kauaa kestäkään kirkkaina, ja diggailen kovasti niiden karkeaa pintaa. Kilinäsoundia pitänyt muutaman kerran saada studioon, ja silloin on tarttunut mukaan D'addan ProSteelsit, jotka tosin ovat sellaiset bakeliitinirroittajat ettei niitä uskalla suositella herkkäkorvaisille.
 
"Mä en tajua koko asiasta mitään. Mä soitan bassoa ja raavin palleja siinä välillä." -Absqua
sukeltaja-ankka
08.08.2008 10:36:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ainaki käytän tot RotoSoundin 50-110 settiä. Oon tykänny niist hyvin paljon. Kestää kauan, pitää vireen ja muutenki kelpo kielet.
 
Mul on ollu yks Warwickin kielisetti ja must se oli iha paska. Hinta/laatu-suhde verrattuna Rotoon paljon huonompi. Et vaik Rotot on kalliimmat ni ne kyl kestää pirun kauan. Itelläni yleensä n.4-6kk. Sit alkaa olee nii likaset ja soida huonosti yms.
 
DR:ää en oo viel kokeillu, vaik seki on kehuttu merkki. Ei oo ollu tarvetta.
 
Tuokko
08.08.2008 11:07:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kestää kielet niin kauan, että unohdan edellisten kielien ominaisuudet enkä siten pysty vertailemaan noita kovin hyvin. Yleensä ostanut d'Addarion (?) jotain peruskieliä ja vähän aikaa sitten ostin rytöhalvalla ulkomailta Ernie Ballin Super Slinkyjä. Ihan ok kieliä molemmat. Pitää vaan soitella lisää, että pahin kirkkaus häipyy. Ehkä olisi hyvä olla pesemättä käsiä niin paljoa, jotta kielet tumppuuntuisi nopeammin. Sitten kun on saavuttanut sopivan tumppuuden tason, alkaisi taas pestä käsiä, jottei homma menisi ihan tumputteluksi...
 
opa
08.08.2008 11:50:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen samaa mieltä useimpien tässä ketjussa kirjoittaneiden kanssa; Warwickit on ihan hirveän huonoja kieliä.
 
Käytän joissain bassoissa DR:n Lo-Ridereita 50-110-paksuudella, ja joissain D'Addarion flattejä 50-105-paksuudella. Aika paksuja molemmat setit siis, ainakin näin normivireeseen. Pidän kuitenkin paksujen kielten tukevammasta alapäästä ja nämä on muutenkin miellyttävän tuntuisia ja hyvänkuuloisia. Paksut kielet on toki raskaammat soittaa ja saattavat kiskoa sekundabassoista kaulat mutkalle.
 
Molemmat merkit on olleet minun käytössä myös kestäviä. Lo-Riderit tietysti kadottaa pikkuhiljaa sen ihan kirkkaimman kolinansa, ja nuorempana niitä jonkun verran katkoin, mutta taisin käyttää silloin vielä vähän ohuempia ja soitella muutenkin rajummin. D'Addarion flattejä en ole koskaan vielä poikki saanut.
 
http://www.rockway.fi
pekezu
08.08.2008 11:53:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warwickit on ihan hirveän huonoja kieliä.
 
Älkääs nyt yleistäkö koko warwickia tähän, kyse on Red Labeleista, Black Labelit ovat jo aivan eri kamaa, jonka huomaa myös kolminkertaisessa hinnassa punaisiin verrattuna.
 
America - Home of the free?
opa
08.08.2008 12:15:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älkääs nyt yleistäkö koko warwickia tähän, kyse on Red Labeleista, Black Labelit ovat jo aivan eri kamaa, jonka huomaa myös kolminkertaisessa hinnassa punaisiin verrattuna.
 
Olet oikeassa. Myönnän, etten ole muita Warwickeja edes kokeillut, mutta ei ole kyllä huvittanutkaan niiden punaisten jälkeen. Soundi oli onneton jo uutena, ja D-kieli napsahti poikki kymmenen minuutin sisällä kiinnilaittamisesta.
 
Tää nyt pikkasen repee aiheesta, mutta olen vähän muutenkin ihmetellyt Warwickin meininkiä. Bassot on kalliita ja varmaan hyviäkin, kun monet niitä käyttää. Sitten taas Rockbagit ja Rockcaset on ajatukseltaan suht toimivia, mutta hemmetin huonosti ja halvalla jossain Kiinassa tehtyjä. Esimerkiksi kahden basson pussukassa oli joskus taannoin semmonen kantoremeli, joka ei kertakaikkiaan kestänyt kahden basson painoa. Onneksi ei bassoille käynyt mitään, kun remeli rämähti rikki kesken metromatkan.
 
Vetskarit, remelit ja soljet on Rockbageissa edelleen ihan ala-arvoisia. Onneksi Rockbagit on edes kohtuullisen halpoja.
 
http://www.rockway.fi
veemeli
08.08.2008 12:49:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemuksia DR:n black beauties -kielistä?
Itsellä ollut nyt käytössä pari kuukautta ja muuten tuntuis olevan ihan kelvolliset, mutta tuo musta pinnoite on "soittokohdista" lähtenyt vaikka pakkauksessa luvataan että se kestää isältä pojalle. Aiemmin mulla on ollut GHS:sää, D'addarioo jne. ainakin niihin verrattuna nämä on paremmat.
 
-Basso kuulostaa paskimmillaankin parhaalta-
pekezu
08.08.2008 13:20:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olet oikeassa. Myönnän, etten ole muita Warwickeja edes kokeillut, mutta ei ole kyllä huvittanutkaan niiden punaisten jälkeen. Soundi oli onneton jo uutena, ja D-kieli napsahti poikki kymmenen minuutin sisällä kiinnilaittamisesta.

Tää nyt pikkasen repee aiheesta, mutta olen vähän muutenkin ihmetellyt Warwickin meininkiä. Bassot on kalliita ja varmaan hyviäkin, kun monet niitä käyttää. Sitten taas Rockbagit ja Rockcaset on ajatukseltaan suht toimivia, mutta hemmetin huonosti ja halvalla jossain Kiinassa tehtyjä. Esimerkiksi kahden basson pussukassa oli joskus taannoin semmonen kantoremeli, joka ei kertakaikkiaan kestänyt kahden basson painoa. Onneksi ei bassoille käynyt mitään, kun remeli rämähti rikki kesken metromatkan.

Vetskarit, remelit ja soljet on Rockbageissa edelleen ihan ala-arvoisia. Onneksi Rockbagit on edes kohtuullisen halpoja.

 
Joo, nämä vehkeet, vahvistimet mukaanlukien, ovat tehty kaukoidässä, niinkuin mainitsitkin. Ennen warwick duunasi ainakin vahvistimensa saksanmaalla, nykyään ainoastaan kalliimmat mallit väsätään euroopassa ja sitten esim. Sweet-sarjalaiset tylysti Taiwanissa ja Koreassa tai Indonesiassa. Kuitenkin jossain halpamaassa. Samaa kamaa ovat nämä rock- etuliitteiset härvelit. Tosiasiassahan niillä ei ole warwickin kanssa muuta tekemistä kuin lisenssinimi, siksi rockbassejakaan ei parane sotkea oikeisiin warwickin bassoihin.
 
America - Home of the free?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «