Aihe: Rumpumikit, mitkä niistä?
1
Aki
06.02.2004 23:47:30

Nyt on testattu iso kasa rumpumikkejä, joista on omat suosikit löytyny. Kysymys kuuluu, kannattaako vielä kokeilemattomat mallit käydä testaamassa?

TESTATTU & tuomio:

Shure SM57 - ei toimi, tulee napsu ja humina, ei muuta
Shure Beta56 - toimii aika hyvin, mutta parempiakin löytyy
Beyer Opus 88 - liian konkkamainen, liian laaja soundi
Beyer M201 - erinomainen snaramikki! tomeissa ei niinkään
TSM MT56 - erinomainen tomimikki! ei kumise liikaa
TSM MT57 - aika hyvä kopio joten ei hyvä rummuille
Sennheiser e604 - taajuuskäyrä ylämäki, liian konkkamainen

TESTAAMATTA:

Audix koko sarja - kamalasti kehuttu
AT Pro 29HE, ATM 23 - ei mitään tietoa
Beyer Opus 66 - Beta56 -näköinen
Beyer Opus 62 - olis dynaaminen
EV N/D 468 - kertovat hyvää näistä
Sennheiser e903, e609, e606 - ei olis liian konkka..
Shure PG56 - halpis 56, saattais toimia
(t.bone CD55 - olishan se hauska nähä luonnossa)

Toivoisin alemman palstan mikeistä kokemuksia omaavia avaamaan suunsa. Onko noissa sellasia jotka saattais tyydyttää?
Toi Beyerin 201 oli eriskummallisen upea snarassa, semmonen Dave Weckl -tyylisen avoin. Audixin OM-2:sta on loistavia kokemuksia, ja Audixia on muutenkin niin paljon hehkutettu, että niiden testaus lienee vielä edessä.
TSM MT56 on kaikista testaamistani paras tomimikki. Se leikkaa niitä "ring"-taajuuksia sopivasti, mutta soundissa on vahvasti silti tallessa herkätkin kapulannapsut sekä tomin oma syvä botne olematta liian kumiseva. Vähän semmonen valmiiksi hyvinmiksattu soundi. Mieluummin hankin mikin jolla huonotkin rummut soi hyvin, kuin mikin jolla parhaat rummut soi luonnollisesti.

-Aki.
Myykää mulle Trace Elliot Speed Twin C30!!
SamPpaa
07.02.2004 12:38:05
Shure SM57 - ei toimi, tulee napsu ja humina, ei muuta

Itsellä ei oo valittamista sm57 esim virvelissä, mutta jos joku mättää niin kokeile beta57 virveliin. Oon aika usein nähnyt virvelissä käytettävän ja on tainnut olla joskus jopa itselläkin käytössä keikkatilanteessa. Siinä on kai vähän parempi taajuuskäyrä virveliin...
Kertokaa nyt!
waxivore
07.02.2004 12:53:33
Nyt on testattu iso kasa rumpumikkejä, joista on omat suosikit löytyny.

Mua kiinnostais tietää, että millaisilla kamoilla noita testasit. Mikä äänikortti? Mitkä etuset/mikseri? Millaiset piuhat?

Ja ennen kaikkea: mikä kaiutin monitoroinnissa? En ole koskaan kuullut kenenkään haukkuvan esim. sm57:aa, niin tuntuu oudolta lukea väliin tämmöinenkin kommentti.
Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole
Aki
07.02.2004 13:30:56

Mua kiinnostais tietää, että millaisilla kamoilla noita testasit. Mikä äänikortti? Mitkä etuset/mikseri? Millaiset piuhat?

Ja ennen kaikkea: mikä kaiutin monitoroinnissa? En ole koskaan kuullut kenenkään haukkuvan esim. sm57:aa, niin tuntuu oudolta lukea väliin tämmöinenkin kommentti.

:o) Ei ole kamoista kiinni. Kyllä enemmän alaa harrastaneet tietää ettei 57 ole monissa paikoissa kovinkaan selkeä, eikä ainakaan flat. Itse en ollenkaan pidä siitä, miten se värittää etenkin virveliä.

Etusina omissa testeissä (muut kuin Beyerit ja Beta56) on Behkun digitaalimikserin etuset, jotka ollaan porukalla todettu paremmiksi kuin Mackie 1602VLZ -mikserin etuset. Paremmalla tarkoitan läpinäkyvämpää, selkeämpää, ja hieman erottelukykyisempää.
Piuhoina lähinnä Sculzin mikkipiuhoja, joskin musaliikkeessä testatut Beyerit ja Beta56 oli Leemin piuhoilla ja Alton pikkumikserillä.
Monitoroinnissa oon käyttäny DUX (Philips) MFB 3-tie aktiivistudiomonitoreja 80-luvun alusta, kokoluokka Gene 1031, sekä Sennheiser HD580 luureja.

Kun nyt kerta kysyit...

-Aki.
Ostakaa mun Carvin XT112, jenkki täysputkicombo!!
SamPpaa
07.02.2004 14:33:31
:o) Ei ole kamoista kiinni. Kyllä enemmän alaa harrastaneet tietää ettei 57 ole monissa paikoissa kovinkaan selkeä, eikä ainakaan flat. Itse en ollenkaan pidä siitä, miten se värittää etenkin virveliä.

Se on tietenkin makuasia mistä tykkää. Mulle 57 kelpaa ja näyttää kelpaavan monille huippustudioillekkin.

Etusina omissa testeissä (muut kuin Beyerit ja Beta56) on Behkun digitaalimikserin etuset, jotka ollaan porukalla todettu paremmiksi kuin Mackie 1602VLZ -mikserin etuset. Paremmalla tarkoitan läpinäkyvämpää, selkeämpää, ja hieman erottelukykyisempää.
Piuhoina lähinnä Sculzin mikkipiuhoja, joskin musaliikkeessä testatut Beyerit ja Beta56 oli Leemin piuhoilla ja Alton pikkumikserillä.
Monitoroinnissa oon käyttäny DUX (Philips) MFB 3-tie aktiivistudiomonitoreja 80-luvun alusta, kokoluokka Gene 1031, sekä Sennheiser HD580 luureja.

Itse en luota behringeriin ja altoon. Joku kyllä joskus kehui b:n digitaalitiskiä.
Kertokaa nyt!
askomiko
07.02.2004 16:02:42
Dave Weckillä on sm57 virvelissä, ainakin Rhythm of the soul-levyllä. Mutta on kyllä osaamistakin seassa..
Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Aki
07.02.2004 17:47:55

Dave Weckillä on sm57 virvelissä, ainakin Rhythm of the soul-levyllä. Mutta on kyllä osaamistakin seassa..

Ja varmasti aika erityylinen virveli. Jos Dave pyytäis mua äänittelemään ja haluais 57:lla mennä, ni toki, en panis vastaan. Toi Beyeri vaan toi sellasenaan niitä piirteitä esille, mitä Wecklin myöhemmillä levyillä löytyy snarasta. Ja siis verrattuna lähinnä tohon TSM 56:seen. Myönnettävä on että TSM 56 vääristää ääntä enemmän kuin yksikään yli 120 euroa maksava rumpumikki, mutta jostain syystä se vääristys vaan toimii pirun hyvin. Paremmin kuin SM57:ssa.

Kävin nauhottamassa Audixin mikkejä, ja tässä kotosalla kuuntelin myös miksattuna (EQ, Gate, Kompura) jokaista snararaitaa erikseen. Beyer 201 on kyllä edelleen kärjessä, se tekee monet hommat ihan itestään. TSM 56 tulee Audixeista huolimatta seuraavana. Ei tartte juuri equtella muuta kuin leikata 150Hz alaspäin. Audix D2 ja etenkin D1 vaati enemmän työtä, eikä silti oikein ollut mun mieleen. Tietysti suurena ongelmana on testattujen virvelien erilaisuus ja erilainen viritys.

-Aki.
metsatorni
08.02.2004 16:49:41
www.nihkeidenmuusikoiden.net/behringer on kuulemma huono?

Voihan olla että mr.weckl tykäistyisi sun mikkivalintaasi, ja jatkossa käyttäisi beyeriä virvelissä. Eihän nuo isot elukatkaan välttämättä ole kokeillu kaikkia mahdollisia mikkejä eri rummuille? Äänittäjillä on usein vakiintuneet menetelmät koska tarkoitus on saada ääntä narulle ja siirtyä eteenpäin(turhaa yleistystä). Esim. varastin rankkoihin kitaroihin Kevin Shirley metodin: sm57 ja beyer m201 yhdisteltynä, toimii mulle. Puhtaimmisa kitaroissa sitten AKG 414 (jos on), tai kaukaa äänitettynä rode nt1, onhan noita. Taas meni ohi alkuperäisen aiheen sorry! Mutta m201 on mun mieleen virvelissä, mutta myös tomeissa, riippuu rummustakin tietty. Hiljaa soitettuun virveliin on toiminut myös behringerin B-2, tuloo tanakan kuulonen mäjähdys. Pitää vaan tarkasti osua vaiheet basarimikin kanssa, vuotaa niin paljon. Toimii luupatavissa jutuissa hyvin. Mulle sm57 on ollut edellämainituihin verratuina honottavan ja ohuen kuuloinen. Alakalvolla parhaiten on toiminut shure bg 4.1 halpiskonkka, verrattuna esim. viisseiskaan tai roden nt-femmaan. Mutta kyllähän taas jos ei muuta kuin sm58, niin silläkin saa jo pieniä ihmeitä aikaiseksi :)
huikka
Aki
11.02.2004 23:34:53

Ootkos ikinä ollu missää alan firmas duunis/tehny mitää bändii kun tuntuu tietoa ainakin löytyvän...?

Kummalta kysyit?

Omasta puolestani, alalle ollaan opiskelemassa, ja takaa löytyy 9kk työharjoittelu Finnvoxilla, tänäkin päivänä äänityksiä ja miksauksia monelle tulevaisuuden lupaukselle. Omassa tulevaisuudessa pyrin pitämään yllä ammattilaatuista siirrettävää studiota, jonka tilaamiseen myös pidemmälle ehtimättömillä bändeillä on varaa, ja jonka avulla voivat saada erittäin hyvälaatuisia demoja/levyjä.

-Aki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)