Aihe: apua
1 2
Iskelmälaulaja
06.08.2008 18:02:41
Ok.Sellanen kysymys et jos haluan kitaralla soittaa vaikka pelkän H-nuotin eli sävelen, niin oon seuraavaa kuvaa kattomalla yrittänyt ymmärtää:

http://www.allmusicmethods.info/chordguide/guitarnecknotes.gif

Niin sitähän ei löydy mistään noista kohdista missä on nuotteja lueteltu. Eli miten sen saan soitettua? Onko sillä muuten yhteys B-nuottiin? Kun pianossahan kyllä on H-nuotti.

Ja sitten ,että jos haluan soittaa pelkän F-sävelen eli yhden nuotin,niin painanko tota F-kohtaa tuolla vasemmalla yläkulmassa ja sitten oikealla pistän yhden kielen (tässä tapauksessa alimman kielen) soimaan oikealla puolella kitaraa? Eli meneekö se siis noin periaatteellisesti?Ilmeisesti siis tuon F-nuotin ja toisen F-nuotin ero (joka sijaitsee toiseksi alimmalla kielellä suurinpiirtein keskellä kuvaa) on siis vain korkeusero vai?
Ib
06.08.2008 18:22:35
Joo no toi B tuolla on H.
Lennu
06.08.2008 21:28:09

OT. Jos joku 15v jolppi kyselis täällä noin aloittelijakysymyksiä, hänet naurettais pihalle:) Nyt kun topicin aloittanut on nainen, neuvoja sataa...

No kiva kun sä osaat esimerkiksi mua lukea kuin avointa kirjaa ;)

Hmph, aina oon aloittelijoita auttanut.

Noille vanhoille pieruille nyt voi aina vittuilla, kun ne ei oo moksiskaan.
sepisti
06.08.2008 23:01:17
No kiva kun sä osaat esimerkiksi mua lukea kuin avointa kirjaa ;)

Hmph, aina oon aloittelijoita auttanut.

Noille vanhoille pieruille nyt voi aina vittuilla, kun ne ei oo moksiskaan.

Sun lukeminen on mulle sama, kun yrittäisi soittaa tabulatuureista prima vistana:)

Ja eipä silti, neuvominen on ihan jees. Etenkin naisten neuvominen:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Karipiirto
07.08.2008 01:25:38

Ok.Sellanen kysymys et jos haluan kitaralla soittaa vaikka pelkän H-nuotin eli sävelen, niin oon seuraavaa kuvaa kattomalla yrittänyt ymmärtää:

http://www.allmusicmethods.info/chordguide/guitarnecknotes.gif

Niin sitähän ei löydy mistään noista kohdista missä on nuotteja lueteltu. Eli miten sen saan soitettua? Onko sillä muuten yhteys B-nuottiin? Kun pianossahan kyllä on H-nuotti.

Joo eli toi B on sama asia kuin H. Johtuu siitä että suomessa on käytössä joku saksalainen lukujärjestelmä missä B:n sijaan käytetään H:ta. Joku musahistoriaan perehtynyt osaa varmaan tarkentaa mutta ne on sama kumminkin.

Ja sitten ,että jos haluan soittaa pelkän F-sävelen eli yhden nuotin,niin painanko tota F-kohtaa tuolla vasemmalla yläkulmassa ja sitten oikealla pistän yhden kielen (tässä tapauksessa alimman kielen) soimaan oikealla puolella kitaraa? Eli meneekö se siis noin periaatteellisesti?Ilmeisesti siis tuon F-nuotin ja toisen F-nuotin ero (joka sijaitsee toiseksi alimmalla kielellä suurinpiirtein keskellä kuvaa) on siis vain korkeusero vai?

Siis jos haluat soittaa esim sen F-sävelen, niin riippuen mistä kohtaa sen painat
niin näppäät soimaan saman kielen mitä painat. ja jos soitat sen F-nuotin esim ohuimman kielen toiselta nauhalta(ks.kuvassa vasen yläkulma) ja sitten saman kielen kolmanneltatoista nauhalta on sävel sama mutta vain oktaavin korkeammalta.

Toivottavasti selkeytti edes vähän. Joku minua viisaampi voi sitten selittää mikä on oktaavi(ellet sitten jo laulupuolelta sitä tiedä) Onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä ja toivottavasti sinulla on vähintäänkin yhtä hauskaa harrastuksen parissa kuin mitä minulla on ollut. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
Askorbiinihappo
07.08.2008 01:32:54

On tuo Hoon ja Been kanssa sekoilu kyllä ihme puuhaa, kaverille sain oikeasti tosissaan inttää, ettei ulkomaitten B ole sama kuin "meidän" B, eli Bb. Hirveetä vääntöä koko touhu oli. "Ei B ole alennettu H muussa maailmassa." "Muttakun B on alennettu H..." Voe jumalauta. En tiiä sitten mitä kaveri siitä tajusi.

Mutta kylläpä aloittajalla on tosiaan hatara käsitys kitaran soittamisesta. Et ole ilmeisesti pahemmin kitaraa nähnytkään soitettavan? Perimmäinen ongelma taitaa olla se, että pitääkö kieli näpätä soimaan, että siitä kuuluu jotain. Vastaus on KYLLÄ PITÄÄ. Ei siis riitä, että painat vasurilla kieltä nauhavälistä. Ja kun ihmettelet, mikä kieli pitää näpätä soimaan, niin tottakai se kieli, mitä painat vasurilla. Ei tuon nyt luulisi niin kummoinen asia olevan. Tsemppiä kuitenkin sulle!
I laugh under the weeping moon
Iskelmälaulaja
07.08.2008 16:01:21
Kiitos karipiirto ja muut,ootte tosi ystävällisiä kun viittitte tyhmää auttaa!!! tuhannet kiitokset.

Esim. toi sun edellinen selvitys autto tosi paljon. Mutta semmonen vielä kun kirjotit tossa,että F toiselta nauhalta niin eikös siinä kuvassa oo F ekalla nauhalla jo? vai laskenko nekin väärin.siis toi nauha tuolla ylävasemmalla jossa on F niin eikö oo 1.nauha? Eikö toi F joka on toisella nauhalla myös yläkulmassa oo duuri? no kuitenkin.. Kiitti tosi paljon! eli siis nyt tajusin että jos soittaa pelkillä nuoteilla tai siis säveleillä niin yhtä kohtaa painamalla ja yhtä kieltä näpäyttämällä soi tuo kyseinen sävel tai nuotti eikö vain? jeee...
ja sitten taas jos soitan soinnuilla esim kolmisoinnuilla,ne ainoot jotka tajuan (eikö ne voi pianon kautta ymmärtää?) niin sitten vasurilla muodostan kolmella sormella soinnun ja oikealla näppään riippuen soinnusta niin useempia kieliä,siis mitä se sointu vaatii.

En olis uskonu etttä saisin joltain palstalta näin hyvää opastusta teiltä! Nyt puuttuu enää se kitara,jotta voin alkaa muutakin kun kuivaharjotteleen :) niitäkin oon vähän netistä selannu,mikä kannattais ostaa. sen oon päättäny että sähkökitara koska se ääni on niin makee ja ihana. Väri ehkä valkonen tai punanen. Kielistä en tiedä olisko nylon vai teräs parempi? Ja sitten se merkki. Ei saisi maksaa liikaa,koska en oo rikas. Ja sitten mun ilmeisesti kannattaaa ostaa viritin samalla? En saa muuten ikinä vireeseen :) Kun mä saan sen kitaran käteen,oon tosi onnellinen! se on ikuinen haave ollu. Se on niinku jo esineenä niin hieno.
sepisti
07.08.2008 16:23:59
Mutta semmonen vielä kun kirjotit tossa,että F toiselta nauhalta niin eikös siinä kuvassa oo F ekalla nauhalla jo?

F löytyy todellakin E-kieliltä ensimmäisestä välistä kuten olit itse järkeillytkin.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Karipiirto
07.08.2008 16:28:15 (muokattu 07.08.2008 16:35:45)

Esim. toi sun edellinen selvitys autto tosi paljon. Mutta semmonen vielä kun kirjotit tossa,että F toiselta nauhalta niin eikös siinä kuvassa oo F ekalla nauhalla jo? vai laskenko nekin väärin.siis toi nauha tuolla ylävasemmalla jossa on F niin eikö oo 1.nauha? Eikö toi F joka on toisella nauhalla myös yläkulmassa oo duuri? no kuitenkin.. Kiitti tosi paljon! eli siis nyt tajusin että jos soittaa pelkillä nuoteilla tai siis säveleillä niin yhtä kohtaa painamalla ja yhtä kieltä näpäyttämällä soi tuo kyseinen sävel tai nuotti eikö vain? jeee...
ja sitten taas jos soitan soinnuilla esim kolmisoinnuilla,ne ainoot jotka tajuan (eikö ne voi pianon kautta ymmärtää?) niin sitten vasurilla muodostan kolmella sormella soinnun ja oikealla näppään riippuen soinnusta niin useempia kieliä,siis mitä se sointu vaatii.

Hmm mitähän mä taas töpeksin siis tietty eka nauhaväli. Hyvä kun huomasit. :)

En olis uskonu etttä saisin joltain palstalta näin hyvää opastusta teiltä! Nyt puuttuu enää se kitara,jotta voin alkaa muutakin kun kuivaharjotteleen :) niitäkin oon vähän netistä selannu,mikä kannattais ostaa. sen oon päättäny että sähkökitara koska se ääni on niin makee ja ihana. Väri ehkä valkonen tai punanen. Kielistä en tiedä olisko nylon vai teräs parempi? Ja sitten se merkki. Ei saisi maksaa liikaa,koska en oo rikas. Ja sitten mun ilmeisesti kannattaaa ostaa viritin samalla? En saa muuten ikinä vireeseen :) Kun mä saan sen kitaran käteen,oon tosi onnellinen! se on ikuinen haave ollu. Se on niinku jo esineenä niin hieno.

No en ole kyllä nailonkielisestä sähkökitarasta kuullut eli kyllä niissä metallikielet on. hmm. Meinaisin suositella jotain starterpackia missä on samassa paketissa kaikki olennainen kuten kitara, vahvistin, johto, olkahihna, pehmeä kantolaukku, viritin ja ehkä plekuja pari kappaletta. Mutta kun en tiedä niiden laadusta juuri mitään. Hintaa tollasella laukulla ei oo paljon.

http://www.thomann.de/fi/ibanez_gsa6j_jb_jumpstart.htm

Esimerkiksi tämän tyyppinen pakettiratkaisu.

Edit. pientä laittoa.
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
Iskelmälaulaja
07.08.2008 18:22:11
Ja vielä yksi erittäin tyhmä? kysymys: Eli jos nyt ajatellaan että soitan vain tiettyjä säveliä (nuotteja) siis yksitellen (ei siis sointuja). Niin jos soitan esim. F sävelen (otetaulukkokuva vasen yläreuna) e-kieleltä. Niin mitä eroa on ääneen,jos soitan samaisen F-sävelen esim. D-kielen kolmannelta nauhalta (samainen kuva)? Sen tiedän että ääni on siis korkeampi koska siirrytään lähemmäksi toista kättä (eli onko se sitten yhden sävelaskeleen korkeampi,) mutta kysymys kuuluu että miten se vaikuttaa että tämä toinen F-sävel soitetaan (kuvan mukaan) d-kieleltä?

Eli sen tajuan että muuttuu inan korkeammaksi,mutta entäs toi eri kieleen vaihtuminen,ja sen vaikutus ääneen?

Ei voi muuta sanoa että älykkyys ei oo ikinä ollut mun vahvin laji,mutta kiitän jos joku vaivautuu vastaamaan.
Iskelmälaulaja
07.08.2008 19:10:09
Siis mitenkä? siis kun kieltä mennään ns.ylöspäin niin ääni korkeutuu. Mutta mitenkä siis toi kun hypätään eri kielelle.niin mitenkä ne oktaavit nyt menikään? eikö esim. pianossa yksi oktaavi oo tietty vierekkäinen pätkä säveliä eli nuotteja(c,d,e,f,g,a,h,c).
Lennu
07.08.2008 19:57:42

Siis mitenkä? siis kun kieltä mennään ns.ylöspäin niin ääni korkeutuu. Mutta mitenkä siis toi kun hypätään eri kielelle.niin mitenkä ne oktaavit nyt menikään? eikö esim. pianossa yksi oktaavi oo tietty vierekkäinen pätkä säveliä eli nuotteja(c,d,e,f,g,a,h,c).

Jokainen edellistä ohuempi kieli on viritetty korkeammalle. Katso siitä taulukosta e-kielen viides nauhaväli, se on A. Kuten myös seuraavaksi ohuemman kielen vapaa nuotti.

Ja vastaavasti a-kielen viides nauhaväli on D, kuten seuraava vapaan kielen nuotti.
Askorbiinihappo
07.08.2008 20:04:31

Kielet ovat kvartin ylempänä edellistä, paitsi G:n ja B:n väli, joka on suuri terssi. Eli seuraavan kielen vapaana soiva sävel on sama kuin edellisen kielen 5. nauhalta otettu sävel, paitsi että G-kielen 4. nauhalta otettu sävel on sama kuin B-kieli vapaana. Sori, vähän huono selitys, mutta toivottavasti ymmärsit.

Oktaaveista, esim. E-kielen oktaavi löytyy A-kielen 7. nauhaväliltä. Ja E-kielen oktaavi E-kieleltä taas löytyy 12. nauhaväliltä. Otelaudassa olevia palloja kannattaa hyödyntää tässä; nauhaväli, jossa on 2 palloa, on 12. nauhaväli, eli oktaavi, ja 7. nauhaväli on joko 2. tai 3. pallo lavasta katsottuna, riippuen siitä, onko 1. nauhalla palloa.
I laugh under the weeping moon
Iskelmälaulaja
07.08.2008 20:51:30
Anteeksi mutta on vapaa nuotti? en voi ymmärtää edellisiä kun en tiedä mitä tarkoitetaan vapaalla nuotilla? sori.mutta mä tosiaan yritin ymmärtää tota.
Lennu
07.08.2008 21:09:23

Anteeksi mutta on vapaa nuotti? en voi ymmärtää edellisiä kun en tiedä mitä tarkoitetaan vapaalla nuotilla? sori.mutta mä tosiaan yritin ymmärtää tota.

Eli kun näpäytät kieltä painamatta sitä mistään. Kun kieliä ei paina mistään, niin niiden nuotit on e,a,d,g,h,e. Tällöin kieli on ns. "vapaana".

Ootko nyt ihan varma, että et ole trolli? Koska jos olet, tää on aika huono vitsi. Jos taas et ole, niin hankkiudu samaan huoneeseen kitaran kanssa ja kokeile sitä; ymmärrät heti miljoona itsestäänselvää asiaa, mitä on aika vaikea tsättipalstalla selittää.
Iskelmälaulaja
07.08.2008 22:02:36
NYT TAJUSIN! ainakin sen mitä halusin!! siis just ton että vapaana soi ja sitten ku painetaan ja näpäytetään muuttuu korkeemmaks jne..ja menin joka ikisen nuotin tosta kuvasta näin läpi ja TAJUSIN!!! oon väännelly ja käännelly ajatuksia ja huh nyt tajusin..nyt saa unen päästä kiinni!
tää ei oo mikään trolli,en ees tiä mitä se tarkoittaa..

oon teillle kaikille tosi kiitollinen. Kiitos!
esyk
07.08.2008 22:06:16

Se D-kielen 3. nauhan F on oktaavin korkeampi kuin E-kielen 1. nauhalta otettu.

Saanen huomauttaa, että kyse oli siis otetaulukkokuvan vasemman yläreunan E-kielestä eli siitä ohuemmasta E:stä. E-kielen 1. nauhavälin sävel F on siis oktaavin korkeampi kuin D-kielen kolmannen nauhavälin sävel F.
Harrastelija
08.08.2008 04:36:29
Hiukan vaikea uskoa....

No, trolli tai ei. Mene http://www.rockway.fi/ sieltä "Tilaus" ja uhraa 5 euroa. Saat vuorokauden aikaa tutkia opetusta. Kun menet "Kitara" osioon ja siitä "Perusteet" ja katselet videoita ihan alusta, opit enemmän kuin tuhannella sanalla voi selittää.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
kunnasja
08.08.2008 16:35:35
Hiukan vaikea uskoa....

Todellakin hiukan vaikea uskoa ettei keskustelua ole ohjattu oikealle alueelle (jos asia vaikka jotenkin käsittämättömästi sattuisikin olemaan todellinen).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)