Aihe: Hyvä laite laulutuntien/-treenien nauhoittamiseen
1
moraalienkeli
06.08.2008 21:16:19 (muokattu 06.08.2008 21:52:18)
Niinkuin tälläkin palstalla on monesti todettu, oman harjoittelunsa nauhoittaminen on erittäin hyödyllistä oppimisen ja kehittymisen kannalta. Haluaisinkin kysellä, minkälaisella laitteistolla nauhoittelette? Ja tarkoitan nimenomaan tuntien ja treenien nauhoittamista, en mitään kotistudiolaitteita.

Olen kuullut, että Sonyn minidiscit ovat hyviä tähän tarkoitukseen, ja nauhoitus on melko korkealaatuinenkin.

Harrastan itse klassista laulua, joten laitteen pitää pystyä nauhoittamaan myös hyvinkin korkeita ääniä särkemättä. Olen tosiaan aivan avuton teknisten laitteiden kanssa, ja jos joku osaisi suositella jotakin hyvää laitetta, olisin äärimmäisen kiitollinen.

Ja edittiä: Etsin siis nimenomaan erillistä laitetta, minulla ei ole resursseja raahata läppäriä mukaan tunneille ja nauhoitella sillä.
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
irmeli
07.08.2008 01:05:18
Mulla on sellainen digitaalinen sanelukone, Olympus, johon ostin vielä erillisen stereomikrofonin. Äänenlaatu on riittävän hyvä, erottuu soundit ja nyanssit. Hinta noin 300e mikrofonin kanssa. Laitteessa itsessäänkin on mikki, mut ei ole kovin laadukas.
sofianmaailma
07.08.2008 09:59:23
Etsin siis nimenomaan erillistä laitetta, minulla ei ole resursseja raahata läppäriä mukaan tunneille ja nauhoitella sillä.

Kukkaron mukaan: http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=kannettevat_nauhurit&oa=pra

**
Itse olen äänitellyt kiekumistani konkkamikillä (halvalla), dynaamisella (SM-58), lukuisilla "euron" PC-mikeillä sekä kannettavan integroidulla mikillä (yllättävän käyttökelpoinen). Kaikilla pääsee selvyyteen esimerkiksi siitä, missä kohdassa on vire- tai muita lauluteknisiä ongelmia, mutta siitä "oikeasta" soundista onkin vaikeampi sanoa juuta tai jaata. Soundiin kun vaikuttaa äänityslaitteen lisäksi äänitystila. Ja kun olen äänittänyt itseäni tavallisissa asuinhuoneissa, alkavat heijastukset olla paheneva ongelma, kun yrittää arvioida sitä soundia. (Yksi käytännön ongelma on myös se, että jos haluaa laiskana käyttää tiettyjä äänitysasetuksia, niin matalat eivät tahdo kuulua ja korkeat klippaavat. Aina.)

Miten esimerkiksi laulukopissa treenaavat kuuntelevat ääntään? Meneekö se jotenkin niin, että kokemuksen karttuessa osaa sanoa, että jos tämä kuulostaa laulukopissa A, niin se kuulostaa oikeasti B? Voiko laulukopissa esimerkiksi syntyä aitoa laulajan formanttia? Ja kuinka isoja nämä akatemioiden laulukopit muuten ovat? Sivistäkää minua...
Laula, älä sodi.
Apricot
07.08.2008 11:55:17
Zoom H2 on yksi hyvä vaihtoehto. Eli kannettava mp3 (+wav) -tallennin, ja kohtuuhintainenkin.

http://www.zoom.co.jp/english/products/h2/
tanjuli
07.08.2008 12:34:40
Miten esimerkiksi laulukopissa treenaavat kuuntelevat ääntään? Meneekö se jotenkin niin, että kokemuksen karttuessa osaa sanoa, että jos tämä kuulostaa laulukopissa A, niin se kuulostaa oikeasti B?

Aika pitkälti näin... Sitä alkaa enemmänkin kuunnella kroppaansa kuin itse ääntä. Ittellä ainakin korvat soi ja kovaa jos jossain pikkukopissa käy tosissaan kuuntelemaan omaa ääntään. Varsinkin jos akustointi on pikkaisenkaan puolitiessä...

Voiko laulukopissa esimerkiksi syntyä aitoa laulajan formanttia? Ja kuinka isoja nämä akatemioiden laulukopit muuten ovat? Sivistäkää minua...

Formanteista en tiedä mutta peruskopit taitaa aika pitkälti olla kaikkea kokoluokkien vaatehuone-olohuone -välillä. Perusmalli tuntuu olevan niin pieni suorakulmio, ettei flyygeli mahdu, mutta piano kyllä. Ja akustiikkalevyt tietenkin nussittu.
[i hear voices but at least they're on tune]
sofianmaailma
07.08.2008 18:04:00
peruskopit taitaa aika pitkälti olla kaikkea kokoluokkien vaatehuone-olohuone -välillä. Perusmalli tuntuu olevan niin pieni suorakulmio, ettei flyygeli mahdu, mutta piano kyllä.

Mielessäni kuvittelin laulukoppeja eräänlaisiksi äänieristetyiksi puhelinkopeiksi ;-). Tuollaisia harjoitteluhuoneitahan löytyy täällä Tampereella ainakin parista kirjastosta. Niissä äänieristys on hyvä, akustiikka ei.
Laula, älä sodi.
Koivulahti
07.08.2008 19:01:13

Etsin siis nimenomaan erillistä laitetta, minulla ei ole resursseja raahata läppäriä mukaan tunneille ja nauhoitella sillä.

hmm.. Pikkuläppäreitä saa nykyään jo kyllä tosi halvalla. Juuri katselin yhdessä atk-liikkeessä (vaimolle) mini(tosi pientä)läppäriä hintaan 150€. Sekin olisi pelkkään äänen tallentamiseen ihan riittävä, kun vaan hommaa ulkoisen äänikortin.

Mulla on tässä (halvin) ulkoinen äänikortti: M-audio usb (75€) ja mikkinä: Shure SM58 (100€).

Mä en näitä varsinaisesti laulutreeniä varten ostanut, vaan ihan raakademoiluun, mutta ihmeen hyvältä äänen saa näilläkin kuulostamaan ja onnistuu näillä sekä treenailu että kevyt demoilu.

---

Ihan halpoja kunnon sanelukoneetkaan kai ei ole, mutta suosittelen sellaista sanelukonetta jossa on kovalevy ja mikkiliitäntä. Siitä saat matskun helposti koneelle jos tarvis.
www.lyyrica.org/sanoittaja
irmeli
07.08.2008 20:08:08
Ihan halpoja kunnon sanelukoneetkaan kai ei ole, mutta suosittelen sellaista sanelukonetta jossa on kovalevy ja mikkiliitäntä. Siitä saat matskun helposti koneelle jos tarvis.

Olympuksen sanelukoneessa on usb- ja mikkiliitäntä + mp3-soitin. Toimii AAA-paristolla ja mahtuu taskuun.
tanjuli
07.08.2008 23:39:29 (muokattu 07.08.2008 23:39:48)
Mielessäni kuvittelin laulukoppeja eräänlaisiksi äänieristetyiksi puhelinkopeiksi ;-). Tuollaisia harjoitteluhuoneitahan löytyy täällä Tampereella ainakin parista kirjastosta. Niissä äänieristys on hyvä, akustiikka ei.

Haha, no saahan laulukopin vaikka vessasta kunhan vaan tarpeeksi eristää ja säätää :D Kirjastoissa tosiaan saattaa olla 'musahuoneita' joissa voi sitten mölistä ihan mielensä mukaan. Klasarit alkaa ainakin jossain vaiheessa kehitystään tarvita sitä akustiikkaa ihan tosissaan jolloin semmoiset umpisukkatunnelikopit ei enää toimi kun sitä ääntä tarttee kuitenkin siinä isossa akustiikassa soittaa - sama kun (käsittääkseni) rytmimusapuolen ihmiset alkaa tarttea jossain vaiheessa äänelle sopivaa mikkiä ja kunnon kamoja saadakseen treenattua 'oikeissa olosuhteissa'.

Ittellä pelittää treeninauhoituksissa ihan simppeli sanelukone (digitaalinen), enemmän sieltä kuitenkin niitä opettajan ohjeita kuuntelee kun omaa ölinäänsä. Muiden korville mahdollisesti soivat nauhoitinlaitteet sitten erikseen, minidisk ihan ok varsinkin jos saa siihen kunnon mikin. Akustiikasta sitten riippuu aika lailla mikä pää särkyy ja mikä ei kuulu. Ainakin mun ääni pistää sanelukoneen ruvelle mutta pikku roso ei haittaa niin paljoa kuin minidiskin kanssa toisinaan tapahtuva joidenkin taajuuksien täysi leikkautuminen. En tiedä onko vika vehkeessä vai käyttäjässä, mutta ärsyttävää se on kuitenkin.

Paljon oon kuullut kehuttavan noita Ediroleja ja Zoomeja, mutta itselle ei ole vielä tullut hankintapakko eteen. Semmoiseen kuitenkin luultavasti päädyn jossain vaiheessa. Kaverien vermeillä tehdyistä koenauhoituksista ei löydy mitään valittamista. Edirolissa pistin merkille sen miten hyvin masiina nappaa akustiikkaa siihen messiin verrattuna vaikkapa minidiskiin joka toisinaan häkeltyy hyvästä akustiikasta ja nauhoittaa jotain ihan muuta kuin mitä pitäisi. Edelleen, vika voi olla ihan hyvin käyttäjässäkin ;)

Minidiskeissä on vaan se hankala kun niitä ei ilmeisesti enää juurikaan valmisteta (varaosia hankala saada, esim. jos laturi häviää niin sitten pelataan pattereilla) ja itse levykkeitä saa toisinaan metsästää kissain ja koirain kanssa.
Koivulahti
08.08.2008 09:41:09

Edelleen, vika voi olla ihan hyvin käyttäjässäkin ;)

Jos vehje nappaa hajaääniä, niin vika ei kait ole niinkään laitteessa kuin mikissä. Verkon kuviohan vaikuttaa siihen mistä päin se ääniä poimii.
* sanoittaminen.blogspot.com * ennenkuulumatonta.blogspot.com * www.lyyrica.org/sanoittaja *
tanjuli
08.08.2008 11:52:07 (muokattu 08.08.2008 11:57:10)
Jos vehje nappaa hajaääniä, niin vika ei kait ole niinkään laitteessa kuin mikissä. Verkon kuviohan vaikuttaa siihen mistä päin se ääniä poimii.

Useampi mikki ja kuvio tesmattu, ongelma ilmenee suurissa saleissa joissa tuntuu että laite nauhoittaa enemmän kaikua kuin itse äänilähdettä - ja jos vie niin lähelle että äänilähde tulee tarpeeksi lujaa, se tuntuisi 'leikkaavan' sitä 'akustiikkaa' jolloin laulanta kuulostaa anyway ikäänkuin puolikkaalta. Ns. koppinauhoituksissa toimii ihan hyvin. Epäilen että ongelma on itse laitteessa (reissussa rähjääntynyt) tai käyttäjässä (samoin), sillä noissa muissa vermeksissä ei vaikuta tuota ongelmaa olevan. Eikä ilmeisesti kuitenkaan eroa md:stä (käsittääkseni!!!) juurikaan muuten kuin tallennusmuodon ja jatkoeditointimahdollisuuksien tasolla, vaan nauhoituskyvyn pitäisi olla jokseenkin yhtä hyvä jos identtiset ulkoiset mikit... vai?
Koivulahti
08.08.2008 22:08:49

Useampi mikki ja kuvio tesmattu, ongelma ilmenee suurissa saleissa joissa tuntuu että laite nauhoittaa enemmän kaikua kuin itse äänilähdettä - ja jos vie niin lähelle että äänilähde tulee tarpeeksi lujaa, se tuntuisi 'leikkaavan' sitä 'akustiikkaa' jolloin laulanta kuulostaa anyway ikäänkuin puolikkaalta. Ns. koppinauhoituksissa toimii ihan hyvin.

Juu, juu.. ei vika ole käyttäjässä eikä vehkeessä, vaan käyttötavassa :) Ei niitä vimpaimia oo tuommoiseen tarkoitettu. Kaikkea ei vaan voi kerralla nauhoittaa. Kaiut nauhoitetaan omalla mikillä (tai lisätään softalla) ja varsinainen laulu omallaan :)
* sanoittaminen.blogspot.com * ennenkuulumatonta.blogspot.com * www.lyyrica.org/sanoittaja *
moraalienkeli
01.09.2008 22:10:49
Päädyin koulumme musiikinopettajan neuvomana tähän laitteeseen, kun sattumalta koulun Thomann-tilaus lähti samana päivänä.
http://www.thomann.de/fi/swissonic_mdr2.htm

Jos hyvin käy, ehtii tulla jo tämän viikon puolella, jolloin voin testailla nauhuria heti lauantain tunnilla. Ilmoittelen kyllä tänne, miten pelittää.
http://youtube.com/watch?v=6AOEHW2SfWA
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)