Aihe: Basso paukkuu 1 2 | |
---|---|
![]() 03.08.2008 19:52:55 (muokattu 03.08.2008 20:33:57) | |
Konehuone on tsekattu moneen kertaan, piuhat kolvailtu kolmesti ja bassokombokin avattu. Jokin aiheuttaa sen, että basso paukkuu välillä ihmeesti. Pauketta aiheuttaa erityisesti basson kanssa heiluminen ja kova soitto. Kontaktivikaa siis todennäköisesti jossain mutten jaksa keksiä missä. Piuhaa on kokeiltu myös tietokoneen ja kombon välille ja yritetty paukuttaa sillä, mutta soundi oli moitteeton. Nyt kaivataan ideoita pöytään, miten tuon saa pois. Mahtaisiko basson liittimessä olla jotain vikaa? Löysällä se ei ainakaan ole. edit// Ja välillä maadoituskin tuntuu olevan irti (särisee, kun lisää kirkkautta, mutta särinä loppuu kun koskee basson metalliosaan). | |
![]() 03.08.2008 21:07:35 | |
Konehuone on tsekattu moneen kertaan, piuhat kolvailtu kolmesti ja bassokombokin avattu. Jokin aiheuttaa sen, että basso paukkuu välillä ihmeesti. Pauketta aiheuttaa erityisesti basson kanssa heiluminen ja kova soitto. Kontaktivikaa siis todennäköisesti jossain mutten jaksa keksiä missä. Piuhaa on kokeiltu myös tietokoneen ja kombon välille ja yritetty paukuttaa sillä, mutta soundi oli moitteeton. Nyt kaivataan ideoita pöytään, miten tuon saa pois. Mahtaisiko basson liittimessä olla jotain vikaa? Löysällä se ei ainakaan ole. edit// Ja välillä maadoituskin tuntuu olevan irti (särisee, kun lisää kirkkautta, mutta särinä loppuu kun koskee basson metalliosaan). Tarkistappa maadoitusjohto joka menee tod. näk. tallaan lankun sisällä. Paskaks vaan, ei ole mun kamat. | |
![]() 03.08.2008 21:31:37 | |
Otin tallan irti ja kokeilin ottaa johdonpäästä kiinni. Särinä loppui. Eli eipä ole siitä kiinni. Samaten särinä loppuu jos painaa mikkiä. Särinä ja pauke siis joko liittyvät toisiinsa tai eivät liity. | |
![]() 03.08.2008 21:36:49 | |
Otin tallan irti ja kokeilin ottaa johdonpäästä kiinni. Särinä loppui. Eli eipä ole siitä kiinni. Samaten särinä loppuu jos painaa mikkiä. Särinä ja pauke siis joko liittyvät toisiinsa tai eivät liity. Jäsen Jukilla oli kanssa paukkumista, syyksi paljastui kielen osuminen mikin napapalaan. Eli kielet oli liian lähellä mikkejä, mikä voisi helposti tulla esiin kun oikein soitetaan kovaa. No tää on yksi helposti tsekattava keissi, en tiedä onko syy? Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja! | |
![]() 03.08.2008 21:37:06 | |
Otin tallan irti ja kokeilin ottaa johdonpäästä kiinni. Särinä loppui. Eli eipä ole siitä kiinni. Samaten särinä loppuu jos painaa mikkiä. Särinä ja pauke siis joko liittyvät toisiinsa tai eivät liity. Vaikuttaisi siltä, että maadoitusjohto ei saa kontaktia tallaan. Minulla oli tällainen tapaus omassa soittimessani, mutta siirsin hieman maadoitusjohtoa tallan alla ja ongelmat hävisivät. Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... | |
![]() 03.08.2008 21:40:58 | |
Otin tallan irti ja kokeilin ottaa johdonpäästä kiinni. Särinä loppui. Eli eipä ole siitä kiinni. Samaten särinä loppuu jos painaa mikkiä. Särinä ja pauke siis joko liittyvät toisiinsa tai eivät liity. Tottakai särinä loppuu jos otat maadoitusjohdosta kiinni. Silloin sinä toimit maadoituksena. Sama juttu mikkien, kielien ja muun raudan kanssa. Mutta aina ei voi tuolta hurinalta säästyä, eli se ei välttämättä ole vika vaan ominaisuus. Olet varmaan koittanut vahvistinta eri bassolla? Ja eri piuhalla? Tuollainen "pauke" voi johtua monesta asiasta. Viallinen juotos, johto, liitin, komponentti. Eli jos jatkuu ehdottaisin vahvistimen huoltoon viemistä. Mikäli mitään vikaa ei ilmene toisella bassolla, vie basso huoltoon. Paskaks vaan, ei ole mun kamat. | |
![]() 03.08.2008 23:35:31 | |
Löysää jakkia epäilisin ensiksi. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. | |
![]() 04.08.2008 10:13:02 (muokattu 04.08.2008 10:24:19) | |
Tottakai särinä loppuu jos otat maadoitusjohdosta kiinni. Silloin sinä toimit maadoituksena. Sama juttu mikkien, kielien ja muun raudan kanssa. Niin siis tällähän oli tarkoitus, vaan kokeilla toimiiko johdotus mikistä ja tallasta basson maahan. Nyt löytyi ainakin yhdestä piuhasta vikaa ja kolvasin sen, mutta vikaa on vielä muuallakin. Ja jakkia on kyllä kiristelty ihan tappiin asti. edit// Se minua tässä ihmetyttää, että tuo basson kanssa liikkuminen aiheuttaa pauketta, mutta konehuoneessa kaikki piuhat ovat ok, eikä niissä ole kontaktivikaa. Olen joutunut vaihdattamaan tuosta tuon tone-potikan, koska se hajosi ennen aikojaan. Voiko olla että volume alkaa nyt vuorostaan hajoilemaan, ja että jotkin sen sisäiset liitännät aiheuttavat pauketta? Potikan toimivuutta tosin ei taida pystyä kokeilemaan muulla kuin uudella vastaavalla... | |
![]() 04.08.2008 11:17:08 | |
jakki voi olla löysällä vaikka muuterg on tiukalla. Se jakin kuumaan karvaan tuleva jousikosketin voi löystyä ja menettää kontaktin plugiin. Yleinen vika. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 04.08.2008 14:42:27 | |
jakki voi olla löysällä vaikka muuterg on tiukalla. Se jakin kuumaan karvaan tuleva jousikosketin voi löystyä ja menettää kontaktin plugiin. Yleinen vika. Mitenköhän tuo selvitetään, onko jousikosketin löysällä? Tuo jakki, kun on siis sellaista mallia että plugi jää kokonaan sen sisälle. | |
![]() 04.08.2008 16:35:36 | |
Mitenköhän tuo selvitetään, onko jousikosketin löysällä? Tuo jakki, kun on siis sellaista mallia että plugi jää kokonaan sen sisälle. Siis putkijakki? Sysipaska keksintö. Vika on luultavasti siinä. Vaihda tilalle, jos mahdollista, sellanen avomallinen Switchcraftin jakki niin säästyt monelta murheelta. | |
![]() 04.08.2008 17:22:44 | |
Siis putkijakki? Sysipaska keksintö. Vika on luultavasti siinä. Vaihda tilalle, jos mahdollista, sellanen avomallinen Switchcraftin jakki niin säästyt monelta murheelta. Multa löytyis tällanen sysipaska Switchcraftin putkijakki joutilaana. http://www.stewmac.com/shop/Electro … _Jacks/Flush-mount_Output_Jack.html G&L L2000:een piti vaihtaa, mutta se rutina ei johtunutkaan jakista, joten jäi vaihtamatta. | |
![]() 04.08.2008 18:57:11 | |
Jaajaa, no eipä siinä kai muu auta kuin ostaa uusi jakki. Voiko putkijakin tilalle vaihtaa avomallisen vai pitääkö ostaa tuollainen uusi "sysipaska"? Ja mistäköhän niitä saa Helsingin seudulta? | |
![]() 04.08.2008 20:39:41 | |
Mulla samanlainen pauke, kun soitan kovaa/raskaasti. Huomasin, että se johtuu siitä, että kielet osuvat mikkeihin. Mulla osuu kylläkin vain B-kieli, muiden kielten kanssa ei ole ongelmaa. "Vanitas Vanitatum" | |
![]() 04.08.2008 21:12:42 | |
Kielet osuvat mikkiin/Mikkeihin, sanoisin. | |
![]() 04.08.2008 21:29:18 | |
Jäsen Jukilla oli kanssa paukkumista, syyksi paljastui kielen osuminen mikin napapalaan. Eli kielet oli liian lähellä mikkejä, mikä voisi helposti tulla esiin kun oikein soitetaan kovaa. No tää on yksi helposti tsekattava keissi, en tiedä onko syy? Näin pääsi käymään. Aika jännä tapaus sinänsä, että aikaisemmin ei paukkunut, mutta kun laskin vireen Es:nään, niin E-kieli napsahteli takimmaisen mikin napapalaan, ja kun en tätä optiota osannut aluksi veikata, niin arvelin ensin kaapin olleen paskana, sitten nupin, ja vasta viimeiseksi kotona hoksasin kielen napsuvan mikkiin. | |
![]() 05.08.2008 00:34:21 | |
Tämän MTD Kingstonin mikkiä on vaikea edes saada niin ylös, että kielet paukkuisivat napoihin. Eli tällä hetkellä jakkiselitys on johtaa. :) | |
![]() 05.08.2008 19:54:57 | |
Mä aikoinaan ihmettelin, kun bassosta kuului usein sellainen outo hurina. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Kerran sitten aloin oikein miettiä, mistä se voisi johtua, kunnes huomasin, että mulla oli yleensä kännykkä joko taskussa tai kotelossa vyötäröllä periaatteessa bassoa vasten. Sen kun laitoin takataskuun, niin loppui häiriötkin. Se ei ollut sitä tyypillistä kännykän "tittidii-tittidii-tittidii"-sähkötystä, vaan tasaisempaa jurnutusta. No, tässä tapauksessa tuskin on kyse samasta, mutta muistuipa vain mieleen tuollainen episodi omasta menneisyydestä. | |
![]() 06.08.2008 16:48:38 | |
Mä aikoinaan ihmettelin, kun bassosta kuului usein sellainen outo hurina. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Kerran sitten aloin oikein miettiä, mistä se voisi johtua, kunnes huomasin, että mulla oli yleensä kännykkä joko taskussa tai kotelossa vyötäröllä periaatteessa bassoa vasten. Sen kun laitoin takataskuun, niin loppui häiriötkin. Se ei ollut sitä tyypillistä kännykän "tittidii-tittidii-tittidii"-sähkötystä, vaan tasaisempaa jurnutusta. No, tässä tapauksessa tuskin on kyse samasta, mutta muistuipa vain mieleen tuollainen episodi omasta menneisyydestä. Olen muuten huomannut saman. Kännykkä taskussa ja basso siinä päällä niin kuuluu sellaista jännää hurinaa. Siitä lähtien kuin huomasin tuon, on kännykkä pysy kaukana bassosta :) "Vanitas Vanitatum" | |
![]() 07.08.2008 15:49:04 (muokattu 07.08.2008 15:49:41) | |
Jees, vaihdoin tuohon uuden (putki)jakin ja kaikki on nyt kondiksessa! Olin kyllä jo melkein heittänyt toivoni kun mikään ei tuntunut tepsivän, mutta ihme kyllä jakin vaihto auttoi! Nyt kelpaa taas bassotella. :) Toivottavasti ei tule enää noi samat ongelmat takaisin. Avomallista tuohon ei olisi edes saanut, mutta tämä jäsen Antti K:lta saatu tuntuu paljon jämäkämmältä kuin edellinen. Plugi on paljon tiukemmin bassossa kiinni, niin eiköhän tällä sitä sitten porskutella pidempäänkin. Kiitoksia kaikille avusta ja arvuuttelusta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)