Aihe: Kaula pullistelee..
1
Jim Control
06.08.2008 12:41:55
Ostin käytettynä Ibanez Soundgear SR 300 DX -basson, ja taas on ilmennyt sen kanssa ongelmia. Bassossa viritys nousee pikkuhiljaa, eli ennenkuin bändin kanssa aletaan treenaamaan niin ekaks se pitää virittää kokonaan ja nimenomaan joutuu aina laskemaan sen viritystä. Ostettaessa basson kaula oli sopivasti hieman kovera, mutta nyt kun katsoin niin sehän on vääntynytkin jo kuperaksi! Sitä kaularautaa nähtävästi joutuu säätämään vai joutuuko? Mihin suuntaan? Vaikuttaako kaulan vääntymiseen se kun ostettaessa oli helle, mutta nyt viimeaikoina ilma on ollut kylmä? Vai vaikuttaako kaulan liikkumiseen eniten ilman kosteus? Kiitos etukäteen jos viitsisitte auttaa..
Jim Control
06.08.2008 15:00:00
Basson ostin noin kaksi viikoa sitten. Kotona olen säilyttänyt sitä makuuhuoneen nurkassa, omassa pehmeässä kassissaan pystyssä. Makuuhuoneen ilman kosteudesta en tiedä kun ei ole sellaista mittaria, mutta aika viileää siellä on ja samoin myös soittokämpillä.
pekezu
06.08.2008 15:54:13

Basson ostin noin kaksi viikoa sitten. Kotona olen säilyttänyt sitä makuuhuoneen nurkassa, omassa pehmeässä kassissaan pystyssä. Makuuhuoneen ilman kosteudesta en tiedä kun ei ole sellaista mittaria, mutta aika viileää siellä on ja samoin myös soittokämpillä.

Ibojen kaulat on mun kokemuksien mukaan olleet hyvinkin herkkiä ilmanalojen vaihteluille. Johtuneeko niiden ohuudesta vai mistä, kuitenkin oma bassoni eli treenikämpältä kotiin siirtyessä huomattavasti. Treeniksellä, betoniloukossa maan alla, kaula oli lähes suora, kotiin tullessani parin tunnin päästä sai virittää uudestaan, kaula oli suhteellisen kovera tällöin.

Säädä kaula kohdilleen vaikka niihin treenikämppäolosuhteisiin, tai kummassa soittelet enemmän. Toki jonkinsorttiset kompromissisäädöt voi myös yrittää tehdä.

Jonkin lähteen mukaan soittimen säilyttäminen omassa pussissaan vahingoittaisi ja kuivattaisi soitinta. Tuo kaksi viikkoa tosin ei vielä sellaista aiheuta, eikä omat kokemukseni ole vastaavat: sello oli lähes 6kk koskematta vuosi sitten, kotelossaan, eikä mokomalle käynyt mitään.

Viileässä ja kosteassa kaula helposti suoristuu. Näin itselläni siis kävi. Säätöä joutunee siis tekemään. Se tapahtuu siten, että löysäät kuusiokoloruuvia (tai mikä kuvio siinä kannassa ikinä on), eli toisinsanoen kierrät sitä vastapäivään. Älä kuitenkaan liikaa kerralla, 1/4 kierros vaikuttaa jo huomattavasti, luultavasti tarvetta ei ole niinkään paljoa pyöritellä.
America - Home of the free?
Basismi
07.08.2008 10:40:46
Tuossa kun eilen hiplailin niin tuntuu omissa beisseissäkin olevan kielet tavallista matalammalla nyt. Ei jaksa alkaa säätämään kun pian pitäis kuitenkin vääntää takas. :)
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Karlsson
07.08.2008 11:05:27
oli sopivasti hieman kovera, mutta nyt kun katsoin niin sehän on vääntynytkin jo kuperaksi! Sitä kaularautaa nähtävästi joutuu säätämään vai joutuuko? Mihin suuntaan? Vaikuttaako kaulan vääntymiseen se kun ostettaessa oli helle, mutta nyt viimeaikoina ilma on ollut kylmä? Vai vaikuttaako kaulan liikkumiseen eniten ilman kosteus? Kiitos etukäteen jos viitsisitte auttaa..

Toistan usein itseäni:

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=610
On mulla joskus asiaakin.
Jim Control
08.08.2008 18:01:05
Kiitos kaikille ja kiitoksia ennenkaikkea tuosta hödyllisestä linkistä!
Jim Control
08.08.2008 18:03:06
Tuli kirjoitusvirhe... Siis kiitoksia HYÖDYLLISESTÄ linkistä!
Seba
10.08.2008 10:59:53

Ibojen kaulat on mun kokemuksien mukaan olleet hyvinkin herkkiä ilmanalojen vaihteluille. Johtuneeko niiden ohuudesta vai mistä

Tuosta mun on pakko olla vähän eri mieltä :)

Mä ostin vuonna -98 gsr 200 soundgearin.
Basso ei ikinä ole ollut pussissa, lojunut ties missä kaapeissa ja pahimmillaan oli 4 vuotta kesät talvet kylmässä autotallissa. Se on purettu maalattu ja kaikennäköistä mikin ja potikoiden vaihtoa on tullut tehtyä sittemmin.

Ikinä ei ole tarvinnut kaularaudan säätöihin koskea.. Ihme värkki.

TB:tä saakin sitten useampaan kertaan vuodessa vähän ruuvata.
pekezu
10.08.2008 15:11:08

Tuosta mun on pakko olla vähän eri mieltä :)

Mä ostin vuonna -98 gsr 200 soundgearin.
Basso ei ikinä ole ollut pussissa, lojunut ties missä kaapeissa ja pahimmillaan oli 4 vuotta kesät talvet kylmässä autotallissa. Se on purettu maalattu ja kaikennäköistä mikin ja potikoiden vaihtoa on tullut tehtyä sittemmin.

Ikinä ei ole tarvinnut kaularaudan säätöihin koskea.. Ihme värkki.

TB:tä saakin sitten useampaan kertaan vuodessa vähän ruuvata.

Heh, lienee sitten yksilöllistä, mulla taas tuo warren halko ei tunnu hievahtavankaan ilmanalojen muuttuessa. Spectorissakaan se ei turhemmin vaihdellut. Ibassa kyllä sitten.
America - Home of the free?
Rämppy
11.08.2008 11:58:47 (muokattu 11.08.2008 11:59:49)
Ympäristönvaihdos saa usein kitaroiden kaulat elämään. Esim. jos kitaraa on pitkään säilytetty kosteassa ilmanalassa, minkä jälkeen se siirretään pysyvästi kuivaan keskuslämmitysilmaan. Yleensä se rauhoittuu, kunhan keppi tottuu uuteen olotilaan. Säädä kaularautaa tilanteen mukaan ja katso, rauhoittuuko kaulan eläminen muutamassa viikossa. Ja ei kun paljon soittoa. Kaularaudan säätötarve vuodenaikojen mukaan on ihan normaali ominaisuus, tosin sellaisiakin yksilöitä on joiden kaularautaan ei tarvitse juuri koskaan koskea.
En sitten malttanut olla sanomatta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)