Aihe: EHDOTUS: Sanoitusten julkaisutavasta tällä palstalla!
1
soihtu55
06.08.2008 11:12:19
Tuo ehdotuksesi on varsin hyvä, koska tunnen piston tässä
asiassa omalla kohdallani. Mutta olen itse käsittänyt niin, että tekstiä
laitamalla saa palautetta, ja se avaisi aina keskustelun lyriikan teosta.
Se on mitä otollisen tilanne päästä rääpimaään sisältöjä. Tiukkakin palaute on tarpeen, jotta kehittyy, nimeen omaan se.

Itse laitan tänne usein prosessin eri vaiheissa olevia kappaleita, joista
odotan monipuolista palautetta. Niin olen toiminut myös muiden suhteen,
olen pyrkinyt arvioimaan aina muiden lyriikkaa niillä keinoin kun osaan.

Mutta palaan vielä ehdotukseesi, mikä voi olla vallan hyvä asia.

Keskustelua lyriikan teosta voi käydä varsin monella tavalla.
tatta
06.08.2008 12:24:24

Mielestäni tällä palstalla erottuu omien lyriikoiden kirjoittajien ja niistä palautetta kaipaavien omat kirjoitukset, sekä vastaavasti lyriikkaa muuten käsittelevät keskustelu ketjut hyvin toisistaan. Ja tällä palstalla antoisinta on lukea erilaisia lyriikoita niin musiikin harrastajien, kuin ammattilaistenkin ja puoliammattilaisten kynistä ja teoston alaisen materiaalin julkaiseminenhan täällä on kielletty. Minusta on hienoa, että ihmiset uskaltavat rohkeasti täällä kirjoittaa syvimmistä tunnoistaan, tuoda erilaisia näkökulmia elämästä esille ja kirjoittaa omalla sydänverellään ja "äänellään". Aiheesta, kuin aiheesta.
Miksi m.netin lyriikka palstasta pitäisi siis tehdä jotain muuta, ja kuten sanottu aloituksessa "on olemassa muitakin foorumeita", sellaisiin tuskin kaikki täällä tahtovat liittyä, tai olisivat sitten jo liittyneet.
Jos jokaisen lyriikan edessä lukee lyriikka, on se minusta hieman turhaa korostusta. Voihan sitä vastaavasti laittaa sanoitusteknillisiin seikkoihin perehtyviä pysyviä ketjuja tuohon palstan etukenoon keikkumaan, jos haluaa.
Korostan, että tämä ei ole hyökkäys ehdotustanne vastaan.
Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not! Jos elämää seuraa kuolema... on väistämätöntä, että me molemmat olemme yhtä aikaa perillä....
tatta
06.08.2008 12:33:26

Mua rassaa suunnattomasti tällä palstalla se että nämä ihmisten omat sanoitukset valtaavat kaiken tilan ja hukuttavat alleen hyvinkin alkaneita keskusteluja lyriikan ympäriltä. _

Kommentti tähän vielä: "valtaavat" vs "hukuttavat"

Käsittääkseni "hyvinkin alkaneet" keskustelut loppuvat siihen, että kukaan ei enää kirjoita jatkaakseen ja keskustelut siirtyvät taka-alalle uusien kirjoituksien tullessa palstalle. Tässä ei ole kyse siis, omien lyriikoiden kirjoittajien valtauksesta, vaan siitä, että edesmennyt keskustelu on jo niin sanotusti ohi, mikäli sitä ei, yleensä aloittanut, kirjoittaja ole uudelleen nostanut ylös kommentoimalla jatkaakseen..
Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not! Jos elämää seuraa kuolema... on väistämätöntä, että me molemmat olemme yhtä aikaa perillä....
soihtu55
06.08.2008 13:06:40
Olen kokonaisuudessaan Tatan kanssa samaa mieltä. Mutta koska itse olen laittanut tänne paljon omia tekstejä. "Pelästyin", ettei näin olisi saanutkaan menetellä. Olenko tajunnut koko idean väärin?

Toisaalta ymmärrän, että keskustelua voidaan käydään hyvin monesta näkökulmasta.
Ja eihän niitä toisen tekstejä ole koskaan pakko lukea. Mutta katson, että juuri tekstien moninaisuus avaa luovan keskustelun. Sitten jokaisella meistä on omat avumme arvioida tuotoksia. Joku kiinnittää huomion kieliopillisiin kysymyksiin, joku taasen tietää paremmin onko sävellettävissä. Joillakin voi olla taitoa puuttuu sisällöllisiin asioihin. Toiset taasen ovat jo pidemmällä lauluntekijöinä kaikilla edellä mainituilla alueilla, ja juuri he voivat tuoda kortensa kekoon meille opettelijoille.

Kateus on taiteen paha vihollinen, vihtahousu, sen olen jo oppinut. Mutta jossain tapauksessa, sitä vastaan taisteleminen on uusia synnyttävä juttu.

Jos haluamme, että meistä tulee taitavia tai edes kelvollisia lyriikkaan tekijöitä. On oltava nöyrä paljastamaan heikkoutensa tekijänä, mutta uskalleltava olla myös sen takana missä on hyvä, ja neuvoa muita.

Olen pyörinyt tällä palstalla ehkä noin puolisen vuotta. Asia mitä toivoisin, että uskalletaan antaa tiukkaakin kritiikkiä ilman sarvia ja hampaita. Eihän sitä itsekkään aina ole mukava saada, mutta kun sitä yön yli miettii voi se taas viedä tekstin tekemisessä eteenpäin.

Eikä sitäkään kukaan estä käymästä Lyriikan teossa vaikka akateemista keskustelua.

Siis kukkikoot kaikki yrtit ja huhkitaan tekstejä.

soihtu
Koivulahti
07.08.2008 17:56:36 (muokattu 07.08.2008 17:57:05)

Siis kukkikoot kaikki yrtit ja huhkitaan tekstejä.

..ilmeisesti tässä kävi heti alkuunsa joku väärin ymmärrys.
Mun mielestä on ihan hyvä että näitä omia tekstejä täällä julkaistaan.

----

Ongema mun mielestä on ainoastaan siinä että noita tekstejä ja normaaleita keskusteluja ei pirullakaan erota toisistaan. Yhdellä silmäyksellä se ei millään onnistu.

Jos taas toimittaisiin kuten ehdotin, eli lisättäisiin tuollainen etuliite (ihan omatoimisesti kirjoittamalla) niin olisi huomattavasti miellyttävämpää ja helpompaa kaikille osapuolille.

Ymmärrän kyllä jos tällaisen etuliitteen käyttäminen tuntuu liian vaikealta.
www.lyyrica.org/sanoittaja
JCM
07.08.2008 18:08:20 (muokattu 07.08.2008 18:08:54)

Ymmärrän kyllä jos tällaisen etuliitteen käyttäminen tuntuu liian vaikealta.

Se on kyllä varmasti ihan perkeleen vaikeaa.

Entä lukeminen?

"Vanhojen lyriikoiden tekijänoikeudet" vs. "Vanha pariskunta"

Yhtä vaikeaa tuossa on niinku otsikon perusteella arvata kumpi sisältää keskustelua aiheesta ja kumpi sisältää lyriikkaa.

Tarpeetonta kirjoittaa erikseen mitään etuliitteitä. Kyllä keskustelu pinnalla pysyy jos se on sen arvoinen. Samoin käy lyriikalle. Ja sen takia tuolla alhaalla on nuo sivunumerot, että tätä palstaa voi selata edestakaisin.
soihtu55
07.08.2008 18:21:36
Ymmärsin, mitä ehdotit. Eikä se ole hankalaa toteuttaa, ja aion menetellä niin. Ja jos huomasit, toteutin jo sen.
Mutta ehkä toit asian vähän sanoisinko epämiellyttävällä tavalla. Jos itsekin palaat tekstiisi, niin huomaat sen. Mutta mitä tuosta, ehdotuksesi on siltä osin hyvä.
Koska sanoitusten lisäksi on tietenkin jäätävä tilaa muillekin aiheille, totta kai.

Me ihmiset olemme vain tempoltamme niin erilaisia. Joku hioo ja tekee muutaman tekstin vuodessa onnistuu ja ei. Joku tekee tekstin päivässä onnistuu ja ei. Lopputulos voi olla sama, tai ei.

Mutta joskus tuon kaltaiset ilmaisut kuten käytit alustuksessasi voivat saada tietyt henkilöt pakenemaan näiltä palstoilta. Mutta toivottavasti se ei ole tarkoitus. Ei innokkuudesta
saa sakottaa. Sanoo enemmän innokas kuin älykäs soihtu.
Koivulahti
07.08.2008 18:24:57

"Vanhojen lyriikoiden tekijänoikeudet" vs. "Vanha pariskunta"

No entä:

"Suomalaista laululyriikkaa"
"HEVI lyriikkaa!"
"parhaat sanoitukset"
"Kiinni hetkessä"
"Kännissä kirjoitettua"
"Ilman sinua"

Tai:

"Suomalaista laululyriikkaa"
"HEVI lyriikkaa!"
"parhaat sanoitukset"
"SANOITUS: Kiinni hetkessä"
"Kännissä kirjoitettua"
"SANOITUS: Ilman sinua"

Edelleen, tämä on vain ehdotus.
Koivulahti
07.08.2008 18:31:09

Ymmärsin, mitä ehdotit. Eikä se ole hankalaa toteuttaa, ja aion menetellä niin. Ja jos huomasit, toteutin jo sen.
Mutta ehkä toit asian vähän sanoisinko epämiellyttävällä tavalla...

...Jees.. en ajatellut että joku voisi ottaa nokkiinsa tuosta. Olisi varmaan pitänyt lisäillä jokunen hymiö sinne tänne :D

-kiva että otit ehdotuksen käyttöön. Helpompi on antaa sitä palautettakin kun on paulautteenantotuulella, kun näkee mitkä keskustelut sisältävät lyriikkaa ja sitä palautetta janoavat. :)
soihtu55
07.08.2008 18:43:15
Minä en käytä koskaan hymiöitä, minulla on sitä varten sanoja käyttäväksi.
Asia vain voi ilmaista niin monella tavoin. Mutta minun osalta asia loppuunkäsitelty.
Ja jatkan sanojen vääntämistä tännekin tasaiseen tahtiin. Se on mukavampaa kuin inttää täällä loppujen lopuksi pienistä asioista.

Mutta tämäkin ehdotus sai aikaan keskustelua, ja toi ehkäpä muutoksia.
Siis tällä oli tarkoituksensa. Sanon näin ilman sarvia ja tiukkaan kiristettyjä lettejä.
Koivulahti
04.10.2008 09:46:31

Siis tällä oli tarkoituksensa. Sanon näin ilman sarvia ja tiukkaan kiristettyjä lettejä.

Jees.. huomattavasti mukavammin toimii nyt tämä lyriikkapalsta.

Mä en ole koskaan oppinut korvaamaan hymöitä sanoilla. Nehän ovat englanniksi "ekspressions" eli vapaasti suomennettuna "tunteen ilmaukset". Voihan sitä toki kirjoittaa *punastuu*, *naureskelee*, *hymyilee vienosti* tekstin oheen, mutta hymiö tuntuu kyllä paljon kätevämmältä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)