Aihe: Kimppatilauksia: Weber-tuotteet ja Earvana-satulat
1
Twinkle
29.07.2008 23:25:46
Toisinto tännekin, koska kaikki täältä ei kitarakamaa lue:

Sekä weber- että earvana tuotteita kalastellaan nyt halvemmalla. Weberin omista tuotteista (keinokuormat jne.) saadaan pois 30 prossaa. Earvana satuloista noin 40 prosenttia.

Lisää näistä kimppatilaushuoneessa, jossa koko homma organiseerataan:
http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=611

ao. linkistä voi osallistua myös postituslistaan, jossa tiedotetaan tuon huoneen uusista jutuista. Tällä hetkellä se on vähän virittelyn asteella, mutta että joskus se toimii ihan täysillä tehoilla:
http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/mailinglist.php
kojones
06.08.2008 10:37:50
Varsinkin nuo Weberin muuntajat on kyllä hirmuisen edullisia, 37e ynnäilin 100W Marshalliin passelille OT:lle ilman tulleja ja toimituskuluja.
kulmahiomakone
06.08.2008 13:00:34
Varsinkin nuo Weberin muuntajat on kyllä hirmuisen edullisia, 37e ynnäilin 100W Marshalliin passelille OT:lle ilman tulleja ja toimituskuluja.

Jep ja tuskin alnico-ämyreitäkään saa mistään vastaavaan hintaan.

Verkkomuuntajissa tulee muuten ottaa sitten huomioon se, että kelpaako eurooppalainen verkkojännite. Kunkin mallin kohdalla on mainittu, jos ei kelpaa ja miltei kaikkiin teholuokkiin löytyy muuntaja, jolle kelpaa. Ovat vain muistaakseni yleensä pari dollaria kalliimpia.

Asiaa lukee siellä sivuillakin, mutta ajattelin mainita.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
oiva tumpeloinen
06.08.2008 14:19:54
Tommoinen Bias-säätökoje olis juntille kiva, mutta mikä noista kannattaa ottaa. Juntti kun ei tiedä. Jos se tietäis, se varmaan ei kaipais koko kojetta. Mut siis...mitä iloa noista kalliimmista kojeista on? Entä onko jotain haittaa? Onko jotain haittaa ottaa 9pinninen koje? Käyko sitten niin, ettei se käy kaikkiin mahdollisiin vahvareihin? ENtäs mitenkäs noiden BR-2:n ja BR-4:n ero? Jos mulla on tuommoinen pienempi, käykö nelipäätekynttiläisen biasoiminen käytännössä mahdottomaksi? Tai onko mitään väliä, jos tuommoisen isomman laittaa parin perään ja jättää siis pari sovitinta käyttämättä? Vai onko viisasta hommata tuommoinen 2+2 vai pitääkö ihan suosiolla unohtaa koko juttu?

Typeriä kysymyksiä, mut koittakaa kestää......niistä sähköiskuista ei tarvitse muistutella, ne kokeillaan sit perstuntumalla tilanteen päällä. =)
SirElwood
06.08.2008 16:34:35 (muokattu 06.08.2008 16:36:56)
Tommoinen Bias-säätökoje olis juntille kiva, mutta mikä noista kannattaa ottaa. Juntti kun ei tiedä. Jos se tietäis, se varmaan ei kaipais koko kojetta. Mut siis...mitä iloa noista kalliimmista kojeista on? Entä onko jotain haittaa?

Ilot: bias säätö on helpompaa. Isompia haittoja ei näin äkkisältään tule mieleen.

Onko jotain haittaa ottaa 9pinninen koje? Käyko sitten niin, ettei se käy kaikkiin mahdollisiin vahvareihin?

Jep, eli 9 pinninen (noval) käy vain vahvistimiin joissa on pääteputkissa noval kanta. Esim. EL84 on tällainen. Kahdeksan pinninen (octal) sitten käy useampiin, eli 6v6, 6l6, EL34 jne.

ENtäs mitenkäs noiden BR-2:n ja BR-4:n ero? Jos mulla on tuommoinen pienempi, käykö nelipäätekynttiläisen biasoiminen käytännössä mahdottomaksi?

Jos sulla on vahvistimessa pääteputkinelikko, niin BR-4 on passeli/helpompi. Jos taas sulla on pääteputkipari, niin BR-2 riittää.

Tai onko mitään väliä, jos tuommoisen isomman laittaa parin perään ja jättää siis pari sovitinta käyttämättä? Vai onko viisasta hommata tuommoinen 2+2 vai pitääkö ihan suosiolla unohtaa koko juttu?

Sovittimia voi aina jättää käyttämättä.

EDIT: Mainitaan nyt tässä, että itse en ole koskaan tuommoista apuvälinettä käyttänyt, vaan ihan "maanläheisesti" mittaillut/laskenut/säätänyt biaksen kohdilleen. Toki tuommoinen on kätevä jos kovin taajaan joutuu säätelemään, eikä vahvistimessa ole mittapisteitä tai ei viitsi konetta availla jännitemittauksia varten.
oiva tumpeloinen
06.08.2008 17:16:52
Jos sulla on vahvistimessa pääteputkinelikko, niin BR-4 on passeli/helpompi. Jos taas sulla on pääteputkipari, niin BR-2 riittää.

Mut mites, saaks nelikon kuitenkin säädettyä tuollaisella pienemmällä kojeella ilman harmaita hiuksia? Vähän pidempi säätöaika ei sinänsä ole kynnyskysymys, kun vaihtoehtona ilman tuota kojetta on kuljettaa vahvari jonnekin asioista paremmin tietävälle.

Tämä lähinnä siltä pohjalta, että jos hommais vaikka tuommoisen 2+2 kojeen, niin säätääkö sillä sitten tarvittaessa kaiken? Kun mä tiedän, että noita apuvälineitä kaipaavia löytyy tutuistakin. Eli säädetäänkö nelikkoakin "ikäänkuin pareina" vai nelikkona?

Sovittimia voi aina jättää käyttämättä.

Tämä selkeä.

EDIT: Mainitaan nyt tässä, että itse en ole koskaan tuommoista apuvälinettä käyttänyt, vaan ihan "maanläheisesti" mittaillut/laskenut/säätänyt biaksen kohdilleen. Toki tuommoinen on kätevä jos kovin taajaan joutuu säätelemään, eikä vahvistimessa ole mittapisteitä tai ei viitsi konetta availla jännitemittauksia varten.

Noh ongelma on monisyinen....

a) mulla just päästi tietokoneen muuntaja savut pihalle. Kiroilin aikani, ettei savun jälkeä kuitenkaan näkynyt sisällä myöhemmin, eikä mulla ollut yleismittaria. Kiroilu tosin vaihtui nopeasti nauruun, kun tajusin, että mitä mä sillä mittarilla tekisin, kun en sitä käyttää osaa.

b) Noita vahvistimia on useampia, mitä sillä kuitenkin joutuu säätämään. Marshalleissa (mitä mulla nykyisellään on päätteet) käsittääkseni nuo mittapisteet ovat, mutta ei välttämättä kaikissa, mitä kämpiltä löytyy.

Lisääkin löytyy, mut ne ei varmaan juurikaan kiinnosta, joten en enempiä tähän listaa. Kädettömyys kuitenkin leimaa jokaista.
oiva tumpeloinen
07.08.2008 14:13:21
Jaksaisko joku nyt sen verran vielä vaivata itseään ja jeesata tyhmää, että kertois että onko tuo BR-2+2 semmoinen vehje, millä pitäis selvitä joka paikassa? Viisaampi varmasti selviää, mutta mites tämmöinen juntti? Pystynkö säätämään päättärinelikon ilman harmaita hiuksia tuommoisella kahden kynttilän säätösarjalla?
ravensoul
07.08.2008 23:35:57
Jaksaisko joku nyt sen verran vielä vaivata itseään ja jeesata tyhmää, että kertois että onko tuo BR-2+2 semmoinen vehje, millä pitäis selvitä joka paikassa? Viisaampi varmasti selviää, mutta mites tämmöinen juntti? Pystynkö säätämään päättärinelikon ilman harmaita hiuksia tuommoisella kahden kynttilän säätösarjalla?

Mun käsittääkseni pärjäis, aikaa tietysti menis kauemmin ku joutuu kaikki arvot nähdäkseen välillä sammuttamaan koneen ja vaihtamaan napit toisen putkiparin alle. Kun siis toihan on vain mittapisteisiin kytkeytyvä apulaite, eikä tee/muuta kytkennässä varsinaisesti mitään.

Mutta enpä taas mene vannomaan mitään, kun olen biasoinut (manuaalimittauksilla) vain kahden kynttilän konetta. Mutta kuitenkin, näillä tiedoilla ja loogisesti ajattelemalla en näe muuta eroa kuin, että koneen joutuu sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen välillä.
oiva tumpeloinen
07.08.2008 23:48:52
Mun käsittääkseni pärjäis, aikaa tietysti menis kauemmin ku joutuu kaikki arvot nähdäkseen välillä sammuttamaan koneen ja vaihtamaan napit toisen putkiparin alle. Kun siis toihan on vain mittapisteisiin kytkeytyvä apulaite, eikä tee/muuta kytkennässä varsinaisesti mitään.

Mutta enpä taas mene vannomaan mitään, kun olen biasoinut (manuaalimittauksilla) vain kahden kynttilän konetta. Mutta kuitenkin, näillä tiedoilla ja loogisesti ajattelemalla en näe muuta eroa kuin, että koneen joutuu sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen välillä.

Tää jeesaa jo paljon. Toi ei paljoa häiritse menossa. Muilla vastalauseita?
Pavezer
08.08.2008 12:54:44 (muokattu 08.08.2008 12:58:02)
Muilla vastalauseita?

Ei sinänsä mitään vastalauseita, mutta jos totaalikädettömyys vaivaa, niin täytyy muistaa että ei nämä putken kantoihin tulevat mittauskannat sinänsä oikaise biasointia muutoin kuin niin, ettei tarvi mittailla sieltä putken kantojen hankalemmalta puolelta. Jos vahvarissa itsessään ei ole biasinsäätökomponenttia kotelon ulkopuolelle asti, niin kotelo täytyy joka tapauksessa avata ja sieltä sitten säätää oikeasta paikasta biasit kohdalleen. Yleensä siis biasia säädettäessä joutuu aukaisemaan anyway koko vahvistimen. Joissain tuo säätömahdollisuus on tehty niin että, biasia voi säätää avaamatta koteloa, mutta yleensä ei.

Onhan tämä tiedossa? :)

Lisäksi, joissain vahvareissa on kiinteät komponentit biasille ja jos biasia haluaa muuttaa, niin silloin täytyy kolvailla ja osata vaihtaa sopivat komponentit tilalle.
Kun ei muuten, niin sitte tehään ite.
SirElwood
08.08.2008 13:07:51
Yleensä siis biasia säädettäessä joutuu aukaisemaan anyway koko vahvistimen.

Tässä on syy siihen miksi itse en ole rahojani laittanut noihin bias-mittareihin sunmuihin systeemeihin. Samalla vaivalla ne mittailee y-mittarilla. Tietysti jos häärääminen (joskus todella paljonkin) yli 300V jännitteiden kanssa hirvittää, niin... Niin.
Twinkle
08.08.2008 15:46:48
osaisko joku parempi (ts. SirElwood) osoitella tuolta weberin omasta valikoimasta sopivia muuntajia JCM800:een ja Hiwatt DR103:een? Voisin ostaa kun kerrankin on ale.
oiva tumpeloinen
08.08.2008 18:12:23
Ei sinänsä mitään vastalauseita, mutta jos totaalikädettömyys vaivaa, niin täytyy muistaa että ei nämä putken kantoihin tulevat mittauskannat sinänsä oikaise biasointia muutoin kuin niin, ettei tarvi mittailla sieltä putken kantojen hankalemmalta puolelta. Jos vahvarissa itsessään ei ole biasinsäätökomponenttia kotelon ulkopuolelle asti, niin kotelo täytyy joka tapauksessa avata ja sieltä sitten säätää oikeasta paikasta biasit kohdalleen. Yleensä siis biasia säädettäessä joutuu aukaisemaan anyway koko vahvistimen. Joissain tuo säätömahdollisuus on tehty niin että, biasia voi säätää avaamatta koteloa, mutta yleensä ei.

Onhan tämä tiedossa? :)

Lisäksi, joissain vahvareissa on kiinteät komponentit biasille ja jos biasia haluaa muuttaa, niin silloin täytyy kolvailla ja osata vaihtaa sopivat komponentit tilalle.

On tiedossa, kiitos kuitenkin. Mä luulen, että toi mittari on alkukädettömyyteen kohtuullisen hyvä suunnitelma, kyllä mä sen trimmerin löydän. Noissa mun vahvareissa ainakin varmuudella moiset on. Toi on kuitenkin thymälle helpompi vekotin, kun ei juurikaan laskea tarvitse sun muuta tietää. Jatkossa homma helpottanee, kun oppii vähän ton touhun perään.

Kiitokset kaikille vastauksista. Ostetaan yks kokeiluun. Jos sillä ei tee mitään, niin laitetaan hyllyn päälle. =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)