Aihe: Soittoporukat, orkesterit, bändit - miksi ?
1 2 3 4 5
Yön siivet
04.08.2008 00:33:23
Kertoisiko joku em:ista, miksi ette ota laulajaksi tarjoutuvaa edes kuultavaksi, kokeiluun, testiin tms.

Olin työkeikalla la:na, ja 'jouduin' taas kuuntelemaan nurkkabändiä, jonka laulajalta ainakin meni hienosti penkin alle. Tarjouduin (jälleen kerran) mukaan harkkoihin, kokeilumielessä, sillä itse laulan nuotilleen puhtaasti ja korva kärsii muusta. Miksi vastaus on aina 'EI'? Tavalla tai toisella ilmaistuna.

Onko 'työn teko' aiheen kanssa niin vastenmielistä? Ilman sitä ei menestystä (=keikkoja) tipu eikä lirise .. :-)
Sir Härö
04.08.2008 00:35:42
Kertoisiko joku em:ista, miksi ette ota laulajaksi tarjoutuvaa edes kuultavaksi, kokeiluun, testiin tms.

Olin työkeikalla la:na, ja 'jouduin' taas kuuntelemaan nurkkabändiä, jonka laulajalta ainakin meni hienosti penkin alle. Tarjouduin (jälleen kerran) mukaan harkkoihin, kokeilumielessä, sillä itse laulan nuotilleen puhtaasti ja korva kärsii muusta. Miksi vastaus on aina 'EI'? Tavalla tai toisella ilmaistuna.

Onko 'työn teko' aiheen kanssa niin vastenmielistä? Ilman sitä ei menestystä (=keikkoja) tipu eikä lirise .. :-)

Koostuisiko tuo nurkkabändi kaveruksista? Rationalismi ystävien kesken on melko hankalaa.
saatanan saatana :|
Simo78
04.08.2008 00:38:15
Ehkä joku toinen lähestymistapa auttaisi asiaan, esim. hakeutua testille bändiin mikä hakee laulajaa?
Zarmo
04.08.2008 00:44:10

Useinhan laulaja myös tekee biisit ja on muutenkin pomo. Huono sellaista on vaihtaa. Oishan se vähän outoa mennä vaikka Bob Dylanin bändille sanomaan, että "tuo teijän laulaja on vähän kehno, pääsisinkö tilalle".
Yön siivet
04.08.2008 00:44:33
Jooo, onhan ne ystäviä / kavereita, kun ovat soittaneet kauan yhdessä. Mutta eihän ystävyys muakaan estä järkeä käyttämästä! Ai niin, ne oli keski-ikäisiä miehiä ... :-)
Yön siivet
04.08.2008 00:46:28
Arvaapa vaan Simo, kuinka paljon olen pyrkinyt! Kaikilla mahdollisilla tavoilla. Tai no, 'puolukoita' en ole vielä tarjonnut ... :-)
Yön siivet
04.08.2008 00:51:55
Zarmo! Eikö B.D. laula puhtaasti? Ma en nyt muista et sillä menisi ihan överiksi, tyylilliset jutut on eri asia. Voiko se olla niin, että kun samalla soittaa niin ei itse kuule / tajua, että laulu menee ihan jostain muualta kuin nuotista ... :-)
Yön siivet
04.08.2008 00:55:40
Hei Jawski! Minä en ole ruma, nätiksi miehenpuolet sanovat. Mutta ulkonäköasiat ovat makuasioita. Ja mitä väliä on ulkonäöllä, jos ääntä lähtee - nätisti ... :-)
Yön siivet
04.08.2008 01:02:53
Koostuisiko tuo nurkkabändi kaveruksista? Rationalismi ystävien kesken on melko hankalaa.

Jooo, kyllä kai ne on ystäviä / kavereita, kun ovat soittaneet kauan yhdessä. Mutta eihän ystävyys estä muakaan järkeä käyttämästä. Eix ystävät ole niitä henkilöitä, joille sanotaan suoraan ja just niin kuin asiat on? :-)
Sir Härö
04.08.2008 01:06:06
Jooo, kyllä kai ne on ystäviä / kavereita, kun ovat soittaneet kauan yhdessä. Mutta eihän ystävyys estä muakaan järkeä käyttämästä.

Joo, mutta hyvin harvoin otetaan bändiin jäsen joka ollaan ajateltu pois potkia.

Eix ystävät ole niitä henkilöitä, joille sanotaan suoraan ja just niin kuin asiat on? :-)

Hoho. Eivät ole.

Ja mitä jos näiden äijien mielestä nykyinen laulaja on heille sopiva eivätkä he halua mitään "akkaa" siihen hommia sotkemaan? :)
Yön siivet
04.08.2008 01:09:16
Useinhan laulaja myös tekee biisit ja on muutenkin pomo. Huono sellaista on vaihtaa. Oishan se vähän outoa mennä vaikka Bob Dylanin bändille sanomaan, että "tuo teijän laulaja on vähän kehno, pääsisinkö tilalle".

Pahinta tilanteessa oli se (niin kuin aina), että kun olen kiltti, en kehdannut sanoa suoraan, että 'nyt ei kuule onnistunut'. Kyllä jonkun pitäisi joskus sanoa, jos ei ite hokaa. Jos pääsee yleisön eteen, niin itsekritiikin pitää toimia ... :-)
Sir Härö
04.08.2008 01:10:14
Pahinta tilanteessa oli se (niin kuin aina), että kun olen kiltti, en kehdannut sanoa suoraan, että 'nyt ei kuule onnistunut'. Kyllä jonkun pitäisi joskus sanoa, jos ei ite hokaa. Jos pääsee yleisön eteen, niin itsekritiikin pitää toimia ... :-)

Älä siitä murehdi. Pääasia että itse saat rehellisen palautteen.
Yön siivet
04.08.2008 01:14:06
Joo, mutta hyvin harvoin otetaan bändiin jäsen joka ollaan ajateltu pois potkia.

Koe- / testitilanteessa ei vielä olla ottamassa jäsentä, vain kokeilemassa. Ja minäkin kokeilen. Ei kelpaa ihan mikä vaan ... :-)

Hoho. Eivät ole.

Ja mitä jos näiden äijien mielestä nykyinen laulaja on heille sopiva eivätkä he halua mitään "akkaa" siihen hommia sotkemaan? :)

Sanoisinko tähän, että 'heijän häppeensä'. Ei voi kuin valittaa, jos ei ymmärrä hyvän 'akan' päälle ... :-)
Yön siivet
04.08.2008 01:19:44
Älä siitä murehdi. Pääasia että itse saat rehellisen palautteen.

Yes, olen saanut. Siksi yritän ihan hirrrveeesti löytää sitä takana soittavaa porukkaa että pääsisin eteenpäin ... :-)
Pieni rumpalipoika
04.08.2008 11:04:11

Näytettä kehiin. Mistään et saa yhtä objektiivista ja kehittävää palautetta kuin M-Netistä.

Heh.

Mutta oikeasti. Aika monilla laulajatsybyillä ja -pojuilla tuntuu olevan suuret luulot itsestään.

Joko kyseessä on se, ettei ymmärretä live- ja suihkulaulannan eroa tai sit on vain kotona niin paljon kehuttu lahjakkuutta, että se on sumentanut objektiivisuuden. Idols on mainiota seurattavaa juuri jälkimmäisten takia.

Muta kuten Epis sanoi, laulunäytettä kehiin. Jos olet nätti, osaat laulaa etkä ole täysi mulkku, löydät itsellesi bändin todella nopeasti.
Rummut nurin ja nussimaan!
Väinämöinen
04.08.2008 11:33:21
Rocklaulajana ja bändin keulakuvana oleminen on paljon enemmän kuin nuotteihin osumista. Vaikka laulaisikin nuotilleen oikein, saattaa olla, ettei ääni siltikään sovi kyseisenlaiseen musiikkiin. Ja päinvastoin taas, laulajalle bändin keulakuvana kova meininki ja eläytyminen musiikkiin on erityisen tärkeätä. Vaikka laulaisikin teknisesti miten väärin, mutta ääni kuitenkin sopii musiikkiin ja rokkikukkoilua irtoaa, homma voi toimia vaikka miten hyvin. Ensimmäisestä mainitsen esimerkkinä Ari Koivusen, jälkimmäisestä Taneli Jarvan.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Frozen Semen
Chemo
04.08.2008 13:09:46

miksi ette ota laulajaksi tarjoutuvaa edes kuultavaksi, kokeiluun, testiin tms.

Jos bändissä on jo laulaja, he todennäköisesti eivät ole hakemassa laulajaa. Sikäli kannattaisi siirtää bändihaun painopiste sellaisiin bändeihin, joissa ei vielä ole laulajaa.

Niihinkään ei välttämättä pääse ihan tosta noin vaan. Eikä ehkä edes koelauluun: hakijajoukko voi tilanteesta riippuen olla hyvinkin suuri, ja sieltä pitää mahdollisesti tehdä ensimmäinen valintakierros ennen koelaulusessioitakaan. Itse olen joutunut raakkaamaan ihmisiä tässä kohtaa mm. seuraavista syistä:

- hakijan vahvin osaamisalue erityylisessä musiikissa kuin mistä kyseessä olevassa avoimessa paikassa on kyse (tämä on ylivoimaisesti yleisin syy)
- aikaisempien kokemusten puute, varsinkin bänditoiminnasta; kokemusta halutaan mielellään myös keikka- ja levytysrintamalta
- logistiikkarealiteetit eivät kohdallaan: esim. asumispaikka kaukana, ei autoa käytössä
- se, minkälaisen kuvan antaa hakemuksessa henkilönä; fiilisasia, mutta tämäkin oikeasti vaikuttaa. Kyseessä ei ihan ole ensivaikutelma, mutta melkein. Tämä tulee läpi ihan pienissäkin asioissa.
- ... ja millä intensiteetillä hakemus on tehty, ja se minkä verran siihen on paneuduttu. Onko juuri tämä bändi juuri tälle laulajalle se erityinen juttu?
- muut mahdolliset kilpailuedut: esim. aikaisemmat näytöt ja hyvät suhteet ohjelmatoimistoihin + levy-yhtiöihin, omat kamat, oma kuljetuskalusto, oma treenikämppä.. (kaikkea ei voi olla kaikilla, mutta joku noista asioista voi ratkaista kisan kahden hakijan ollessa suht tasavahvoja)

Siinä muutamia vastauksia kysymykseen "miksi" ennen koelaulua, esim. sähköpostitse lähetetyn hakemuksen jälkeen.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Teijo K.
04.08.2008 13:15:42

Tärkein ja ylipääsemättöminen syy on musta ollut aina ja tulee aina olemaan bändikemia. On ihan se ja sama vaikka olisit maailman paras laulaja jos ei kemiat kohtaa. Ja tässä tapauksessa kyse on voinut olla vaikkapa terapiabändistä, missä on tarkoitus musansoiton tekosyyllä päästä nimenomaan karkuun naisväkeä. Touhuamaan jotain poikien keskinäistä hauskaa, missä ei tarvitse varoa puheitaan jne. Vaikka mimmi olisi miten "hyvä jätkä" tahansa se muuttaa porukkaa. Ihan saman tekee yksi jätkä naisporukassa. Ihan samalla tavalla ei voi rennosti heittää läppää kumpikaan jengi. Ne "poikien jutut" ja "tyttöjen jutut" ei vaan toimi jos on vastakkaista sukupuolta messissä.
C
04.08.2008 14:09:24 (muokattu 04.08.2008 14:26:37)
Olin työkeikalla la:na, ja 'jouduin' taas kuuntelemaan nurkkabändiä, jonka laulajalta ainakin meni hienosti penkin alle. Tarjouduin (jälleen kerran) mukaan harkkoihin...

Huh, aika vaikean hetken valitsit tarjouksellesi!

Bändin hitsautuminen toimivaksi porukaksi vie yleensä aikaa ja bändikemian luomiseen panostetaan. Erityisesti keikoilla tämä rakennettu yhteispeli sitten huipentuu yhteisen esiintymiskokemuksen myötä. Bändit saattavat olla keikoilla hyvinkin itsekeskeisiä olioita, jotka haluavat ottaa ulkopuolisilta vastaan vain kehuja.

Näin ollen bändille täytyisi antaa todella selvä SYY siihen, miksi se sinut koelauluun ottaisi ja ylipäätään antaisi häiritä itseään. Ellei bändi ole hakemassa uutta laulajaa, niin syyksi ei riitä se, että sanot osaavasi laulaa paremmin. Ja vaikka olisivat hakemassa, niin eivät he välttämättä tuosta vaan tartu ensimmäiseen tarjokkaaseen. Sinun täytyisi tehdä juuri oikea vaikutus bändiin. Ja vinkkinä, että itsensä tuputtaminen ja turhautumisen osoittaminen eivät luultavimmin auta asiaa (en sano sinun tekevän niin, mutta tekstissäsi olet kovin turhautunut).

Ja nämä ohjeet käytännössä toimivat missä vaan tilanteessa myös keikan ulkopuolella (vaikka siellä koelaulutilaisuudessa).

Ja vielä tiedoksi, että ei se bändin löytäminen ole monelle muullekaan helppoa. Eikä kannata bändejä syyttää siitä, ettet pääse koelauluun. Onnea kuitenkin yritykselle!
Heavy on kaunista ja melodista musiikkia. - General Njassa
Never The Machine Forever! Uriah Heep & viikset.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)