Maisteri 04.04.2005 17:08:00 | |
---|
Silti, varmaankin em. säädöistä johtuen soundi ei itselle kuulostanut sen kummemmalta kuin ennenkään. Hiukan asiaan liittyen: on tässä pikku hiljaa alkanut tuntua, että tuo minun Hartke XL410 kaappi (vanhempi 240W malli) on aika paska, onhan noita alu-kartioita kuulunut vähän haukuttavan ja alan uskoa siihen nyt itsekin. Luultavasti juuri Hartken kaapin alumiinisen ominaissoundin takia eivät eri nuppien ominaissaundit kovin hyvin erotu. Ite en tykkää alukartioiden kolinasaundista. Suosittelen testaamaan jollakin pahvikartioisella kaapilla tuota jiiseeämmää ennen suurempien päätösten tekemistä. |
Bassshaker 05.04.2005 19:11:06 | |
---|
Sarjanumerolla ja valmistusvuodella ei ole mitään tekemistä mallinumeron kanssa. Vaikka valmistusvuosi olisikin 1986, ei se tarkoita, että malli on 1986 eli 50W. Entäpä jos se sinunkin kone on 100W, kun kerran tarra väittää niin? Jos vahvistimessasi on siinä heti takaritilän takana neljä paikkaa/reikää pääteputkille, on se 100W malli. Minut hämäsi nuo 1986 ja 1992 mallinimet, joiden luulin viittaavan vuosilukuihin, mikä ei ilmeisesti pidä paikkaansa ollenkaan. Kyllähän siinä 4 isoa pääteputkea oli ja kyllä se nyt on julistettava 100W:seksi. Kuka sanoi että basistit on sivistymättömiä? Nehän hallitsee 4 vierasta kieltä! |
hollstro 05.04.2005 21:39:35 | |
---|
Luultavasti juuri Hartken kaapin alumiinisen ominaissoundin takia eivät eri nuppien ominaissaundit kovin hyvin erotu. Ite en tykkää alukartioiden kolinasaundista. Suosittelen testaamaan jollakin pahvikartioisella kaapilla tuota jiiseeämmää ennen suurempien päätösten tekemistä. Ei se alumiini kaiuttimen kartiomateriaalina minusta peitä alleen eri vahvistimien ominaissaundeja. Alumiinikartio on jäykkä ja kevyt, joten sellainen kaiutin reagoi herkästi, on ns. nopea ja saundaa erilaiselle kuin esim. pahvikartioinen. Toki oma osansa saundiin on kaapilla, kaiuttimen rungolla, magneetilla, ripustuksella, puhekelalla jne... eli koko konstruktiolla. Mulla on ollut niin alumiinisia kuin pahvikartioisiakin, ja on nytkin, enkä pidä niitä mitenkään eriarvoisina, erilaisina vain. Tykkään Harten XL-sarjan kaapeista kovastikin. Ja hyvin ne toimii putkimarsunkin kanssa. |
Maisteri 06.04.2005 15:42:58 | |
---|
Ei se alumiini kaiuttimen kartiomateriaalina minusta peitä alleen eri vahvistimien ominaissaundeja. Ei kai varsinaisesti peitäkään. Jos on hyvin tottunut alumiinisaundiin, niin toki vahvistimien saundierojen pitäisi olla havaittavissa. Itelle alumiinisaundi vaan on epämiellyttävän kuuloinen ja se värittää korvassani ikävästi vahvistimen kuin vahvistimen saundia sillä ominaisella "kolinavivahteella". Pahvikartioisilla kaapeilla ei ilmene tuota "kolinavivahdetta", joten siksi ne ovat parempia vahvistimien ominaissaundien testaukseen, ainakin minun korvallani mitattuna. |
Silvio Dante 08.04.2005 17:06:24 | |
---|
Sarjanumero on U43442, eli ilmeisesti -86 vuodelta (U) Aivan oikein, U-kirjain sarjanumeron edessä tarkoitta valmistusvuotta joka tässä tapauksessa on kuin onkin 1986. Ne ruotsinkieliset tarrat taas liittyvät pre-EU aikaiseen sähkötarkastus toimintaan (Ruotsissa SEMKO, Suomessa SETI) kun laitteen piti olla hyväksytty sähkötarkastus viranomaisilla jossain pohjoismaassa. Nykyään EU-maissa riittää jos laite on hyväksytty jossain EU-maassa. Pääasia että pizza kuuma ja herkullinen |
Bassshaker 12.04.2005 23:46:07 | |
---|
No kävinpä sitten hakemassa parempaan talteen (hintaan 500€) kun ei muille tuntunut kelpaavan. Potikoissa oli kyllä rahinaa, mutta sain ne itse putsattua kohtuulliseksi. Kuka sanoi että basistit on sivistymättömiä? Nehän hallitsee 4 vierasta kieltä! |
poppamies 14.04.2005 14:26:49 | |
---|
...Kyllähän siinä 4 isoa pääteputkea oli ja kyllä se nyt on julistettava 100W:seksi. Oisit vain suosiolla uskonut että se "saatanan hurri" oli oikeassa. Mitä varten se olisi muuten sitä tarraa siihen laittanut. Myytävänä 300W Fenderin nuppi! |
Herätelläänpäs kuollutta threadia.. Itselläni 100 wattinen. 2500 markkaa (~415e) taisi myyjä pyytää ja siitä muutaman huntin sain tingattua. Hyvä diili. Vaikka saan veivaamalla saundit kuntoon, en kyllä vieläkään ole täysin perillä tuosta slopesta ja mid sweepistä. *Mitä* ne tekee, näin niinkuin teknisesti? Mitä se slopen nurinkurinen asteikko haluaa kertoa? Ei kellään muuten sattuisi olemaan manuaalia tallella? =) Googeli ei ainakaan löytänyt. Mulla on Marsun 4x12" ( Joka on muuten sen verran vintage, että ruuvit ovat ruostuneet jumiin, eikä sisälmyksiä pääse tarkastelemaan. Joku päivä vielä väkivalloin selvitän vuosiluvun..) kiinni siinä nyt, ja harkitsen jonkinmoista 1x15" + 2x10" viritelmää, mutta epäilyttää vaan riittääkö teho. Kokemuksia? |
hemmo 01.08.2008 17:57:46 | |
---|
Vaikka saan veivaamalla saundit kuntoon, en kyllä vieläkään ole täysin perillä tuosta slopesta ja mid sweepistä. *Mitä* ne tekee, näin niinkuin teknisesti? Mitä se slopen nurinkurinen asteikko haluaa kertoa? Slope on bassoleikkuri, joka on ihan turha. Täysille se potikka. Mid sweep on valittava keskitaajuusalue, jota korostetaan tai leikataan. Mulla on Marsun 4x12" ( Joka on muuten sen verran vintage, että ruuvit ovat ruostuneet jumiin, eikä sisälmyksiä pääse tarkastelemaan. Joku päivä vielä väkivalloin selvitän vuosiluvun..) kiinni siinä nyt, ja harkitsen jonkinmoista 1x15" + 2x10" viritelmää, mutta epäilyttää vaan riittääkö teho. Kokemuksia? Mulla on 2x15" skobe, joka toimii ton nupin kanssa eri hyvin. |
Muhwi 20.09.2008 14:28:23 | |
---|
Jos kiinnostaa pieni projektimeininki niin mulla olis tommonen marsun 2x10" + 1x15" kaappi johon joku on joskus vaihtanut epämääräiset elementit, jotka ovat oman JMP'ni rääkissä ryhtyneet hiukan särisemään. Aikanaan kunnolla soidessaan oli hyväkin kaappi mutta tosiaan nykyjään kaipaisi hieman laittoa joten halvalla lähtis :P "In the early days all I hoped was to make a living out of what I did best. But, since there's no real market for masturbation, I had to fall back on my bass playing abilities."- Les Claypool |