Aihe: Ruokavalio?
1
Metalpower
01.07.2008 17:53:45
Jees, kysyisin että mitä kannattaisi syödä ennen laulamista. Esimerkiksi ennen keikkoja. Mitä itse syötte ennen esiintymistä tai vaan ennen harkkoja niin että ääni soisi kirkkaammin :P?
Valtz0r
01.07.2008 21:33:46 (muokattu 01.07.2008 21:34:12)
Tää ei oo varsinaisesti ruokaa, mutta ainaki jotkut ihmiset uskovat Carmolis-tippojen tai ehkä -karkkienkin kirkastavan ääntä.
http://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/2051/Carmolis+Yrttitipat
Ja vesi on hyvä juoma.
duparc
01.07.2008 22:23:05
Omien havaintojeni mukaan "sopivat" ruoat riippuvat ihan henkilöstä. Jotkut pystyvät syömään mitä vaan ja laulamaan silti hyvin (kirkkaasti) mutta itselläni on lähinnä pitkä lista asioita, joita EI saa syödä ennen esiintymistä varsinkin, kun laulaminen tuntuu muutenkin sujuvan paremmin hieman nälkäisenä. Omalla kohdalla ehdoton ei ovat maitotuotteet (etenkin jäätelö) ja sokeriset/rasvaiset ruoat, koska niistä kertyy jostain syystä limaa kurkkuun. Myös kaikkia ruokia ja juomia, joista on edes joskus seurannut röyhtäisy, kannattaa välttää. Hedelmät (etenkin banaanit) ovat suhteellisen vaarattomia ja laulunopettajani vannoi appelsiinilohkojen nimeen.
tanjuli
02.07.2008 01:43:23 (muokattu 02.07.2008 01:44:14)
Kahta tuntia ennen lavalle menoa ei syödä mitään isompia satseja, sitä ennen voi syödä melkein mitä vaan (kunhan ei vedä ähkyksi). Mulla kanssa nuo maitotuotteet (samoin kuin suklaa) pistää limat liikkeelle, joten niitä ei voi; muu mässy- ja roskaruoka ei oikein tahdo mennä edes alas. Paitsi pizza, joka menee vähän liiankin hyvin alas - sille tielle jos erehtyy niin ei hyvä seuraa. Jos on ihan hirvee nälä niin sit jotain leipää, mysliä tms. mitä normaalisti aamupalalla vetää (paitsi kaurapuuroa, joka tahtoo tulla ylös). Lähinnä vettä ja carmolispastilleja (niitä pehmeitä, kun ovat sokerittomia) ja vähän päristelyä. Tärkeintä ainakin ittelleni on yrittää pysyä allergisoivista ruoka-aineista erossa, mikä on aina oma show'nsa kun ei meinaa vieläkään muistaa mikä ruoka-aine aiheuttaa minkäkin siitepölyn kanssa nokkosrokot.

Mut vaik olis kakka tulossa housuun ja kieli palanut kuumassa curryssa niin yleensähän sen siinä keikkapöhinöissään unohtaa. Toimivin resepti ruokavalion suhteen on kuunnella omaa kroppaa. Sillä se toimivin sitten löytyy. Samoin kun sopivat annokset. Keikan jälkeen sit voi herkutella jos tulee hirveitä kieltäytymisentuskia :)
[i hear voices but at least they're on tune]
rosi
02.07.2008 20:41:23
Mulla on oikeestaan samaa settiä: ei maitotuotteita tai mitään rasvaista. Kaikki hedelmät ja sen sellaiset on sopivia. Tosin itse en voi banaania tai kiiviä syödä, koska molemmat turruttavat kurkkuni.
"Olen sydämeltäni ylpeä hölmöläinen, enkä osaa lopettaa."
wewwie
02.07.2008 20:43:08
Karuin lista mitä olen ennen laulamista kielletyistä ruoka-aineista menee jotenkin näin:
-suklaa
-maitotuotteet
-rasvainen ruoka
-mausteinen ruoka, eritoten chili
-valkosipuli
-alkoholi

Näitä ei siis edes edellisenä päivänä ennen laulamista. Tottelee ken tahtoo, sanoisin että melko yli menee kyllä nuo kiellot. Itse yleensä syön muutama tunti ennen laulua kevyesti ja juon paljon vettä. Enkä vedä pikku tumuja edellisenä iltana.
It is difficult to trust anyone whose instrument changes shape as he plays it!
Rizz
01.08.2008 19:35:15
Tuohan riippuu myös hyvin paljon siitä, millaista musiikkia aikoo laulaa. Jos esimerkiksi haluaa äänen, joka on alhaalta karhea mutta high notet jää laulamatta (Hetfield), niin paljon bisseä koneeseen. Jos taas puhtaampaa(John Mayer), niin vesi ja tee toimii. Jos taas innostaa Marc Cohn "Walking in Memphis" -tyyli, niin kahvi ja tupakka tekevät omiaan ;o) Mikäli haluaa raskaaseen musiikkiin toimivan rosoisen, mutta korkean äänen (Disturbed), juo pari tuoppia soodaa reilu puoli tuntia ennen suoritusta, ja puoli tuoppia sen jälkeen silloin jos tuntuu että alkaa falskaamaan tai sattumaan. Edelleen noissa eri äänityyleissä kuitenkin tekniikka tekee isomman osan kuin ruokavalio. Jo eri tavoin hengittämällä voi oman äänensä muokata aika moneen malliin.

Yleensä on tosiaan hyvä, kuten aiemmin tässä puussa mainittiin, syödä paria tai muutamaa tuntia ennen itse suoritusta. Pahinta laulaessa on yhtälailla täysi kuin tyhjä vatsa. Eli sellainen semikylläinen olo toimii parhaiten. Tuolloin mikään ääniala ei tee pahaa jos ei sitä itse laula jotenkin teknisesti virheellisesti.

Ruokavalion vaikutus tulee yleensä vasta jälkikäteen ja on pitemmän tähtäimen juttu, eli millaiseksi äänesi haluatkin muokata, niin suosittelen että etsit itsellesi sopivan ateriatyylin, ja syöt sen tyyppisiä ruokia vähintään 3 kertaa viikossa, jolloin kuukauden-parin päästä äänesi alkaa olla luonnostaan juuri sellainen miksi sen haluat.
Musiikki ei ole elämää, elämä on musiikkia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)