Aihe: HiM:illä vaikeaselkoiset kitarat?
1 2
Point
26.07.2008 22:37:18
Kuulosti kyllä komppikitarat hiukan vaikeaselkoiselta mössöltä. Jos opettaja ei saanut mitään selvää, vie tabit ja näin pois päin.
Crossroad
27.07.2008 17:51:42
Miksei HIMin biisin kanssa muka voisi opetella edellä mainittuja asioita?

Biisejä soittamalla oppii paljonkin asioita. Toki opettajan soisi puhuvan myös em. asioista, mutta toisaalta taas kaikkia oppilaita ei kiinnosta. Jotkut vain haluavat opetella biisejä. Siinä ei ole todellakaa mitään pahaa. Kukin tavallaan.

voi toki,mutta tuntuisi järkevämmältä pitemmän päälle käyttää soittotunnit oikeaan musiikin opiskeluun,niin että pystyy itsekin säveltämään musiikkia ja soittamaan soitukulkuja mistä sävellajista tahansa ym..noita toisten bändien biisejähän voi sen jälkeen tutkiskella itsekin ilman opettajaa.eihän niissä mitään vikaa ja opettavaistahan sekin on,mutta se on aina mitä haluaa.
mll
27.07.2008 21:10:57
voi toki,mutta tuntuisi järkevämmältä pitemmän päälle käyttää soittotunnit oikeaan musiikin opiskeluun,niin että pystyy itsekin säveltämään musiikkia ja soittamaan soitukulkuja mistä sävellajista tahansa ym..noita toisten bändien biisejähän voi sen jälkeen tutkiskella itsekin ilman opettajaa.eihän niissä mitään vikaa ja opettavaistahan sekin on,mutta se on aina mitä haluaa.

Eikö näitä em. asioita olisi ihan hyvä tehdä ihan oikean musiikin kanssa. Musiikkia voi myös opetella soittamalla muiden biisejä. Sävellystaitokin kehittyy usein, jos opettelee paljon erityylisiä kappaleita. Myöskin tuo sointukulkujen soittaminen eri sävellajeissa on sovellattavissa vaikka tuohon HIMin biisiin. Voihan sitäkin soittaa kaikissa kahdessatoista sävellajissa.

Ennen vanhaan kun ei ollut opettajia joka kulmalla, ihmiset "opiskelivat" musiikkia soittamalla levyjen kanssa. Sieltä plokkailtiin parhaat likit ja sointukulut yms. Mielestäni tähän kannattaa kannustaa vieläkin.

Parhaiten musiikkia oppii soittamalla musiikkia, eikä suinkaan tenttaamalla teoriaa ja harjoittelemalla tekniikkaa.

Ehkä lopetan tämän viisastelun tähän...
sepisti
28.07.2008 00:13:49

Vai ihan oikean musiikin opiskelemiseen... Oletkohan sä koskaan käynyt soittotunneilla? Sieläkö sävellettiin omia biisejä, joiden tahdissa reenattiin sitten kitaran soittamista?

Kyllä mun kitaramaikat soitattivat muiden tekemää musiikkia tunneilla. Sulla on tainnut mennä kitara-, sävellys- ja teoriatunnit sekaisin.

Totta kai sitä teoriaakin käydään läpi samalla, mutta moniko jaksaa käydä sellaisilla tunneilla, jossa keskitytään vain asteikkojen ja sointujen plaraamiseen.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Lennu
28.07.2008 00:38:21

Ja mitä sitä uusia säveltelemään, kun kaikki biisit on jo tehty.
Crossroad
28.07.2008 08:32:26
hoh hoijaa..
sepisti
28.07.2008 13:35:48 (muokattu 28.07.2008 13:46:52)
hoh hoijaa..

Hoh hoijaa vaan itelles... Kerro nyt vähän miten siellä kitaratunnilla sitä säveltämistä ja sointukulkuja eri sävellajeissa pitäisi opettaa, jos toisten tekemien kappaleiden treenaaminen on hukkaan heitettyä aikaa. Älä nyt rupee leikkimään väärinymmärrettyä, kun itse aloitit...

E. Oisko RR-meininki sitä oikeaa musiikkia?
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Crossroad
28.07.2008 14:48:03
Hoh hoijaa vaan itelles... Kerro nyt vähän miten siellä kitaratunnilla sitä säveltämistä ja sointukulkuja eri sävellajeissa pitäisi opettaa, jos toisten tekemien kappaleiden treenaaminen on hukkaan heitettyä aikaa. Älä nyt rupee leikkimään väärinymmärrettyä, kun itse aloitit...

E. Oisko RR-meininki sitä oikeaa musiikkia?

taisin mainita että sekin on hyödyllistä,nuohan oli vaan esimerkkejä mitä sanoin,mutta yleensä tuo teoriapuoli on monille juuri se vaikein missä tarvitaan opettajaa.sikäli kun muistan minulle neuvottiin ensin suht simppeleitä blues sointukulkuja millä opin edes jotenkin rytmissä soittamaan+blues skaala millä opin jonkinnäköistä sooloa soittamaan.itse koin nämä asiat myöhemmin paljon hyödyllisemmiksi itselleni kuin paranoidin opettelun.missä välissä muuten sanoin että HIM biisien opettelu on hukkaan heitettyä aikaa?itse kehuit selvittäväsi ensin missä sävellajissa biisi kulkee.jos oppilaalle opetetaan ainoastaan miten biisi soitetaan,niin miten se voi itse tajuta missä sävelajissa se kulkee.minun osaltani tämä keskustelu on käyty.sovitaan että ainoa oikea tapa opiskella musiikkia on soittaa HIM:in biisejä.
Sweet leaf
28.07.2008 17:37:43
sovitaan että ainoa oikea tapa opiskella musiikkia on soittaa HIM:in biisejä.

Sehän passaa :)
-J.-
28.07.2008 20:31:10
Kuulosti kyllä komppikitarat hiukan vaikeaselkoiselta mössöltä. Jos opettaja ei saanut mitään selvää, vie tabit ja näin pois päin.

No eiköhän nuo tabijen opiskelut ihan kotonakin onnistu. Ei ne kai niin vaikeita oo opetella.
Khamoun evripadi lets tuusimuusii....
brn2sk8
31.07.2008 10:24:36
Minkälaisia kitaransoiton opettajia teillä oikein on kun viette niille jotain biisien tabeja?
Cry Baby and ask me WHY WHY
sepisti
31.07.2008 13:26:10
Minkälaisia kitaransoiton opettajia teillä oikein on kun viette niille jotain biisien tabeja?

Varmaan sellaisia, jotka ovat nuotinlukutaidottomia. Ovat treenanneet itsekseen makkarissa ja soittavat kellaribändissä vailla hajuakaan musiikinteoriasta. Sitten yks kaks keksineet M.Netin wanted-palstaa lukiessaan, että mullahan voisi olla paljonkin annettavaa "nuoremmille".

Mä luulen, että näitä löytyy ihan jonkin verran.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Iiphii
31.07.2008 16:31:24
Eikös kitaransoiton aloitusvaiheessa ole olennaisinta pitää motivaatiota yllä ja siihen omien suosikkibiisien opettelu on aivan omiaan. Kyllä ne teoriajutskat kerkee katella sitten, kun intoa riittää soittamisen viemiseen pidemmälle.
- eepee
PesLaul
26.08.2008 13:21:45 (muokattu 26.08.2008 13:28:32)
Se HIM:in When Love and Death Embrace -biisi on vedetty B-vireest...
Jos haluu vetää sen E-vireisella kepillä, täytyy käytännössä "simuloida" niit alempia sointuja ottamalla niistä pelkän yläpään mukaan. Vähän kuin Vampire Heart -biisin säkeen sointukuviossa, jonka pystyy soittamaan E-, B- tai drop A-vireestä. (Tosin en oo just kelannu, et riittääks just tos When Love and Death Embrace -biisin vetämises E-vireest kitaran skaala.) Ja siis tän pystyy helpoimmin soveltamaan vitos- ja barresointuihin (tietyllä vire-rajoituksella)...
Panteralla yks hyvä esimerkki matalien sointujen simuloinnista on Hollow -biisin ~puolessa välissä alkavan "särömättöbendausosan" soinnunt.
loner
18.09.2008 20:30:39
Vai ihan oikean musiikin opiskelemiseen... Oletkohan sä koskaan käynyt soittotunneilla? Sieläkö sävellettiin omia biisejä, joiden tahdissa reenattiin sitten kitaran soittamista?

Kyllä mun kitaramaikat soitattivat muiden tekemää musiikkia tunneilla. Sulla on tainnut mennä kitara-, sävellys- ja teoriatunnit sekaisin.

Totta kai sitä teoriaakin käydään läpi samalla, mutta moniko jaksaa käydä sellaisilla tunneilla, jossa keskitytään vain asteikkojen ja sointujen plaraamiseen.

seppo on mies.seppo tietää kaikeen hän soittaa vpk:ssä.hyvä seppo
Point
18.09.2008 21:31:35
Kyllä ainakin minun kitaraopettajani tuo aina eri biisien tabeja(ja hän siis on ihan ammattikitaristi, nuotinluku sujuu), koska tunneilla opettajan kanssa on hyvä opetella tabulatuureista soittelua ja samalla niitä biisejä. Välillä hän tuo hieman haastavampiakin kipaleita ja tämähän on ihan hyvää harjoitusta. Miulle ainakin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)