Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hirvittävä Firebird GAS. Onko järkeä?
1 2 3 4
Nacher
30.07.2008 18:44:53 (muokattu 30.07.2008 18:48:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on iskenyt aivan pakottava gassi Gibsonin Firebirdiin ja nimenomaisesti studiosellaiseen, jossa tavalliset humpparit. Saankin taistella armottomasti estääkseni itseäni tilaamasta sellaista jo samantien. Mikä tässä sitten on outoa?
 
No se, että koko gas perustuu vain siihen, että Firebird on niin helkkarin hieno kitara. En ole Gibsonin Firebirdiä ikinä edes soittanut. Joskus kokeilin jotain Tokain Firebirdiä ja yllätyin oikein positiivisesti sen mallin soitettavuudesta. Ajattelin aluksi hommailla jonkun Les Paulin tai sitten perinteisemmän SG:n tuon SG Voodooni kaveriksi. Jotenkin en silti lämpiä Lessukan soittotuntumalle ja toinen SG olisi ehkä liian samanlainen kuin nykyinen. Tuntuu siltä, että lapaseeni sopivat nykyään enää Gibsonit sekä jotkut ökykalliit hevikepit, joten seuraavan uuden kitaran lavassa tulee aika varmasti se G-alkuinen logo olemaan.
 
..mutta onko tuo Firebird Studio edes mistään kotoisin? Jos etsin jotakin joka olisi vähän kuin SG, mutta tukevampi/painavampi ja vähän paksumpisoundinen, eikä Les Paulin soittoasento tai kaula oikein lämmitä? Jääkö muuta vaihtoehtoa kuin tuo tulilintu? Kokemuksia ko. kitarasta otetaan mielellään vastaan.
 
Edit : Tai voisin säästää myös vähän lisää, ja ostaa tämän ehkä maailman seksikkäimmän SG:n --> http://www.thomann.de/fi/gibson_sg_diablo.htm
 
Elämä on valintoja.
 
ps. Tuolla tulevalla skitalla olisi tarkoitus soitella kaikenmaailman heavi/hardrockräpellystä sekä ehkä hitunen bluesahtavaa rokkiakin. Mitään tiluttelua ei kuitenkaan ole tiedossa, vaan hikistä räkää malliin Entombed, Cathedral jne.
 
mathias
30.07.2008 18:50:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaa että olet jo valintasi tehnyt. Ei muutakuin keppi tilaukseen. Sillä se GAS lähtee.
 
McNulty
30.07.2008 18:56:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Firebird on mukava kapine, vaikkakin Studio-mallissa ei juuri muuta Firebirdiä olekaan kuin rungon ja lavan äärirajat. Itse olen tykästynyt Gibson Firebird V, jossa siis neckthru-rakenne, banjovirittimet ja minihumbuckerit... ja nimenomaan valkoisena.
 
Toisaalta taas, ESP esitti mielenkiintoisen versionsa aiheesta jokin aika sitten:
http://www.espguitars.ru/images/guitars/large/ESP_Phoenix-II_SW.jpg
 
Hintakin olisi ESPin osalta kohdallaan meikäläiselle (listahinta n. 1650e)... ja pienestä lisäsummasta (n. 50e) lavan värikin vaihtuisi ilman custom shoppia mustasta valkoiseksi. Tuo alkoi rabattien jälkeen kiinnostamaan kovastikin tuo Phoenix (eli tulilintu eli Firebird) :)
 
Laidallinen Mul Mul! http://www.myspace.com/dimeshred
Nacher
30.07.2008 19:05:23 (muokattu 30.07.2008 19:05:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Firebird on mukava kapine, vaikkakin Studio-mallissa ei juuri muuta Firebirdiä olekaan kuin rungon ja lavan äärirajat. Itse olen tykästynyt Gibson Firebird V, jossa siis neckthru-rakenne, banjovirittimet ja minihumbuckerit... ja nimenomaan valkoisena.
 
Toisaalta taas, ESP esitti mielenkiintoisen versionsa aiheesta jokin aika sitten:
http://www.espguitars.ru/images/guitars/large/ESP_Phoenix-II_SW.jpg
 
Hintakin olisi ESPin osalta kohdallaan meikäläiselle (listahinta n. 1650e)... ja pienestä lisäsummasta (n. 50e) lavan värikin vaihtuisi ilman custom shoppia mustasta valkoiseksi. Tuo alkoi rabattien jälkeen kiinnostamaan kovastikin tuo Phoenix (eli tulilintu eli Firebird) :)

 
Tuo Phoenix on kyllä nätti. En vain ole oikein ESP:iden kauloista/tuntumasta pitänyt niin kuin Gibsoneiden. Myöskin nuo JB/59 mikit menisivät vaihtoon, koska ne ovat nyt ehkä se mielikuvituksettomin ja tyypillisin humpparisetuppi, mitä kuvitella saattaa. Ja JB löytyy jo valmiiksi soloistista. Hinta nousisi siis melkoiseksi... Firebird Studio maksanee jotain 1100e nykyään?
 
Tuota jäänyt vähän itsekin miettimään, että onko tuossa Firebird Studiossa oikeastaan mitään Firebirdiä tai persoonaa sen ulkonäön lisäksi? Toisaalta se ulkonäkö ja jättikokoinen body itseä siinä juuri mielyttääkin, siinä missä banjovirittimet ja kirkkaan räikeät minihumpparit eivät ehkä niinkään. Neck-thru olisi kyllä kiva.
 
Pahasti vain näyttää, ettei tästä kaasusta selviä kuin kitaran tilaamalla. Äh.
 
gemisti
30.07.2008 20:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Firebird on mukava kapine, vaikkakin Studio-mallissa ei juuri muuta Firebirdiä olekaan kuin rungon ja lavan äärirajat. Itse olen tykästynyt Gibson Firebird V, jossa siis neckthru-rakenne, banjovirittimet ja minihumbuckerit... ja nimenomaan valkoisena.
 
Itselle on tohmannilta tulossa juurikin tällainen kunhan saavat niitä hyllyyn.. odottavan aika on pitkä, syyskuulle lupailivat.. Innostus iski kesäkuussa kun kävin DLXssä kokeilemassa Les Pauleja (oli pieni LP-gas päällä) ja ohimennen innostuin sitten koittamaan naulassa roikkunutta Firebirdiäkin.. kolme päivää ja tilaus oli sisällä.
 
Mieli olisi tehnyt ostaa kitara suomesta, mutta kun tohmannilta ostaessa säästääkin tällä hetkellä sen pyöreästi 600, päädyin saksan tilaukseen. Jälleenmyyjät on ilmeisesti aika kusessa Kulta-Into Luthmannin kanssa noiden Gibsonien hinnoittelussa? Ainakin aikanaan HMLn tevarissa kun kävin SGtä kyselemässä suositeltiin tilaamaan saksasta, kun ei pysty kuitenkaan lähellekään laskemaan hintaa..
 
Aloittajan kannattanee nyt vain vetäistä viikonloppuna muutama bisse ja siitä uhmakoituneena räjäyttää tilaus sisään.
 
..ja öisin nukun.
Nacher
30.07.2008 21:19:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle on tohmannilta tulossa juurikin tällainen kunhan saavat niitä hyllyyn.. odottavan aika on pitkä, syyskuulle lupailivat.. Innostus iski kesäkuussa kun kävin DLXssä kokeilemassa Les Pauleja (oli pieni LP-gas päällä) ja ohimennen innostuin sitten koittamaan naulassa roikkunutta Firebirdiäkin.. kolme päivää ja tilaus oli sisällä.
 
Mieli olisi tehnyt ostaa kitara suomesta, mutta kun tohmannilta ostaessa säästääkin tällä hetkellä sen pyöreästi 600, päädyin saksan tilaukseen. Jälleenmyyjät on ilmeisesti aika kusessa Kulta-Into Luthmannin kanssa noiden Gibsonien hinnoittelussa? Ainakin aikanaan HMLn tevarissa kun kävin SGtä kyselemässä suositeltiin tilaamaan saksasta, kun ei pysty kuitenkaan lähellekään laskemaan hintaa..
 
Aloittajan kannattanee nyt vain vetäistä viikonloppuna muutama bisse ja siitä uhmakoituneena räjäyttää tilaus sisään.

 
Kyllä täällä Turussa ainakin on SG fadedissa hintaa joku 690e ja lespa studio lähtee pikkasen yli tonnilla, kuin myös SG stankku. Näyttävät nekin saavan jostain niitä Thomann-verrannollisiin hintoihin. Nuo Luthmanin katalogi-hinnat ovat kyllä tällä hetkellä aivan sairaita.
 
fuzz
30.07.2008 21:23:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo Luthmanin katalogi-hinnat ovat kyllä tällä hetkellä aivan sairaita.
 
No mutta siinähän se markkinointi toimii, kun myyjä tarjoo sulle kitaraa ja sanoo "Tää ois normaalisti 2400€, mutta voin mä ton pudottaa siihen 1600 eskoon". Kuulostaa paljon paremmalta kuin "No voin mä tosta 1800 pudottaa siihen 1600 eskoon"
 
elämän tarkoitus on 42 www.haistapaska.com
Lonesome
30.07.2008 22:38:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mutta siinähän se markkinointi toimii, kun myyjä tarjoo sulle kitaraa ja sanoo "Tää ois normaalisti 2400€, mutta voin mä ton pudottaa siihen 1600 eskoon". Kuulostaa paljon paremmalta kuin "No voin mä tosta 1800 pudottaa siihen 1600 eskoon"
 
Juurikin näin. Mun usko suomalaisen soitinkaupan kilpailukykyyn ja asiakaspalveluun loppui silloin, kun vastauksena kysymykseen "Mikä on teidän netto-hinta?", kaivettiin hitaasti esiin Inho-Lutumiehen kataloogi ja luettiin hinta sieltä. Kiitos ja näkemiin.
 
PS: Jos olis aikaa notkua kaupoissa kuten joskus about 20 sitten, saattais sitä rabattia tippua tietenkin. Vaan on tullut kuvioihin tuo internet. Kaikki on tarjolla. Ota ja valitse.
 
Firebird Gasin vastaus vois olla myös about 300-400 €:n Epiphone Saksasta. Jos tykkää peruskuviosta, niin aitoja saa sitten myöhemmin. Lutumies ei ole noista Epi Firebird V 1963-replikoista varmaan kuullutkaan, studioista ehkä. Tai mistä mie tiiän, kun eivät ennää kartalookia lähetä...
 
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through"
Nacher
30.07.2008 22:52:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juurikin näin. Mun usko suomalaisen soitinkaupan kilpailukykyyn ja asiakaspalveluun loppui silloin, kun vastauksena kysymykseen "Mikä on teidän netto-hinta?", kaivettiin hitaasti esiin Inho-Lutumiehen kataloogi ja luettiin hinta sieltä. Kiitos ja näkemiin.
 
PS: Jos olis aikaa notkua kaupoissa kuten joskus about 20 sitten, saattais sitä rabattia tippua tietenkin. Vaan on tullut kuvioihin tuo internet. Kaikki on tarjolla. Ota ja valitse.
 
Firebird Gasin vastaus vois olla myös about 300-400 €:n Epiphone Saksasta. Jos tykkää peruskuviosta, niin aitoja saa sitten myöhemmin. Lutumies ei ole noista Epi Firebird V 1963-replikoista varmaan kuullutkaan, studioista ehkä. Tai mistä mie tiiän, kun eivät ennää kartalookia lähetä...

 
Kyllä siinä lavassa pitäisi se Gibson lukea. Jossei muuten, niin mojon vuoksi ;).Tuo tulee kuitenkin aika kalliiseen seuraan, niin voi olla, että Epifoonin laatu ei oikein vertailussa vakuuttaisi.
 
gemisti
30.07.2008 22:56:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mutta siinähän se markkinointi toimii, kun myyjä tarjoo sulle kitaraa ja sanoo "Tää ois normaalisti 2400€, mutta voin mä ton pudottaa siihen 1600 eskoon". Kuulostaa paljon paremmalta kuin "No voin mä tosta 1800 pudottaa siihen 1600 eskoon"
 
Joo tuskin se soitinkaupan sisäänostohinta on se Luthmannin hinta, mutta ilmeisesti esim. Gibsonien kohdalla liiankin lähellä sitä, jolloin mentäisiin tappiolle jos Thomannin tai vast. hintoihin taivuttais. Tässä vaiheessa huomautettakoon, että olen hyvin vähän tekemisissä soitinkaupan kanssa, ja nämä ihmettelyni perustuvat lähinnä kaiken sortin huhuihin.
 
Olisi hauska jos joku asiasta oikeasti tietävä valaisisi hieman. Olen myös kuullut kerrottavan, että asia liittyisi jotenkin hyllyillä roikkuvien Gibsonien määrään, jos niitä ei ole tarpeeksi, et ole kunnon Gibson-kauppias, eikä maahantuojalta kitarat irtoa halvemmalla.
 
Toinen huhu kertoo, että Fenderille olisi käymässä samansuuntaisesti, pienen soitinkaupan olisi sijoitettava tuhansittain rahaa kitaravarastoon, jotta saisi maahantuojalta paremmat sisäänostohinnat. Siinä vaiheessa jo parempi suositella halvan hinnan kyselijöille saksan kauppoja, kuin itse kiinnittää pirusti rahaa tuotteisiin, joiden kiertoaika ei ole läheskään halvempien soittimien tasoa.
 
Nämä siis asiasta mitään tietämättömälle jääneitä mielikuvia alaa paremmin tuntevien puheista, toivottavasti olen käsittänyt väärin.
 
..ja öisin nukun.
Nacher
30.07.2008 23:03:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskoisin kuitenkin, että tuo T-kaupan Gibsonien hinnanalennus on seurausta ennemminkin heikosta dollarista ja siitä, että G-paja tuntuu vähän löysäävän hintojaan alaspäin kovassa kilpailussa. Tuota samaa hinnanalennusta kuitenkin näkyy vähän joka nettikaupassa. Esim briteissä tuo Firebirdi maksoi jotain 1020e punnista laskettuna. Luthmannilla olisi varmasti varaa myydä samaan hintaluokkaan päätyviä kitaroita kaupoille, mutta ehkä itsepäisesti pitävät kiinni naurettavan korkeista hinnoistaan. Toisaalta nuo Turun F-musiikin Gibsonien hinnat esim ovat kauttaaltaan aika siellä T-kaupan luokassa, joka myös puhuu tuon puolesta, että kyllä Luthmannillakin on varaa myydä halvemmalla.
 
Pahasti on tosin kadonnut Firebirdi Thomannin listoilta :(. Taitaa olla tosiaan loppu. Hitto, saisikohan jostain nopeammin.
 
Lonesome
30.07.2008 23:19:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä siinä lavassa pitäisi se Gibson lukea. Jossei muuten, niin mojon vuoksi ;).Tuo tulee kuitenkin aika kalliiseen seuraan, niin voi olla, että Epifoonin laatu ei oikein vertailussa vakuuttaisi.
 
Asia vilpitön. Sama juttu täällä. Firebird gas on oikeesti kova, mutta olen luvannut etten kajoa kuin aitoon tavaraan. Vaikka saattaisi Epiluuri yllättää. Toisaalta, ei liimakaulainen mahonki Studio ole aitoa Firebirdiä nähnytkään, kuten on jo todettu. Vaan jos tulis tarjolle Faded Studio Firebird, kun Explorer Faded jo on. Ainakin siellä Tompalla Saksassa...
 
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through"
black-dog
30.07.2008 23:33:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

osta se minihumppareilla ja neck-trouhgilla varustettu firebird V, paaljon hienompi (minun mielestä) ja tuo studio on periaatteessa les paul/flygari firebirdin muodossa, ei se oo (taas minun mielestä) firebird
 
Watch my back sano kyttyräselkä
fox
30.07.2008 23:45:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

osta se minihumppareilla ja neck-trouhgilla varustettu firebird V, paaljon hienompi (minun mielestä) ja tuo studio on periaatteessa les paul/flygari firebirdin muodossa, ei se oo (taas minun mielestä) firebird
 
Niin no, niin.. ei se oo ollenkaan pöllömpi kitara, toki. Vaikka juu, "oikea" f-birdi kyllä vaatii ne Kluson Banjot ja minihumpparit. Sen verran vaan, että kannattaisi sitä kokeilla, firebirdiä, että istuuko se ns. "handuun", sen verran isokokoinen ja ulottuva keihäs se on. Ja melko lailla omanlaisensa.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
black-dog
30.07.2008 23:49:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin no, niin.. ei se oo ollenkaan pöllömpi kitara, toki. Vaikka juu, "oikea" f-birdi kyllä vaatii ne Kluson Banjot ja minihumpparit. Sen verran vaan, että kannattaisi sitä kokeilla, firebirdiä, että istuuko se ns. "handuun", sen verran isokokoinen ja ulottuva keihäs se on. Ja melko lailla omanlaisensa.
 
mitä sitä itse olen testaillu (kuolannu) niin jos ei kaulapainoisuus ja koko häiritse niin ei hätiä. muttajooo korostan että omia mielipiteitä ja jos tykkää studiosta nii ostakaa pois. sitä testatessa vaan petyin siihen että se tuntu ja kuulosti les paulilta firebirdin bodyssa. ja ei, les pauliakaan vastaan minulla ei ole mitään:D
 
Watch my back sano kyttyräselkä
fox
31.07.2008 00:00:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitä sitä itse olen testaillu (kuolannu) niin jos ei kaulapainoisuus ja koko häiritse niin ei hätiä. muttajooo korostan että omia mielipiteitä ja jos tykkää studiosta nii ostakaa pois. sitä testatessa vaan petyin siihen että se tuntu ja kuulosti les paulilta firebirdin bodyssa. ja ei, les pauliakaan vastaan minulla ei ole mitään:D
 
Juu, ei siin mitään, sitä vaan että tuota Studiota kehuttiin vuolaasti brittilehdissä, ja ihan se tuntu kohtuulliselta.
Itellä on sekä Nevalaisen/omatekemä (eli sellanen yhteistyövehje) isoilla humppareilla oleva että Firebird V, ja tokihan niissä eroja on. Tuota mun V:tä on muutama mnettiläinen käyny studiolla testimässä, ja tosissaan on joillekin ollu vähän ylläri se koko ja muut ominaisuudet..
Mutta senpä vuoks niit kitaroita tehdään erinäkösiäkin, että löytyis se itelle sopiva.. =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
black-dog
31.07.2008 00:03:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta senpä vuoks niit kitaroita tehdään erinäkösiäkin, että löytyis se itelle sopiva.. =)
 
nimenomaan
 
Watch my back sano kyttyräselkä
fox
31.07.2008 00:12:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nimenomaan
 
Siin tulee hauska kontrasti, kun soittelee ekaks jollain Firebirdillä (tai sen puoleen, vaikka Icemanilla) ja ottaa sitte sen jälkeen hyppysiin vaikka Gibson Spiritin tai Ibanezin Ghostriderin, jotka on molemmat melkosen kompakteja...Ghostrider vallankin.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
black-dog
31.07.2008 00:17:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siin tulee hauska kontrasti, kun soittelee ekaks jollain Firebirdillä (tai sen puoleen, vaikka Icemanilla) ja ottaa sitte sen jälkeen hyppysiin vaikka Gibson Spiritin tai Ibanezin Ghostriderin, jotka on molemmat melkosen kompakteja...Ghostrider vallankin.
 
vielä parempi tulee ku saksassa olin käymässä ja mukana oli vanha teisco, pieni kevyt kitara jossa lyhyt skaala, t-kaupassa testaili firebirdiä, semiakustisia yms isoa kitaraa, sitten ku otti teiscon käteen nii oli kyllä niin outo fiilis:D
 
joo offtopicciin menee anteeksi kauheasti
 
Watch my back sano kyttyräselkä
Nacher
31.07.2008 00:40:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseasiassa tuo Lespan soundi Firebirdin bodyssa on aika pitkälti juuri se, mitä haenkin. Lespaa kun aluksi ajattelin, mutta se Lespan body ja huono yläfrettien access ei oikein toiminut minulle. Firebirdiä tosiaan Tokaita joskus soittelin, ja yllätyin todella miten hyvin se vehjas istui syliin. Kaulapainoisuus ei myöskään minua häiritse, sillä minulla on jotenkin niin kumma tapa soitella, ettei kaulapainoisuus ole missään kitarassa koskaan vaivannut. Tai sitten vain hyvät hihnat. Epäilen vähän että tuossa Firebird V:ssä olisi vähän liian kirkas/räikeä soundi makuuni, tosin nättihän se on ja neck-thru olisi kiva. Hintaero on kuitenkin myös sen verran iso tuohon Studioon, että sekin ratkaisee.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «