Aihe: Parhaat Ibanez RG:t
1 2 3 4 5 6 7
Explorer
29.07.2008 19:33:03
Dimarzio/IBZ mikeillä, mut ei ne ihan aitojen Dimarzioiden tasolle yllä.

Nuo mikit ovat kyllä ihan aidot Dimarziot, tehty samassa New Yorkin tehtaassa.
You ain't seen me, right!
P-man
29.07.2008 20:14:26
Nuo mikit ovat kyllä ihan aidot Dimarziot, tehty samassa New Yorkin tehtaassa

Ei nuo Dimarzio/IBZ mikit mitkään huonot ole, mutta lehmusrunkoisessa Rg:ssä tykkäsin enemmän Evolutioneista. RGT:hen aion myös lähiaikoina laittaa Evot.
kimurantti1
30.07.2008 18:27:55
J-Customien omistajilta/omistaneilta kaipaisin infoa. Googletin noista J-Customeista, ja yllätyksekseni Jemsitella tunnuttiin olevan aika vahvasti sitä mieltä, ettei J-Customit ole nauhatyötä lukuunottamatta mitenkään oleellisesti tavan Prestigeitä parempia. Olisiko teillä jotain konkreettista sanottavaa, mikä tekee J-Customeista verrattuna Ibanezin muuhun katalogiin niin ylivertaisia kuin tässäkin ketjussa on annettu ymmärtää? Nyt tarkoitan nimenomaan soittajan soittimena, eli kosmeettiset seikat ei mulle ole kovin tärkeitä.
Werde
30.07.2008 19:49:23 (muokattu 30.07.2008 19:51:34)
J-Customien omistajilta/omistaneilta kaipaisin infoa. Googletin noista J-Customeista, ja yllätyksekseni Jemsitella tunnuttiin olevan aika vahvasti sitä mieltä, ettei J-Customit ole nauhatyötä lukuunottamatta mitenkään oleellisesti tavan Prestigeitä parempia. Olisiko teillä jotain konkreettista sanottavaa, mikä tekee J-Customeista verrattuna Ibanezin muuhun katalogiin niin ylivertaisia kuin tässäkin ketjussa on annettu ymmärtää? Nyt tarkoitan nimenomaan soittajan soittimena, eli kosmeettiset seikat ei mulle ole kovin tärkeitä.

J-Customeissa viimeistely ja materiaalit (komeampi ulkonäkö, parempi soundi) ovat RG:itä parempia. Eikö siinä ole jo kitaran kaikki osa-alueet käsitelty? En minä ainakaan keksi millä muilla osa-alueilla voisi kitaroita laatuaspektista verrata.

Samoin voisi verrata esim. Epiphone vs. Gibson, tai mitä tahansa muuta vastaavaa kahden päällisin puolin "lähes" toisiaan vastaavan kitaran asetelmaa. Viimeistely ja materiaalit ne ovat mitkä paranevat hinnan kohotessa.
Dead men tell no tales.
kimurantti1
30.07.2008 20:43:01
J-Customeissa viimeistely ja materiaalit (komeampi ulkonäkö, parempi soundi) ovat RG:itä parempia. Eikö siinä ole jo kitaran kaikki osa-alueet käsitelty? En minä ainakaan keksi millä muilla osa-alueilla voisi kitaroita laatuaspektista verrata.

Niin, eipä kai. Pitäisi kyllä päästä kokeilemaan pitemmän kaavan kautta, on nimittäin jo pitkään hotsittanut, mutta kun ei missään pääse kokeilemaan. Sama rauta, samat mikit ja sama rakenne kun soittimissa ainakin noin periaatteessa on, niin puut ja viimeistely mahtaa sitten olla todella paljon parempaa.

Täytyy vaan myöntää, etten mä ainakaan ole niin tarkkakorvainen, että vahvistimen läpi soitettuna osaisin hirveästi puiden laatua arvioida, ellei ero sitten ole jotain tosi dramaattista. Noh, mitäs mä tässä jauhan, kokeilemaan pitäisi päästä. Pisti vaan ihmetyttämään Jemsiten meininki.
Werde
30.07.2008 21:34:55
Niin, eipä kai. Pitäisi kyllä päästä kokeilemaan pitemmän kaavan kautta, on nimittäin jo pitkään hotsittanut, mutta kun ei missään pääse kokeilemaan. Sama rauta, samat mikit ja sama rakenne kun soittimissa ainakin noin periaatteessa on, niin puut ja viimeistely mahtaa sitten olla todella paljon parempaa.

Täytyy vaan myöntää, etten mä ainakaan ole niin tarkkakorvainen, että vahvistimen läpi soitettuna osaisin hirveästi puiden laatua arvioida, ellei ero sitten ole jotain tosi dramaattista. Noh, mitäs mä tässä jauhan, kokeilemaan pitäisi päästä. Pisti vaan ihmetyttämään Jemsiten meininki.

Käytetyt Japanilaiset Ibanez RG:t ovat hinta / laatu-suhteeltaan niin hyviä kitaroita, että suuri hintaero ei välttämättä tunnu mielekkäältä. Käytännössä jokainen RG jota olen kokeillut on ollut virheettömästi viimeistelty. Tarkempi tarkastelu kuitenkin paljastaa jo jotain: lehmus on runkopuuna ehkä mitäänsanomattomin hevihommiin, ja ulkonäkö on usein todella "halpa" bindaamattomine ruusupuuotelautoineen ja dotseineen - ainakin valtaosassa malleja. Myös mikkipuoli on alkuperäisenä luvattoman heikkoa.

"State of the art" -kitaroissa pienetkin erot kasvattavat yleensä hintaa kovalta tuntuvia määriä. Hyvälaatuiset ja kauniit puut ovat huomattavasti pystymetsästä revittyjä kalliimpia, ja yksityiskohdat kuten paremmissa J-customeissa löytyvä koko kitaran kiertävä vaahterabindaus ovat jo jonkinasteista taidetta käsityön muodossa. Nämä ovat eroja joita ei soittaessa juuri huomaa, kyse on siitä kokonaisfiiliksestä minkä kokee kun hipeltää kitaraa jossa jokainen yksityiskohta miellyttää silmää ja korvaa. Minulle se on sellainen lisäarvo että olen siitä valmis maksamaan, vaikka pelkästä soittamisesta nauttiville moinen saattaa tuntua aivan turhanpäiväiseltä. Loppupeleissä kyse on jälleen kerran siitä mitä soittimeltaan toivoo - mieltymyksiä on joka lähtöön, mutta niin on kitaroitakin :)
Dead men tell no tales.
McNulty
30.07.2008 21:39:46
ja yksityiskohdat kuten paremmissa J-customeissa löytyvä koko kitaran kiertävä vaahterabindaus ovat jo jonkinasteista taidetta käsityön muodossa.

Onko se oikeasti vaahteralistalla tehty bindaus, vai pelkästään "värjäämättä jätetty reunalista = kansipuun reuna" kuten esim. PRS:n luutuissa ja niin monessa muussa?
Werde
30.07.2008 21:56:00 (muokattu 30.07.2008 21:58:31)
Onko se oikeasti vaahteralistalla tehty bindaus, vai pelkästään "värjäämättä jätetty reunalista = kansipuun reuna" kuten esim. PRS:n luutuissa ja niin monessa muussa?

Kaulassa se on luonnollisesti erillinen lista, rungosta hieman vaikea tulkita. Todennäköisenä pitäisin kuitenkin värjäämättä jättöä.

Kahdesta allaolevasta ensimmäisessä näyttäisi olevan erillinen lista (näkyy hyvin tuosta soololoven paikkeilta) rungossakin, ja jälkimmäisessä sulautuvan melko hyvin runkopuuhun..

http://i304.photobucket.com/albums/nn184/dangerdog777/185/DSC_0015.jpg

http://i304.photobucket.com/albums/nn184/dangerdog777/178/DSC_0151.jpg
Dead men tell no tales.
kimurantti1
30.07.2008 21:56:43 (muokattu 30.07.2008 21:59:35)
Käytetyt Japanilaiset Ibanez RG:t ovat hinta / laatu-suhteeltaan niin hyviä kitaroita, että suuri hintaero ei välttämättä tunnu mielekkäältä.

Tämäpä juuri. Mä olen ropeltanut todella monen japsi RG:n kanssa ja mikkien vaihdon jälkeen ne on musta hinta/laatu-suhteeltaan niin lyömättömiä, että J-Customit saa luvan olla sitten aika ihmeellisiä kapistuksia jos sellaisen päädyn hankkimaan. Vaikka onhan se selvää, ettei sen hintaista kitaraa enää pelkästään minkään hinta/laatu-suhteen takia hankita. Plus tietenkin se mitä alempana sanoit. Vaikka mäkin tykkään hienoista kitaroista, niin mä etsin nimenomaan soittajan soitinta, ja sellaisia noi käytetyt japsi RG:t naurettavan halvan hintansa kanssa juurikin on. Onhan noita tietysti vähän älytöntä lähteä noin kokonaisuutena vertaamaan, mutta mulle se toimivuus soittimena on sanotaanko 90% koko jutusta, ulkonäkö sitten kivaa plussaa. Tai tästä viimeisestä voidaan ottaa sen verran takapakkia, että Danelectron kitaroihin en koskisi vaikka ne olisi maailman parhaita soittimia..
marchangel Miquel
30.07.2008 21:56:54
ibanez rg350 ex on paras
mitä täällä tapahtuu?
Werde
30.07.2008 22:00:41 (muokattu 30.07.2008 22:02:51)

Kyllä se jälkimmäisessäkin näyttäisi olevan ihan oma kokonaisuutensa tarkemmin katsottuna. Raja näkyy tuossa maalipinnassa (jälleen soololoven mutkassa) selvästi.

Nämä ovat senverta arvokkaita ja kovien kavereiden kasaamia kitaroita, että tuon ei pitäisi olla mahdottomuus.
Dead men tell no tales.
McNulty
30.07.2008 22:04:39 (muokattu 30.07.2008 22:07:22)
Kyllä se jälkimmäisessäkin näyttäisi olevan ihan oma kokonaisuutensa tarkemmin katsottuna. Raja näkyy tuossa maalipinnassa selvästi.

Rajahan tulee teippauksesta, etenkin jos petsauksen jälkeen teippien ollessa kiinni päälle on vedetty pohjalakat. Toki, voihan se listoitettukin olla, mutta loimuvaahteralistan laittaminen loimuvaahterakanteen vaikuttaa hieman kysymysmerkiltä ja nostaisi käytännössä turhaan soittimen hintaa. Mutta customeistahan ei koskaan tiedä. Yleisempää on kuitenkin tuo fauxaus, kuten esim. tässä Thinline Telessä:
http://img.photobucket.com/albums/v … 393/Thinline%20Project/DSC03541.jpg

PS: Tuon J-Custominhan saisi tarkistettua siten, että vertaisi petsin alla olevaa kansipuuta ja sen syitä tuohon reunalistaan. Mikäli syy jatkuu reunalistaan, on se silloin faux. Mikäli taas reunalistan syykuviointi huitelee ihan omassa maailmassaan suhteessa kansipuuhun, niin silloin siinä on nähty todella kova vaiva käsiloivennusten yms. kohtien reunalistoituksella loimuvaahteralistalla.
Werde
30.07.2008 22:05:44
Onhan noita tietysti vähän älytöntä lähteä noin kokonaisuutena vertaamaan, mutta mulle se toimivuus soittimena on sanotaanko 90% koko jutusta, ulkonäkö sitten kivaa plussaa.

Kuulostaa siltä että J-Customit eivät tarjoa sinulle riittävää lisäarvoa hintaansa nähden. Suosittelen kokeilemaan eksoottisempia RG:itä (mahonkirungolla esim.) varianssin saamiseksi perusmalleihin, äkkiseltään se voisi olla toimivampi ratkaisu kuin JC.
Dead men tell no tales.
Werde
30.07.2008 22:08:03 (muokattu 30.07.2008 22:09:04)
Rajahan tulee teippauksesta, etenkin jos petsauksen jälkeen teippien ollessa kiinni päälle on vedetty pohjalakat.

Tarkoitan tuota noin 1,5 millin paksuista selkeästi erottuvaa rajaa kannen pinnassa, teippaus olisi vain rungon sivustalla ja jälki on erinäköinen kuin tuossa Telessä. Eikai sitä edes kutsuttaisi bindaukseksi mikäli se olisi värjäämällä kikkailtu, bindaaminenhan on työmenetelmä?

edit: En valitettavasti voi antaa pomminvarmaa vastausta kysymykseen, omassani tuo bindaus tulee löytymään mutta se on vasta lentokoneessa matkalla tänne. Ensi viikolla olemme viisaampia.
Dead men tell no tales.
Johann Onn
30.07.2008 23:16:45 (muokattu 31.07.2008 02:45:52)
Kyllä jotenkin orinigaalit, 1986 vuoden malliset RG:t on niitä tyylikkäämpiä (miinus niiden lapa): http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1986/p07.jpg

Ja kuten huomaa, noissa oli jo alunperin kiinteällä tallalla varustettu ("RG Fixed") eli se RG600 seassa.
kimurantti1
31.07.2008 00:27:34
Kyllä jotenkin origaalit, 1986 vuoden malliset RG:t on niitä tyylikkäämpiä (miinus niiden lapa): http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1986/p07.jpg

Nuohan ovat paljon lähempänä Roadstaria kuin RG:tä. Noiden jälkeen vuonna '87 lanseerattiin sitten se "oikea" RG-mallisto.
Explorer
31.07.2008 01:59:46
Tarkoitan tuota noin 1,5 millin paksuista selkeästi erottuvaa rajaa kannen pinnassa, teippaus olisi vain rungon sivustalla

No ei nyt välttämättä kumminkaan. Mulla on 2 mahonkirunkoista loimuvaahterakantista Prestige-RG:tä (toinen kaarevakantinen), molemmissa faux binding mutta silti tuollainen millin paksuinen värjäämätön raja kannen puolella.
You ain't seen me, right!
Johann Onn
31.07.2008 02:17:03 (muokattu 31.07.2008 02:19:54)
vuonna '87 lanseerattiin sitten se "oikea" RG-mallisto.

Jotenkin mulla oli muistikuva, että 1987 vuonna lanserattiin kyllä JEM-mallisto ?.
EDIT: "Maxxas" tais olla se toinen, ton vuoden uusista malleista myös.

Esim. RG550 taas kuului "Roadstar Deluxe" mallistoon, kuten myös esim. 1986 vuoden RG600. Samaa sarjaa kummatkin. Se RG-mallisto "keksittiin" paljon myöhemmin, olikohan joskus 1992.

Mun Saber kuuluu Roadstar Pro mallistoon eikä siis tohon S-sarjaan.
Kjukka
31.07.2008 02:18:51

Kaulassa se on luonnollisesti erillinen lista, rungosta hieman vaikea tulkita. Todennäköisenä pitäisin kuitenkin värjäämättä jättöä.

Kahdesta allaolevasta ensimmäisessä näyttäisi olevan erillinen lista (näkyy hyvin tuosta soololoven paikkeilta) rungossakin, ja jälkimmäisessä sulautuvan melko hyvin runkopuuhun..

http://i304.photobucket.com/albums/nn184/dangerdog777/185/DSC_0015.jpg

Kyllä tuo ilmiselvältä faux bindingiltä näyttää, vertaa:

http://kjukka.1g.fi/kuvat/SC250/IMG_5395.jpg/full

http://kjukka.1g.fi/kuvat/SC250/IMG_5530.jpg/full

http://kjukka.1g.fi/kuvat/SC250/IMG_5435.jpg/full
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)