Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran kielten vaihtaminen
1 2
agre
30.07.2008 09:59:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo elikkä nyt oon kitaraa soitellu 6 kuukautta samoilla kielillä eikä ole katkennut. Täältä olen lukennut että parin kuukauden välein pitää vaihtaa mutta miten ne siis vaihetaan ja minkä kokoset niitten kannattaa olla.
 
"All you have to do is be yourself and have a good time playing music"
Jalmarii
30.07.2008 10:00:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo elikkä nyt oon kitaraa soitellu 6 kuukautta samoilla kielillä eikä ole katkennut. Täältä olen lukennut että parin kuukauden välein pitää vaihtaa mutta miten ne siis vaihetaan ja minkä kokoset niitten kannattaa olla.
 
Aloittelijat - alueelta löytyy ainakin yksi topic jo aiheesta, kannattaa sieltä katsella.
 
Metal_Late
30.07.2008 11:40:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh huh minulla menee 1 kielisetti D Addarioita kuukaudessa
 
Lolli123
30.07.2008 11:51:51 (muokattu 30.07.2008 11:52:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh huh minulla menee 1 kielisetti D Addarioita kuukaudessa
 
Vaihda Elixireihin niin ei mene ku vähintään 2kk välein. Sama juttu oli mulla Daddarioiden kans
 
Yritän välttää huonoa musiikkia!
Sensonic
30.07.2008 12:28:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh huh minulla menee 1 kielisetti D Addarioita kuukaudessa
 
Mulla meni sellaiset pahimmillaan 4 tunnissa. Kielien kirkkaus katosi tuossa ajassa. Sen jälkeen käytin mm. SIT:ia, GHS:ää, Ernie Ballia ja Dean Markleyta kunnes törmäsin uusiin saksalaisiin Maxima -nimisiin kultapäällysteisiin kieliin. Sen jälkeen en ole enää muita käyttänytkään, tosin kielimerkki muuttui Maximasta Optimaksi, mutta tavara on edelleen samaa. Optima Gold -kielien pitäisi kestää noin kolme kertaa pidempään kuin tavallisten kitarankielien.
 
Kielimerkillä ei ole enää muutamaan vuoteen ollut maahantuojaa, mutta niitä saa hyvin varustetuista nettikaupoista.
 
Joku tietty vannoo Elixirien nimeen ja ovat varmaan ihan hyviä kieliä, mutta en ole koskaan kokeillut niitä, sillä nuo Optimat ovat olleet meikäläiselle ihan ässä -kielet. Optima Goldit maksavat noin 8,5-9 euroa/setti, kun Elixirit maksavat noin 11-13 euroa/setti.
 
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
PIM
30.07.2008 13:12:09 (muokattu 30.07.2008 13:14:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla meni sellaiset pahimmillaan 4 tunnissa. Kielien kirkkaus katosi tuossa ajassa. Sen jälkeen käytin mm. SIT:ia, GHS:ää, Ernie Ballia ja Dean Markleyta kunnes törmäsin uusiin saksalaisiin Maxima -nimisiin kultapäällysteisiin kieliin. Sen jälkeen en ole enää muita käyttänytkään, tosin kielimerkki muuttui Maximasta Optimaksi, mutta tavara on edelleen samaa. Optima Gold -kielien pitäisi kestää noin kolme kertaa pidempään kuin tavallisten kitarankielien.
 
Mulla Maxima/Optimat kestää kyllä paljon pidempäänkin enkä muita merkkejä ole sitten vuoden 1990 juuri käyttänytkään kuin hätätapauksessa kun silloin ekan kerran Maximat paikallisesta liikkeestä testimielessä ostin. Mikä Optimoissa on erityisen positiivista niin niiden hinta on pudonnut vajaassa 20 vuodessa silloisesta 100 markasta nykyiseen vajaaseen 8 euroon (T-kaupan hinta) eli vajaaseen puoleen. Harvassa tuotteessa olen törmännyt vastaavaa kuluttajaystävälliseen hintakehitykseen.
 
Elixireihin verrattuna Optimoissa on se hyvä puoli, että ne tuntuu sormen alla ihan tavallisilta teräskieliltä ilman Elixireissä ainakin mua pahasti häiritsevää liukkautta. Ne pari kertaa kun on "joutunut" Elixireillä jossain lainakitarassa soittaan ei soitosta ole tullut yhtään mitään kun bendaillessa kielet karkaa sormista.
 
Member formerly known as PeteH
rrroope
30.07.2008 13:26:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaran kielten pyyhkäiseminen rätillä aina keikan ja treenien jälkeen pidentää kielten ikää aikalailla. kannattaa aina pitää vanhaa sukkaa tms. kitaralaukussa mukana. jos haluaa hifistellä, niin kannattaa hankkia paketti mikrokuituliinoja kaupasta. ne on vielä parempia.
 
Henkka370
30.07.2008 13:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaran kielten pyyhkäiseminen rätillä aina keikan ja treenien jälkeen pidentää kielten ikää aikalailla. kannattaa aina pitää vanhaa sukkaa tms. kitaralaukussa mukana. jos haluaa hifistellä, niin kannattaa hankkia paketti mikrokuituliinoja kaupasta. ne on vielä parempia.
 
Pitääkö niitä kieliä ihan kunnolla hinkata sillä sukalla vai kevyesti pari kertaa sivaista niitten päältä pölyt pois?
 
topi74
30.07.2008 13:42:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääkö niitä kieliä ihan kunnolla hinkata sillä sukalla vai kevyesti pari kertaa sivaista niitten päältä pölyt pois?
 
Eiköhän tässä haettu sitä että käsistä jäävä rasva ja muu kakka pyyhitään pois. Mä alon viime kieltenvaihdon jälkeen kokeileen sellasia puhdistuspyyhkeitä mis on jotain puhdistusainetta. Jospa nuo ghs:n halpiskieletkin kestäisi vähän pidempään.
 
Johann Onn
30.07.2008 14:11:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos haluaa hifistellä, niin kannattaa hankkia paketti mikrokuituliinoja kaupasta
 
Ittellä on tällä hetkellä (4:n osaan leikattu) tiskirätti, jolla soiton jälkeen pyyhin kielet. Niistä ei ainakaan lähde nukkaa. Mutta jos tarvii pyyhkiä soitin, jossa on töhnää pidemmältä ajalta, siirryn mikrokuituliinaan.
 
rrroope
30.07.2008 15:29:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääkö niitä kieliä ihan kunnolla hinkata sillä sukalla vai kevyesti pari kertaa sivaista niitten päältä pölyt pois?
 
idea on kai se, kun keikan tai treenien jäljeltä kielet on hikiset niin hyvä pyyhkästä siinä heti ennen kuin hiki kuivuu ja jämähtää tai syövyttää niitä kieliä.
 
muutaman kerran pyyhkäisee joka kielen, eipä siinä ihmeempiä tarvita. sen varmaan ihan itse huomaakin vaalealla kankaalla miten niihin sitä töhnää jää.
 
Metal_Late
30.07.2008 15:44:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihda Elixireihin niin ei mene ku vähintään 2kk välein. Sama juttu oli mulla Daddarioiden kans
 
Tekee liian tiukkaa lompakolle.
 
WinterMad
30.07.2008 16:04:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekee liian tiukkaa lompakolle.
 
No ei se itseasiassa tee, kerran se kirpaisee mutta säästät isot rahat kun ei tartte kokoajan olla ostamassa niitä Daddarioita kun Elixirit kestää monta kertaa pidempään.
 
Painajaismainen
30.07.2008 16:05:27 (muokattu 30.07.2008 16:06:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei se itseasiassa tee, kerran se kirpaisee mutta säästät isot rahat kun ei tartte kokoajan olla ostamassa niitä Daddarioita kun Elixirit kestää monta kertaa pidempään.
 
Pöh. Olin juuri kirjoittamassa tätä mutta sitten painoin jotain fukin´ nappia ja netti meni kiinni. :/
 
Edit. Jos siis ajatellaan että Addariot maksaa noin 9€ ja Elixirit noin 12€ ja kestää ainakin kaksi kertaa pidempään...
 
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
Stradlin
30.07.2008 16:19:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan toi kk välein vaihtaminen melekosen turhaa hifistelyä, ellei nyt sitten soita useamman tunnin päivässä ja ehkä muuallakin kuin yksin omassa huoneessa. Varsinkin jollekin soittoa aloittelevalle koululaiselle, joka maksaa kielet itse (jos pappa betalar niin sittenhän voi vaihdella vaikka joka päivä).
 
"There are many dying children out there whose last wish is to meet me." - David Hasselhoff
Jucciz
30.07.2008 16:19:58 (muokattu 30.07.2008 16:26:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielten vaihtotarve ei riipu ajasta, jonka kielet ovat kiinni kitarassa, vaan siitä, kuinka kauan niitä soitetaan ja miten vuolasta on soittajan käsien hikoaminen. Jos itse vaihdan ennen keikkaa kitaraani ns. halvat ja huonohkot peruskielet (D'Addario, DR, GHS jne...), saa ne keikan jälkeen vaihtaa saman tien uusiin. Jos taas pyyhin kielistä pahimmat paskat pois settien välissä ja käytän muutenkin parempia kieliä, on niistä iloa useammallekin keikalle.
 
Jos soittaisin yhdellä ja samalla kielisetillä esim. muutaman tunnin päivässä joka päivä kokonaisen kuukauden, kielissä olisi kuun lopussa varmasti enemmän paskaa kuin itse kieltä. Yleensä vaihdettuani uudet kielet, pyyhin niistä about ensimmäisen parin viikon ajan Fast Fret:in tai vastaavan avulla pahimmat liat pois soittelun jälkeen. Kun kielet kuitenkin ajan kanssa alkavat menettää sointinsa kirkkautta, ei "fastfrettailu" enää kauheasti auta ja yleensä vaihdan tässä vaiheessa kielet suosiolla uusiin.
 
Itse olen löytänyt parhaan hinta-tatsi-kestävyyssuhteen Dean Markley Blue Steel -kielistä, jotka ovat liukkaammat ja pitkäikäisemmät kuin halvat peruskielet, mutta eivät kuitenkaan tunnu kumimaisilta, kuten esimerkiksi Elixir:it, jotka kaiken lisäksi ovat räikeän ylihinnoiteltuja.
 
konehes
30.07.2008 19:01:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en taas tykkää yhtään uusien kielten soundista ja tuntumasta. Jonkin aikaa soitettua pahin "metallisuus" ja (ei säädöistä johtuva) räminä katoaa. Silloin mun mielestä kielet on parhaimmillaan. Siitä maagisesta pisteestä ei kylläkään ole kovin pitkä matka siihen, että kielet ovat entiset.
 
Voi kunpa saisi jostain "sisäänsoitettuja" kieliä, jotka vielä kestäisivätkin kauan.
 
cherub with heavy metal machine
Ekku01
30.07.2008 19:45:17 (muokattu 30.07.2008 19:46:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en taas tykkää yhtään uusien kielten soundista ja tuntumasta. Jonkin aikaa soitettua pahin "metallisuus" ja (ei säädöistä johtuva) räminä katoaa. Silloin mun mielestä kielet on parhaimmillaan.
 
Mäkään en tykkään uusien kielien tuntumasta, soundista taas kyllä.
 
Uudet kielet jotenkin lipsuvat bendeissä helpommin ja niiden kontrollointi ei ole yhtä hyvä kuin sisäänajettujen kielien. Vähän sama on myös ruusupuuotelaudan kanssa. Sitruunaöljyn jäljiltä liian liukas. "Paskaisena" saa jotenkin paremman tuntuman, aivan kuten kieliinkin.
 
"It's been a long time since I rock'n'rolled"
NaamaEsa
30.07.2008 19:53:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en taas tykkää yhtään uusien kielten soundista ja tuntumasta. Jonkin aikaa soitettua pahin "metallisuus" ja (ei säädöistä johtuva) räminä katoaa. Silloin mun mielestä kielet on parhaimmillaan. Siitä maagisesta pisteestä ei kylläkään ole kovin pitkä matka siihen, että kielet ovat entiset.
 
Voi kunpa saisi jostain "sisäänsoitettuja" kieliä, jotka vielä kestäisivätkin kauan.

 
Keitä uudet kielet vaikka öljyssä oston jälkeen niin johan..!
 
Nojooh.
 
Ite oon kauhean huono kitaristi sikäli, etten koskaan jaksa ostaa/vaihtaa kieliä, yleensä vasta sitten kun joku menee poikki, mukavasti pärjään vanhoillakin, ehkä oon ihan perseestä.
 
Heavy kitarat on toinen juttu mutta ne on ohut kaulasia ja sopii lähinnä pelkkään tilitykseen. -zanteri
Nacher
30.07.2008 20:12:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseänikin rassaa se, että ihan uudet kielet rämisevät niin helkutisti hetken, vaikka kitara olisikin ok-säädöissä. Sitten kun se räminä on sisäänajettu pois, ollaan point-bravossa, johon haluaisi jäädä. Kokeilemistani kielistä DR:ät pysyvät tuossa ihannepisteessä ylivoimaisesti pisimpään. Ensinnäkään ne eivät pidemmässäkään käytössä kulahta totaalisesti, menettävät vain sen heleimmän kirkkautensa. Toisekseen DR:ät eivät tunnu katkeavan _koskaan_. D'addriot ja Elixirit lähtevät vaihtoon yleensä aina jonkun katkenneen kielen seurauksena, mutta ainakaan 5 vuoden DR käytön aikana ei ole yksikään kieli katkennut, ja soittotapani on kaikkea muuta kuin kevyt.
 
Muutenkin kielissä on tuon kulahtamisen kanssa huimia eroja. Esim Skull Stringit menevät parissa viikossa aivan älyttömän puuroisiksi. Kuulostavat joltain nylonkieliltä tuossa vaiheessa, ja moni muu kielimerkki (etenkin GHS ja Rotosound) tehneet itselläni samaa. Elixir soundi kestää parhaiten, mutta tuntuma on tosiaan outo ja lisäksi se soundin kestävyyden ilo katkeaa kirjaimellisesti siihen, kun jokin noista kielistä lentää floikkarista kunnon divebombissa katkenneena ulos.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «