Aihe: Kitaran kieli katkesi..
1
Nattie
25.07.2008 15:17:31
Tällaisista aiheista on nyt varmaan jo monta keskustelua, joten anteeksi että teen uuden.

Mutta, mulla on kitara josta on katkennut jo kauan aikaa sitten kieli. Soittaminen sitten jäi, koska en osaa vaihtaa kieliä saati sitten virittää kunnollisesti. Oon yrittänyt katsoa netistä ja kirjoista ohjeita, mutta aina tuntuu menevän väärin jne jne..

Mietin, mahtaisivatkohan jotkut tyypit vaihtaa kielen ja virittää samalla kitarani esim. jossain soitinliikkeessä? Jos voi, osaatteko sanoa paljonkohan sellainen maksaa? Entä kuinka paljon (noin) maksaa klassisen kitaran A-kieli?
esprit de corps
25.07.2008 15:32:11 (muokattu 25.07.2008 15:32:37)
Just. Jos nyt olet tosissasi, niin.

Kitara kannattaa virittää aina kun sillä alkaa soittamaan. Jos se ei korvakuulolta onnistu, kannattaa ostaa viritysmittari. Sellainen maksaa noin 10e ja siitä ylöspäin.

Yksittäinen kieli maksaa ainakin euron kai, mutta ne kannattaa aina vaihtaa kaikki kerralla ja setti maksaa suurinpiirtein 10-20e. Kielet on ihan suht helppoa vaihtaa itse, ja se todellakin kannattaa opetella, sillä kielet tulisi vaihtaa aina kun ne alkavat kuulostaa kuolleilta. Eli mitään puolta vuotta ei samoilla kielillä viitti veivata vaikkei katkeisikaan.

Jos sulla on esimerkiksi joku kaveri, joka voisi kerran näyttää sen kieltenvaihdon niin pyydä sieltä hiukan apua.

Mihinkään liikkeeseen en kyllä itse roudaisi kitaraa kieltenvaihdon ja virityksen takia, noi kuitenkin on kitaristin ihan itse hoidettavissa olevia juttuja.
Sergei Fallinen
25.07.2008 15:32:34
Eiköhän ne sen soitinliikkeessä jostain summasta tekisi, mutta kannattaa se oikeasti itse opetella.
Trendkeel
25.07.2008 22:44:38 (muokattu 25.07.2008 22:46:12)
Hieman offia, mutta frendi ei oikeasti viitsi opetella vaihtamaan kieltä floikkatallaan. Sanoin sille, että netissä on ihan maan ..keleesti niitä ohjeita, mutta se vaan roudaa sitä sen kitaraansa sinne F-Musiikkiin.

Toki voit työllistää musakaupan setiä ja tuhlata rahaa, mutta jos nyt vaikka joskus katkeaisi kieli keikalla, niin musakauppaan roudaus ei ole se paras ratkaisu.
"Alkoi ihan suunnattomasti GASittää kyseinen kitara! .. Sopii omaan käyttöön täydellisesti kyseinen kitara." -kloppis |"..mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kotona ei tippuisi pesää", Hetfield sanoo ja puhkeaa nauruun.
Moimies
26.07.2008 16:35:27 (muokattu 26.07.2008 16:35:39)
Toki voit työllistää musakaupan setiä ja tuhlata rahaa, mutta jos nyt vaikka joskus katkeaisi kieli keikalla, niin musakauppaan roudaus ei ole se paras ratkaisu.

Toki voi hankkia pari, kolme backup-kepukkaa ja parista jos kieli menee niin seuraavana arkipäivänä musakaupan setä nettoaa taas helppoa rahaa :)

Ei se tosiaan niin vaikeaa ole ettei voisi opetella, säästää selvästi aikaa ja rahaa.
Nyt kunno rähinät pystyy.
Nattie
26.07.2008 21:55:55
No joo kai sitä pitäis sitten ite kokeilla.. odotan kauhulla.
Sir Härö
26.07.2008 22:17:08
No joo kai sitä pitäis sitten ite kokeilla.. odotan kauhulla.

1. Osta uusi kielisetti
2. Ota vanha kieli irti ja laita uusi tilalle samalla tapaa kuin vanha oli
3. Toista vaihe 2 niin monta kertaa että kaikki kielet on vaihdettu
4. Suosittelen viritysmittarin käyttöä ainakin aluksi
5. Kun olet virittänyt kielen, venyttele sitä jonkin verran ja viritä uudelleen
6. Toista vaihetta 5 niin kauan kunkin kielen kohdalla kunnes kaikki pysyvät suht hyvin vireessä venyttelystä huolimatta

Kielen vaihto

1. Irroita vanha kieli
2. pujota uusi kieli tallassa olevan rei'än läpi
3. aseta kieli viritystappiin (jätä sen verran löysää että virittäessäsi kielen kohdalleen kieli menee pari kertaa viritystapin ympäri)
4. Viritä kieli ja seuraa edellisen ohjeen vaiheita 5 ja 6
saatanan saatana :|
elais
27.07.2008 18:16:24
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
RumaRipuli
28.07.2008 12:25:51
mä ainakin katoin ekalla kerralla miten vanha kieli menee siellä kitarassa, miten on laitettu tallaan ja miten viritystappiin kiinni, ja pistin sitten uuden samalla lailla. eikä ollu muita ongelmia kuin se että mitään ei osannu, mutta ainakin tiesi mitä teki
peteihis
28.07.2008 14:08:56
Entä kuinka paljon (noin) maksaa klassisen kitaran A-kieli?

Nylon kieliä (elikkäs siis klassisen kitaran kieliä) ei mun tietääkseni saa yksin kappalein. Aina ostetaan koko sarja. Kielisarjapaketti maksaa suunnilleen kympin.

Siks toisekseen uudet nylon kielet venyvät ja hakevat paikkaansa monta päivää --jopa pari viikkoa sen jälkeen kun ne on kitaraan laitettu, että virittämään vaan rohkeesti: Pyydä joku kokeeneempi virittäämään se kitara ekan kerran ja sitten jatkossa voit opetella käyttämään esim tästä http://www.rockway.fi/kitara/1/ löytyviä viritysääniä apuna. (Kieli on oikeassa vireessä, kun kitaran ääni ja vertailuääni yhtaikaa soitettuina eivät huoju.) :)
sagge
28.07.2008 17:38:00
Itelle ku tuli eka kieltenvaihto eteen nii katoin vaa kitarakirjasta mallia miten siihen tallaan solmitaan ne kielet(nylon). Rautalangan pujottaimen reijästä läpi on helpompaa =)
Nattie
29.07.2008 11:57:34
Itelle ku tuli eka kieltenvaihto eteen nii katoin vaa kitarakirjasta mallia miten siihen tallaan solmitaan ne kielet(nylon). Rautalangan pujottaimen reijästä läpi on helpompaa =)

Sain kyllä vaihdettua ne kielet, mutta mulle taas oli vaikeampaa laittaa ne siitä reiästä, ja sit kun alkaa laittamaan sitä kieltä kireämmälle, niin se kieli kiertyy siihen ympärille jotenkin, mutta kaikkiin jäi sellaiset pätkät kieltä.. u know. Pitäiskö ne laittaa sitten jotenkin itsensä ali, ja voiko ne ylimääräiset pätkät leikata pois ?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)