Aihe: ESP-LTD bassot.
1 2 3 4 5 6 7
Sir Härö
25.07.2008 13:54:53
Kenelläkään kokemusta B-55 bassosta? Oon ajatellu ostaa semmosen ensimmäiseksi bassoksi.

Suosittelisin ennemmin b-50 bassoa. Lyön pääni pantiksi siitä että b-55:ssa b-kieli on vain koriste.
saatanan saatana :|
nykäne
25.07.2008 15:50:03
Suosittelisin ennemmin b-50 bassoa. Lyön pääni pantiksi siitä että b-55:ssa b-kieli on vain koriste.

Tai juurikin se paljon puhuttu "kiree hihna". Vaan itelläpä on ruvennu kaasuttamaan tuo B-500 ja tietenkään sitä ei enää valmisteta, tykkäsin juurikin siitä höttöpintakäsittelystä, tosi luikas. 35" skaala toimis tuolla mato matala -vireissä ja ei taida LTD:issä olla moista enää kuin F-sarjassa ja joissakin kuuskielisissä...Pitää tähystellä jos jostain putkahtaisi käytettynä tuommone viissatane...
hälpätihämmää häpätihää
sukeltaja-ankka
29.07.2008 16:59:27
Kokemuksesta voin mainita Viper-104:n olevan aika jähmeä soittaa. Paksu, leveä maalikaula tuo tahmaisen tunteen ja kieliä saa painaa kovaa. Eli selkeästi tarkoitettu tyylikkääseen hevisahaamiseen, kuin Steveharrismaiseen kikkailuun.

Mutta silti mielestäni hintansa (n.350€) väärti basso, jos tykkää tuntumasta.
ötzi
29.07.2008 18:18:47
ja kieliä saa painaa kovaa.

No tuo nyt on vaan säädöistä kiinni. Tallaa ja kaularautaa säätämällä varmasti oikein helpposoittoinen, tai ainakin paikallisessa musiikkiliikkeessä ollut yksilö oli.
Nintendo on aina määränny, määrää ja tulee määräämään. -Samu S.
sukeltaja-ankka
30.07.2008 06:53:09
No mul on kielet aika semilähel kaulaa. Se vaa rupee särisee aika herkästi, ni ei voi kauheen lähel pitää. Enkä oo kyl jaksanu ruveta runkkaamaa niit mitenkää isommin.
skriim
30.07.2008 10:39:11

No mul on kielet aika semilähel kaulaa. Se vaa rupee särisee aika herkästi, ni ei voi kauheen lähel pitää. Enkä oo kyl jaksanu ruveta runkkaamaa niit mitenkää isommin.

Mistä vireestä soitat? Säädä kaulaa tai/ja osta paksummat kielet
phöm
Teme007
30.07.2008 16:45:46

Taitaapi olla myös hyvin monessa muussakin pelkkä koriste.
"it's like a four finger diminished thingy"
Sir Härö
30.07.2008 16:48:36
Taitaapi olla myös hyvin monessa muussakin pelkkä koriste.

En tiedä oikein. En ole käsittänyt basson alavireen tai viidennen kielen funktiota vieläkään.
Teme007
30.07.2008 17:22:16
En tiedä oikein. En ole käsittänyt basson alavireen tai viidennen kielen funktiota vieläkään.

Riippuu mistä roikkuu. Mutta neljällä kielellä pärjää missä musassa tahansa, vireethän voi sovittaa vokalistin äänialaan vaikkapa.

Kohta tulee tulista vastakommenttia "no koitappa vetää sitä ja tätä nelikielisellä. yms. =)
"it's like a four finger diminished thingy"
Sir Härö
30.07.2008 17:28:36
Kohta tulee tulista vastakommenttia "no koitappa vetää sitä ja tätä nelikielisellä. yms. =)

Tuohon voi aina sanoa että 'Pystyy'.
sukeltaja-ankka
30.07.2008 20:04:30
Mistä vireestä soitat? Säädä kaulaa tai/ja osta paksummat kielet

D-vire. Paksummat kielet on ja kaulaa on säädetty.
pekezu
30.07.2008 21:26:50

Valitettavasti säädöt on aina kompromisseja. Itselläni on voimakas plekukäsi mutta vasurin sormet tuppaavat painaa kieliä turhan voimalla, jonka takia ne väsyy raskailla kielillä turhan helposti. Sen takia mulla on suht. ohkanen kielisetti ja räminää ja pauketta riittää.
America - Home of the free?
Etvi
30.07.2008 23:11:36

Mulla on viime talvesta asti ollu tuollainen B-105, eikä pahaa sanottavaa tähän mennessä ole tullut mieleen. Kaula on viisikieliseksi melko kapea, eli sopii hyvin minun nakkisormille. Sointi passaa metallimusiikkiinkin kivasti, kun eq:n vaan saa kohdalleen. Hintaisekseen LTD on hyvä vehje, mutta vertaileminen kalliimpiin bassoihin ei välttämättä ole mielekästä.
sukeltaja-ankka
01.08.2008 17:05:42
Valitettavasti säädöt on aina kompromisseja. Itselläni on voimakas plekukäsi mutta vasurin sormet tuppaavat painaa kieliä turhan voimalla, jonka takia ne väsyy raskailla kielillä turhan helposti. Sen takia mulla on suht. ohkanen kielisetti ja räminää ja pauketta riittää.

Niihä ne vähä tuppaa olemaa. Mut eipä noiskaa asiois auta ku se, et jaksaa tuhrailla niitten kaa. Mut ite käytän paksuu kielisettiä ettei rämise ku se ärsyttää mua ainaki iha vitusti. Mut sit saa kyl reenailla paljon ettei käsi väsy. :D
L.Ruoska
03.08.2008 22:14:09

LTD-bassoja on karkeasti hintaluokassa 150-900€. Vähän sama kuin kysyisi että onko esim. Ibanezin soittimista kellään mitään mielipiteitä.

Mulla itellä oli joitain vuosia sitten lyhytikäiseks jääneen C-sarjan edustaja, eli C-304. Hyvännäköinen transparent blue bird's eye pinta, gold satin hardware ja 35" skaala (jossen väärin muista). Omaan käpälään aika sopiva soittaa, EMG:n mikit ja hyvä 5-numiskainen EQ (vol, bal, hi-mid-lo). Kaikinpuolin hyvä soitin. Maksoi sillon Musamaailmalla ~780€, ite maksoin 280€ musiciansfriend.comista kun olin jenkeissä käymässä.

Puutyö oli musta oikein hyvälaatuista ja mitään köyhäilyä ei laadussa ollut, mutta hardware ei oikein ollut parasta laatua. Bassosta levisi vuoden sisään kaksi virityskoneistoa (E ja D). Jokseenkin epästandardin värin (se gold satin) takia ei varaosia saanut ja Musamaailma hoiti homman aivan sikahuonosti. En sitä soitinta ollut Suomesta ostanut mutta ne ei millään saaneet hommattua vastaavia varaosia ja joskus kuukausien päästä tarjottiin tilalle tavallisia kultaisia.
Easy as fhtagn!
sukeltaja-ankka
04.08.2008 10:12:47
LTD-bassoja on karkeasti hintaluokassa 150-900€. Vähän sama kuin kysyisi että onko esim. Ibanezin soittimista kellään mitään mielipiteitä.
Toi on kyl hirveen hyvä pointti. Moni angstaa ku niil on joku 50-sarjan paska ja samal Alexi Laiho soittaa kans ESP-LTD:l....

Musamaailma hoiti homman aivan sikahuonosti. En sitä soitinta ollut Suomesta ostanut mutta ne ei millään saaneet hommattua vastaavia varaosia ja joskus kuukausien päästä tarjottiin tilalle tavallisia kultaisia.
Noi on aina nii vittumaisia ku musakaupat evottaa.
Toimitusajoilla on kans aina nii mielenkiintost. Ite ku ostin Viperin, ni kysyin sit huolissani et kauankoha oikeesti menee, ku ois keikka kolmen vkon päästä että ehtiiko.
"Juu, tää tulee viikon sisään."
No mä sit varasin asiat sillee, et heitän Vipel keikan. Vitut. Se tuli kaks päivää enne keikkaa ja arvaa tuliko kiire venyttää kieliä... :S
kr0n
11.08.2008 18:49:32
Joo, hieman aikaa vierähtänyt kun viime kerran tänne kirjottelin. Eli ostin sitten itseni palkitakseni erinäisistä asioist tuon Viper 404. Hemmetin tyytyväinen sointiin, tatsiin ja säätöihin. Vaikka vehje on painava niin onpahan saundikin sen mukainen. En paljon enään vanhaan koskenukkaan.

Ainoa huono asia on kaulapainoisuus. Ostin kyllä paksumman hihnan ja eihän se auta tarpeeksi. Ilmeisesti aikaisemmissa vuosimallissa bodyn 'hampaan' kärjessä ollut tappi tuppasi rikkomaan rakennetta joten se on siirretty rungon taakse, hieman lähemmäksi tallaa. Eli nyt se siis tahtoo pysyä horisontaaliasennossa ja hidastaa hommia ikävästi. Tosin istuessa haitat ovat suht pienet. Tottunut hommaan hyvin kyllä, ei siinä mitään. Myös basson paikka hieman harmittaa, kaula kun tuppaa karkaamaan niin kauas.

Elikkäs, olen tässä katsellut mahdollisuuksia miten tämä kannattaisi ratkaista. Ylätapin siirtäminen kärkeen ei houkuttele eikä myöskään painojen laittaminen jo valmiiksi raskaaseen vehkeeseen. Alatapin siirtäminen lähemmäs plugia on yksi mahdollisuus.

Kellään kokemuksia kyseisestä tilanteesta ja/tai ratkaisuista?
Vittumämitää allekirjota.
pekezu
11.08.2008 20:40:32

Alatapin siirtäminen lähemmäs plugia on yksi mahdollisuus.

Mun käsityksen mukaan sitä alatappia pitää siirtää juuri toiseen suuntaan, eli plugista poispäin, "ylemmäksi" sitä soittimen kaarta.

Itselläni on warwickissa leveä nahkahihna, joka oli pirun liukas. Otin erittäin karkean puuviilan käteen ja vetelin sillä rupeloa tuonne alapuolelle pitkältä matkalta. Auttoi mukavasti. Kunhan muistaa tehdä vain yksisuuntaisia vetoja, eikä hio edestakaisin, se ei tee muuta kuin ohentaa hihnaa.
America - Home of the free?
kr0n
11.08.2008 21:21:30
Mun käsityksen mukaan sitä alatappia pitää siirtää juuri toiseen suuntaan, eli plugista poispäin, "ylemmäksi" sitä soittimen kaarta.

Itse asiassa kysyin tästä eräältä soitinrakentaja/korjaajalta ja hän sanoi tapin siirtämisen alemmas auttavan myös. En oikein itsekkään ymmärtänyt miten ellei se sitten vaikuta juuri siihen että tukipisteet lähenevät toisiaan ja enemmän painoa siirtyy tukipisteen ulkopuolelle toimimaan vastapainona, samalla korottaen painopistettä lähemmäs rintaa.

Ylemmäs nostaessa painoa siirtyy tukipisteiden ulkopuolelle myös mutta keskipiste jää tappien alle, rokkuimaan jos näin ilmaisin.

Tää on ihan näin nopiasti ajateltuna. Yksi syy miksi en ole vielä vienyt kun en oikein ymmärtänyt kunnolla.
Vittumämitää allekirjota.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)