Aihe: Soolona vetäminen
1
hoku
28.07.2008 22:26:07
Periaatteessa tän olisi voinut laittaa livetoiminnankin puolelle, mutta menköön tänne kun livemestalla puhutaan enemmän tekniikasta yms.

Eli veteleekö moni kissanristiäisissä ja pikkukuppiloissa sun muissa vastaavissa yksikseen mies ja kitara tai mies ja piano -tyylillä? Olen itse harkinnut näihin hommiin ryhtymistä ja käytännön kokemuksia sekä yleistä tietoa erinäisistä jutuista olisi nasta saada.

Olen tietysti viihdyttänyt sukualaisia ja ystäviä silloin tällöin rämpytyksilläni ja laulullani, sekä bändin kanssa on vedetty keikkoja, mutta nää rahastettavat soolovedot on käytännön mysteeri. Moni mesta on sellainen, että ne ei meidän varsin äänekästä poppoota aina ota soittamaan ja olisi hyvä, jos pystyisi tienaamaan vähän useammin musallakin massia. Mua ei sinänsä näissä hommissa haittaa tietyn asteinen taiteellinen perseen myyminen, sillä toi bändi on kumminkin se henkireikä ja nää jutut olisi käytännössä nastaa duunia josta maksetaan rahaa. Otetaan pointteja vaikka ranskalaisilla viivoilla.

- Ottaako baarit helposti soolotyyppejä?

- Miten olette saaneet keikkaa firmojen ja yksityisten tilaisuuksien juhliin?

- Mitä jengi tuppaa maksamaan näistä vedoista, jonkinlaista hintahaitaria?

- Miten olette rakentaneet shown? Järki sanoo, että kannattaa ottaa tietenkin tilanteen mukaan ja varmaan mielummin tunnettuja covereita kuin omia biisejä, mutta toki omaa kamaakin olisi kiva päästä vetämään.

- Onko tapana spiikkailla paljon?

- Setin pituus, sanotaan nyt vaikka jossain perus räkälässä?

- Tilanteita oikeasta elämästä. Mitä on sattunut, hyviä ja huonoja juttuja, kun olette soolona vedelleet?

Jos rupean tällasia puskemaan, niin kamoiksi varmaan riittää lähes tilaisuuteen kuin tilaisuuteen pari aktiivikaappia ja mikitetty akustinen vahvarilla?
hoku
29.07.2008 19:05:26
Joo, kiitos näistä. Paljon hyviä pointteja.

Mitä biisejä jengi on vetänyt tällasilla yhden(max kahden) miehen kekkereillä?

Jos äkkiseltään ryhtyisin latomaan settilistaa, joka menisi jo tässä vaiheessa putkeen, niin sopivilta kuulostaisivat vaikkapa tunnetut Bowien biisit, jotain Sir Elwoodia, ehkä Verven nättejä biisejä, jotain Irwiniä, Tehosekoitinta yms yms. Natsaisikohan vai mennäänkö jo näillä jotenkin metsään.

Ja tietysti, tuskin voi liikaa painottaa, että biisien pitää olla sovitettavissa niin, että ne on yhä mielenkiintoisia ja dynaamisia, vaikka niitä soolonakin vetelisi, sekä tietysti yleisön huomioon ottaminen. Eli viisikymppisten kuppilassa menee aika saletiin Space Oddity ja nuorisokahvilassa Apulanta.

Jännä olisi nähdä, miten nuppi kestää ja miten rentona pystyy pysymään.
Sergei Fallinen
29.07.2008 19:27:33 (muokattu 29.07.2008 19:28:04)
EDIT: joo ei mitn
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)