Aihe: Pidätkö blackmetallista?
1 2 3 4 519 20 21 22 23122 123 124 125 126
Omegano
27.07.2008 18:22:31
"We are too old and too cold"

But theres always time for CANADIAN METAL!
Blasphemer
28.07.2008 08:55:17 (muokattu 28.07.2008 08:58:15)

Kirjoittamalla tähän threadiin teen samalla jotain, mikä on itse asiassa täysin vastoin omaa näkemystäni ja sitä, mitä kirjoitan. Valitettavasti. Pahoitteluni siitä.

On myös foorumeita joissa OIKEASTI puhutaan Black Metalista musiikkina ja elämäntapana.

Black metal musiikkina on asia, josta voi oikeasti keskustella missä vain. Henkilökohtaisella tasolla (johon täälläkin on ilmeisesti jokunen lipsunut) black metal elämäntapana, siihen hyvin läheisesti liittyvä satanismi tai mikä tahansa vasemman (aivan samalla tavalla kuten kaikki oikean) käden polkua kulkeva filosofia, eivät ole asioita joista keskustellaan (varsinkaan julkisesti) henkilöiden kanssa, jotka eivät ole asiaan perehtyneitä tai eivät ajattele asiasta lähellekään samalla tavalla. Ei edes internetin keskusteluforumeilla nimimerkin takaa. Se ei hyödytä ketään eikä johda yhtään mihinkään. Aivan kuten eivät jehovan todistajienkaan visiitit oviemme takana. Pienenä sivumainintana, että taide, julistavakin sellainen, taas on mielestäni ok. Ristiriitaista? Ehkä.

Elämäntapa ja -filosofia ovat siinä määrin henkilökohtaisia asioita, etten näe tarpeelliseksi niiden julistamista. Varsinkin tällaisissa tapauksissa kun kyse on vieläpä varsin individualististesta aatteesta. Kaikki rakentuu sisältä. Kaikki rakentuu itsestä. Itsetutkiskelu ja pohdinta ovat avaimia lukkoon, joka pitää lukittuna sisäistä voimaa, sisäistä liekkiä. Sinä joko saat itse sen lukon auki tai sitten et.
Plague upon plague
Benkao
03.08.2008 03:28:25
Itselle black metal on nuista metallin alagenreistä ehkä tärkein death metallin ohella. Nimenomaan ug-pörinä on se mun juttu. Ensimmäinen bm levy, jonka ostin, oli Dimmu Borgirin Enthroned Darkness Triumphant. Sillä ei itseasiassa ole (minun mielestäni) mitään tekemistä oikean bm:n kanssa, mutta silloin se oli hurjaa kamaa. Tämä kuitenkin mahdollisti siirtymisen astetta parempaan kamaan ja näin Dimmu toimi minulle lähinnä vain porttina. Muuten näin sivuhuomautuksena kaikille tröö-nahkamiehille, moni teistäkin on siirtynyt Dimmun tyylisten popmetal bändien kautta kovempaan musiikkiin, joten kumartakaa mieluummin kuin sylkekää!

Jos nyt uskaltaisin nimetä muutaman nimen...
Satanic Warmaster (Carelian Satanist Madness on jotain uskomatonta, mahdoton kyllästyä)
Goatmoon
Burzum

Tuossa nyt varmaan itselle vaikuttavimpien joukossa liikkuvia artisteja. On niitä muitakin, mutta aika pintapuoliseksi jäänyt nyt kun lähtee miettimään. Tällä hetkellä ei ole bm maistunut, pitää katsella taas kun nappaa paremmin.

Pointtina tässä oli, että jos joku jaksaa suositella mulle jotain suomalaisia tai ulkomaalaisia ug-pörinäsirkkeli ilmestyksiä niin olisin kiitollinen.
RumaRipuli
03.08.2008 12:31:33
Muuten näin sivuhuomautuksena kaikille tröö-nahkamiehille, moni teistäkin on siirtynyt Dimmun tyylisten popmetal bändien kautta kovempaan musiikkiin, joten kumartakaa mieluummin kuin sylkekää!

haha, mullapa se lähti Venomista. poser!
Benkao
03.08.2008 16:34:07
haha, mullapa se lähti Venomista. poser!

Näinkin voi käydä, mutta mun pointti oli, että eiköhän aika monet lähde näistä näkyvyyttä saavista/saaneista bändeistä ja ne ovat usein juuri sitä mainstream paskaa.
Ottoko
03.08.2008 17:35:13
Itselle black metal on nuista metallin alagenreistä ehkä tärkein death metallin ohella. Nimenomaan ug-pörinä on se mun juttu. Ensimmäinen bm levy, jonka ostin, oli Dimmu Borgirin Enthroned Darkness Triumphant. Sillä ei itseasiassa ole (minun mielestäni) mitään tekemistä oikean bm:n kanssa, mutta silloin se oli hurjaa kamaa. Tämä kuitenkin mahdollisti siirtymisen astetta parempaan kamaan ja näin Dimmu toimi minulle lähinnä vain porttina. Muuten näin sivuhuomautuksena kaikille tröö-nahkamiehille, moni teistäkin on siirtynyt Dimmun tyylisten popmetal bändien kautta kovempaan musiikkiin, joten kumartakaa mieluummin kuin sylkekää!

Satanic Warmaster (Carelian Satanist Madness on jotain uskomatonta, mahdoton kyllästyä)
Goatmoon
Burzum

Tuossa nyt varmaan itselle vaikuttavimpien joukossa liikkuvia artisteja. On niitä muitakin, mutta aika pintapuoliseksi jäänyt nyt kun lähtee miettimään. Tällä hetkellä ei ole bm maistunut, pitää katsella taas kun nappaa paremmin.

Pointtina tässä oli, että jos joku jaksaa suositella mulle jotain suomalaisia tai ulkomaalaisia ug-pörinäsirkkeli ilmestyksiä niin olisin kiitollinen.

Kannattaa kokeilla ainakin Darkthronea ja Gorgorothia jos niistä ug:ksi enää lasketaan.
Behold bastard son. I am the evil one.
DVD-SOITIN
03.08.2008 17:47:45

Goatmoon
Burzum

Suomesta (tarkemmin Turusta) ponkaisee yksi maailman ehdottomasti parhaista black metal-bändeistä, ARCHGOAT nimittäin. Ovat pyöräyttäneet sellaisen albumin että melkein kaikki kilpailijat jäävät karusti lähtöviivalle itkemään ja vikisemään. Levy on "Whore of Bethlehem", vuodelta 2006. Soundeja myöten sellaista pimeyttä ja pahuutta että vertaista saa hakea.
Benkao
03.08.2008 19:57:45
Darkthronea löytyy pari levyä hyllystä ja Gorgorothkin on tuttu. Eipä noita oikein voi sanoa undergroundiksi.

Ja kiitokset hälle joka vinkkasi tuosta Archgoatista. Hyvää vähän keskitempoisempaa pöristelyä vaikuttaisi olevan nyt kun myspacea on vähän selaillut. Ei kuitenkaan sentään ihan yhtä primitiivistä kuin esimerkiksi Ildjarn.
Guitar83
03.08.2008 20:08:12
Vähemmän blackmetallia tulee kuunneltua, mutta laatubiisit uppoavat aina oli musiikkityyli mikä hyvänsä. Toistaiseksi olen kuitenkin pääasiassa pitäytynyt näissä tunnetummissa ja vähän isommalla rahalla tuotetuissa bändeissä joita jotkut eivät blackmetalliksi laskekaan. Toisinaan koneella soi kyllä sitten vähän suhinampikin kama.
masterhat
03.08.2008 20:15:17
dimmun enthrone oli myös mun kohdalla ensimmäinen bläkkis kosketus, tai miksi sitä nyt ikinä kutsuttekaan. Helvetinkova levy, ja mun genretyksessä bläkkiä. piste. Niin, olen siis purkka-bläkin ystävä ja nyt kyselenkin, että kertokaas muita vastaavanlaisia orkestereja ja levyjä, joita kannataa tsekata.

Emperorin anthems on ihan kunkku lätty, samoin myös olds mans childia on tullut luukuteltua. myös filthin dusk ja vempire kolisee kohtuu kovaa.

eli synkkämelodista bläkkiä, ei ug-pörinää. ehdotelkaas! thanks dudes
http://www.mikseri.net/artists/fouraces.69258.php
DVD-SOITIN
03.08.2008 20:19:39
^ Sinä voisit pitää ruotsalaisesta DARK FUNERALISTA. Mitään syntikkameininkiä bändin musiikki ei ole, mutta riffit ovat tyylikkään melodisia.

http://www.myspace.com/darkfuneral

Siinä heidän Myspace-osoitteensa. Uudemmasta Dark Funeralista en välitä, mutta kaksi ensimmäistä levyä eli "The Secrets of the Black Arts" ja "Vobiscum Satanas" ovat erittäin päteviä.
mongoloidi
03.08.2008 20:33:49
Suomesta (tarkemmin Turusta) ponkaisee yksi maailman ehdottomasti parhaista black metal-bändeistä, ARCHGOAT nimittäin. Ovat pyöräyttäneet sellaisen albumin että melkein kaikki kilpailijat jäävät karusti lähtöviivalle itkemään ja vikisemään. Levy on "Whore of Bethlehem", vuodelta 2006. Soundeja myöten sellaista pimeyttä ja pahuutta että vertaista saa hakea.

Jostain syystä ko. levy ei tarjonnut ihan sitä mitä siltä odotin. Kaiken sen mehustuksen ja melkein yksinomaan positiivisen palautteen innoittamana tuli levy korjattua talteen, mutta jotenkin jäi sellanen "ai tässäkö tää nyt oli" -fiilis kun levy loppu. Ei sillä, hyvähän tuo levy on, mutta kaiken sen kehumisen jälkeen odotin hiukka enempi.
Rauniotorni
03.08.2008 20:56:28
dimmun enthrone oli myös mun kohdalla ensimmäinen bläkkis kosketus, tai miksi sitä nyt ikinä kutsuttekaan. Helvetinkova levy, ja mun genretyksessä bläkkiä. piste. Niin, olen siis purkka-bläkin ystävä ja nyt kyselenkin, että kertokaas muita vastaavanlaisia orkestereja ja levyjä, joita kannataa tsekata.

Emperorin anthems on ihan kunkku lätty, samoin myös olds mans childia on tullut luukuteltua. myös filthin dusk ja vempire kolisee kohtuu kovaa.

eli synkkämelodista bläkkiä, ei ug-pörinää. ehdotelkaas! thanks dudes

Keep of Kalessin http://www.youtube.com/watch?v=fB33JV0iXsU
Dissection http://www.youtube.com/watch?v=Vj8jLyb8x0w
It's fucked to hear one idiot's words, but worse to see others believe it
Herrah
03.08.2008 22:31:26
Ja jos Dissection nappaa niin sitten myös varmaan Watain.
Omegano
04.08.2008 00:14:30
Olenko ainoa jota häiritsee tämä (ainakin mun mielestä)todella keinotekoinen jaottelu dimmuun ja vastaaviin, sekä sitten siihen "truu uugeee kellarisuhinakolinaan"?

Raakaan soundiin tottumisessa voi kestää oman aikansa, tai ainakin mulla kesti, mutta suurin osa blackmetallista ei kuitenkaan ole äänitykseltään tasoa "räkäisimmät LLN demot", tai edes mitään Ildjarnia. Ymmärrän kyllä jos "suhinalla" tarkoitetaan ihan järjettömällä äänenlaadulla nauhoitettuja demoja joissa kuuluu ehkä yhtä soitinta, mutta jotenkin tuntuu että tästä ei ole kyse. Ei joku Transilvanian Hunger, Hvis Lyset Tar Oss, vanhat Ulverit, tai vaikka The Shadowthrone ym. musta mitään suhinalevyjä ole nähnytkään. Oli joku Nattens Madrigalin, tai jo mainitun Transilvanian Hungerin kitarasoundi musta ihan kaamean kuuloista, kun sitä ensimmäistä kertaa kuulin, mutta se nyt johtui yksinkertaisesti vain siitä etten ollut pahemmin kuullut mitään musaa jossa ei olisi ollut samaan muottiin taotut "hyvät" soundit. Kaikki vieras kuulostaa usein automaattisesti huonommalta, joten "ymmärrän" ihan hyvin ihmisiä, joiden mielestä black metal on kaameaa roskaa.

Minusta persoonallinen soundi on parempi kuin kiillotettu siksi, että se saa bändin kuulostamaan itseltään. Soundit nyt vaan on iso osa musiikin tunnelmaa ainakin minulle, joten niinkin tunnelmaan nojaavassa musiikissa kuin black metallissa sellanen "yksi tusinasta" studioradiosoundi vaan tappaa aika tehokkaasti kaiken nautinnon. Eihän parhaat valokuvatkaan aina ole niitä tarkimpia, tai tunnelmallisimmat maalaukset valokuvantarkkoja, joten miksi siis musiikin pitäisi kuulostaa "täydelliseltä", varsinkin jos on kyseessä jotain black metallin tapaista, jonka konseptiin kuuluu jo negatiivinen fiilis. Kyllä musta aavemaiset ja jylhän raastavat soundit sopii huomattavasti radiotyyppiä paremmin kuvaamaan vaikka jotain ikiaikaisia taisteluita sumuisissa metsissä minne kuolevaisilla ei ole asiaa. Miettikää miltä vaikka joku Drudkh kuulostaisi melodeath soundeilla, paremmalta, vielä enemmän syksyisen melankoliselta? Tuskimpa. Ja tälläisestä "suhinasta" siis on kyse jos joku ei aikaisemmin ole kuullut ;) http://uk.youtube.com/watch?v=r40xPnxpP7o

Ihmiselle on luonnollista yksinkertaistaa asioita niiden kategorioimiseksi, mutta joku raja stereotypisoinnillakin.(tosin syyllistyn siihen kyllä itsekin puhuessani "muovisoundeista", mutta ihan sama!)
marke-
04.08.2008 08:01:36 (muokattu 04.08.2008 08:02:53)
Omeganolta taas asiaa. Tuo juttujen niputtelu todella kuuluu joka kusipään lempiharrastuksiin. Ilmeisesti on helpompi ymmärtää elämäänsä "patterneina" ja saada jotain logiikkaa toimintaansa ja merkitystä eloon?

Eläköön Kaaos!

Todella monella Black Metal bändillä on saundit aika pirun hyvät itseasiassa. Orgaaniset, soittimet kuullostaa soittimilta, tunne välittyy hienosti kun kitaroistakin kuulee, että ne on todella soitettu raivolla ja hampaat irvessä, tuhansien protools uudelleenottojen sijaan.

Jos erotteleva saundi = hyvä, ja pelkästään sitä halajaa, sitä voi löytää vaikkapa suomalaiselta Enochian Crescentiltä http://www.myspace.com/enochiancrescent
Muitakin esimerkkejä on lukuisia. Itse saan ainakin Black Churchin saundeista hyvin selvää, sen mitä levyä olen kuullut. (btw, todella kovalta materiaalilta vaikuttaa).

Ihan "suhinaa" löytyy sitten tietysti kanssa; vaikkapa Paysage d'Hiver, joka tarkoituksella luo tunnelmaa erottelemattomilla äänivalleilla.
HAIL SATAN
Omegano
04.08.2008 10:28:00
Nyt kun muistutit Heroin, niin Paysage d'Hiverin MySpaceen on tullut biisi uudelta "Das Tor" nimiseltä levyltä, joka ainakin mun korviin kuulostaa ihan älyttömän hyvältä parin kuuntelun jälkeen. Tavallaan aika yllättävää että ainakin toi yksi biisi on paljon "harmonisempaa" ja sanotaanko että vähemmän vaikeaa musiikkia kuin PdH:n aikaisempi materiaali.
http://www.myspace.com/paysagedhiver

Tuolla myspacessa myös oleva Schnee III on kanssa ihan järkyttävän kova biisi, tuon uuden kanssa mielestäni parasta mitä olen Paysage d'Hiveriltä(ja ehkä miltään artistilta ikinä...) kuullut. Ne viulut(vai sellot, no jotain jousia kuitenkin) vaan täydentää niin mauttoman hyvin sitä äärimmäisen kauneuden ja raakuuden kontrastia mikä PdH:ssä on jo muutenkin ihan omissa ulottuvuuksissaan.

En muista miten, mutta joskus silloin kun olin vasta tutustumassa black metalliin eksyin keskellä yötä tonne PdH:n myspaceen ja en kyllä muista että mikään musiikki olisi samanlaista vaikutusta tehnyt heti. Jotain epäinhimillistä fiilistä siinä on vieläkin, PdH on vaan puhdasta talvea ja kylmyyttä. Joillain bändeillä on teemalevyjä, mutta Paysage d'Hiver menee askeleen pidemmälle ollen täydellisen omistautunut teemalleen ja tekee sen mielestäni miltei täydellisesti.

Nojooh, lopetan nyt ettei mene mauttomaksi fanitukseksi, mutta sanon kuitenkin että laittakaa vaikka se uusi biisi(tai Schnee III) tuolta soimaan REILULLA volumella ja käykää istumaan/makaamaan ja antakaa vain ajatuksen ja musiikin virrata. Huoneen pimentäminen tai silmien sulkeminen on myös suositeltavaa.
J.O.
04.08.2008 12:34:02 (muokattu 04.08.2008 12:34:32)

Jos Archgoat toimii suosittelen Vonia.
http://www.myspace.com/von666
Särö korvaa soittotaidon.
masterhat
04.08.2008 13:05:46
Ilmeisesti on helpompi ymmärtää elämäänsä "patterneina" ja saada jotain logiikkaa toimintaansa ja merkitystä eloon?

Tää oli jo hienosti sanottu :D nyt on pakko antaa plussa!

"mun elämän clicki pitää huoken siitä, että olen aina täsmällinen, enkä lipsu raiteilta..."

en tiedä mitä tuolla patternilla tarkoitit, mutta itse rinnastin sen suoraan musasoftiin (niinkuin varmaan meinasitkin)

jea, sori taas oftopic. Niin laittakaas lisää niitä purkka-bläkkis bändejä
http://www.mikseri.net/artists/fouraces.69258.php
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)