Aihe: t-bone sct-800 -Putki vaihtoon-
1
Hestroyer
24.07.2008 23:10:24 (muokattu 24.07.2008 23:13:19)
olen lueskellut että kannattaisi vaihtaa tuosta alkuperäis putki johonkin toiseen.
Eräs kehui NOS telefunken ecc801s putkea mahtavaksi tuohon peliin.
Onko väliä onko tuo uusi vai pirun vanha mutta käyttämätön?
vanhaa germany mallia olis jo kiikarissa.. saksan armeijan tutkasysteemin "varaosia".

tai jos ei tuo, niin muitä suosittelisitte?

ja jannattaisiko tuo sama malli laittaa Art Tube MP Studio V3-etuasteeseen myös?
Tubeman
25.07.2008 08:06:49
olen lueskellut että kannattaisi vaihtaa tuosta alkuperäis putki johonkin toiseen.
vanhaa germany mallia olis jo kiikarissa.. saksan armeijan tutkasysteemin "varaosia".

tai jos ei tuo, niin muitä suosittelisitte?

ja jannattaisiko tuo sama malli laittaa Art Tube MP Studio V3-etuasteeseen myös?

Miksi kannattaisi? Kyseessä on Neumannin mikin kopio mikäli olen oikein ymmärtänyt netistä hakemien tietojen perusteella.Saa olla aika fakiiri että pystyy sanomaan onko vahvistinasteessa uusi kiinalainen putki tai vanha Bundeswehrin
surplus putki.Ehkä jossain putkinupissa vaihtamalla suurimman osan putkista huomaisi jotain muutosta soundissa.
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
Hestroyer
25.07.2008 09:54:46
Miksi kannattaisi? Kyseessä on Neumannin mikin kopio mikäli olen oikein ymmärtänyt netistä hakemien tietojen perusteella.Saa olla aika fakiiri että pystyy sanomaan onko vahvistinasteessa uusi kiinalainen putki tai vanha Bundeswehrin
surplus putki.Ehkä jossain putkinupissa vaihtamalla suurimman osan putkista huomaisi jotain muutosta soundissa.

Tuon etusen putken (ja oparin) vaihdosta löytyy kyllä englanniksi juttuja joissa kerrotaan huomattavasta parannuksesta.

...Mitä sitten mahdollisesti suosittelisitte mikin putkeksi jos ei tuo ole hyvä tähän malliin?
maza
25.07.2008 11:11:44 (muokattu 25.07.2008 11:13:07)

Vaikka arvostankin teikäläisen pitkän kokemuksen ja asiantuntemuksen helposti top kymppiin koko m.netissä, on pakkoa todeta, että olen tästä asiasta täysin eri mieltä.

Mikrofonissa putken vaihto vaikuttaa soundiin aivan älyttömästi. Esimerkiksi Röde K2:n kanssa ollaan tehty kokeiluja eri putkilla. Tehtaan toimesta siinä oli venäläinen ECC88:n vastine. Soundi oli tosi tumma. Kokeiltiin useammalla eri merkkisellä putkella ja sisälle taisi jäädä Siemensin E188CC 60-luvulta. Kirkas, avoin yläpää ja todella toimiva preesenskorostus lauluhommiin. Harmi, ettei jäänyt soundiklippejä talteen, mutta voin vakuuttaa, että soundierot olivat sitä luokkaa, että mutsinikin olisi ne vaikeuksitta havainnut.

Olen myös itse sen yhden Neumannin kapseliin perustuvan konkkamikin tehnyt. Siinä on 6AK5 (EF95)-putki. Jopa saman valmistajan eri yksilöiden välillä oli havaittava ero.

Lisätääs vielä, että kyllä tossa ARTin etusessakin putken vaihdolla voi saada jotain muutosta aikaiseksi, mutta jos en nyt ihan väärin muista, niin mikäli ko. etusta ei aja ruvelle, putken läpi ei kulje signaalia ollenkaan. Putki muutenkin on tuossa lähinnä säröelementtinä ns. starved plate -tyylillä, ei vahvistimena.
Tubeman
25.07.2008 11:20:06 (muokattu 25.07.2008 11:30:55)
Tuon etusen putken (ja oparin) vaihdosta löytyy kyllä englanniksi juttuja joissa kerrotaan huomattavasta parannuksesta.

...Mitä sitten mahdollisesti suosittelisitte mikin putkeksi jos ei tuo ole hyvä tähän malliin?

Itsepitäisin sen putken mikä siinä on nyt.
Ainoa mitä oparin vaihdosta voi olla eroa entiseen on esim signaali/kohina suhteen muutos,oliko jutussa sanottu mikä opari siellä on alkuaan ja mikä oli tilalle laitettu?

Nämä "huomattavat" parannukset joskus epäilyttää artikkeleja luettaessa,mitä ne on olleet ja onko ne havaittu korvakuulolta vai mittaustuloksiin pohjautuvia faktoja.

Jos asia vaivaa,kannattaa kokeilla onko mitään eroa esim putkenvaihdolla,uskonpa ettei korvinhavaittavaa eroa huomaa.

olis kiva tietää mitä parannuksia muutokset toi vai menikö äänenlaatu todellisuudessa huonommaksi .Mikrofonin tehtävä on muuttaa alkuperäisen äänilähteen tuottama ääni sähköiseksi signaaliksi muuttamatta sitä yhtään.

EDIT: Luin Mazan vastineen vasta kun olin omani postannut..

Pakko se on uskoa että tälläisessä tapauksessa putken vaihdon huomaa soundissa,muistelenkin lukeneeni kirjoituksen tästä mikinrakennusprojektista
joitain aikoja sitten.Jäi nyt vaivaamaan mikä sen eron aiheuttaa? Putkitesterillä ehkä vois saada jotain selvyyttä,putken sisäisten kapasitanssien erotko ne aiheuttaa vai.. :P
"Fieldistorilla ei tule olemaan tulevaisuutta koska ne kohisevat ja taajuusalue on olematon" (ote artikkelista fetistä 50-luvulla)
jukkasil
25.07.2008 12:19:49 (muokattu 25.07.2008 12:20:24)

Minua kiinnostaisi myös ko. testailu, itsellä on t-bone SCT-700 malli. Sinänsä olen ollut tuohon mikkiin ihan tyytyväinen, mutta jos Telefunkenin putkella saa jotain lisäarvoa (parannettua mikin soundia), niin kiinnostaa ehdottomasti. Pistä palautetta, kunhan olet kokeillut noita putkia mikkiisi.
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
Hestroyer
25.07.2008 12:33:27
Itsepitäisin sen putken mikä siinä on nyt.
Ainoa mitä oparin vaihdosta voi olla eroa entiseen on esim signaali/kohina suhteen muutos,oliko jutussa sanottu mikä opari siellä on alkuaan ja mikä oli tilalle laitettu?

Alkuperäiset oparit 5532 ja tl072s. Tilalle oli laitettu 2134set.

Ja alkuperäinen putkihan on 12ax7a.
Joku oli esim asentanu tilalle ecc83.
Janne19691
25.07.2008 15:34:13

Ja alkuperäinen putkihan on 12ax7a.
Joku oli esim asentanu tilalle ecc83.

12ax7 ja ecc83 on sama asia. Se mitä 'a' tuolla lopussa tarkoittaa on usein valmistajakohtaista.
Rule #1: There are no rules.
Zeeboo
25.07.2008 20:00:25 (muokattu 25.07.2008 20:05:32)
12ax7 ja ecc83 on sama asia. Se mitä 'a' tuolla lopussa tarkoittaa on usein valmistajakohtaista.

12AX7 perheen A-, B- ja C-putkilla on vähän eri speksit.
Pelkkä 12AX7, siis se aivan alkuperäinen toimi vain hehkut rinnan, mutta 12AX7A taas on sellainen, että hehkut voi olla myös sarjassa (esim vanhat putkitelkkarit oli useinmiten sarjahehkuisia), eli se ei ole niin ronkeli hehkujännitteestä. Aika monella valmistajalla on ollut linjalla "paljas" 12AX7, mutta todellisuudessa ne on ilmeisesti 12AX7A.

ECC83 on eurooppalainen vastine 12AX7:lle, ja nimenomaan rinnan hehkutetulle.

12AX7B on mun tietääkseni military speksien mukainen putki, tosin joissain lähteissä mil tunnuksena olisi W. 12AX7C on vissiin joku heavy duty - speksattu, tolkuttoman pitkäikäinen putki. Tähän en ole törmännyt itse, mutta kuulemma ei häävi säröputki.
Janne19691
26.07.2008 11:51:17

12AX7B on mun tietääkseni military speksien mukainen putki, tosin joissain lähteissä mil tunnuksena olisi W. 12AX7C on vissiin joku heavy duty - speksattu, tolkuttoman pitkäikäinen putki. Tähän en ole törmännyt itse, mutta kuulemma ei häävi säröputki.

Olen käsittänyt että kiinalaiset (Shuguang) merkkaa loppukirjaimella valmistussarjaa. Mulla on esim. Shuguang 12AX7B putkia enkä olis niin varma että ne olisi military speksattuja mutta saatan olla väärässäkin. Samaa olen lukenut heidän EL34B putkestaan joka on ollut erittäin kehuttu soundinsa puolesta ainakin. Soppaa sekottaa se että nyt sitten Tungsol nimeää uuden pääteputkensa myös EL34B:ksi.
Rule #1: There are no rules.
Zeeboo
26.07.2008 16:25:42
Olen käsittänyt että kiinalaiset (Shuguang) merkkaa loppukirjaimella valmistussarjaa. Mulla on esim. Shuguang 12AX7B putkia enkä olis niin varma että ne olisi military speksattuja mutta saatan olla väärässäkin. Samaa olen lukenut heidän EL34B putkestaan joka on ollut erittäin kehuttu soundinsa puolesta ainakin. Soppaa sekottaa se että nyt sitten Tungsol nimeää uuden pääteputkensa myös EL34B:ksi.

En mäkään tuosta "B" mil-speksistä koko tiliäni pistä likoon. Varmaan eri valmistajilla on omat merkkaustyylinsä. Tuohon "alkuperäiseen" 12AX7 - AX7A eron selitykseen mä luotan suurena totuutena.

Vähän aiheen ohi pitää lainata tätä ketjua, ja kokeilla josko joku osaisi kertoa todellisen eron ECC83 ja ECC803 välille. Niidenhän pitäisi olla spekseiltään kokolailla samanlaiset, paitsi toisen gain on kai isompi. Mutta kumman? Tämä ei ole mikään kompa. En nimittäin tiedä, ja vähän kiinostaisi.
maza
26.07.2008 20:51:59

Vähän aiheen ohi pitää lainata tätä ketjua, ja kokeilla josko joku osaisi kertoa todellisen eron ECC83 ja ECC803 välille. Niidenhän pitäisi olla spekseiltään kokolailla samanlaiset, paitsi toisen gain on kai isompi. Mutta kumman? Tämä ei ole mikään kompa. En nimittäin tiedä, ja vähän kiinostaisi.

ECC80x tarkoitti alkujaan spekseiltään vastaavaa, mutta eliniältään pidempää putkea. Olikohan normiputkille speksattu käyttöiäksi 2500 tuntia ja SQ-putkille 10 000 tuntia. Gainissa ei sinällään pitäisi olla mitään eroa.
Zeeboo
26.07.2008 21:16:37
ECC80x tarkoitti alkujaan spekseiltään vastaavaa, mutta eliniältään pidempää putkea. Olikohan normiputkille speksattu käyttöiäksi 2500 tuntia ja SQ-putkille 10 000 tuntia. Gainissa ei sinällään pitäisi olla mitään eroa.

10^3 kiitokset!
maza
27.07.2008 00:19:17

Ja perkele. Muistinpa väärin.

E83CC on SQ-putki. ECC803:t ovat kyllä sinällään parempia nekin kuin normikasikolmoset, eli pitäis olla vähäkohinaisia ja epämikrofonisia jne. Tässäpä tarkempaa selvitystä eri varianteista: http://www.evatco.com.au/ecc83.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)